• Féline2012
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-10-2018
Per 1 jan ga ik bij mijn werkgever weg,. Ik heb een studieschuld en mijn nieuwe werkgever wil dit overnemen.nu wil mijn oude werkgever de schuld verrekenen met mijn eindejaarsuitkering en verlofdagen. Ik zou dan de kosten bij mijn nieuwe werkgever moeten terughalen. Ik zou liefst zien als zij het samen regelen en mij er buiten laten. Maar mijn oude werkgever wil geen factuur sturenvan. Weet iemand of dit zo maar kan?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-04 11:32

t_captain

Moderator General Chat
Het zal altijd op een loonstrook moeten worden gespecificeerd.

Omdat het studiekosten zijn, zijn ze belastingaftrekbaar (met bepaalde beperkingen). Een vergoeding op de loonstrook van je nieuwe werkgever is dan weer belast.

• Féline2012
Ik heb een.studieovereenkomst er wordt nu niets van mijn loon ingehouden. Ik zou 2jaar na afstudeerdatum in dienst moeten blijven maar ga dus eerder weg

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Je oude werkgever heeft niets met je nieuwe werkgever te doen. Dus als jij nog vakantiedagen en eindejaarsvergoeding hebt staan kan hij dat verrekenen idd.

Dan is aan jou om met die afrekening naar je nieuwe werkgever te gaan en daar die kosten te declareren.

Zou wel even opletten qua loonbelasting.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Vraag alvast een proforma van je laatste loonstrookje en stuur deze naar de loonafdeling van je nieuwe werkgever. Ze kunnen daarmee de schuld berekenen en verrekenen met je eerste loonstrookje.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Féline2012
De schuld staat niet op mijn loonstrook.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Féline2012 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:38:
De schuld staat niet op mijn loonstrook.
Je zegt in de topic start dat je werkgever de schuld wil verrekenen met je eindejaarsuitkering en verlofdagen.
Gewoonlijk zal op je laatste loonstrookje alles wat je tegoed hebt omgerekend worden naar geld en daar je studieschuld vanaf getrokken worden.

Vraag daarom een proforma van je laatste loonstrookje. Dat kan je gebruiken bij je nieuwe werkgever.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Féline2012
Ok dat ga ik doen

• Féline2012
nog even een vraagje. Mijn nieuwe werkgever wil de studiekosten overnemen en ik krijg daarvoor een terugbetaalregeling. Nu willen ze het geld rechtstreeks zijn mijn oude werkgever overmaken.
Mijn oude werkgever wil het bedrag inhouden op mijn vakantiedagen en extra uren. Ik zou het geld wat hierbij hoort en het resterende bedrag moeten terug vragen bij mijn nieuwe werkgever en het dan aan mijn oude werkgever betalen.
Mag ik weigeren dat het geld van mijn vakantiegeld etc wordt afgehouden? is het logisch dat ik als tussen persoon wordt gebruikt?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Féline2012 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:01:
Mag ik weigeren dat het geld van mijn vakantiegeld etc wordt afgehouden? is het logisch dat ik als tussen persoon wordt gebruikt?
Nee, het is onlogisch dat iemand die totaal geen partij is ineens jouw zaakjes voor je zou moeten afhandelen bij je oude baas. Jij hebt een overeenkomst met je baas en je verbreekt die op een manier waar kosten aan verbonden zijn. Je baas mag de kosten die je maakt in mindering brengen bij het geld dat hij je nog uit moet betalen. Je moet zelf maar regelen wat je regelen wil bij je nieuwe werkgever.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Féline2012
Ik heb mijn oude werkgever tot nu toe geen geld betaald, maar in de regeling staat dat ik minimaal 2 jaar in dienst moest blijven. Als ik eerder weg zou gaan zou ik het resterende bedrag moeten betalen.

geld dat dan ook. Ik heb het vermoeden dat er een subsidie is gebruikt voor mijn studie en dat mijn bedrijf geen kosten heeft gemaakt.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:01
Je kan toch gewoon vragen of je de kosten mag betalen ipv verrekenen? Kopietje hiervan naar je nieuwe werkgever en klaar is kees. Dit zou ook voor de oude werkgever het makkelijkst moeten zijn.

