Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• bruce the boss
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-06 07:58
Dit is toch best vervelend :(
Hen samen met mijn vrouw een nieuw huis gekocht en nu moeten we diverse stukken aanleveren t.b.v. de nieuwe hypotheek (we gaan naar de Rabobank).

Eén van de stukken welke moeten worden aangeleverd is de aangifte 2012 en jullie raden het al ......... die hebben we dus niet.
Ik denk die download ik even van de site van de belastingdienst maar die gaat maar tot 2013.
Je kunt een schriftelijk verzoek indienen maar dat kan tot 8 weken duren en deze tijd hebben we niet.
Het verzoek is gisteren verzonden maar zou er geen andere manier zijn om deze te verkrijgen?
Kan me zomaar voorstellen dat iemand van jullie bij de belastingdienst werkt :)

Het vreemde is dat mijn huidige partner vroeger ook bij de Rabobank zat maar daar kan de Rabobank blijkbaar niets mee.

Wie weet raad .........?

Alle reacties

• Rhndy
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18:27
Is het duidelijk waarom je specifiek dat jaar moet hebben? Toen ik ging kopen was een aangifte van het jaar daarvoor genoeg.

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:24

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

5 jaar staat toch voor wat je moet bewaren van de belastingdienst en dat doet de belastingdienst toch ook? en wat moeten ze met 2012, ik kan mijn bankgegevens ook niet meer inkijken bij de Rabobank van 2012.

Si vis pacem, para bellum

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:45

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom wil de bank een aangifte van zes jaar oud inzien?

Daarnaast zou je gewoon even kunnen bellen om te vragen of je verzoek met wat spoed opgepakt kan gaan worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Fore!
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:14
Maar dan bel je toch eerst even de belastingdienst?
Wat voor verschil verwacht je nu tussen een toevallige Tweaker die bij de BD werkt en reageert in z'n vrije tijd en een "niet Tweaker" die je aan de lijn kan krijgen met alle tools/collega's beschikbaar..
Openingstijden:
U kunt bellen van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur. En op vrijdag van 8.00 tot 17:00 uur.
Succes.

[Voor 23% gewijzigd door Fore! op 02-10-2018 18:12]

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:49
Ik vind dit toch een rare vraag van de bank. Dat ze de belastinggegevens van 2, misschien 3 jaar, vragen kan ik volgen. Kunnen ze een beetje zien of er beetje stabiliteit zit in het inkomen, maar om 6 jaar terug te gaan? Een inkomen van 6 jaar terug is toch niet meer relevant voor een lening die je nu wil aangaan. Zonder gekke dingen is je inkomen er alleen maar op vooruit gegaan.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• bruce the boss
De reden voor het aanleveren van de aangifte 2012 wordt hier beschreven:
https://www.hypotheekshop...ting-2012-geen-verhuizing

We hebben gisteren gebeld met de belastingdienst maar het duurde al "een uur" voordat we iemand te pakken kregen en deze was,met alle respect, ook niet echt behulpzaam.
Mijn vraag of er iemand van hier bij de belastingdienst werkt was min of meer een vgrap maar misschien kan deze ook toch behulpzaam zijn :)

HIER nog mee info over het bewaren van je aangifte 2012

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:48
Zelfde aan de hand gehad paar weken geleden, kopie aangifte was binnen een week binnen.

De aangifte is nodig om aan te tonen dat je in 2012 een aflossingsvrije hypotheek had. Deze mag je dan doorrollen bij een nieuwe hypotheek (overgangsregeling).

• shorty_
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-06 14:47
Grote kans dat je een afwijzing krijgt van de belastingdienst. Ik zou die 8 weken niet afwachten, maar de bank bellen en vragen waarom ze een kopie aanslag 2012 willen. Waarschijnlijk is een inkomensverklaring ook voldoende voor de bank.

https://www.belastingdien...20volgende%20onderwerpen:

Edit: de reden die in jouw link wordt beschreven kan je ook op andere manieren kenbaar maken aan de bank.

