Ik ben al een hele tijd opzoek naar een vervanging van mijn FritzBox 7360 als centrale router in mijn thuisnetwerk.
Afgelopen zomer heb ik mij laten verleiden tot een TP-Link Archer C2300, omdat die er goed uitzag op papier en de reviews ook aardig ronkend waren.
Echter de firmware is dermate brak, dat ik al een paar test-versies van de maker heb mogen ontvangen. Helaas lossen die de probleem maar deels op en er is nog geen DD-WRT beschikbaar voor deze router.
Ik zoek dus een router al dan niet met WiFi, die niet al te complex is (commandline vind ik leuk, maar heb ik helaas geen tijd voor)
Situatieschets
De router komt achter een Ziggo-modem te staan en wordt zakelijk gebruikt (ZZP) en ook privé. Het zakelijke deel zijn een laptop, een desktop, een Proliant gen8 server, een Synology NAS, een netwerkprinter en een varierende hoeveelheid aan mobiele devices, waar mee ik e.e.a. test.
Dan is er ook nog een Synology NAS op een andere locatie waar de NAS en de server hun backup naar toeschrijven. Deze verbinding gaat VPN.
Privé is het vooral een "mix and match" aan hoofdzakelijk draadloze apparatuur (tablets, telefoons, televisie, laptops, etc.)
WiFi wordt verzorgt door 2 Sitecom WiFi AccessPoint AC1200 (WLX7000) waarbij privé, zakelijk en het gastennetwerk elk hun eigen SSID hebben.
Wat heb ik nodig
Het maximum wat ik er voor wil uitgeven is €200-€250
Optioneel
Afgelopen zomer heb ik mij laten verleiden tot een TP-Link Archer C2300, omdat die er goed uitzag op papier en de reviews ook aardig ronkend waren.
Echter de firmware is dermate brak, dat ik al een paar test-versies van de maker heb mogen ontvangen. Helaas lossen die de probleem maar deels op en er is nog geen DD-WRT beschikbaar voor deze router.
Ik zoek dus een router al dan niet met WiFi, die niet al te complex is (commandline vind ik leuk, maar heb ik helaas geen tijd voor)
Situatieschets
De router komt achter een Ziggo-modem te staan en wordt zakelijk gebruikt (ZZP) en ook privé. Het zakelijke deel zijn een laptop, een desktop, een Proliant gen8 server, een Synology NAS, een netwerkprinter en een varierende hoeveelheid aan mobiele devices, waar mee ik e.e.a. test.
Dan is er ook nog een Synology NAS op een andere locatie waar de NAS en de server hun backup naar toeschrijven. Deze verbinding gaat VPN.
Privé is het vooral een "mix and match" aan hoofdzakelijk draadloze apparatuur (tablets, telefoons, televisie, laptops, etc.)
WiFi wordt verzorgt door 2 Sitecom WiFi AccessPoint AC1200 (WLX7000) waarbij privé, zakelijk en het gastennetwerk elk hun eigen SSID hebben.
Wat heb ik nodig
- Voor mijn werk (ZZP) wil ik vanaf mijn werkplek bij een klant een VPN-verbinding met mijn router kunnen maken, zodat ik bij mijn test-server en bij mijn NAS kan komen. OpenVPN heeft mijn sterke voorkeur.
- QoS op bepaalde apparaten instellen
- Eenvoudig apparaten een eigen naam geven (ik test nogal wat apps op diverse geleende apparaten en 8x android-5b10f2xxxxxxxxxx in mijn lijst met aangemeldde apparaten is niet duidelijk.
- Voor de koters in huis wil ik ook nog een eenvoudige parental-control-module, zodat ze niet de hele nacht liggen te netflixen. Dus bijvoorbeeld een naam per koter en daar apparaten en resticties aan koppelen
- Snelheid is natuurlijk van belang, maar er worden geen high-end spellen gespeeld via internet
Het maximum wat ik er voor wil uitgeven is €200-€250
Optioneel
- WiFi, want dat is al geregeld, maar als het er op zit is het geen probleem (kan immers ook nog uit)
- De VPN-module toont het afkomstige IP-adres of de naam van het apparaat of de gebruiker die ingelogd is.