Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mening PC Built

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Quatsou
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 24-04 18:15
Ik zoek een?
Mijn broertje wilt zijn pc graag upgraden. Hij heeft momenteel een ATX moederbord, maar wilt graag een kleiner systeem en dus over op micro ATX bord. Ik heb het volgende in het winkelwagentje gedaan:
  • Samsung 860 Evo 500
  • AMD Ryzen 2600
  • MSI B450M MORTAR
  • Corsair Vengeance LPX (2x8GB, 2666Mhz)
  • Sharkoon S1000 (glass side panel)
Verder houdt hij zijn voeding (Corsair CX600) en videokaart (HD7850, 2GB DDR5)

Wat is je budget?
500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn broertje behoort tot het segment "casual gamer". Hij speelt af en toe een potje CS:GO en wel eens potje League of Legends. Verder zal hij hem vooral gebruiken voor zijn studie (MS office) en wellicht een keertje Photoshop.

Graag hoor ik wat jullie van deze configuratie vinden en of jullie wellicht andere onderdelen in gedachten hebben? Enige vereiste is dus een micro ATX moederbord.

[Voor 14% gewijzigd door Quatsou op 02-10-2018 22:27]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Met alleen een mATX moederbord ben je er nog niet hè, daar hoort ook nog een kleiner jasje omheen vals je broer per se kleiner wil.

En welke voeding hebben we het over?

• Quatsou
Hee Brooky,

Hij heeft momenteel een corsair CX600 en de kast, of het jasje, die erbij besteld zal worden is de sharkoon S1000 met het glazen zijpaneel. Ik zal de post even bijwerken.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:03
De samsung evo kan vervangen worden door pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB. Verder mag het ram wel naar minstens 3000MT/s - het is tenslotte Ryzen, en dat houdt daar wel van.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Quatsou
Zou je de Crucial ook boven de Samsung verkiezen als je hem voor dezelfde prijs kunt krijgen?

• Nat-Water
Ik heb beide. Ik vind de standaard software van Samsung een draak. Verschil in prestaties van de een tov de ander is er niet. Wat wel interessant is is dat de MX500 een vorm van power-loss protection heeft (en de Samsung niet)

reviews: Crucial MX500: Koploper in het budgetsegment

[Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 02-10-2018 22:44]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Quatsou
Draak in de zin dat het veel ruimte inneemt? De Evo heeft dan wel weer een iets hogere schrijfsnelheid (20MB/s). Maar ik was eigenlijk voorals benieuwd naar het moederbord, er zijn maar weinig micro ATX borden te vinden. Vooral die tweede generatie Ryzen out-the-box ondersteunen

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Vervang de voeding. De CX600 is niet geschikt voor nieuwe hardware door het ontbreken van DC-DC.

Voor CS:GO en LOL zou ik wat besparen en een Ryzen 3 2200G nemen. Een 6 core met SMT heeft totaal geen zin met die games.

De Mortar is een prima bord.

• Quatsou
Uszka schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:59:
Vervang de voeding. De CX600 is niet geschikt voor nieuwe hardware door het ontbreken van DC-DC.
Wat bedoel je hier precies mee, ik was in de veronderstelling dat je de voeding gewoon over kon zetten?

• Uszka
  • Nu online
De hardware van tegenwoordig heeft een dermate laag idle verbruik dat een zeroload op een van de lijnen van de voeding kan ontstaan. Bij een voeding met groepsregulatie zoals de CX600 gaan de spanningen op dat moment buiten de ATX specificatie wat tot een onstabiel systeem leidt. Moderne voedingen hebben de spanningen van de verschillende lijnen apart geregeld en blijft de spanning van de lijnen altijd binnen de marges.
Daarbij is de CX600 een voeding van matige kwaliteit zodat deze eigenlijk niet langer dan 5 jaar betrouwbaar te gebruiken is.

• Nat-Water
Quatsou schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:58:
Draak in de zin dat het veel ruimte inneemt? De Evo heeft dan wel weer een iets hogere schrijfsnelheid (20MB/s).
Dat verschil in schrijfsnelheid is leuk voor de buhne maar in praktijk maakt het voor normaal gebruik niks uit. De software die Samsung standaard gebruikt (Magician) voor bijvoorbeeld firmware updates is niet best, en heeft er een handje van om met bijvoorbeeld de pagefile te gaan lopen rommelen.

• Quatsou
Uszka schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:46:
De hardware van tegenwoordig heeft een dermate laag idle verbruik dat een zeroload op een van de lijnen van de voeding kan ontstaan. Bij een voeding met groepsregulatie zoals de CX600 gaan de spanningen op dat moment buiten de ATX specificatie wat tot een onstabiel systeem leidt. Moderne voedingen hebben de spanningen van de verschillende lijnen apart geregeld en blijft de spanning van de lijnen altijd binnen de marges.
Daarbij is de CX600 een voeding van matige kwaliteit zodat deze eigenlijk niet langer dan 5 jaar betrouwbaar te gebruiken is.
Zou een GS600 het beter doen? Zo niet, heb je misschien een aanrader qua nieuwe PSU?

• Quatsou
Nat-Water schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:53:
[...]

Dat verschil in schrijfsnelheid is leuk voor de buhne maar in praktijk maakt het voor normaal gebruik niks uit. De software die Samsung standaard gebruikt (Magician) voor bijvoorbeeld firmware updates is niet best, en heeft er een handje van om met bijvoorbeeld de pagefile te gaan lopen rommelen.
Hmm, als ik het zo hoor kun je beter voor de Crucial gaan dus

• Uszka
  • Nu online
Als ik http://translate.google.c...owthread.php%3Ft%3D406682 lees doet die het ronduit slecht met crossloads op 5V. Waar 5% de max is zit de GS600 op 20% afwijking.
Zo niet, heb je misschien een aanrader qua nieuwe PSU?
Het systeem verbruikt vrij weinig, het zal max rond 200w zijn. Met een 400w voeding zit je al goed. De goedkoopste die de moeite waard is is dan pricewatch: be quiet! System Power 9 400W. Met de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W ga je vooral met de ventilator in kwaliteit omhoog en de pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is overall een stuk beter. Daar ga je minimaal 10 jaar plezier van hebben. Voor de prijs is pricewatch: Corsair RM550x (2018) de beste koop. Beetje overbemeten maar beter mee verlegen dan om verlegen voor die prijs.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True