Heb jij of je partner een bestaande eigenwoningschuld van voor 1-1-2013?
Zo ja, dan zou je aan de belastingdienst kunnen vragen of zij op papier kunnen bevestigen wat de hoogte van je bestaande eigenwoningschuld is.
Zoniet, dan heb jij niets met het overgangsrecht te maken, dus heb je ook geen kopie van de aanslag nodig.

[Voor 29% gewijzigd door shorty_ op 02-10-2018 18:34]

• bruce the boss
shorty_ schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:25:
Grote kans dat je een afwijzing krijgt van de belastingdienst. Ik zou die 8 weken niet afwachten, maar de bank bellen en vragen waarom ze een kopie aanslag 2012 willen. Waarschijnlijk is een inkomensverklaring ook voldoende voor de bank.

https://www.belastingdien...20volgende%20onderwerpen:
Wat bedoel je met afwijzing?
Zelfde aan de hand gehad paar weken geleden, kopie aangifte was binnen een week binnen.

De aangifte is nodig om aan te tonen dat je in 2012 een aflossingsvrije hypotheek had. Deze mag je dan doorrollen bij een nieuwe hypotheek (overgangsregeling).
Het betrof geen aflossingsvrije hypotheek en ook de nieuwe hypotheek is niet aflossingsvrij. Met het heeft volgens mij wel met de rente aftrek te maken.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:17
42dpi schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:09:
5 jaar staat toch voor wat je moet bewaren van de belastingdienst en dat doet de belastingdienst toch ook? en wat moeten ze met 2012, ik kan mijn bankgegevens ook niet meer inkijken bij de Rabobank van 2012.
Dat kan wel, je kunt 7 jaar terugzoeken bij Rabo.

Overigens, hierom download ik altijd zelf de PDF van de aangifte.

[Voor 8% gewijzigd door Vinzz op 02-10-2018 18:40]

• shorty_
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-06 14:47
bruce the boss schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:36:
[...]

Wat bedoel je met afwijzing?

[...]

Het betrof geen aflossingsvrije hypotheek en ook de nieuwe hypotheek is niet aflossingsvrij. Met het heeft volgens mij wel met de rente aftrek te maken.
Sorry verkeerd gelezen. Ik dacht dat je nog geen aangifte had gedaan, maar het gaat om een kopie van de aangifte zie ik nu. Dan is mijn antwoord niet juist.

Maar dan nog geldt wel dat als je een bestaande eigenwoningschuld hebt van voor 1-1-2013 (ongeacht deze aflossingsvrij of annuitair is), valt dit onder het overgangsrecht en mag je een aflossingsvrije hypotheek aangaan om rente aftrek te krijgen. Als je niet onder het overgangsrecht valt, moet je verplicht contractueel aflossen. Jij hebt op je nieuwe hypotheek ook een aflossingsverplichting zeg je, dus dan heb je sowieso recht op renteaftrek. Ik zou dus alsnog de bank bellen en vragen of het echt noodzakelijk is (en met welk doel).

[Voor 35% gewijzigd door shorty_ op 02-10-2018 19:11]

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Aangifte 2012 dient om te kijken welk deel van de hypotheek eventueel onder oud regime valt.

Ik denk dat het zonder moet kunnen als je de hele dinanciering onder nieuw regime afsluit.

Ik had het vorig jaar ook: ze hadden nodig: 2014-2016 voor de winst van de afgelopen 3 jaren, plus 2012.

• bruce the boss
t_captain schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:58:
Ik denk dat het zonder moet kunnen als je de hele dinanciering onder nieuw regime afsluit.
Dat betekend dan zonder rente aftrek?

[Voor 16% gewijzigd door bruce the boss op 02-10-2018 19:15]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

bruce the boss schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:12:
[...]

Dat betekend dan zonder rente aftrek?
'nieuw regime' is in deze context geen aflossingvrije (of andersoortige 'oude' hypotheekvorm) maar annuiteiten of lineaire hypotheek denk ik

[Voor 10% gewijzigd door AGee op 02-10-2018 19:16]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• t_captain
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Als je de nieuwe hypotheek in 30 jaar lineair of annuïtair inlost, voldoet deze aan het nieuwe regime.

Stel dat je in 2012 een oud-regime eigenwoningschuld van 200.000 had, dan zou je afaik dit bedrag mogen voortzetten onder oud regime en zou alleen het meerdere onder nieuw regime vallen.

Verhuizing van de ene naar de andere woning, noch oversluiten naar een andere bank zou invloed op dat overgangsrecht hebben. Vandaar dat je nieuwe bank de aangifte 2012 wil hebben.

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19:49
recent ook gehad. via mijn bank (rabobank) waar ik ook de hypotheek had/heb lopen heb ik een financieel jaaroverzicht opgevraagd (binnen 3 dagen digitaal binnen). Dit was volgens mijn hypotheekadviseur ook voldoende om aan te tonen dat wij toen een aflossingsvrije hypotheek hadden

[Voor 7% gewijzigd door koendio op 02-10-2018 20:49]

• bruce the boss
Jullie hebben het steeds over een aflossing vrije hypotheek maar die had ik niet en die krijg ik ook niet.........

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:17
Wat @t_captain ook zegt is dat je het eigenlijk niet nodig hebt als je nu geen aflossingsvrije hypotheek krijgt en de nieuwe hypotheek ook binnen 30 jaar gaat aflossen. Het recht op hypotheekrente-aftrek staat eigenlijk los van de hypotheekverstrekker (afgezien van het feit dat je netto last natuurlijk hoger wordt), maar die staat ook weer los van het "nieuwe regime". Het nieuwe regime stelt dat je een hypotheek binnen 30 jaar moet aflossen wil je recht houden op hypotheekrente aftrek op die lening.

Maar stel je koopt nu een woning voor 200.000,- en over 10 jaar verkoop je die en koop je een woning van 300.000,- dan komt het er in de basis opneer dat je over de 200.000,- nog 20 jaar aftrek hebt en over de nieuwe 100.000,- weer 30 jaar. Ik vergeet hier even overwaarde, herinverstering etc..

Dus al met al lijkt het me met wat je aangeeft geen probleem de hypotheek af te sluiten in het nieuwe regime, je had geen aflossingsvrije hypotheek en die neem je ook niet.

• t_captain
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Aftrek is in het nieuwe regime niet constant maar aflopend door het inlossen.

@TS wat is er nog onduidelijk? Zonder stukken van 2012 kan de bank niet bepalen welk deel oud regime mag zijn, en moet dus de offerte geheel nieuw regime. Als je toch al een volledig annuïtaire of lineaire hypotheek aanvraagt, zouden ze zonder moeten kunnen.

[Voor 62% gewijzigd door t_captain op 02-10-2018 21:39]

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:20
Ik zou lekker naar een andere hypotheekverstrekker gaan!
Wij hebben vroeger ook vaak gedonder gehad met de Rabobank.
Ik kan Florius adviseren, prima service en voorwaarden!

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:06

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

bruce the boss schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:04:
Jullie hebben het steeds over een aflossing vrije hypotheek maar die had ik niet en die krijg ik ook niet.........
Maar had je ook geen bankspaarhypotheek, en zet je die nu ook niet voort? Want daarvoor geldt hetzelfde.

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

• _Dekker
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18:55
Ben aan het oversluiten naar andere hypotheekverstrekker en had dit ook bij de hand.

In mijn geval werd 1 van de 2 volgende dingen gevraagd:
1) Belastingaangifte 2012
2) een jaaropgaaf openstaande woningschuld van de hypotheekverstrekker per 31dec 2012

nr 2 had ik dus ook niet meer. Gelukkig had ik het oude belastingaangifteprogramma 2012 nog op mijn pc staan.
Daarmee kon ik de oude aangifte exporteren naar .txt en die weer omgezet naar PDF.
Voor zover ik weet was dat voldoende.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True