Waarom zijn strips tijdloos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:27

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Zojuist was ik een stripboek aan het lezen van Jan, Jans en de Kinderen, en mij viel op dat strips tijdloos zijn in vergelijking met televisie-series.

Waarom worden de stripfiguren nooit zichtbaar ouder? Wel gaan ze met de tijd mee met andere kleding en haarstijlen, maar daar blijft het bij?

Catootje blijft een (eigenwijs) kind, de ouders Jan en Jans worden nooit zichtbaar ouder, opa Tromp blijft jaren opa.

Waarom eigenlijk? Waarom zie je bijna nooit een levensloop in strips? Soms enkel een geboorte, maar die baby blijft dan een baby.. zelfs 30 boeken later.

Stel je eens voor: Opa Tromp overlijdt, een nieuwe personage komt er weer in, een verre neef van hem ofzo. De kinderen worden ouder, en gaan naar middelbare school toe. Toch best interessant om te volgen met alle delen van 1 tot eind?

In de sit-com Oppassen! zie je een aardige levensloop waarbij Rik en Anna doorgroeien van puber naar adolescent en vervolgens hun eigen leven gaan leiden. Opa Henry Buys overlijdt (dat was in werkelijkheid ook dus met Coen Flink) en een nieuwe neef neemt zijn intrede in de familie en het huis, en neemt twee puberende kinderen mee met een dochter.

Waarom is dit verschil er? En zijn er ook strips die wel een levensloop hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2018 00:19 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jij hebt duidelijk nooit de adult Suske en Wiske gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 17:02

ikvanwinsum

/dev/null

Is dat niet omdat het bij televisieseries niet anders kan? Acteurs worden nu eenmaal ouder...

Een striptekenaar heeft er geen last van dat zijn personages ouder worden, zo kan hij eeuwig dezelfde 'cast' recyclen.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
In soaps kunnen ze dit ook wel een beetje, het SORAS-syndrome. Iemand wordt na een tijdje buiten beeld te zijn geweest weer gerecast, maar komt opeens veel ouder of jonger de serie in. De verhouding tussen familie wordt dan wel vreemd eigenlijk.

Maar waarom gebeurt een tijdverloop nou zelden tot nooit in strips?
Kurkentrekker schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 00:24:
Amoras...? Dat zie ik als een spin-off. Vaak hebben die maar weinig aansluiting op de verhaallijn van het origineel.

(Ik moest eerst aan een andere strip denken :+ )

[ Voor 29% gewijzigd door AW_Bos op 03-10-2018 00:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 17:02

ikvanwinsum

/dev/null

Ik denk dus dat dat niet gebeurt omdat de noodzaak in strips er niet is. Neem de Donald Duck. Dat concept werkt na al die jaren nog goed. En stel dat Donald wel ouder was geworden, dan was het nu een oude eend van 100+ jaar geweest. Dat vraagt om heel andere verhalen (kwik kwek en kwak zijn dan allang uit huis bijvoorbeeld).

Je wordt dan gedwongen om je karakters te vernieuwen, waardoor waarschijnlijk iets iconisch verloren gaat. Stel je voor: een donald duck zonder donald...

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:34

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Stripfiguren zitten vast aan de doelgroep, en de doelgroep wordt ook niet ouder of jonger

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik denk dat striptekenaars het doen omdat het kan en de herkenbaarheid van de strip behouden blijft. Aanpassingen aan de "cast" doen ze vaak ook alleen maar onder druk van uitgevers.

Daarnaast duurt het voor vele strips lang om 1 album te tekenen. Dan kan je je verhaal in de initiële tijd houden maar loop je het risico dat je aansluiting verliest met een potentieel nieuw publiek. En dat brengt ook weer uitdagingen met zich mee om in het verhaal te verwerken.

Neem nu Buck Danny. Vliegt al in strips sinds WOII en er wordt regelmatig verwezen naar gebeurtenissen in albums die zich enkele decennia eerder afspelen en ondanks alle heldendaden kunnen ze hem en zijn wingmannen niet meer promoveren zonder alles te ontwrichten.
AW_Bos schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 00:42:

(Ik moest eerst aan een andere strip denken :+ )
Vraag ik me wel af om de welke. Niet dat het een probleem zou geven daar ze niet eens familie zijn van elkaar.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Br00d
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-08-2024
De jonge jaren van Oom Dagobert (The Life and Times of Scrooge McDuck) is een aanrader, als het gaat om ouder wordende personages. Sowieso eigenlijk een aanrader, Don Rosa is een fantastische striptekenaar!

Verder denk ik dat ze in veel strips wel eens voor de grap terug in de tijd gaan om een gebeurtenis in de jeugd van de held te schetsen. Ik moet dan denken aan Lucky Luke en Asterix.

[ Voor 4% gewijzigd door Br00d op 03-10-2018 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tijdloos? De eerste strip die bij me opkomt is Sjors en Sjimmie. En daar komen nog al wat veranderingen in voor.

Maar de grote consensus is inderdaad dat er een wereld geschapen is, waar niet heel veel aan kan (of hoeft) te veranderen (alhoewel er, juist in de achtergrond, meer dan genoeg veranderd... kijk naar Asterix).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:55

LankHoar

Langharig tuig

Br00d schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:44:
De jonge jaren van Oom Dagobert (The Life and Times of Scrooge McDuck) is een aanrader, als het gaat om ouder wordende personages. Sowieso eigenlijk een aanrader, Don Rosa is een fantastische striptekenaar!
Zeer interessant dit! Toen ik opgroeide in de jaren '90 was Donald Duck mijn vast leesvoer, en vooral de verhalen in Klondike en andere jonge Dagobert verhalen staan me nog goed bij. Deze las ik vermoedelijk in de Donald Duck Extra. Ik zit eens te kijken naar een EN of NL versie van deze verhalen, maar zie alleen overdreven geprijste versies (bv. 125$ voor 1 boek op Amazon). Toevallig een tip hoe deze verhalen te bemachtigen? :)

Hoewel bovenstaande off topic lijkt, laat het imo zien dat er best interesse is voor in leeftijd variërende stripfiguren. Hoewel het van mij niet per se chronologisch hoeft; juist die greep in het verleden of naar de toekomst is leuk.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:08:
Vraag ik me wel af om de welke. Niet dat het een probleem zou geven daar ze niet eens familie zijn van elkaar.
In de jaren 80 waren sex-parodies populair, zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_glunderende_gluurder voor de Suske en Wiske waar op gedoeld wordt. Maar ook Lucky Luke, Kuifje, Asterix en andere strips hadden soortgelijke parodieën.

Ontopic: de serie van Harry Potter is een mooi voorbeeld van fictie waar de hoofdpersoon wel opgroeit, en waarbij de boeken beduidend spannender worden naarmate je verder bent in de serie. Dit is natuurlijk geen strip, maar wel een kinderverhaal.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dit is niet alleen bij strip zo, ook in heel veel fictie boeken worden de karakters nauwelijks ouder. Zo lees ik series die al 20-40 jaar lopen en waarbij de hoofdpersoon nog steeds een wat oudere detective is die niet te ver van zijn pensioen af zit. Na 10 jaar zou je dan moeten stoppen met schrijven wat zonde is als je een goedlopende serie hebt.

De reden is inderdaad omdat het niet hoeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yuregenu
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-02 22:20
Ik heb de verzameling voorzien van commentaar van Don Rosa, en voor hem stopt de tijd in de jaren '50 en blijven de Ducks daarin hun avonturen beleven. Hij heeft voor zichzelf (en uiteraard staat dit ook niet in de boeken afgebeeld) een tekening gemaakt waarin een bejaarde Donald en Katrien met een volwassen Kwik, Kwek en Kwak bij het graf van Oom Dagobert staan in Schotland, 1967.

