Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

beste manier voor 2 besturingssystemen op 1 laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Emcee
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-06 23:47
Even een vraag over het volgende.
Voor het werk stelt mijn werkgever een laptop beschikbaar die je ook prive mag gebruiken zolang je maar geen dingen doet die de veiligheid van het bedrijfsnetwerk in gevaar brengen. Beetje een los begrip maar gaat er vooral om dat je er verantwoordelijk mee omgaat. Dat is geen enkel probleem. Ik heb overigens admin rechten op deze laptop.

Nu was mijn oude laptop aan vervanging toe vanwege z'n leeftijd en heb inmiddels een nieuwe, deze is echter zo vlot dat deze inmiddels sneller is dan mijn nu 9 jaar oude desktop pc die ik thuis heb staan (amd phenom II X6-1055).
Dus zit ik met de gedachte te spelen om de werklaptop ook voor prive als hoofdpc te gebruiken, in het kader van efficient gebruik. Maar nu wil ik dit wel wat meer gaan scheiden dan, anders zie ik ervan af.

Wat is de beste manier om op dezelfde hardware dit zo goed mogelijk te scheiden?

1) extra user account aanmaken, snelste manier maar niet volledig gescheiden
2) virtual machine aanmaken (virtualbox?) en daar OS op installeren. Volgens mij goed gescheiden systemen dan. Wat bewerkelijker want heb er weinig ervaring mee. En kost dit veel snelheid?
3) ssd op usb3 aansluiten en daarvan booten thuis en zo een apart OS draaien Misschien een docking station waar de usb schijf aan zit altijd?
4) de laptop heeft nog plek voor een ssd. Dus ssd erin doen en daar ander OS op zetten:
vraag hierbij die ik nog heb:
- ik wil geen bootmenu o.i.d installeren, als de laptop twee OS-en herkent krijg je dan automatisch een keuzemenu? Het werk OS moet onbewerkt blijven en gewoon normaal blijven functioneren anders is het een no-go voor mij

Het gaat me hier vooral om het gemak van 1 apparaat waarmee ik dan alles kan doen. Maar niet het werk OS te vervuilen met allerlei programma's en dingen die ik prive installeer.
Hoor graag wat de beste manier is

Of dat ik beter gewoon een nieuwe thuis-pc op basis van AMD Ryzen2 in elkaar kan schroeven, het jeukt ook wel een beetje om die eens te upgraden. :9

vond laatst een heel oud bestand op m'n pc, helaas kon kunst&kitsch er niet zoveel mee

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik wil geen bootmenu o.i.d installeren
Dan wordt een dualboot heel lastig.

Dan zou je nog een losse SSD kunnen installeren en bij het opstarten vanuit je bios die als startupdevice kunnen kiezen en daarvan starten. Tikje omslachtig, maar het werkt wel. En als je systeem een sneltoets heeft voor bootdevice (vaak F10 of F11) dan werkt het prima.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09-06 15:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Je zou (evt via dock) een esata device als 1e boot device kunnen instellen met je eigen windows en dan als 2e boot device de interne ssd. Is de Esata niet aangesloten dan boot de windows van de zaak. Op die manier omzeil je de noodzaak van een bootmenu

Nu ik erover nadenk zou je ook je prive OS op een 2e ssd kunnen zetten en dan de boot partitie op een usbstickje kunnen zetten. plug je de stick in dan boot je prive OS zo niet dan werk-OS.

Al is het denk ik wel moeilijk doen alleen een boot menutje te voorkomen

[Voor 45% gewijzigd door -36- op 03-10-2018 15:16]

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Ik zou gewoon een VM maken op je laptop. Je vermeldt niet je OS, ik ga even uit van Windows:

- Pak VMWare (Workstation of de gratis Player). Je kunt dan ook de unify mode gebruiken zodat je niet eens in de gaten hebt dat je op een ander systeem werkt: alle windows zitten in dezelfde desktop!
- Heb je Windows 10 Pro, dan kun je HyperV gebruiken

Ik werk al 3 eeuwen met VMWare Workstation en het werkt super. Ik heb ongeveer een stuk of 30 verschillende VMs (vanwege werk hoor, niet prive), met een verscheidenheid aan OSen, van Windows 7 t/m 10, van Windows Server 2008 R2 t/m 2016, van CentOS Linux tot macOS.

• Emcee
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-06 23:47
TERW_DAN schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:12:
[...]

Dan wordt een dualboot heel lastig.

Dan zou je nog een losse SSD kunnen installeren en bij het opstarten vanuit je bios die als startupdevice kunnen kiezen en daarvan starten. Tikje omslachtig, maar het werkt wel. En als je systeem een sneltoets heeft voor bootdevice (vaak F10 of F11) dan werkt het prima.
Dat ga ik even uitzoeken of er een bootsneltoets op zit.
Een bootpartitie toevoegen aan de huidige M2 ssd schijf ga ik zeker niet doen.
PageFault schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:38:
Ik zou gewoon een VM maken op je laptop. Je vermeldt niet je OS, ik ga even uit van Windows:

- Pak VMWare (Workstation of de gratis Player). Je kunt dan ook de unify mode gebruiken zodat je niet eens in de gaten hebt dat je op een ander systeem werkt: alle windows zitten in dezelfde desktop!
- Heb je Windows 10 Pro, dan kun je HyperV gebruiken

Ik werk al 3 eeuwen met VMWare Workstation en het werkt super. Ik heb ongeveer een stuk of 30 verschillende VMs (vanwege werk hoor, niet prive), met een verscheidenheid aan OSen, van Windows 7 t/m 10, van Windows Server 2008 R2 t/m 2016, van CentOS Linux tot macOS.
Ga me eens verdiepen hierin, het heet unity mode geloof ik?
Ja laptop draait win7, en wil als 2de OS win10 draaien
De laptop is een HP elitebook 850 G3 (i7)

[Voor 49% gewijzigd door Emcee op 03-10-2018 22:23]

vond laatst een heel oud bestand op m'n pc, helaas kon kunst&kitsch er niet zoveel mee

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-06 13:03
Liggend aan hoe gescheiden je alles wilt hebben zou je zelfs een 'windows to go' variant kunnen gebruiken.

Ik heb heb bijvoorbeeld een Mushkin ventura ultra met een windows to go installatie en dat werkt perfect.
Het koppeld niet direct de interne schijven van het systeem zelf en zo blijft de boel gescheiden. Je kunt bij schijfbeheer de interne schijven wel activeren mocht je daar toegang toe willen hebben.
Maar als je privé en zakelijk gescheiden wilt houden lijkt mij dat een goed compromis.

Die Mushkin usb stick is wel wat groot, je kan ook gaan voor een usb 3 m.2 ssd gaan.
In de 2230 of 2242 vorm met een usb stick zoals https://nl.aliexpress.com...shipping/32854405967.html (al is dit een grotere, maar ter info).

Je zou ook voor iets als een Sandisk ultrafit kunnen gaan, maar dan zakken de snelheden wel naar HDD niveau denk ik.

Litebit.eu voorraad check :).

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True