Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mosquitto in Docker read/write acces

Pagina: 1
Acties:

• PheraX
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:48
Ik heb een rpi met docker en daarin mosquitto, gemaakt met docker-compose op basis van de robotany/mosquitto-rpi image. (ik ben een linux noob)

Alleen heb ik het probleem dat ik geen password file kan aanmaken/veranderen. Als ik dit doe via

"sudo docker exec -it mosquitto sh"
"mosquitto_passwd -c /mosquitto/config/pwfile mqttadmin"

krijg ik de error : "Unable to open file /mosquitto/config/pwfile for writing. Read-only file system."

als ik dan met chmod of chown de r/w acces allemaal open zet werkt het helaas nog steeds niet.

ls -l:
acces op pi: drwxrwxrwx 2 root root 4096 Oct 2 18:18 mosquitto
acces op docker: drwxrwxrwx 1 root root 4096 Oct 4 2017 mosquitto

wat vergeet ik hier?

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:06

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Je vergeet dat je in een container zit die z'n eigen instellingen heeft mbt kunnen/mogen wegschrijven intern. Als je al weinig tot niks van Linux weet, is het niet al te handig om dan met Docker te gaan werken. Zoals je merkt komt dat met z'n eigen kennisvereisten. Zonder basis met Linux wordt dat een stuk lastiger. Als je toch alleen maar Mosquitto wilt draaien, kan je beter op zoek gaan naar instructies om dat direct op de Pi te gaan draaien.

Nog een tip: zet alsjeblieft niet zomaar iets op 777, oftewel, wereldwijd open voor schrijven en uitvoeren. Het is geen magisch wonder, tenzij je de boel wilt slopen, dan werkt het uitstekend. ;) Het is beter om wat meer tijd en moeite te steken in het achterhalen wat nou de werkelijke reden is voor een bepaalde melding en de juiste oplossing (zoals eigenaar en groep goed zetten), dan iets zomaar uitvoeren 'omdat men zegt dat het dan werkt'. Je voordeur altijd op een kier zetten is makkelijk om naar binnen te gaan, maar dat maakt het voor onbevoegden ook makkelijk en eventuele beveiliging faalt dan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• thunder7
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De melding zegt het al 'Read-only file system'. Dat is iets wat je dus niet per file met chmod kunt oplossen, maar wat je bij het file system moet oplossen, dus voor alle files binnen dat file system.

Daarvoor moet je met mount opties aan de slag...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• PheraX
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:48
Bedankt voor de eerste uitleg, ik ben niet helemaal een onwetend, en kan aarder snel leren dus ook dit zou ik graag willen leren. De reden dat ik docker gebruik is dat er ook nog een aantal anderere services draaien op de pi en dat als er iets crasht de rest nog mooi blijft werken.

mijn docker-compose ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  mosquitto:
    container_name: mosquitto
    image: robotany/mosquitto-rpi
    user: "1000:1000"
    read_only: false
    ports:
      - 1883:1883
    volumes:
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /opt/mosquitto:/mosquitto/config:ro
      - /opt/mosquitto:/mosquitto/data
    restart: on-failure

Kan ik in de docker-compose rechten geven aan het file system om write acces te geven, of moet dit in het docker file? (dan kan ik dus geen gebruikt maken van robotany/mosquitto-rpi)

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zie de :ro bij de volumes, dat is read-only. Als je die weghaalt (misschien geen goed idee, er is vast een reden voor) dan zouden ze read-write moeten zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True