Toon posts:

TV via satelliet naar kamers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Marcvdz
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-12-2018
Beste allemaal,

Ik ben opzoek om mijn pand met 200 woningen te voorzien van tv zonder gezeur met coax en alles over UTP.
Nu zijn er veel bedrijven die hotel oplossingen leveren dmv satelliet en dan naar kamers toe en aansluiten met UTP, dit moet natuurlijk ook zelf kunnen zonder extern bedrijf. Ik krijg het alleen niet gevonden hoe dat ik mijn satelliet signaal kan omtoveren en het signaal over het lokale netwerk laten lopen, dus over UTP aansluitingen.
In elk appartement zijn UTP aansluitingen. Ik weet dat ik een ontvanger kastje in de appartementen moet plaatsen, maar wat voor een krijg ik ook niet gevonden.

Ik heb nog niks van hardware gekocht en hoop hier op advies.

Op google heb ik genoeg gezocht en eigenlijk zonder resultaat, maar misschien zoek ik verkeerd.

Wie kan mij uit de brand helpen?!

MVG

Alle reacties

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:52

DarkUnreal

Postmaster General

Met een aantal raspberries zou dit moeten werken:

Meerdere pi's, die een DVB-S usb tuner hebben. Vervolgens kun je het laten casten op je netwerk. Je hebt wel meerdere pi's nodig, omdat ze geloof im maar een aantal zenders tegelijkertijd kunnen streamen (4 channels per pi ofzo?)

meer info:
YouTube: Raspberry Pi Multicast TV server

edit:

nu is dit wel een beetje een hotseklots oplossing. Als jij 200 woningen hebt, zal het wellicht iets duurder uit mogen vallen.

[Voor 14% gewijzigd door DarkUnreal op 03-10-2018 15:47]

13:37

• Marcvdz
DarkUnreal schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:46:
Met een aantal raspberries zou dit moeten werken:

Meerdere pi's, die een DVB-S usb tuner hebben. Vervolgens kun je het laten casten op je netwerk. Je hebt wel meerdere pi's nodig, omdat ze geloof im maar een aantal zenders tegelijkertijd kunnen streamen (4 channels per pi ofzo?)

meer info:
YouTube: Raspberry Pi Multicast TV server

edit:

nu is dit wel een beetje een hotseklots oplossing. Als jij 200 woningen hebt, zal het wellicht iets duurder uit mogen vallen.
het mag gerust professional hardware zijn, prijskaartje doet er niet al te veel toe. en om te gaan klootviolen met Raspberry Pi's, liever niet XD

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom zoek je niet gewoon contact met een iptv provider?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Marcvdz
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:54:
Waarom zoek je niet gewoon contact met een iptv provider?
omdat ik het zelf graag wil doen, en het feit dat deze bedrijven zo vol zitten dat sommige hiervan op zn vroegst pas december 2019 kunnen gaan opleveren.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Marcvdz dit past beter in IH ipv. NT.

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:39
Volgens mij doet TV Mosaic wat jij wil doen. Dit laat zich volgens mij wat makkelijker configureren. Echter weet ik niet over er ook ondersteuning is voor Schotel Signaal, daar je daar vaak een smartcard voor nodig hebt. Mogelijk dat je een softwarematige kaart kan krijgen voor je schotelsignaal.

• Marcvdz
ik ben eigenlijk eerder opzoek naar een stuk hardware dat ik in het serverrek kan hangen dat DVB-S signaal omzet om het over UTP te laten lopen. En daarna weer terug te zetten naar een DVB signaal dat direct de TV in kan of de UTP direct in zon ontvangstbox IPTV en die met HDMI aan te sluiten op de TV.

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:49
Pas wel op, Canal digitaal en Joyne zijn leveranciers van gecodeerde TV signalen die te ontvangen zijn middels satelliet. Die mag je niet zomaar in bulk decoderen en als een soort broadcast service naar 200 eind klanten doorsturen.
Beide providers hebben in de Smartcard allerlei mechanismen ingebouwd om multi-decoding tegen te gaan. Vandaar dat je als consument ook per 'tv' een smartcard moet aanschaffen (per kaart 3-4 euro extra)
Er zijn wel allerlei softcam oplossingen, maar die zijn strict genomen illegaal.

Dus even los van wat voor een TV Headend oplossing je neerzet (professionele hardware of niet) check ook hoe het zit met licienties.

Anoniem: 567735

Ik denk dat je iets als dit apparaat nodig hebt. Eventueel zijn er ook nog grotere DVB-C modulatoren.

Voor jouw begrip: dit apparaat maakt dan van die 8 bronnen één DVB-C signaal, wat dan weer 8 zenders oplevert. De wettelijke aspecten laat ik nu even buiten beschouwing, uiteraard.

Naar mijn beste weten wordt ook in hotels "gewoon" het TV-signaal naar DVB-C gemoduleerd en via coax verspreid naar de kamers.

Uiteraard hebben (sommige) TV's wel een UTP-aansluiting, maar die wordt dan volgens mij vooral gebruikt om de TV in zo'n welkom-stand met 'Welcome Mr Siask to the Honolulu Hilton" te zetten.

Een TV die niet met coax wordt aangestuurd zou me eigenlijk wel opgevallen zijn vermoed ik (ongeveer 60 hotel-nachten per jaar).

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 03-10-2018 19:44]

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:49
Even gescanned bij canal digitaal zakelijk. Voor 3,95 per aansluiting heb je een basis pakket. Voorbeelden zijn landal greenparcs en het hilton hotel.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:08

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
TS wil geen coax maar iets over ethernet. IPTV dus.

Coax is wel de meest gangbare optie overigens voor hospitalty, maar dat is vnl omdat er
- al coax infra is
- het domme techniek is: coaxkabels + versterkers
- Er geen losse settopboxen nodig zijn (Kosten + storingsgevoeligheid)
- Het gebruiksvriendelijk is: Geen losse settopboxen, hdmi ingangen en afstandsbedieningen.

In dergelijke gevallen staat er ergens een headend die vroeger DVB-S naar analoog omzette. Tegenwoordig is het meestal DVB-S naar DVB-C (enkele keer DVB-T)

Een berg schotelontvangers via HDMI weer op wat modulatoren is de ouderwetse hobbyoplossing. Tegenwoordig heb je daar gewoon kant en klare oplossingen voor.

Je hebt 'China spul', wat prima werkt en het voordeligsts is, maar ook de bekendere merken hebben dergelijke oplossingen. Ook om dit naar IPTV om te zetten.

In het geval met schotel moet je eerst kijken welke zenders je wilt. Bedenk wel: Zowel DVB-C als DVB-S werkt met transponderkanalen. Per transponder heb je een tuner nodig. Maar het kan best zijn dat je 2-3 zenders van 1 transponder kan halen. Dus per zender een tuner is NIET perse nodig.

Daarnaast
- Niet elke zender is FTA. Je hebt dus ook smartcards nodig
- Niet elke zender zit op 1 satteliet. Je hebt dus ook disecq switches en multi-LNB's nodig

Wil je IPTV gaan doen dan zul je ook iets met EPG 'moeten' doen, middleware inrichten en onderhouden. Tevens moet je een aparte kabel hebben voor TV. Wil je het mixen met een bestaand netwerk dan komt daar ook nog eens dingen als routing, igmp snooping en vlans bij...

Imho is coax voordeliger en makkelijker te onderhouden (Zie hierboven genoemde punten)

Merken: Ik heb zelf prima ervaringen met Grundig headends (DVB-S naar analoog, vroeger) of Wisi (DVB-S naar IPTV) https://www.wisi.de/en/communications/products/chameleon/

Naast Wisi kun je ook kijken bij merken als Astro, Grundig, Triax, Teleste, of als je budget groter is Scientific Atlanta (Tegenwoordig Cisco), Harmonic, Arris

Maar als dingen als multicast, nit tabellen, scambling, multiplexing enz je niets zeggen dan weet ik niet of het slim is om het zelf te willen. Ook al krijg je het aan de gang, bij storingen zoek je je rot en staat er wel 200 man aan je kop te zeuren.

Even los van de technieken: Licenties is nog een grotere PITA. Je zal zelf rechten moeten regelen. Videma regelt alleen de NL omroepen (en nieteens alles), dus voor alle andere zenders moet je nog weer individuele licenties afnemen.

Overigens: Dingen als rPIs, HDHomeruns, Slingboxen... TS wil 200 woningen gaan doen. Dan vallen dergelijke hobbydingen/consumentenhandel gewoon keihard af. Leuk voor thuis, maar in een situatie als TS nieteens iets wat je WILT overwegen.

Maar als ik TS was... inhuren. Nofi, maar als je geen settopbox kan vinden, of iets wat DVB-S omzet.. dan geef ik de kans op een succesvolle afloop <5%

Ligt er trouwens geen coax of glas? Dan kun je een SOP (Signaal overname punt) nemen en zelf de distributie regelen. (wel op coax gebaseerd overigens). Maar dan heb je niets te maken met alle techniek en is het alleen kabels leggen en versterkers inregelen.
Dat wordt veel gedaan bij hotels, bejaardenhuizen, campings enz.

Als laatste: je kan ook een multiroom oplossing inzetten. Minder gangbaar maar het kan prima op basis van HDbaseT icm switchers en matrixen. Crestron heeft veel van dat soort speelgoed. Is meer bedoeld voor villas en bedrijven enz maar zou ook voor jouw doel kunnen (mits je niet teveel kanalen wilt)

[Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 04-10-2018 14:39]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee