Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC loopt vast/crasht (tijdens gamen dota 2)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kurryworst003
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 13:44
Beste Tweakers,
dit is mijn eerste keer dat ik een vraag hier stel, mijn excuses alvast als ik iets verkeerds heb gedaan of in het verkeerde forum zit _/-\o_

Mijn vraag:

Sinds enkele weken loopt mijn Dota 2 steeds vast/crasht

Wat gebeurd er:
Ik start het spel op via steam (start snel op) waarna ik een match start.

Een tijd later blijft mijn scherm hangen en kan ik niets meer doen, ik kan nog wel steeds geluid horen uit het spel en ik denk dat het spel nog wel gewoon verderspeelt (dus niet direct crasht) omdat ik nog steeds ingame geluiden kan horen (als je bvb langs de shop loopt gaat er een belletje, zulke dingen kan ik nog horen)

Meestal kan ik gewoon uit de game gaan en deze sluiten.
En als ik het spel dan opnieuw wil opstarten duurt het steeds enkele minuten vooraleer het spel start (het Dota 2 process doet niet veel in taakbeheer gedurende die tijd)

Maar deze avond nog eens voorgehad 5min in een botgame om te testen, kan niets meer doen, en ik kan niet meer uit spel geraken (maar hoor nog steeds spotify in de achtergrond dus mn pc is niet vastgelopen?)
Voeding afgezet en terug aangezet en krijg iets over beeldschermstuurprogramma is niet gestart)

Edit: Terwijl ik dit aan het typen ben (zonder dota 2 open) in mn pc weeral vastgelopen, mijn muis staat gewoon stil op het bureaublad en kan niets meer doen, Spotify blijft nog steeds doorspelen en ik hoor nog wel zn geluidje wanneer ik mijn hoofdtelefoon uit mn pc haal, en spotify speelt terug verder wanneer ik hem terug insteek. Krijg weeral de beelschermstuurprogramma error wanneer ik de pc terug aanzet.
dit heb ik echter nog nooit gehad dat het scherm gewoon vastloopt zonder iets van game open

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Medion Akoya P5322 G: (momenteel 4j en enkele maanden oud schat ik)
(bestaat uit)
256gb ssd
2tb hdd
16gb ram
Intel Core i7-4770
GeForce GTX 760 192-bit(OEM)
mb: MS-7848

voor de software: ik heb niet te veel programmas meer op mn pc staan nadat ik windows 10 opnieuw geïnstalleerd heb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- andere drivers van nvidia
- registervermelding wijzigen en GPU-verwerkingstijd verhogen (stond op microsoft site voor de error te fixen)
- Windows opnieuw geïnstalleerd
- HW monitor en msi afterburner geïnstalleerd, max temperatuur: 70°c en na 15 min kombustor te runnen (cpu en gpu stress test) gebeurd er niet veel
- bij mijn logboek heb ik momenteel 91 fouten in de afgelopen 24 uur gehad, geen idee waar te beginnen :/

waar moet ik gaan zoeken?
- mobo/bios:
al veel slechts over gelezen, ook toen ik mn windows opnieuw aan het installeren was en in de bios ging liep mijn bios soms vast
- grafische kaart:
de error zegt iets over beelschermstuurprogramma, en via taakbeheer loopt mijn grafische kaart ook vaak op de 100%
- voeding?
-...

Ik heb totaal geen idee of dit een hardware of software probleem is
maar het probleem begint me toch wel lichtjes te irriteren omdat ik dan weer net in een ranked game zit, teammates worden gek, en ik word weer gerapporteerd
het is ook best al even bezig (+- 1 maand geleden crashte gewoon de hele pc ipv dat ie bleef hangen, dan startte hij gewoon uit zichzelf op)

alvast bedankt om dit toch even te lezen en me misschien te helpen :)

als je nog iets nodig hebt van informatie hoor ik het graag

Alle reacties

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 02:47
- memtest draaien
- booten met 1 reepje geheugen en wisselen
- gpu eruit en on board chip/CPU gebruiken
- andere voeding proberen

en vanuit daar verdergaan

ik begrijp uit je verhaal dat je al Windows 10 opnieuw geïnstalleerd hebt? anders dat nog doen.
zo kaal mogelijk starten. alleen mobo CPU 1 reepje geheugen.

als je het dan nog niet weet dan de resultaten van de bovenstaande mogelijkheden hier neerzetten dan kunnen we verder nadenken

[Voor 49% gewijzigd door Elmo_b op 02-10-2018 20:28]

• kurryworst003
Elmo_b schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:25:
- memtest draaien
- booten met 1 reepje geheugen en wisselen
- gpu eruit en on board chip/CPU gebruiken
- andere voeding proberen

en vanuit daar verdergaan

ik begrijp uit je verhaal dat je al Windows 10 opnieuw geïnstalleerd hebt? anders dat nog doen.
zo kaal mogelijk starten. alleen mobo CPU 1 reepje geheugen.

als je het dan nog niet weet dan de resultaten van de bovenstaande mogelijkheden hier neerzetten dan kunnen we verder nadenken
bedankt om te reageren

ik heb die memtest 2 rondes laten draaien (1.30u)
heb een foto genomen van het resultaat (http://imgur.com/SBBYt0X)
wel een note maar geen error
ik veronderstel dat de note dit probleem niet gaat zijn, of juist wel?

als ik mijn GPU uit de pc haal wilt hij niet meer opstarten (fan draait voor 1 sec valt terug uit)
ben geen pc expert, idk of je nog iets moet aanpassen om het te laten werken zonder gpu

ik kan eigenlijk niet aan een voeding geraken

mijn pc wil nu niet meer vastlopen, ik zal zwz even proberen om de ram te verwijderen en zien of het dan crasht

[Voor 3% gewijzigd door kurryworst003 op 03-10-2018 20:14]

• Elmo_b
Je cpu heeft een opboard vga, wel een hele simpele maar toch zou hij daar op moeten draaien.
Ik ken medion mobo's niet zo goed (eigenlijk het hele prebuild pc gedoe niet) maar ik ga er vanuit dat je achterop je mobo een aansluiting voor je monitor hebt
Dus eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je je kabel uit je gpu trekt en achterop je mobo aansluit en dan je gpu eruit, en zou het moeten werken.

Voeding, misschien kan je er ergens 1 lenen? indien je uit de buurt van haarlem komt heb ik er nog wel 1 te leen om te testen.

Memtest, moet je eigenlijk minimaal 8 uur laten draaien, dus voor je gaat slapen aanzetten en dan in de ochtend nog eens kijken.

Bios update al gedaan?

Nieuwe bios batterij (kans is vrij klein maar voor die paar centen een poging waard)

• kurryworst003
Elmo_b schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:43:
Je cpu heeft een opboard vga, wel een hele simpele maar toch zou hij daar op moeten draaien.
Ik ken medion mobo's niet zo goed (eigenlijk het hele prebuild pc gedoe niet) maar ik ga er vanuit dat je achterop je mobo een aansluiting voor je monitor hebt
Dus eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je je kabel uit je gpu trekt en achterop je mobo aansluit en dan je gpu eruit, en zou het moeten werken.

Voeding, misschien kan je er ergens 1 lenen? indien je uit de buurt van haarlem komt heb ik er nog wel 1 te leen om te testen.

Memtest, moet je eigenlijk minimaal 8 uur laten draaien, dus voor je gaat slapen aanzetten en dan in de ochtend nog eens kijken.

Bios update al gedaan?

Nieuwe bios batterij (kans is vrij klein maar voor die paar centen een poging waard)
Bedankt voor het aanbod maar woon zelf in Belgie (antwerpen) dus dat is niet erg dicht bij de deur

Ja idd, ik heb mn monitor met de hdmi kabel op het mobo geplaatst maar dan wilt ie niet opstarten, als ik de gpu er terug indoe start ie direct op

Ik heb ooit tijdens updaten van nvidia drivers wel eens gwn alles op mn cpu gedaan
Ik weet niet of ik via apparaatbeheer miss mijn gpu kan uitzetten?

Bios update nog nooit gedaan, volgens mij is die er gewoon niet
Ik heb al vaak gelezen dat dit een heel slecht bordje is van msi/medion

Mijn dota blijft nu wel mooi runnen, zal morgen proberen echt enkele matchen te spelen, had vandaag geen tijd, enkel om in een private match wat te testen

Ik vind het wel raar dat het vaak misgaat als ik hem voor het eerst gebruik op een dag, als ie “warm” gedraaid is lijkt ie het langer vol te houden vooraleer er weer iets mis gaat

Zal de memtest vanavond even aanzetten, en morgenochtend idd eens kijken

edit: vandaag nog 1 match gespeeld
game gecrasht na +- 15min ingame maar ik kon deze keer gewoon dota 2 sluiten (dus niet hele pc vastgelopen), daarna duurde het weer enkele minuten om het spel op te starten, ook ingame heb ik soms grafische lag

persoonlijk denk ik dat er iets mis is met mijn grafische kaart
deze draait bijna steeds op 100% en wordt rond de 65°c
misschien gaat er iets mis waardoor het stuurprogramma opnieuw moet starten (reden dat mn game nooit direct wil opstarten)

ik heb nu ook via apparaatbeheer de videokaart kunnen uitschakelen waardoor alles op de cpu loopt, dota 2 loopt nu erg slecht, alle settings op lowest en de cpu gaat 100% en wordt zn 80°c
het probleem is echter dat de crashes random zijn, soms duurt het 2 minuten, soms duurt het 30 minuten, meestal crasht het wel sneller als ik echt aan het spelen ben, dus niet gewoon een botmatch laden en niets doen

[Voor 18% gewijzigd door kurryworst003 op 03-10-2018 22:32]

• Elmo_b
Oké dat fors slecht loopt op je igpu is logisch.
waar het om gaat is. blijft hij nu wel draaien.
Zo Ja dan een probleem met je gpu of de drivers daarvan.
Zo nee dan is je gpu gewoon goed.
80 graden voor je cpu is geen probleem. het is aan de hoge kant maar voor dit soort testen geen probleem.

dus zonder je gpu. en dus beeld via je igpu blijf dota nou wel lopen of niet?

• kurryworst003
Elmo_b schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:18:
80 graden voor je cpu is geen probleem. het is aan de hoge kant maar voor dit soort testen geen probleem.

ik heb vandaag nog eens geprobeerd

vandaag voor eerste keer weer pc aangezet (alles nog "koud")
en het spel crasht direct als ik op iets klik in het hoofdmenu, nog niet eens een game gestart
geprobeerd om de game dan te launchen met maar 1 stickje ram en telkens gecrasht (dus waarschijnlijk is de ram nu wel uitgesloten)

op de interne gpu bleef hij het spel gisteren idd draaien, ik zal het nu nogmaals proberen op de cpu zelf en laten weten of het na een uur nog niet gecrasht is

• kurryworst003
Elmo_b schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:18:

Ik heb dus vandaag nog eens geprobeert, nog steeds geen crash via de cpu
Vandaag is het spel niet gecrasht, maar stoms bleef dit wel even vasthangen, of dropte de frames heel erg (maar enkele seconden)

De gpu zit er dus waarschijnlijk wel voor ergens tussen
Geen idee of het de gpu zelf is (toch wel redenlijk veel uren op gespeeld)
Misschien de drivers
Of de voeding die niet erg goed meer alles kan stabiel houden wanneer mn gpu en cpu redenlijk veel vragen

• Elmo_b
de igpu is zo verschrikkelijk zwak dat het logisch is dat het spel framedrops en blijft hangen in het spel... de CPU is niet bedoeld om mee te gamen.

waar het om ging is of hij nu niet meer reboot.

aangezien hij nu wel blijft draaien kan je er voorzichtig vanuit gaan dat je mobo CPU en geheugen goed is.

dan blijft he gpu en je voeding over.

de voeding is het makkelijkste te testen en het goedkoopste.
probeer een fatsoenlijke te lenen ( ik weet niet hoe koop op afstand is in België dus dat ga ik je niet aanraden) en test het het dan nog een keer met je gpu.

indien hij dan wel stabiel draait dan is de voeding de boosdoener

crasht hij dan nog dan kan je er voorzichtig vanuit gaan dat je gpu aan het overlijden is.

je zou dan nog een keer een compleet verse installatie van Windows kunnen doen en verschillende drivers proberen maar waarschijnlijk is dan je gpu bijna overleden
Dit is eigenlijk alleen te testen door een andere gpu erin te doen. mocht je er ergens 1 kunnen lenen dan die proberen.
Als hij dan wel goed draait dan heb je je boosdoener te pakken.
crasht hij dan weer. tja je voeding of als je die test al gedaan hebt dan blijft je mobo als boosdoener over.
Nog een mogelijkheid is om je gpu in een ander systeem te stoppen en daar een benchmark te draaien.

Helaas blijft het in dit soort gevallen een kwestie van trial and error.

[Voor 20% gewijzigd door Elmo_b op 05-10-2018 23:34]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True