Uiteraard is dit niet canon, en hij heeft ook geen doodswens voor de Ducks, maar het is wel een interessante tekening.

ユレゲヌ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jester-NL schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:51:
Tijdloos? De eerste strip die bij me opkomt is Sjors en Sjimmie. En daar komen nog al wat veranderingen in voor.
Vooral de veranderingen van de karakters en hun uiterlijk inderdaad.
Als je deze strips van het begin af aan bekijkt, zie je veel culturele verschuivingen, van huisdkleur en gelaatstrekken tot aan ideeën en gedachtegoed.

* FreshMaker leest ze niet meer, maar tussen de jaren '70 - '90 kapot gelezen, en revisited

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 23:06

Sebazzz

3dp

Amoras :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:35
In tegenstelling tot live-action series zijn strips en boeken niet gebonden aan de leeftijd van acteurs. Het ligt er dus maar net aan wat voor verhaal de auteur wil vertellen. Soms is dit de levensloop van een karakter wat je leert kennen in zijn jonge jaren en wat eindigt met de hoofdpersoon als een oude man, misschien zelfs op zijn sterfbed. Mooie bekende voorbeelden van een hoofdpersoon die zich ontwikkeld en wel ouder wordt zijn het eerder genoemde The Life and Times of Scrooge McDuck en Thorgal (of bijvoorbeeld Fullmetal Alchemist als we manga erbij betrekken).

De auteur (of bij langlopende reeksen vaak meerdere auteurs) kan er ook voor kiezen om te blijven schrijven over een karakter wat eeuwig jong lijkt en allerlei avonturen blijft beleven. Het ligt er maar net aan wat hij/zij wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:31

Punkrocker

Mostly harmless

Thorgal is wel verouderd.

(Ben er mee gestopt sinds de wisseling van tekenaar)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00d
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-08-2024
LankHoar schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:13:
[...]

Zeer interessant dit! Toen ik opgroeide in de jaren '90 was Donald Duck mijn vast leesvoer, en vooral de verhalen in Klondike en andere jonge Dagobert verhalen staan me nog goed bij. Deze las ik vermoedelijk in de Donald Duck Extra. Ik zit eens te kijken naar een EN of NL versie van deze verhalen, maar zie alleen overdreven geprijste versies (bv. 125$ voor 1 boek op Amazon). Toevallig een tip hoe deze verhalen te bemachtigen? :)
Vroeger las ik de verhalen uit de bibliotheek, ze werden in het Nederlands verspreid in 'Het levensverhaal van Oom Dagobert' albums (nu 15 tot 19,50 euro per stuk op Bol). Later heb ik het hele Engelstalige boek met alle delen in een stripwinkel in Utrecht gekocht voor een redelijke prijs.

Verder geen idee waar je hem goedkoper zou kunnen vinden :-( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Br00d schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:04:
[...]

Vroeger las ik de verhalen uit de bibliotheek, ze werden in het Nederlands verspreid in 'Het levensverhaal van Oom Dagobert' albums (nu 15 tot 19,50 euro per stuk op Bol). Later heb ik het hele Engelstalige boek met alle delen in een stripwinkel in Utrecht gekocht voor een redelijke prijs.

15-20E per stuk keer 5 is toch nog 75-100E, komt dan weer aardig in de buurt van wat ik op Amazon vond (dat zal wel degene zijn die je hebt gekocht in Utrecht?). Toch maar eens verder neuzen. Het lijkt me leuk om te lezen maar 100+ euro word me toch echt te gortig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:31
Ik moet van een vriend vragen waar hij die vandaan kan halen.

Ik spaar/lees Star wars comics en daar wordt iedereen gewoon ouder, ze gaan zelfs dood als de tijd daar naar is.

[ Voor 19% gewijzigd door gielie op 03-10-2018 10:14 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]

Het kruitvat had vorig jaar een herdruk voor 3.5. Dus die exemplaren zijn wel te vinden.

