Toon posts:

[Honeywell BRDG-03EM01] Aansturen via HomeKit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• coxfrederic
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-01 17:49
Hallo,

Ik heb een open haard van DRU met WiFi module (Honeywell BRDG-03EM01).
Via mijn iOS toestel kan ik dankzij de DRU Control App mijn open haard bedienen.

Ik zou dit echter via Homebridge willen integreren in Apple HomeKit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind op Google zo goed als niets over BRDG-03EM01.

Wat ik al ontdekt heb:

* Ik heb op iOS proxy aangezet zodat ik traffiek vanop toestel kan nakijken, dat werkt als ik naar een website surf in Safari maar niet als ik iets doe in de DRU Control App (dus als ik de open haard via commando in de app aansteek)

* Via WireShark krijg ik wel door dat er op 192.168.0.115 iets gebeurd en als ik daarnaar surf kom ik op een pagina van Honeywell uit. Op die pagina kan ik wat netwerkinstellingen doen maar vooral beperkt tot het aanzetten van DHCP of vast IP. Ik heb gekozen voor het vaste IP 192.168.0.207 en daar draait na herstart die interface op. Dus 192.168.0.207 is het adres waarop ik een poortscan moet doen, maar dan .. ?

Iemand een idee welk commando ik moet sturen (via HTTP?) naar de RF-Ethernet Bridge van Honeywell of hoe ik hier meer info over kan verkrijgen?

Alle hulp is welkom, thanks!

[Voor 5% gewijzigd door coxfrederic op 03-10-2018 19:44]

Beste antwoord (via coxfrederic op 29-11-2018 09:56)

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-03 15:04
Kijk even in mijn topic op het Openhab Forum..( https://community.openhab...-oh2-nodered-modbus/53876 )

Ik heb zelf mijn DRU haard volledig op modbus geimplementeerd (Honeywell BRDG-03EM01) in Openhab en Node-red. Hierin staan ook verwijzingen naar alle benodigde documentatie.

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Alle reacties

• coxfrederic
TCP poort 80 staat open (voor de interface) en UDP 35353 (voor de communicatie vermoed ik).

Als ik in Wireshark kijk zie ik om de 10sec een UDP pakket met len=135 van 192.168.0.207 naar 255.255.255.255 gaan. Als ik echter in de app de open haard aanzet krijg ik niets door ... vreemd toch?

• coxfrederic
Ik heb via Charles een SSL proxy opgezet (zoals gezien in https://academy.realm.io/...ngineering-ios-apps-lyft/) en kan van zowat alle apps op mijn toestel requests zien nu maar niet van de DRU Control App.

Kan Charles niet overweg met communicatie over lokaal netwerk waar er geen URL aan te pas komt?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@coxfrederic ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijk is.

Daarnaast is het niet gewenst om meerdere berichten onder elkaar te zetten, zou je de informatie dus de volgende keer gewoon in één openingspost willen zetten?

• thomas-n
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-12-2018
De gateway die door DRU (en andere fabrikanten) gebruikt wordt kan aangestuurd worden via Modbus TCP. Op verzoek geven ze je die info. Let wel: dat is geen kant-en-klare koppeling maar eerder een bouwsteen voor de wat meer gevorderde gebruiker.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Snoekieboe
Kijk even in mijn topic op het Openhab Forum..( https://community.openhab...-oh2-nodered-modbus/53876 )

Ik heb zelf mijn DRU haard volledig op modbus geimplementeerd (Honeywell BRDG-03EM01) in Openhab en Node-red. Hierin staan ook verwijzingen naar alle benodigde documentatie.

• coxfrederic
Snoekieboe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:13:

Top! Blij om te zien dat dit mogelijk is en er documentatie aanwezig is. Dit is voor mij allemaal vrij nieuwe materie maar ik ga het zeker bekijken! Uitdaging zal vooral liggen in het maken van mijn eigen homebridge plug-in hiervoor.

Maar als ik het goed begrijp moet ik iets gebruiken zoals https://www.npmjs.com/package/modbus-serial om te kunnen communiceren met de DRU open haard op IP 192.168.0.207, dus op die manier zou ik met een simpele JS app bijvoorbeeld mijn open haard al kunnen aanzetten en dan later de plug-in schrijven voor homebridge. Of zie ik dat verkeerd?

• Snoekieboe
Nee dat zie je niet verkeerd. Je kunt met dat modbus-serial package en de register informatie in mijn post op het OH forum (of de daar gelinkte documentatie) direct tegen het IP adres van je DRU haard communiceren.

