Toon posts:

Opzoek naar een router met (open)VPN en veel gebruiksgemak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:56
Ik ben al een hele tijd opzoek naar een vervanging van mijn FritzBox 7360 als centrale router in mijn thuisnetwerk.
Afgelopen zomer heb ik mij laten verleiden tot een TP-Link Archer C2300, omdat die er goed uitzag op papier en de reviews ook aardig ronkend waren.
Echter de firmware is dermate brak, dat ik al een paar test-versies van de maker heb mogen ontvangen. Helaas lossen die de probleem maar deels op en er is nog geen DD-WRT beschikbaar voor deze router.

Ik zoek dus een router al dan niet met WiFi, die niet al te complex is (commandline vind ik leuk, maar heb ik helaas geen tijd voor)

Situatieschets
De router komt achter een Ziggo-modem te staan en wordt zakelijk gebruikt (ZZP) en ook privé. Het zakelijke deel zijn een laptop, een desktop, een Proliant gen8 server, een Synology NAS, een netwerkprinter en een varierende hoeveelheid aan mobiele devices, waar mee ik e.e.a. test.
Dan is er ook nog een Synology NAS op een andere locatie waar de NAS en de server hun backup naar toeschrijven. Deze verbinding gaat VPN.

Privé is het vooral een "mix and match" aan hoofdzakelijk draadloze apparatuur (tablets, telefoons, televisie, laptops, etc.)

WiFi wordt verzorgt door 2 Sitecom WiFi AccessPoint AC1200 (WLX7000) waarbij privé, zakelijk en het gastennetwerk elk hun eigen SSID hebben.

Wat heb ik nodig
  • Voor mijn werk (ZZP) wil ik vanaf mijn werkplek bij een klant een VPN-verbinding met mijn router kunnen maken, zodat ik bij mijn test-server en bij mijn NAS kan komen. OpenVPN heeft mijn sterke voorkeur.
  • QoS op bepaalde apparaten instellen
  • Eenvoudig apparaten een eigen naam geven (ik test nogal wat apps op diverse geleende apparaten en 8x android-5b10f2xxxxxxxxxx in mijn lijst met aangemeldde apparaten is niet duidelijk.
  • Voor de koters in huis wil ik ook nog een eenvoudige parental-control-module, zodat ze niet de hele nacht liggen te netflixen. Dus bijvoorbeeld een naam per koter en daar apparaten en resticties aan koppelen
  • Snelheid is natuurlijk van belang, maar er worden geen high-end spellen gespeeld via internet
Wat mag het kosten
Het maximum wat ik er voor wil uitgeven is €200-€250

Optioneel
  • WiFi, want dat is al geregeld, maar als het er op zit is het geen probleem (kan immers ook nog uit)
  • De VPN-module toont het afkomstige IP-adres of de naam van het apparaat of de gebruiker die ingelogd is.

Alle reacties

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Hoi Mike,

Waar loop je precies tegenaan met de C2300 firmware? Ik heb onze support afdeling gesproken en hen is niet bekend in een recent verleden iemand te hebben voorzien van beta firmware voor de C2300, ik kon dus je probleem niet achterhalen.

Met vriendelijke groet,

TP-Link

• MikeVanD
Hi TP-Link,

Waar ik tegenaan loop is nogal een lijstje:
- Het aantal weergegeven actieve devices komt niet overeen met het werkelijk aantal verbonden devices
- DHCP geeft ook geen compleet overzicht
- Bovenstaande geldt voor zowel wired als wireless
- Betekenisvolle namen worden niet bewaard (soms wel te zien in DHCP overzicht, als het device er is)
- Betekenisvolle namen aangebracht in de app worden niet in de WebUI getooond
- VPN loopt regematig vast op NASsen, reset van nas en router is dan nodig

en dat is wat ik getest heb. De rest ben ik nog niet aan begonnen, omdat ik een eerste beta kreeg om de eerste 2 punten op te lossen, maar dat werkt ook nog niet naar behoren.

Je Engelstalige collegae zijn uiterst welwillend hoor en het is te gek dat ze een test-firmware willen maken en laten testen, maar ik heb niet de tijd om hier heel veel tijd in te steken; het moet gewoon werken want ik heb het nodig voor mn werk.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:47
Je geeft het zelf aan.

Een router waar "DD-WRT" voor beschikbaar is, volstaat.

Kan je ook meteen het ziggo modem wegdoen? (of hangt er een interactieve tv aan?)

Mijn tweakblog over de toekomst

• MikeVanD
Hi Harm,

Dat DD-WRT niet per sé de oplossing is heb ik gemerkt. Ik heb het de afgelopen dagen mogen proberen met een geleende router, maar OpenVPN is een drama om te configureren op Windows icm met DD-WRT. Ik ga kijken of ik het weekend tijd heb om de certificaten e.d. eens op Ubuntu aan te maken om te kijken of dat beter werkt, want las ergens dat Windows weer zo z'n eigen quirks heeft op dat gebied.

Het Ziggo kabelmodem is niet volledig uit te schakelen helaas. Het staat al in bridge-mode dus is nu niet meer dan modem en geeft in deze configuratie verder weinig last.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee