Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Shoot!
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09-04-2020
Sinds vandaag de eigenaar van een tweedehands i5 760. Gebruik een oude inspirion 580 (oorspronkelijk i3 processor met 4gb RAM en hd 5450 gpu). Werkte prima, totdat de gpu het begaf. Sindsdien een aantal onderdelen vervangen, waaronder dus de cpu, gpu en wat extra werkgeheugen, zodat de pc weer voor een poosje meekan met oog op mijn gebruik. Gaat me niet zozeer om topprestaties, maar vind het fijn als de pc grafische toepassingen (als voorbeeld Fortnite) redelijk soepel kan draaien op low/medium settings. Het gaat specifiek om de volgende onderdelen:

- CPU: intel i5 760 (met standaard koeler erop)
- GPU: Asus Geforxe gtx 650
- 10 gb RAM

In principe werkt alles naar behoren. Mijn vraag heeft betrekking op de temperatuur van de cpu. Na het opstarten begint deze vrijwel direct flink te blazen. Als het processorgebruik in percentage toeneemt, neemt de temperatuur van de processor uiteraard ook toe, alleen in dit geval lijkt het wel erg disproportioneel. Een spelletje opstarten of meerdere tabbladen op internet open hebben zorgt ervoor dat de temperatuur boven de 90 graden komt. Dat lijkt me niet helemaal normaal.
Ook in relatief rustige omstandigheden lijkt de temperatuur van de cpu aan de hoge kant. Op dit moment 3 tabbladen open met Opera webbrowser, Speccy en Taakbeheer. Temperatuur schommelt tussen de 60 en 65 graden.

Een eerste stap is wellicht het aanbrengen van nieuwe koelpasta, zo las ik elders. Dit tot op heden nog niet gedaan. Las elders op dit forum goede berichten over de Arctic SIlver 5 (https://www.alternate.nl/...kwaWEAQYAyABEgItC_D_BwE), of is het voor deze oudere processor beter een ander soort koelpasta te gebruiken?

[Voor 6% gewijzigd door Shoot! op 02-10-2018 21:16]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Dus je hebt je i3 vervangen zonder de pasta te vervangen? Dat is vragen om problemen. Bij elke verwijdering van de koeler moet de pasta vervangen worden.

Ook is de standaard koeler van de i3 mogelijk te zwak voor de i5. Die kreeg een koeler met koperen kern af fabriek.

AS5 is idd goed spul.

[Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 02-10-2018 21:38]

I reject your reality and substitute my own

• Shoot!
Helder. Koelpasta is onderweg en ga ik morgen direct aanbrengen.

Aha. Dat zou ook verklaren natuurlijk. Huidige koeler is deze: https://imgur.com/ngU0qmZ (voorzijde) https://imgur.com/Pn6zjet (achterzijde)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Voor een paar € meer heb je een veel betere koeler inclusief pasta https://www.alternate.nl/...ml/product/969913?lk=9344

[Voor 49% gewijzigd door Uszka op 02-10-2018 21:59]

• Shoot!
Even voor de zekerheid; deze is ook compitabel met mijn Dell 033FF6 moederboard (+ uiteraard geschikt voor huidige i5 processor?). En ik kan vooralsnog nergens vinden dat deze met koelpasta komt - of is dat de standaard bij nieuwe koelers?

[Voor 33% gewijzigd door Shoot! op 02-10-2018 22:33]

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 24-06 11:52
Shoot! schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:09:
Even voor de zekerheid; deze is ook compitabel met mijn Dell 033FF6 moederboard (+ uiteraard geschikt voor huidige i5 processor?). En ik kan vooralsnog nergens vinden dat deze met koelpasta komt - of is dat de standaard bij nieuwe koelers?
Volgens mij zie ik op de tweede foto toch echt een vierkant met koelpasta?

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:35
Ik zou persoonlijk echt een paar euro uitgeven aan een nieuwe koeler met pasta.

Die koeler "de pinnetjes voor het inklikken" zien er ook niet echt top meer uit.

• Shoot!
@ItsWillem excuus, je hebt helemaal gelijk.

@iwanscholten Na de pinnetjes bij de huidige koeler een aantal keer los en vast gemaakt te hebben, kan ik je vertellen dat het inderdaad niet heel ideaal is nee. Ik weet het niet helemaal zeker, maar wellicht is de nieuwe koeler net iets groter, dacht dat mijn huidige koeler ongeveer 9 bij 9 cm is. Wordt dan wellicht krap met het oog op het eerste werkgeheugenslot als de nieuwe koeler net iets breder is, zie foto (https://imgur.com/2qOB5Gp)

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Hopelijk heb je niet te veel betaald voor je upgrade. ;)

Er zijn genoeg leuke andere koelers te vinden in PW, zoals die van Cooler Master. Maar om eerlijk te zijn zou ik niet echt investeren in oud spul en dus voor een goedkope oplossing gaan, eventueel op V&A.

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:00

Nemesizz

Untouchable

Zo te zien is het gewoon een stock koeler van Intel alleen met een andere ventilator.

Veel gemaakte fout bij het installeren van die Intel push-pin koelers, is dat mensen de koeler na het vastdrukken weer in de 'unlock' positie draaien (staan van die pijltjes op de pushpins), waardoor de koeler geen goed contact meer maakt met de CPU en je temperaturen krijgt die vrolijk richting de 100ºC lopen (en dan helpt geen koelpasta in de wereld je, als dat ding geen contact maakt).

• Shoot!
@foxgamer2019 Neehoor, valt mee! Bewust op gelet dat ik niet teveel geld in een oud systeem ging steken. Ben opzich wel bereid om +/- 15 eu te betalen voor een koeler als ik daar weer een poosje mee vooruitkan. De gesuggereerde koeler lijkt me in die zin prima - alleen dus even de vraag of hij past qua afmeting. Qua connector op het mobo zit het wel goed dacht ik

@Nemesizz Klopt, zat daar best even mee te rommelen. Ga vanmiddag toch even koelpasta aanbrengen en dan wederom goed opletten of ze weer in de lockpositie zitten. Nu in ieder geval wel het geval en cpu schommelt nu tussen de 50-65 graden. Nog wel vrij warm dus, dus ben benieuwd hoe de temperatuur is met nieuwe koelpasta. Als dat niet werkt ga ik inderdaad over tot aanschaf van een nieuwe koeler

EDIT: lees hier (https://www.dell.com/comm...inspiron-580/td-p/5140147) dat mensen ook nog wel problemen ervaren met het installeren van een fan die "non-Dell" is.

[Voor 16% gewijzigd door Shoot! op 03-10-2018 11:20]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True