Toon posts:

Fibaro dimmer pulsdrukker + bewegingsmelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:58
Ik wil graag mijn Fibaro dimmer inschakelen met behulp van een bewegingsmelder. De dimmer wordt momenteel via S1 en S2 bedient met een dubbele pulsdrukker (in/uitschakelen en in/uit-dimmen), deze functie van de pulsdrukker dient behouden te blijven.

Wanneer de sensor inschakelt dient hij de dimmer in te schakelen op de laatst ingestelde dimwaarde (zoals de pulsdrukker doet). Na een ingestelde tijd moet de dimmer dan weer uitschakelen. Wanneer de dimmer met de pulsdrukker bedient wordt moet deze gewoon aanblijven tot hij weer met de hand uitgeschakeld wordt, ook wanneer tussentijds beweging gedetecteerd wordt.

Ik gebruik Domoticz op een Pi3 als controller.

Ik heb zelf (op papier) al even zitten puzzelen hoe ik dit relatief eenvoudig kan realiseren, maar ik kom er niet uit. Zonder dimfunctie is het relatief eenvoudig, dan kan je een gewone bewegingsmelder pakken en die als 2e schakelaar laten fungeren. We willen de buitenverlichting echter graag kunnen blijven dimmen.

Groetjes Bas

Alle reacties

• Nhz
Gezien het aantal reacties is dit wellicht toch niet zo eenvoudig. :?

Een andere optie is wellicht om de sensor een scene te laten schakelen, maar dan blijft het probleem van 'niet schakelen als met schakelaar ingeschakeld' bestaan.

Groetjes Bas

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
Wat voor sensor gebruik je? Doet die ook Z-Wave?
Zo ja kun je waarschijnlijk wat met association groups instellen zodat de sensor rechtstreeks de dimmer kan schakelen.

En als je de dimmer hebt ingesteld op 'gebruik laatst ingestelde dimwaarde', dan zal dat via de sensor ook zo gebruikt worden.

Even uit mijn hoofd kan ik bij mijn bewegingsmelder kiezen wat voor 'ga aan'-signaal die stuurt: 0-100 is een vastgesteld dim-niveau, 255 is 'ga aan op laatst ingestelde waarde'.

• Nhz
@Vloris Ik heb nog geen bewegingsmelder gekocht, hier ben ik dus nog vrij in. Bij voorkeur een model welke via netstroom gevoed kan worden.

Het association verhaal klopt inderdaad, dan kan de sensor de dimmer aansturen, op de laatst ingestelde dimstand. Wat dan echter (volgens mij) nog niet kan is dat de pulsdrukker, die aan S1/S2 van de dimmer zit, de sensor overruled. Dus dat de dimmer niet uitgaat, ookal heeft de sensor beweging gedetecteerd.

Groetjes Bas

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 22:01
Je zult iets met scripts moeten gaan doen in Domoticz. Domoticz is voor mij al een tijdje terug, maar het zou qua logica iets als dit kunnen zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
if PIR == 1 and manual_override == 0:
   set light high
   wait x minutes
   set light low

if fibaro_manual_operation == on:
   manual_override = 1
   set light high

if fibaro_manual_operation == off:
   manual_override = 1
   set light off

if time == 4:00:
   manual_override = 1

• MaikelDriel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 23:40
Eigenlijk hoeft deze helemaal niet moeilijk te zijn, afhankeljk van wat je allemaal wil kunnen.

Heel basic:
Als er wordt gedrukt op de pulsdrukker dan gaat de lamp aan of uit (regelt de dimmer zelf), dus daar hoeft niks aan te veranderen. Maar wanneer de bewegingsmelder het sein "aan" doorgeeft aan Domoticz, moet je vergelijken:
Staat de lamp aan?
Ja? > Dan hoeft er eigenlijk niks te gebeuren met de buitenlamp.
Nee? > Zet de lamp dan aan voor X middels een Blocky event, of uit na X via een LUA event.

