Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vervangen verlichting badkamer

Pagina: 1
Acties:

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:03
Ik zit met een serieus probleem:

De halogeen spotjes in mijn badkamer beginnen te roesten. Dus ik dacht nu word het tijd om daar ook led verlichting in te zetten. Uiteraard Ip44.

Nu weet ik dat er een trafo tussen zit die van 230v AC 12v DC maakt.
Deze zit vast aan de andere kant van het verlaagd plafond, de vorige eigenaar heeft deze daar op vast gemonteerd.
Die is dus niet te vervangen, laat staan dat ik het originele stroompunt kan vinden om daar dan spotjes op aan te sluiten, zonder het gehele plafond te verwijderen.

Nu is mijn vraag, is er een mogelijk om die 12 volt het zo te converteren dat ik daar 12 volt LED op kan aansluiten? Het zal ongetwijfeld iets met wattage of amperage te maken hebben.
Ook weet ik dat het gehele gebeuren niet dimbaar hoeft te zijn.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:50

Exigence

dnkroz

Als het halogeenspots zijn dan zal de trafo waarschijnlijk niet 12V DC maar wellicht 12V AC maken?

Er zijn gewoon LED-spots te koop die op een oude halogeentrafo werken, bijv.: https://www.ledlichtdisco...v-3000k-vervangt-60w.html

[Voor 63% gewijzigd door Exigence op 03-10-2018 11:15]

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:03
Maar dan moet daar nog een armatuur om heen? en zijn die dan wel Ip44?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:57

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je kan heel veel (IP-rated) armaturen krijgen voor inbouwspotjes. Bekijk de aanslutiing (denk GU5.3/MR16) en zoek het ledspotje met die aansluiting. Probleem bij oude trafo's is dat ze vaak werken van bv 20-60W. Een paar simpele ledspotjes haalt de minimale last vaak niet. Beste is openbreken, trafo weg en dan gewoon het veel betere en universelere GU10 gebruiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True