Bij amazon.de kan je de engelse versie goed vinden, want de bibliotheek van Don Rosa wordt heruitgebracht en ik meen dat het levensverhaal zelf in deel 5 zit: https://www.amazon.de/Dis...sr=8-14&keywords=don+rosa

[edit]: deel 4 dus voor 26 euro

Het werk van Don Rosa is qua verhaallijnen en ook tekeningen trouwen briljant, daar valt bijna niets mee te vergelijken.

Strips tijdloos houden levert wel goede verhalen op. Bij enkele uitzonderingen na (Thorgal idd, of XIII) werkt het ouder worden en verder ontwikkeling wel, maar de meeste hebben toch gewoon een vast set karaktereigenschappen en een vaste wereld waarin ze voortbewegen. Dan kan je beter op het nieuwe verhaal focussen dan steeds een beetje extra ouder persoon maken. Storm met alle versies bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Delerium op 03-10-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:25
gielie schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:13:
[...]

Ik moet van een vriend vragen waar hij die vandaan kan halen.

Ik spaar/lees Star wars comics en daar wordt iedereen gewoon ouder, ze gaan zelfs dood als de tijd daar naar is.
Ligt in de meeste boekenwinkels wel meen ik.

Ook hier: https://www.bol.com/nl/f/...-ben-je/9200000009984594/

[ Voor 10% gewijzigd door Maverick op 03-10-2018 10:24 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yuregenu
  • Laatst online: 28-02 22:20
[...]

De hele bundel is in het Nederlands te vinden via Duckstadshop, de Engelstalige herdruk komt inmiddels uit 2010 en is bijna onvindbaar (sowieso niet voor een redelijke prijs). De Nederlandse bundel heb ik aan mijn vader kado gedaan, het is een hoge kwaliteit, gebonden editie.

Of je wacht tot februari 2019, wanneer de nieuwste herdruk uitkomt, waarbij ik momenteel niet kan zien of Don Rosa's commentaar ook erbij geleverd wordt.

Don Rosa's volledige collectie is momenteel in productie, elk jaar twee bundels met boeken (zoek op "The Don Rosa Library", Bol.com heeft ze ook). Daarin staan niet alleen de Dagobert verhalen, dus dan moet het je wel waard zijn om Rosa's commentaar bij alle verhalen te lezen.

ユレゲヌ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 13:38
Kijk ook maar eens naar The Simpsons.
Bart is al 30 seizoenen 10 jaar oud.

Ook gek. :)

Maar het is wel een interessant punt, ik kan zo gauw niet iets bedenken waarom het logisch zou zijn, behalve dan omdat het niet hoeft. :)

Something something

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AW_Bos schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 00:16:
Waarom worden de stripfiguren nooit zichtbaar ouder? Wel gaan ze met de tijd mee met andere kleding en haarstijlen, maar daar blijft het bij?

Catootje blijft een (eigenwijs) kind, de ouders Jan en Jans worden nooit zichtbaar ouder, opa Tromp blijft jaren opa.

Waarom eigenlijk? Waarom zie je bijna nooit een levensloop in strips? Soms enkel een geboorte, maar die baby blijft dan een baby.. zelfs 30 boeken later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HcSLyOZfSYuJMWaJnGnx9pwC/full.jpg

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
De baby uit Jan, Jans en de kinderen is juist de enige die wél ouder wordt. Dat vind ik weer gek! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:26
Komt het niet vooral omdat veel strips self-contained stories zijn en geen onderdeel van een grotere storyline? Donald Duck stripboeken hadden bijvoorbeeld steeds een eigen verhaal, waar wel eens verwijzingen inzitten naar andere stripboeken, maar je makkelijk een paar stripboeken kan overslaan zonder dat je essentiële informatie mist.

Strips zijn vaak laagdrempelig, zodat iedereen op elk punt kan instappen en na het lezen van een aantal strips een redelijk goed beeld heeft van de karakters. Als je steeds karakters aanpast dan wordt het lastiger om sporadische lezers vast te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Nou ja, tijdloos..

Afbeeldingslocatie: https://im.ziffdavisinternational.com/ign_nl/screenshot/r/racisme-in-strips/racisme-in-strips_cdpd.jpg

Dit kan je anno nu toch niet écht meer maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 19:33
Elfquest is wel een aanrader voor je dan, als je van levens verloop en 'geschiedenis' houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Conono schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:25:
Nou ja, tijdloos..

Maar: Hergé zelf zag dat ook in, en heeft Kuifje een radicale wending laten maken in De Blauwe Lotus.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonVH
  • Laatst online: 01-05-2020
Nou ja, tijdloos..

[Afbeelding]

Maar de grote vraag is: Is dit te wijten aan de normen van toen of aan de normen van nu? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ligt aan welke stripboeken je leest. Er zijn wel series waar de karakters ouder worden. Vroeger in de Hellblazer serie werd John Constantine gewoon ouder naarmate de serie verder ging.

Stripboeken als Jan, Jans en de Kinderen zijn ook niet bedoeld voor de serieuze zaken. Niemand gaat dood van ouderdom, het huwelijk van de ouders van de kinderen zal nooit op de klippen lopen, pa wordt nooit ontslagen omdat het slecht gaat op het werk. Catootje zal nooit drugs proberen, noem het maar op.

Andere stripboeken gebruiken een 'sliding timescale'. Een jaar in onze tijd hoeft niet een jaar in het stripboek te zijn, maar kan een maand of een uur zijn soms. Voorbeelden genoeg bij Marvel en DC. Wel worden bepaalde zaken bijgewerkt om meer bij de huidige tijd te passen. Toen bijvoorbeeld de eerste Punisher comics uitkwamen in de jaren '80 was Frank Castle een Vietnam veteraan. Toen actueel, nu anno 2018 is hij een veteraan van een mix van de Golfoorlog en Afghanistan. Lees eens Iron Man stripboeken uit de jaren '60 en '70. Je lacht je wild om wat ze toen modern vonden.

Bij televisie series (en films) heb je te maken met echte mensen, die worden ouder. Of de acteur/actrice moet vervangen worden. In sommige series kan dat, neem bijvoorbeeld James Bond. Niemand heeft daar moeite met een nieuw iemand die Bond speelt. Andere series is het minder geaccepteerd.
Nou ja, tijdloos..

[Afbeelding]

Ga eens oude Looney Tunes tekenfilms kijken, genoeg racistische stereotypes daar. In de tijd dat het plaatje gemaakt is wat jij linkt kon je dat gewoon zeggen. Anno nu zijn onze normen en waarden anders. In een hedendaags stripboek van Franka kan ze prima topless getekend worden, of zelfs helemaal naakt. Dat had je enkele decennia geleden niet kunnen doen. Het werkt dus beide kanten op.

[ Voor 17% gewijzigd door CMD-Snake op 03-10-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:32
Alfred Jodocus kwak is een uitzondering hierop. Wikipedia: Alfred Jodocus Kwak Ofschoon het meer een tekenfilm is zijn er ook stripboeken van uitgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Laatst online: 07:47

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Brazos schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 06:23:
[...]

Nooit geweten dat dat zoveel geld waard zou zijn, ik heb alle delen van de levensverhalen (in het Nederlands).
Je kunt ze op rommelmarkten soms nog wel eens vinden, als je de dozen aan stripboeken goed doorzoekt. Maar volgens mij kom je op internet ook een heel eind.

~~~[Hier] heb je er één voor €15. Hier nog één voor €20, hier nog eentje voor €16,50. Dan heb je er al 3, nog 9 te gaan.
Heb die delen gekocht toen ze uitkwamen. Heb zelfs het geluksdubbeltje nog dat bij één van de delen zat.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Nou ja, tijdloos..

[Afbeelding]

Dit heeft toch ook echt met taalinterpretatie te maken.
Nu vind men 'nikker' een scheldwoord. En 'beschaafder' bedoelt men hier als 'dicht bij de westerse samenleving'.

Geen gekke zin als het gaat om het ontdekken van een lid van een inheemse stam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:21
hou van stripboeken heb nog de ouwe Flash gordon reeks en oude marvel boeken waar de Hulk de groene bonk heette later las ik veel rode ridder

maar goed in mijn tijd had je nog geen internet en computers dat scheelt denk ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Laatst online: 31-08-2020
Lensent schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 06:54:
[...]

Dit heeft toch ook echt met taalinterpretatie te maken.
Nu vind men 'nikker' een scheldwoord. En 'beschaafder' bedoelt men hier als 'dicht bij de westerse samenleving'.

Geen gekke zin als het gaat om het ontdekken van een lid van een inheemse stam.
Tuurlijk, toen was dit normaal. Maar tegenwoordig kan je een donkere man toch niet meer afschilderen als een pikzwarte inboorling met dikke lippen, hem nikker noemen, het vooroordeel bevestigen dat alle negers kunnen dansen en van hem verwachten dat 'ie niet heel veel meer zal kunnen dan een zwakbegaafde bonobo. En dát was het punt, dat strips niet altijd tijdloos zijn. en ik postte het natuurlijk ook ter vermaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tijdloos, ja en nee; ik lees al sinds mijn prille jeugd Suske en Wiske en heb alle albums in huis, maar je moet voor de grap (of voor het plezier ;) ) het verschil zien tussen albums van Vandersteen destijds en de huidige opzet. Dat de karakters tijdloos blijven is op zich niet heel vreemd, je schrijft en tekent jezelf anders de problemen in omdat het karakter tijdelijk is. Het vervangen van karakters is ook niet noodzakelijk, bij acteurs wel.

Toch gaat bijv. de techniek wel mee. Waar men voorheen uiteraard geen GSM of Internet had hebben bijv, Suske en Wiske dit wel. Ook is er sinds kort een verandering in het uiterlijk te zien wat verder gaat dan dat het voorheen ging, beiden zichtbaar meer adolescent. Ook zijn er genoeg recente verwijzingen naar gebeurtenissen, of dat nu politiek is of nieuwswaardig. Dát houdt de albums actueel en populair, niet zozeer het wel of niet ouder worden van de stripfiguren zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

En dat laat ook gelijk de tijdsgeest van vandaag de dag zien.
Brazos schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 06:23:
[...]

Nooit geweten dat dat zoveel geld waard zou zijn, ik heb alle delen van de levensverhalen (in het Nederlands).
Je kunt ze op rommelmarkten soms nog wel eens vinden, als je de dozen aan stripboeken goed doorzoekt. Maar volgens mij kom je op internet ook een heel eind.

~~~[Hier] heb je er één voor €15. Hier nog één voor €20, hier nog eentje voor €16,50. Dan heb je er al 3, nog 9 te gaan.
Poeh dan vind ik ze nog best wel duur (12x15E), en nog duurder dan de nieuwe verzamelalbums... Blijkbaar worden die dingen duurder wanneer ze niet meer beschikbaar zijn, ondanks heruitgaves :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Dat klopt, die boeken-casettes met de avonturen en het levensverhaal van Dagobert Duck heb ik ook. Geweldige verhalen _O_

Hier zie je wel duidelijk dat er tijd verstrijkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
AW_Bos schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 00:42:
Maar waarom gebeurt een tijdverloop nou zelden tot nooit in strips?

[...]