Of wat uitgebreider:
In dit geval zou de implementatie wat anders zijn en kun je stoeien met het opvangen van het 1x drukken.
De Fibarro dimmer verschijnt als een aantal IDs in je devices lijst, er is een ID dat eindigt op ??00 (dit is het device dat doorgeeft dat er 1x op de pulsdrukker is gedrukt. (Op de plek van de vraagtekens staat een uniek ID per dimmer, je vind deze door op zoek te gaan naar de lamp die op deze dimmer zit, eindigt op ??01.

Je maakt een variable aan binnen Domoticz, die je bijvoorbeeld op 0 zet als er 1x op de pulsdrukker gedrukt wordt. Maar die anders het tijdstip heeft waarop voor het laatst beweging is geregistreerd, waarop de vervolgstap wordt gebaseerd... Met een LUA of dzVent (en het opvangen van 1x, 2x of 3x drukken) zijn de mogelijkheden bijna eindeloos.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MaikelDriel schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:56:
Je maakt een variable aan binnen Domoticz, die je bijvoorbeeld op 0 zet als er 1x op de pulsdrukker gedrukt wordt. Maar die anders het tijdstip heeft waarop voor het laatst beweging is geregistreerd, waarop de vervolgstap wordt gebaseerd... Met een LUA of dzVent (en het opvangen van 1x, 2x of 3x drukken) zijn de mogelijkheden bijna eindeloos.
Maar hoe zorg je er dan voor dat de dimmer niet zelf reageert op dat 1x, 2x, 3x drukken maar dat je dat vanuit Domoticz kunt doen? Ik wil iets soortgelijks maar de dimmer reageert bij mij meteen op de aangesloten pulsdrukker.

• MaikelDriel
Dat gaat op 2 manieren met elk hun eigen nadeel.

Via Domoticz meteen weer een aan signaal sturen (nadeel is dat je licht een fractie van een seconde dimt, en meteen weer op sterkte komt.

Of door je dimmer aan te sturen op je S2 contact. Daar reageert de dimmer zelf dan niet op, en stuur je alles vanuit Domoticz. Nadeel is dan dat Domoticz bepaald of het licht aan of uit moet, dus hangt je Pi oid, dan werkt je licht niet.

• Nhz
MaikelDriel schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:25:
Dat gaat op 2 manieren met elk hun eigen nadeel.

Via Domoticz meteen weer een aan signaal sturen (nadeel is dat je licht een fractie van een seconde dimt, en meteen weer op sterkte komt.

Of door je dimmer aan te sturen op je S2 contact. Daar reageert de dimmer zelf dan niet op, en stuur je alles vanuit Domoticz. Nadeel is dan dat Domoticz bepaald of het licht aan of uit moet, dus hangt je Pi oid, dan werkt je licht niet.
In mijn geval werkt via S2 niet, want ons dubbele pulsdrukker gebruikt zowel S1 als S2. Omhoog drukken = aan/feller, omlaag is uit/dimmen.

Groetjes Bas

• MaikelDriel
Dan blijft alleen de eerste optie over, op zich is het genoemde nadeel niet heel erg groot, want de lamp dimt een heel klein beetje, en gaat daarna weer terug naar zijn laatste niveau (gaat dus niet helemaal uit (afhankelijk van hoe snel Domotizc het aan commando weer heeft gestuurd)), je hebt door het heel even indimmen wel een visuele feedback, dat je gedrukt hebt (mits er zicht is op de lamp).

Wij hebben hier in de gang een bewegingssensor hangen, afhankelijk van hoe laat het is blijft deze een aantal minuten branden op een bepaalde sterkte. Als we op de pulsdrukker drukken terwijl het licht al aanstaat dan zie je de lamp zeg 10% dimmen (op het uit commando vanuit de dimmer/schakelaar), en daarna weer die zeg 10% feller worden (op het aan commando vanuit Domoticz).

Wat je daarnaast ook nog zou kunnen doen (gewoon omdat het kan, met een script in je events)
Wanneer de lamp aan staat > Gevolgd door beweging > Het laatste dimlevel wegschrijven naar een variabele > Lamp vol aan zetten voor een bepaalde tijd > Na die tijd weer terug naar het opgeslagen dimlevel.
Bovenstaande wil ik nog een keer maken, maar er moeten eerst nog wat klusjes gedaan worden, mooi om van de winter te doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee