Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Dominic.
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18-06 12:32
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik wil graag een nieuw systeem samenstellen voor het spelen van race games op een tripple screen scherm met stuurtje. Ik maak gebruik van 3x 1080P 60 Hz schermen.
Mijn huidige systeem is een AMD FX 8320 samen met een R9 290. Ik speel op dit moment alles de laagste settings en wil nu toch wel graag wat mooiere graphics. Ik speel voornamelijk Assetto Corsa. Ik zou ook graag project cars 2 een keertje willen spelen puur om de graphics maar dat trekt mijn huidige systeem dus ook niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Een bedrag van rond de 1500 zou mooi zijn maar ik zit hier niet aan vast. Assemblage ga ik zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 215,-€ 215,-
1MSI B450M Mortar€ 97,45€ 97,45
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 749,-€ 749,-
1Fractal Design Meshify C Mini€ 83,50€ 83,50
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 117,37€ 117,37
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,95€ 20,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 144,50€ 144,50
1Corsair RM650x (2018)€ 77,-€ 77,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 83,50€ 83,50
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.619,31

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

AMD omdat de cpu's gewoon goedkoper zijn dan de Intels. Plus dat het op mijn resolutie volgens mij ook niet meer zoveel uitmaakt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik wil graag goede airflow, geluidsniveau en energieverbruik maakt mij minder uit. Ook wil ik graag zolang mogelijk met de pc kunnen doen. Het moederbord moet een optische uitgang hebben ivm het aansluiten op mijn versterker.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Of het geheel compatibel is. Met name het werkgeheugen in combinatie met het moederbord, ik kom er niet helemaal uit op de site van fabrikant. En of ik beter voor andere componenten kan kiezen dan die ik zelf in gedachten heb.
Maakt het nog veel uit of ik de 2600 non X of de 2700x neem aangezien beiden wel van prijs verschillen met mijn huidige keuze.
En de GPU is 30 cm, nu moet dit wel passen in een Meshify C maar ik vraag mij af of het misschien niet beter is om iets meer ruimte te hebben en bijvoorbeeld voor een Define R6 of Phanteks Pro M te gaan.
Ook heb ik ook gelezen dat op een resolutie van 4K de CPU vrij weinig meer uitmaakt en zelfs mijn CPU 90% van de frames zal geven in vergelijking met een moderne CPU. Nu kan ik mij haast niet voorstellen dat ik weinig tot geen verschil zal merken met een 1080ti in mijn huidige systeem (AMD FX 8320) ten opzichte van mijn nieuwe build, maar wat zijn hier de gedachtes over?
Alvast bedankt voor de reacties. Mocht ik iets vergeten zijn dan hoor ik dat graag.

[Voor 77% gewijzigd door Dominic. op 11-10-2018 21:39. Reden: aanpassing]

Alle reacties

• -_Frank_-
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 24-02 20:37
Ziet eruit als een mooie build. Het viel me alleen wel op dat je een micro-atx bord hebt gekozen, vanwaar deze keuze en waarom niet bijvoorbeeld de MSI B450 tomahawk? Daarnaast is de 2600x voor gamen ook de beste cpu en vooral voor het geld.

• Dominic.
Dat had ik helemaal niet door, dat is dus ook niet de bedoeling. Ik wil idd een atx bord. Die tomahawk heb ik idd al vaker voorbij zien komen maar die heeft geen optische uitgang en dat is wel een eis ivm het aansluiten van de versterker. Zowieso nog even op zoek dus naar een geschikt moederbord...

[Voor 11% gewijzigd door Dominic. op 02-10-2018 19:43]

• -_Frank_-
De gigabyte B450 aorus PRO (rev 1.0) heeft wel een optische uitgang en is een ATX bord, misschien dat dit je wat helpt.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:23
Waarom ATX? Dat heeft geen toegevoegde waarde. Je kunt ook de Mortar nemen in pricewatch: Fractal Design Meshify C Mini

• -_Frank_-
Omdat dat atx bord ook prima is, het maakt dus eigenlijk niks uit en misschien is het toch net wat mooier om de kast gevuld te hebben aangezien er wel een window in zit.

• Dominic.
@ uszka: Ik dacht aan atx ivm een wat ruimere indeling...beter voor airflow / koeling? Ik vond de meshify c al redelijk klein. Heb toch het idee dat zo'n compacte behuizing minder geschikt is voor de warmte ontwikkeling / afvoer.
@ Frank: Thnx zal die ook eens bekijken

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik ken een aantal mensen, waaronder ikzelf, die in VR racen. Dat was een weekje wennen, maar daarna kon niemand van ons terug naar een gewoon scherm.
Voor lange sessies bevalt de Rift goed en hij is ondertussen best betaalbaar.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Dominic. mooie set van je PC, bestellen maar :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:23
Dominic. schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:57:
@ uszka:Heb toch het idee dat zo'n compacte behuizing minder geschikt is voor de warmte ontwikkeling / afvoer.
Maakt niets uit. https://nl.hardware.info/...l/producten/405773-427324 onderaan de tabel.

• Dominic.
@Tjeerd84 Ik heb eerder op de PSVR gespeeld.... ik vond de resolutie wel heel erg tegenvallen. Nu is het met de Rift en een deftige pc erachter waarschijnlijk wel een stuk beter te doen. Dat was ik dan ook vergeten in mijn openingspost te zetten dat ik inderdaad nog wel van plan ben, of in ieder geval de mogelijkheid wil hebben tot VR racing. Maakt het wat betreft VR nog uit of ik voor de 2600x of 2700x ga? of is dat gewoon hetzelfde verhaal?
@Hackus Hij was ook geïnspireerd door eerdere aanbevelingen van jou in eerdere topics :P maar de meshify c + de mortar is dus ok volgens jou. of is de
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 109,-
net zo goed? een beetje een gevulde kast vind ik dan net wel weer wat mooier zoals frank ook aangaf. Of het voorstel van Uszka, de mortar plus een meshify c mini, aangezien het voor de temperaturen blijkbaar niet uitmaakt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

ik ben geen Fan van Gigabyte moederborden. de mortar is prima, en welke van de 2 kasten is je eigen keuze

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dominic.
Ok dan ga ik voor de Mortar samen met een meshify mini.
Dan heb ik alleen nog een vraag mbt de koeling.
Flinke koeling is meestal alleen nodig bij OC en aangezien ik dat niet ga doen kan ik met minder doen.
Maar wat ik mij nog wel afvraag is of het ook invloed heeft op de levensduur. de 2600x met stock koeling vs een after market koeler.... does it matter qua performance / levensduur of gaat het meer om de geluidsproductie? Zoja heb ik dan ook meer aan bv een dark rock vs een gelid tranquillo?
Hetzelfde vraag ik mij dus af bij het plaatsen van een extra intake fan. De meshify wordt geleverd met 2 120mm case fans, 1 in en 1 out. Heeft het voor mij zin om er een extra intake bij te plaatsen? of de stock intake te vervangen voor twee aftermarket koelers? De Noctua's schijnen erg populair te zijn alleen vind ik de kleur echt heel erg lelijk.
#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 17,95

Ik snap dat het zowieso koeler zal worden maar is het het extra geld waard en zoja wat zal ik ermee winnen? Stel ik pak een dark rock en twee van die noctua fans erbij ben je toch weer 100 euro verder.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Dominic. Volgens mij levert Fractal wel goede Fans. Ik zou icm je 1080Ti een andere CPU koeler kopen, die beter koelt. Hoeft niet gelijk duur, aangezien je niet wilt overklokken. Gelid Tranquillo Rev. 4 B

Dit zijn trouwens stillere Fans pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm

[Voor 29% gewijzigd door Hackus op 03-10-2018 15:33]

• Dominic.
@Hackus als ik dan toch nog een extra CPU koeler ga kopen is de scythe mugen 5 dan niet een nog beter idee? En ik denk dat ik dan in ieder geval 1 zo'n case fan erbij koop voor wat extra intake en mochten die standaard fans niet bevallen kan ik die ook vervangen met nog 2 stuks

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Dominic. schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:36:
@Hackus als ik dan toch nog een extra CPU koeler ga kopen is de scythe mugen 5 dan niet een nog beter idee? En ik denk dat ik dan in ieder geval 1 zo'n case fan erbij koop voor wat extra intake en mochten die standaard fans niet bevallen kan ik die ook vervangen met nog 2 stuks
Dat is niet nodig, maar ik hou je niet tegen. koelende werking is nagenoeg gelijk, en de Tranq is stiller bij low-speed alleen high-speed is de Tranq 4dB luider. Scythe Mugen 5 heeft een naam van bekend zijn, maar ik vind het de dubbele prijs niet waard

• Dominic.
Ok duidelijk. Het lijkt mij zelf ook wel leuk om even te kijken wat de resultaten zijn met een stock configuratie qua geluid en warmte, en dan vanuit daaruit verder te bouwen met een vervangende cpu koeler en extra case fans, zodat ik ook kan zien wat de verschillen tussen verschillende oplossingen zijn. Voor nu zal ik dus eerst de configuratie bestellen zoals in mijn openingspost. @Hackus @-_Frank_- @Uszka @Tjeerd84 heel erg bedankt voor het meedenken en helpen!

• Dominic.
Nou de pc staat te draaien. Ik heb de openingspost nogmaals aangepast met de definitieve gebruikte onderdelen.
De stock cooler van de cpu had er moeite mee en schoot onder belasting al snel door naar de 80 graden.
Vandaar dat ik deze dus vervangen heb met de gelid tranquillo. Nu was de maximale temp 66 graden maar bleef voornamelijk rond de 50 a 55 graden hangen.
Ook heb ik de stock intake koeler van 120mm vervangen met de twee noctua's van 140mm.
De fancurve van de gpu heb ik ook wat aangepast zodat die eerder en harder koelt.
Alles blijft nu mooi op temperatuur en hij heeft meer dan genoeg power om alles soepel te draaien.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True