Vaak hebben die maar weinig aansluiting op de verhaallijn van het origineel.
Hier beantwoord je toch je eigen vraag? Waarom zou je de strip Jan, Jans en de Kinderen lezen als Jan, Jans en de kinderen dood zijn en het voortaan gaat over de avonturen van Bernd, de achterneef van de buurvrouw van de schoonvader van het meisje dat ooit eens Lotje had gevonden en heeft teruggebracht naar Catootje. Bernd werkt als arts op een vluchtelingenkamp in Mozambique, waarbij hij dagelijks wordt geconfronteerd met aidswezen en Afrikaanse bureaucratie en corruptie om voedselpakketten te distribueren. Lachen.

Als je een Lucky Luke strip koopt, dan verwacht je Lucky Luke en niet een verhaal over een jongeman die naar het front in de Tweede Wereld oorlog wordt gestuurd, omdat Lucky Luke in 1880 leefde en zijn eerste avontuur 70 jaar geleden is gepubliceerd.

Het voordeel van strips is juist dat personages nooit ouder worden en je zo lang over hetzelfde personage avonturen kan schrijven.

Overigens wordt zo nu en dan weleens geprobeerd om een nieuw personage te verzinnen voor een stripheld. Dan vervangen ze Tony Stark voor Riri Williams en schreeuwt iedereen moord en brand hoe vreselijk, onnodig en te politiek correct dat is.

De makers van Judge Dredd hebben er voor gekozen om Dredd wel ouder te laten worden. Een jaar echte tijd is ook een jaar fictieve tijd in Dredd's wereld.Aangezien Dredd in de toekomst leeft kunnen ze hier echter wel trucjes uithalen dat er apparaten bestaan om iemand te verjongen. Handig, zo wordt je personage wel ouder, maar toch ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik denk dat er twee soorten strips zijn. Series als Jan, Jans en de kinderen, Suske en Wiske en het overgrote deel van de superhelden-universa. Strips die om een simpel verhaaltje draaien, en waar het doorgroeien van de karakters van ondergeschikt belang is, als je dat afzet tegen die verhalen. Vandaar dat we iedere keer weer de spinnenbeet in Spiderman zien, en de ouders van Bruce Wayne zien doodgaan, of dat Suske en Wiske nooit volwassen worden. Net als Kwik, Kwek en Kwak...

En er zijn strips waar tijd, leren, opgroeien en sterven wel een rol in spelen. Ik denk aan series als Sandman, Watchmen, Transmetropolian, Preacher of Y, the Last Man. Verhalen met een kop en een staart. Verhalen waarin hoofdrolspelers doodgaan en begraven worden. Waarin gebeurtenissen met elkaar te maken hebben en waar hoofdpersonen leren van wat er met en om ze heen gebeurd.

Kijk maar eens naar Calvin & Hobbes of Peanuts... ze leren niet van wat er om ze heen gebeurd (de volwassenen overigens net zo hard niet). Ik denk dat het niet ouder worden helpt bij het niet leren van gebeurtenissen in het vorige boek.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:35
Droefsnoet schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:49:
[...]
Als je een Lucky Luke strip koopt, dan verwacht je Lucky Luke en niet een verhaal over een jongeman die naar het front in de Tweede Wereld oorlog wordt gestuurd, omdat Lucky Luke in 1880 leefde en zijn eerste avontuur 70 jaar geleden is gepubliceerd.
Ik denk dat je best een aantal albums uit dit concept kan halen, net zoiets als wat er met Torens van Schemerwoude is gebeurt nadat de hoofdpersoon stierf.

Heeft iemand hier overigens De Moordenaar van Lucky Luke gelezen? Dat is een iets serieuzer verhaal in een andere tekenstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 21:29

kevin33

Welkom in Utopia.

ErikT738 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 18:34:
[...]

Ik denk dat je best een aantal albums uit dit concept kan halen, net zoiets als wat er met Torens van Schemerwoude is gebeurt nadat de hoofdpersoon stierf.

Heeft iemand hier overigens De Moordenaar van Lucky Luke gelezen? Dat is een iets serieuzer verhaal in een andere tekenstijl.
Linkje, leuk leesvoer:

https://www.michaelminneb...oordenaar-van-lucky-luke/

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Pagina: 1