Sowieso specificatie van de gemaakte kosten vragen voordat je wat betaald. Zeker als je het vermoeden hebt dat ze niets hebben betaald.

• Féline2012
ik zou ook denken maak een factuur dat gaat naar nieuwe werkgever en die betaald het. probleem opgelost, maar blijkbaar gaat het niet zo simpel.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:31

Tribits

Onkruid vergaat niet

Daar zijn facturen ook niet voor bedoeld, dan komt jouw studieschuld ineens als omzet bij je voormalige werkgever terecht. Los daarvan zijn het administratief twee verschillende afdelingen en betreft het een overeenkomst tussen jou en je werkgever. Als je bij je nieuwe werkgever niet door je proeftijd komt en daardoor de factuur uiteindelijk niet betaald wordt staat je oude werkgever alsnog met lege handen. Nodeloos ingewikkeld.

• Féline2012
en wat als mijn nieuwe werkgever het gehele bedrag wil betalen

• Féline2012
hoe zit het dan als met aftrek van vakantiedagen etc er nog een schuld overblijft. Dat moet ik dan ook in geld terug betalen of kan dat dan ook niet?

mvg

• PROnline
  • Laatst online: 18:43
Tribits schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:31:
Daar zijn facturen ook niet voor bedoeld, dan komt jouw studieschuld ineens als omzet bij je voormalige werkgever terecht. Los daarvan zijn het administratief twee verschillende afdelingen en betreft het een overeenkomst tussen jou en je werkgever. Als je bij je nieuwe werkgever niet door je proeftijd komt en daardoor de factuur uiteindelijk niet betaald wordt staat je oude werkgever alsnog met lege handen. Nodeloos ingewikkeld.
Maar die kosten staan toch al in de boekhouding als zijnde gemaakte kosten. Dus die zullen links om of rechts om weer geboekt moeten worden als zijnde deels doorberekend.
Dat je het via de loonadministratie wil door belasten betekend niet dat er geen specificatie gegeven kan/hoeft te worden gegeven.

Onderdeel van het nieuwe contract is de betaling van het studiecontract. Opzeggen in de proeftijd is dus een (extra) risico van de nieuwe werkgever. Dus de oude werkgever loopt daarin geen risico. Wel de nieuwe. De overname van de studieschuld is een startbepaling die na de start dus niet vervalt bij een opzegging in de proeftijd.

• PROnline
Féline2012 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:35:
hoe zit het dan als met aftrek van vakantiedagen etc er nog een schuld overblijft. Dat moet ik dan ook in geld terug betalen of kan dat dan ook niet?

mvg
Sterker nog, ze moeten hoe dan ook een minimum uitbetalen. Je kan dus niet zomaar een maand op 0 uitkomen door studieschuld. Ze zullen een betalingsregeling moeten maken voor het resterende bedrag.

Kleine correctie, als er verrekend wordt met het maandsalaris, dan geldt er een minimum. De eindafrekening kan ook negatief zijn. En ja, dan zal je bij moeten betalen.

[Voor 15% gewijzigd door PROnline op 04-10-2018 16:48]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Féline2012 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:35:

mvg
Vraag nu eens een pro-forma berekening op bij je oude (huidige) werkgever.

Het kan prima zijn dat je een schuld overhoudt, maar dat weet je dus pas als je de bedragen weet.

Stel de openstaande opleidingskosten zijn nog 5000 euro jij verdient 2500, maar je krijgt ook nog een gedeelte van een 13e maand (van ongeveer 2000) sta jij nog voor 3000 in de min bij je oude werkgever. Aangenomen dat hij niet al je salaris in gaat houden.

Zijn de studieschuld bedragen lager en je hebt dus nog verlof hebt staan die je nog niet hebt opgenomen en een gedeelte van de 13e maand en die laatste dekken je schudieschuld af zal je geen verlofdagen en 13e maand krijgen maar wel van je studieschuld af zijn.

Dit moet allemaal op je loonstrook komen en die leg je dus voor aan je nieuwe baas die dan het bedrag wat je betaald hebt met je 13e maand en verkochte verlofdagen.

Dit is niet echt rocket science toch? En wellicht handiger geweest als je dit voor je overstap had uitgezocht.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

PROnline schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:39:
[...]

Maar die kosten staan toch al in de boekhouding als zijnde gemaakte kosten. Dus die zullen links om of rechts om weer geboekt moeten worden als zijnde deels doorberekend.
Zo werkt een boekhouding niet. Je kan niet zomaar een post van de salarisadministratie omzetten naar een verkoop factuur. Los daarvan lijkt een factuur zonder levering mij nog al een twijfelachtig principe.
Dat je het via de loonadministratie wil door belasten betekend niet dat er geen specificatie gegeven kan/hoeft te worden gegeven.
Die zal ook gewoon op het laatste loonstrookje verschijnen, maar kennelijk is dat niet genoeg.
Onderdeel van het nieuwe contract is de betaling van het studiecontract. Opzeggen in de proeftijd is dus een (extra) risico van de nieuwe werkgever. Dus de oude werkgever loopt daarin geen risico. Wel de nieuwe. De overname van de studieschuld is een startbepaling die na de start dus niet vervalt bij een opzegging in de proeftijd.
Dan zal de nieuwe werkgever dus een overeenkomst moeten sluiten met de nieuwe werkgever, anders is er ook geen grondslag voor die betaling. En dat gaat dus duidelijk niet gebeuren.

• Féline2012
bedankt voor alle tips. ik ga er mee aan de slag. Eerder zijn collegas weggegaan met studieschuld maar hoe nu lijkt is daar nooit iets mee gedaan. wat ik begreep is dat nieuwe werkgevers de schuld willen overnemen, maar niet in de gaten wat dit inhoud. Ik heb het idee dat mijn huidige werkgever ook niet echt weet hoe ze dit moeten aanpakken.

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:39
Binnen de branche waar ik actief in ben, is het hebben van een studieschuld zeer gewoon. Bij het eventueel overnemen van de studieschuld door een nieuwe werkgever wordt dit gewoon door beide werkgevers gesettled door een factuur en wordt men als werknemer er niet mee belast. Als dit echter geen gewone gang van zaken is, dan zul je inderdaad de hierboven genoemde acties moeten ondernemen. Maar het overdragen van een studieschuld tussen werkgevers komt in de praktijk dus wel degelijk voor :)

PSN: xMaurice93

• PROnline
https://www.rendement.nl/...ame-van-studieschuld.html

Het kan op beide manieren. rechtstreeks, of via het loon van de werknemer.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

PROnline schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:25:
Het kan op beide manieren. rechtstreeks, of via het loon van de werknemer.
Ja, alleen begrijp ik dat de eerste oplossing geen optie is voor de werkgever en de tweede niet voor de werknemer (TS).

Praktisch gezien waarschijnlijk iets wat de HR afdelingen van beide bedrijven met elkaar overeen moeten komen. Helaas blijkt in de praktijk dat die doorgaans weinig bereid zijn om mee te werken aan alles wat geen routine is of ze geen direct voordeel oplevert.

Van ondernemingsdatabank.nl:
Tip. Re­gel deze zaak direct bij indiensttreding en leg het schriftelijk vast. Regel ook de terugbetalings­ver­plichting goed. Bij een overstap aan het ein­de van het jaar is het belangrijk dat u tijdig de overge­no­men schuld betaalt! Tip. Ondanks de mogelijke te­rugbetaling van de schuld door de werk­ne­mer kunt u de studiekosten en een overge­no­men stu­die­schuld direct volledig als loonkomsten opvoeren.
Daarom werkt gewoon een factuurtje sturen waarschijnlijk niet.

[Voor 35% gewijzigd door Tribits op 04-10-2018 17:55]

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:01
Nogmaals, vraag sowieso een onderbouwing van de ingehouden kosten! Je oude bedrijf zal één of meerdere facturen hebben ontvangen. De gemaakte kosten zullen makkelijk terug te vinden zijn voor ze.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee