Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe hypotheek + bankspaardeel oude hypotheek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09:32
Hey allemaal,

Geprobeerd te vinden/zoeken waar ik deze vraag het beste onder kan plaatsen, maar toch maar besloten hem zelf te plaatsen.

Wij hebben twee hypotheken;
- ons huis waar we momenteel in wonen --> gaat in de verkoop in het voorjaar
- ons nieuwe huis wordt momenteel gebouwd --> bouwdepot

Straks -als ons huis verkocht is- komt er een bankspaardeel vrij. Ik begrijp van de Rabobank (waar onze hypotheek nu loopt) dat dit pas vrijgegeven wordt (lees: overgemaakt wordt) zodra de hypotheek is afgelost. We gaan echter onze woning pas verlaten zodra onze nieuwe woning klaar is + 1 maand voor verhuizen.

Het geld (30.000 euro) staat op een spaarrekening en willen we graag gebruiken voor onze tuin.
Echter blijft de Rabobank bij hun standpunt dat dit pas vrij komt bij overdracht van sleutels aan nieuwe bewoners (dit is het moment dat de notaris de hypotheek aflost).

Er wordt aangegeven dat in sommige gevallen er een lening wordt afgesloten welke vervolgens later wordt afgelost met dit geld.

Ergens vind ik dat best een 'oké'. oplossing maar ik vind het zo onnodig 8)7

Daarom zoek ik naar alternatieven. Kan je bijvoorbeeld de Rabobank niet dwingen dit uit te keren van tevoren? Wat zijn de spelregels? Heeft iemand hier ervaring mee?

Bekijk mijn site: Remko.me

Alle reacties

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
De spelregels zijn dat je een spaarrekening hebt die gekoppeld is aan je hypotheek. Dat is een twee-eenheid en de Rabo heeft gewoon gelijk. Totdat je hypotheek is afgelost heeft de bank gewoon recht om het geld vast te houden.

Let je ook op dat geld wat vrij komt fiscale implicaties kan hebben: https://www.belastingdien...ering_kapitaalverzekering

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 22:52
Rabobank heeft gelijk, pas bij overdracht en aflossing kan je eventuele meerwaarde dus te gelde maken en investeren in je nieuwe woning. Mocht je het geld eerder nodig hebben heb je een overbruggingshypotheek nodig. Deze los je dan af op moment dat de bankspaardeel vrijkomt.

• Remko.me
Xtince schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:18:
Rabobank heeft gelijk, pas bij overdracht en aflossing kan je eventuele meerwaarde dus te gelde maken en investeren in je nieuwe woning. Mocht je het geld eerder nodig hebben heb je een overbruggingshypotheek nodig. Deze los je dan af op moment dat de bankspaardeel vrijkomt.
We hebben al een overbruggingshypotheek voor de flinke overwaarde die we verwachten.

Maar hoe zit het dan met de lening? Nemen ze in de berekening met twee hypotheken dan ook mee? Want... de hypotheek loopt officieel nog.

Zou het zo jammer vinden dat de tuin niet direct na oplevering kan. :|
PolarBear schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:13:
De spelregels zijn dat je een spaarrekening hebt die gekoppeld is aan je hypotheek. Dat is een twee-eenheid en de Rabo heeft gewoon gelijk. Totdat je hypotheek is afgelost heeft de bank gewoon recht om het geld vast te houden.

Let je ook op dat geld wat vrij komt fiscale implicaties kan hebben: https://www.belastingdien...ering_kapitaalverzekering
Ik begrijp het, ik vind het alleen omslachtig.

We investeren het terug in de woning. Onze hypotheek wordt erg laag door overwaarde+wat vrij komt uit deze hypotheek.

[Voor 36% gewijzigd door Remko.me op 02-10-2018 20:35]

• Xtince
Als je de overwaarde al hebt meegenomen in een overbruggingshypotheek, dan is het gedeelte van 30k toch om je huidige hypotheek bij verkoop af te lossen? Als de 30k ook als overwaarde mee kan, is het dan niet mogelijk om je overbruggingshypotheek te verhogen? Zal geen probleem moeten zijn als die 30k sowieso boven de aflossing van de woning komt. En je moet het nog verkopen, hoe weet je dat die 30k niet voor de aflossing meemoet. Ik denk dat de rabobank vooral over dat laatste zekerheid wil behouden en dat begrijp ik volkomen.

• Remko.me
Xtince schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:58:
Als je de overwaarde al hebt meegenomen in een overbruggingshypotheek, dan is het gedeelte van 30k toch om je huidige hypotheek bij verkoop af te lossen? Als de 30k ook als overwaarde mee kan, is het dan niet mogelijk om je overbruggingshypotheek te verhogen? Zal geen probleem moeten zijn als die 30k sowieso boven de aflossing van de woning komt. En je moet het nog verkopen, hoe weet je dat die 30k niet voor de aflossing meemoet. Ik denk dat de rabobank vooral over dat laatste zekerheid wil behouden en dat begrijp ik volkomen.
Constructie is zo dat we 80k overwaarde hebben, deze gaat volledig in de hypotheek terug.
De 30k zit niet in de overbrugging. Geen idee eigenlijk waarom we dat niet hebben meegenomen in de overbrugging.

We gaan naar een andere verstrekker, dus onze nieuwe hypotheek loopt niet via de Rabobank.
Hypotheek - overwaarde - taxatie - verkoop = 80k wat overblijft
30k zit in bankspaar en komt dus gewoon vrij.

De Rabobank heeft geen enkel punt, de hypotheek wordt namelijk volledig afgelost en gezien de overwaarde zit daar totaal geen risico.

Verhogen is toch niet meer mogelijk nadat hij bij de Notaris is geweest en al in bouwdepot of mis ik iets ?

[Voor 6% gewijzigd door Remko.me op 02-10-2018 22:06]

• Xtince
Remko.me schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:05:
[...]

Constructie is zo dat we 80k overwaarde hebben, deze gaat volledig in de hypotheek terug.
De 30k zit niet in de overbrugging. Geen idee eigenlijk waarom we dat niet hebben meegenomen in de overbrugging.

We gaan naar een andere verstrekker, dus onze nieuwe hypotheek loopt niet via de Rabobank.
Hypotheek - overwaarde - taxatie - verkoop = 80k wat overblijft
30k zit in bankspaar en komt dus gewoon vrij.

De Rabobank heeft geen enkel punt, de hypotheek wordt namelijk volledig afgelost en gezien de overwaarde zit daar totaal geen risico.

Verhogen is toch niet meer mogelijk nadat hij bij de Notaris is geweest en al in bouwdepot of mis ik iets ?
Meestal biedt je nieuwe hypotheekverstrekker de mogelijkheid om, zonder tussenkomst van een notaris, het inschrijfbedrag (lees: je hypotheek) te verhogen, mits daar ruimte voor is. Zou denk ik ook hetzelfde zijn voor een overbruggingshypotheek. Als je kan laten zien dat die 30k sowieso vrijkomt, lopen ze eigenlijk geen risico. Ik zou toch even navraag doen bij je hypotheekadviseur en proberen overbrugging met 30k te verhogen.

• Remko.me
Xtince schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:15:
[...]

Meestal biedt je nieuwe hypotheekverstrekker de mogelijkheid om, zonder tussenkomst van een notaris, het inschrijfbedrag (lees: je hypotheek) te verhogen, mits daar ruimte voor is. Zou denk ik ook hetzelfde zijn voor een overbruggingshypotheek. Als je kan laten zien dat die 30k sowieso vrijkomt, lopen ze eigenlijk geen risico. Ik zou toch even navraag doen bij je hypotheekadviseur en proberen overbrugging met 30k te verhogen.
Klinkt goed, ik duik even in de mail.
Zou zoiets dan nog wel kunnen zonder tussenkomst van de notaris (opnieuw?).

edit: ik las even niet goed, je hebt deze vraag al beantwoord, thnx!

[Voor 5% gewijzigd door Remko.me op 02-10-2018 22:21]

• Xtince
Remko.me schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:18:
[...]

Klinkt goed, ik duik even in de mail.
Zou zoiets dan nog wel kunnen zonder tussenkomst van de notaris (opnieuw?).
Kijk ook even in je hypotheekakte. Als het goed is zie je een hoger inschrijfbedrag dan je daadwerkelijke hypotheek. Dit omdat ze altijd een x% bij optellen, zodat je juist de hypotheek (tot dat hogere bedrag) kan verhogen zonder tussenkomst van een notaris. Check ook meteen of dat ook zo is bij je overbrugging gedeelte.

• Remko.me
Xtince schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:22:
[...]

Kijk ook even in je hypotheekakte. Als het goed is zie je een hoger inschrijfbedrag dan je daadwerkelijke hypotheek. Dit omdat ze altijd een x% bij optellen, zodat je juist de hypotheek (tot dat hogere bedrag) kan verhogen zonder tussenkomst van een notaris. Check ook meteen of dat ook zo is bij je overbrugging gedeelte.
Gekeken, er wordt letterlijk 200k meer ingeschreven op de overbrugging EN de hypotheek zelf.
Heb adviseur gemaild met het verzoek te vragen of het opbouwdeel al kan worden meegenomen.

• Xtince
Remko.me schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:50:
[...]

Gekeken, er wordt letterlijk 200k meer ingeschreven op de overbrugging EN de hypotheek zelf.
Heb adviseur gemaild met het verzoek te vragen of het opbouwdeel al kan worden meegenomen.
Mooi zo! Wordt overigens wel een behoorlijke tuin met 30k ;)

• Remko.me
Xtince schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:58:
[...]

Mooi zo! Wordt overigens wel een behoorlijke tuin met 30k ;)
Haha, tikt erg aan. Tuin wordt 16k compleet, komt nog een schuur, en overkapping bij.

327m2 tuin krijgen we in ons nieuwe huis dus het tikt best aan allemaal. Vooral omdat het nieuwbouw is, is het ook echt leeg. 8)7

• Xtince
Remko.me schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:02:
[...]

Haha, tikt erg aan. Tuin wordt 16k compleet, komt nog een schuur, en overkapping bij.

327m2 tuin krijgen we in ons nieuwe huis dus het tikt best aan allemaal. Vooral omdat het nieuwbouw is, is het ook echt leeg. 8)7
Damn dat is pas een oppervlakte voor een tuin. Dan kom je idd snel in de buurt van die 30k.

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 12-06 22:01
@Remko.me waarom neem je die bankspaarhypotheek niet mee naar de nieuwe woning? Is in de meeste gevallen stuk voordeliger

• Remko.me
DutchChelsea schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:48:
@Remko.me waarom neem je die bankspaarhypotheek niet mee naar de nieuwe woning? Is in de meeste gevallen stuk voordeliger
We krijgen al best een lage hypotheek voor ons huis, en het was voor ons voordeliger om annuitair te nemen op onze nieuwe woning.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb hetzelfde meegemaakt met de Rabobank. Dubieuze is dat men adverteert met 'hypotheek binnen een week' maar het afronden van de bankspaarhypotheek moet weken duren. Stond er toen ook erg van te kijken (ongev. 2 jaar geleden) dat ik bij de Rabo alles digitaal kon doen maar het opzeggen van de bankspaarhypotheek moest met een veelvoud van formulieren die om de een of andere reden enkel per post op en neer konden pendelen. Het was geen optie om even langs te gaan bij de Rabo, daar al het nodige te tekenen en klaar. Inmiddels dit soort fratsen leren kennen als 'typisch Rabobank'.

Goed, hier ben je niet mee geholpen @Remko.me, maar ik wilde mijn ervaring wel even delen.

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Remko.me
Harrie_ schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:25:
Ik heb hetzelfde meegemaakt met de Rabobank. Dubieuze is dat men adverteert met 'hypotheek binnen een week' maar het afronden van de bankspaarhypotheek moet weken duren. Stond er toen ook erg van te kijken (ongev. 2 jaar geleden) dat ik bij de Rabo alles digitaal kon doen maar het opzeggen van de bankspaarhypotheek moest met een veelvoud van formulieren die om de een of andere reden enkel per post op en neer konden pendelen. Het was geen optie om even langs te gaan bij de Rabo, daar al het nodige te tekenen en klaar. Inmiddels dit soort fratsen leren kennen als 'typisch Rabobank'.

Goed, hier ben je niet mee geholpen @Remko.me, maar ik wilde mijn ervaring wel even delen.
Bedankt voor je reactie!
Dit is dus precies het probleem, ik dacht dus die hovenier kan achteraf betaald worden dus geen probleem maar er schijnt dus echt zo 2-3 maanden overheen te gaan.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Remko.me schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:55:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Dit is dus precies het probleem, ik dacht dus die hovenier kan achteraf betaald worden dus geen probleem maar er schijnt dus echt zo 2-3 maanden overheen te gaan.
Inderdaad
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Remko.me
Helaas: onze geldverstrekker biedt geen mogelijkheid om bankspaardeel alvast te financieren....

Nu vraag ik me iets anders af:
een verbouwingslening tijdelijk en dan later aflossen......

maar: zou een bank dat doen als je nog 2 hypotheken hebt lopen maar wel je huis verkocht hebt?

• Xtince
Remko.me schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:46:
Helaas: onze geldverstrekker biedt geen mogelijkheid om bankspaardeel alvast te financieren....

Nu vraag ik me iets anders af:
een verbouwingslening tijdelijk en dan later aflossen......

maar: zou een bank dat doen als je nog 2 hypotheken hebt lopen maar wel je huis verkocht hebt?
Hangt natuurlijk ook af van je financiele situatie en de waarde van de beide woningen. Maar als je het al verkocht hebt en ontbindende voorwaarden zijn verlopen kunnen ze wellicht wat “milder” zijn.

• Remko.me
Xtince schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:50:
[...]

Hangt natuurlijk ook af van je financiele situatie en de waarde van de beide woningen. Maar als je het al verkocht hebt en ontbindende voorwaarden zijn verlopen kunnen ze wellicht wat “milder” zijn.
jup, en anders toch maar een paar maanden in de modder wonen en wachten tot het allemaal vrij komt van de bank. :|

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True