• coxfrederic
Snoekieboe schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:19:
Nee dat zie je niet verkeerd. Je kunt met dat modbus-serial package en de register informatie in mijn post op het OH forum (of de daar gelinkte documentatie) direct tegen het IP adres van je DRU haard communiceren.
Dat dacht ik ook maar is me nog niet gelukt.

Het ip adres is 192.168.0.207 en via portscan zie ik inderdaad dat poort 502 openstaat.

Maar als ik probeer met onderstaande code dan werkt het wel (denk ik toch) om waardes te lezen (al werkt dat niet voor de temperatuur maar misschien is dit niet ondersteund?), ik krijg namelijk telkens 0 door.

// create an empty modbus client
var ModbusRTU = require("modbus-serial");
var client = new ModbusRTU();

// open connection to a tcp line
client.connectTCP("192.168.0.207", { port: 502 });
client.setID(1);

/*setInterval(function() {
client.readHoldingRegisters(40207, 1, function(err, data) {
console.log(data);
});
}, 1000);
*/

client.writeFC6(40200, 101, function(){console.log('ok')});

Ik kan nu ook niet meer met de haard communiceren via de app, dus ik doe wel iets maar niet het juiste.

writeFC6 zou op die manier toch de haard moeten aansteken?

• coxfrederic
coxfrederic schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:09:
[...]

Ik kan nu ook niet meer met de haard communiceren via de app, dus ik doe wel iets maar niet het juiste.
Ik lees in de documentatie dat dit komt omdat de connectie niet gesloten wordt, na 3 minuten is daar alles weer in orde.

Nu nog uitzoeken waarom mijn commando's geen effect hebben.

• coxfrederic
Ik heb via de app mijn open haard aangezet, als ik dan via mijn nodeJS script volgende code uitvoer krijg ik 0,0,0,0 i.p.v. de temperatuurwaarde.

setInterval(function() {
client.readHoldingRegisters(40207, 4, function(err, data) {
console.log(data.data);
});
}, 1000);

• coxfrederic
Met client.writeRegisters(40200, [1], function(){console.log('ok')});

krijg ik wel "ok" te zien in de console maar mij haard (die ik via de app aangezet heb) gaat niet uit.

• coxfrederic
Iemand die me met een voorbeeld op weg kan helpen? Heb het gevoel dat ik ergens iets klein mis van kennis om er mee aan de slag te gaan op basis van de blog.

• Snoekieboe
Als ik mij niet vergis accepteert de Modbus gateway van DRU maar 1 gelijktijdige connectie. Zorg er dus voor dat je de APP heb afgesloten voordat je met je eigen code aan de gang gaat.

• coxfrederic
Snoekieboe schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:26:
Als ik mij niet vergis accepteert de Modbus gateway van DRU maar 1 gelijktijdige connectie. Zorg er dus voor dat je de APP heb afgesloten voordat je met je eigen code aan de gang gaat.
Ik denk dat dit het geval is maar dubbelcheck nog even voor de zekerheid, de code zelf klopt dus volgens jou? Ik zou de temperatuurwaarde moeten krijgen i.p.v. 0,0,0,0 op deze manier?

Thanks voor de hulp!

• coxfrederic
Eens kijken wat ik hiermee kan: https://github.com/apstemmer/com.athom.dru

• coxfrederic
De volgende code:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
'use strict'

var modbus = require("jsmodbus");
var client = modbus.client.tcp.complete({
  'host': "192.168.0.207",
  'port': "502",
  'unitId': 1,
  'logEnabled': true,
  'logLevel': 'debug'
});

client.on('connect', function () {
  client.readHoldingRegisters(40207, 4).then(function (resp) {
    console.log(resp)
  }, console.error)
    .finally(function () {
      client.close()
    })
});

client.on('error', console.error);
client.connect();

resulteert in onderstaande log

DEBUG : init connect
DEBUG : connect connect
DEBUG : Starting read holding registers request.
DEBUG : connect ready
DEBUG : Trying to flush data.
DEBUG : ready waiting
DEBUG : Sending pdu to the socket.
DEBUG : Data flushed.
DEBUG : received data
DEBUG : MBAP extracted
DEBUG : PDU extracted
DEBUG : received data
DEBUG : handling read holding registers response.
DEBUG : waiting ready
DEBUG : Trying to flush data.
DEBUG : Nothing in request pipe.
{ fc: 3, byteCount: 8, register: [ 0, 0, 0, 0 ] }
DEBUG : Closing client on purpose.
ERROR : Socket Error { Error: read ECONNRESET
at TCP.onStreamRead (internal/stream_base_commons.js:111:27) errno: 'ECONNRESET', code: 'ECONNRESET', syscall: 'read' }
DEBUG : ready error
ERROR : Client in error state.
{ Error: read ECONNRESET
at TCP.onStreamRead (internal/stream_base_commons.js:111:27) errno: 'ECONNRESET', code: 'ECONNRESET', syscall: 'read' }
DEBUG : Socket closed with error true
DEBUG : error closed
DEBUG : Clearing timeout of the current request.
DEBUG : Cleaning up request fifo.

Geen idee wat er fout is maar dit lijkt niet echt te lukken

• coxfrederic
Ik zat blijkbaar met de verkeerde unitID te werken, met unit 2 krijg ik de temperatuur netjes terug! Leuk

• coxfrederic
Snoekieboe schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:26:
Het lukt me nu om tempreratuur uit te lezen, beide branders aan te steken, de vlamhoogte aan te passen alsook de open haard af te zetten.

Alleen lukt het commando 100 niet voor de pilot, is dit belangrijk of zet je ook altijd beide branders meteen aan? Vraag het me gewoon af kwestie van veiligheid.

• Snoekieboe
Ik krijg de pilot vlam ook niet voor elkaar. maar die gaat netjes mee aan en uit met het ontsteken van de haard dus zie hier geen probleem.

leuk dat het werkt!

• coxfrederic
Snoekieboe schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:52:
Ik krijg de pilot vlam ook niet voor elkaar. maar die gaat netjes mee aan en uit met het ontsteken van de haard dus zie hier geen probleem.

leuk dat het werkt!
Ja echt top! Thanks voor de hulp!

Nu nog de HomeBridge plug-in voor elkaar krijgen maar het belangrijkste gedeelte werkt toch al :)

• coxfrederic
Deze Honeywell BRDG-03EM01 stuurt toch Rf signalen uit hé? Enig idee of het mogelijk is om deze te (ge|mis)bruiken om een Novy dampkap aan te sturen die op 433.92Mhz werkt? Is dat mogelijk via het modbus protocol? Ik zou namelijk https://www.novy.be/pim/M...montage%20NL-FR-EN-DE.pdf willen vervangen door mijn iOS devices (via Homebridge) zoals ik bij de DRU open haard gedaan heb.

[Voor 36% gewijzigd door coxfrederic op 02-02-2019 11:46]

• Vingt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-12-2019
Hello,

I also own the same fireplace and would be happy to implement Homebridge instead OpenHab (I’m not using OpenHab as of today but Homebridge and KNX/Thinka).

Frederic, did you successfully implemented the complete control of the fireplace including the pilot light? If so, could you please share more details please?

• Vingt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-12-2019
Also, here is a document I wanted to share with you here. It seems possible to control the DFGT unit directly using analogic commands. I don’t speak Dutch sorry but I’m sure you will get it better than I do.

https://www.dropbox.com/s...L%20-%20Domotica.pdf?dl=0

• ElineVW
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-12-2020
Hoi!

Ik heb een DRU haard maestro 80/ecowave gekocht, met communicatiemodule en afstandsbediening van Honeywell. Ik zou graag de haard bedienen met Apple HomeKit. Honeywell home is compatibel met Apple HomeKit, is de afstandsbediening van Honeywell compatibel met de Honeywell home app en dus HomeKit?

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:50
Hi Dru haard kenners!

Gezien eigen homekit integraties vast een makkelijke vraag voor jullie;

Ik had abo van xs4all met een fatsoenlijk modem en met wissel naar kpn abo kreeg ik een Sagemcom F5359.

Geen land mee te bezeilen...

Maar goed. De haard deed et prima op vorige modem en nu zie in aan de lampjes op de honeywell dat er geen ip adres verkregen is. DHCP staat echter wel aan; andere apparaten krijgen wel automatisch een IP.

Iemand een idee? Zit er misschien een factory reset optie op de honeywell of zijn er specifieke poorten die open gezet moeten worden (niet dat ik die opties op modem gevonden heb maar goed).

Bedankt!

• Jorandeporan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-01 16:09
Alternatieve oplossing voor nitwits (zoals ik) een slimme homekit knop op je afstandbediening van je open haard plakken. E voila!

He siri zet de haard aan!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee