Toon posts:

Upgrade PC (CPU/Mobo/RAM)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NLGhost
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-05 11:13
Beste Tweakers,

Ik heb sinds juni 2017 mijn XPS 15 9560 gebruikt voor gaming. Ik heb ondertussen vele uren zitten in het tweaken van de laptop (undervolting, thermal paste/pads vervangen/toevoegen etc) om hier de beste performance uit te halen. Dit lukte wel aardig, maar is verre van ideaal. Nu stond thuis nog een oude desktop, en ik heb via de vraag en aanbod afdeling een GTX970 gekocht en in de desktop gezet. Om hier toch wat meer uit te halen ben ik van plan de rest vd PC ook te upgraden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DH67GD (B3)€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Point of View GeForce GT430 - 1204 MB€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 36,08€ 72,16
1Recom Power Engine 600 Plus€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 72,16

Systeem is vooral bedoeld voor gaming. Speel vooral league/fortnite, maar ook de laatste games wil ik prima kunnen draaien. Het gaat dan om FHD op 60Hz. Ik hoop dat ik voor ongeveer €500 een mooie upgrade kan doen. Ik neig zelf altijd wel gauw naar Intel, maar eigenlijk is daar sinds Ryzen geen goede reden meer voor, dus vandaar dat ik ook voor AMD open sta. De SSD kan ik natuurlijk houden, hetzelfde geldt voor de behuizing (en videokaart). Wifi is voor mij wel een must, vandaar de keuze voor de aangegeven moederborden. Ik heb de volgende twee lijstjes samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 285,-€ 285,-
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 93,-€ 93,-
2Team Group Vulcan TLRED48G2400HC1401€ 62,60€ 125,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,20

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 119,-€ 119,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 128,50€ 128,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,35

In eerste instantie wilde ik voor de intel lijst gaan, maar na de prijsstijging de afgelopen weken en slechte voorraad heb ik een AMD variant samengesteld. De i5 is natuurlijk slecht verkrijgbaar/duur, maar ik vind het niet zo erg om nog even te wachten, is dit het waard? Aan de andere kant is de Ryzen 5 wel goed verkrijgbaar. Er is dan ook nog wat ruimte in het budget, is het het waard dit te investeren in een 2600x of betere koeling + overclock voor de 2600?

Daarnaast ben ik benieuwd of de voeding nog mee kan, of dat ik blij mag zijn dat er nog niks kapot is door de huidige voeding. Heb er weinig over kunnen vinden. Ik zag dat de Corsair RM550x veel aangeraden wordt, maar is het kwaliteitsverschil zo groot als het prijsverschil met bv de 2 andere voedingen in de lijst suggereert?

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
1Corsair VS450 (2018)€ 33,90€ 33,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 154,77

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:37
Door de productieproblemen is intel momenteel veel te duur. Dus dat wordt Ryzen.
De voeding is al vrij oud en was al geen hoogvlieger dus die zou ik vervangen.

De corsair RM550x is idd een hele goede voeding waarbij je er vanuit mag gaan dat deze 10 jaartjes meegaat. Hetzelfde gaat ook op voor de iets goedkopere pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W die voor jouw setup ook prima zou zijn.

Als je nog een tijd gaat doen met die gtx 970 dan zou je evntueel ook een i7 3770 van V&A kunnen plukken. Die zijn voor een eurotje of 100 (soms zelfs nog minder) te scoren. Is een prima match met de GPU. Daar zou je ook nog een tijd mee vooruit kunnen. Extra 2x4GB RAM scoren voor 3 10tjes en een nieuwe voeding erin. Scheelt alles bij elkaar een hoop knaken :)

Mijn zoon is al een tijd geleden van een i5 2400 naar die i7 gegaan. Verschil in performance is groot en hij is nog geen spel tegengekomen waarbij de CPU het niet aankan.

Misschien ook iets om te overwegen.

• Christiaan99jl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 16:08
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1MSI B450M Pro-VDH€ 76,99€ 76,99
1Fractal Design Define Mini C€ 68,95€ 68,95
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 128,50€ 128,50
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,29

Ik niet zo 123 een case in je verhaaltje staan dus heb deze er even bij gezet. Aangezien dit een Micro-ATX case is scheelt het ook weer +/- 40 euro met je moederbord.

Persoonlijk zal ik in deze tijden voor AMD gaan ivm de hoge prijzen van Intel. Ik denk dat je niet zo extreem veel extra performance gaat zien als je gaat overclocken + je moet er een betere koeler erbij halen wat ook zo weer 40-60 euro is. De stock koeler voldoet genoeg voor de Ryzen 5 2600.

Kies voor de RM550x en je hebt er weer +/- 7 jaar fun aan. Je kan beter niet besparen op een voeding (niet dat de andere slecht zijn ofzo :9 ) want mocht daar wat fout mee gaan kan je misschien gedag zeggen tegen je hele systeem.

Edit: lijstje aangepast

[Voor 15% gewijzigd door Christiaan99jl op 02-10-2018 16:56]

• NLGhost
Dank voor de reacties!
Christiaan99jl schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:51:
Ik niet zo 123 een case in je verhaaltje staan dus heb deze er even bij gezet. Aangezien dit een Micro-ATX case is scheelt het ook weer +/- 40 euro met je moederbord.

Persoonlijk zal ik in deze tijden voor AMD gaan ivm de hoge prijzen van Intel. Ik denk dat je niet zo extreem veel extra performance gaat zien als je gaat overclocken + je moet er een betere koeler erbij halen wat ook zo weer 40-60 euro is. De stock koeler voldoet genoeg voor de Ryzen 5 2600.
Ik heb al een case, en de keuze voor ITX heeft te maken met de ingebakken wifi.

Het wordt dan inderdaad de Ryzen 5 2600, en nieuwe voeding. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is het verschil tussen de B450 en X370 chipset. Onderstaande moederborden lijken mij vrijwel hetzelfde, behalve dat de X370 een betere wifikaart heeft (intel 3168 1x1 vs intel 7265 2x2). De aansluitingen etc maken niet zoveel uit, en ik snap dat de X370 een update nodig heeft voordat hij compatible is met de Ryzen 5 2600. Kan iemand mij vertellen welk van de borden beter is?

1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 119,-€ 119,-
1ASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac€ 119,-€ 119,-

• Christiaan99jl
NLGhost schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:41:
Dank voor de reacties!

[...]

Ik heb al een case, en de keuze voor ITX heeft te maken met de ingebakken wifi.

Het wordt dan inderdaad de Ryzen 5 2600, en nieuwe voeding. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is het verschil tussen de B450 en X370 chipset. Onderstaande moederborden lijken mij vrijwel hetzelfde, behalve dat de X370 een betere wifikaart heeft (intel 3168 1x1 vs intel 7265 2x2). De aansluitingen etc maken niet zoveel uit, en ik snap dat de X370 een update nodig heeft voordat hij compatible is met de Ryzen 5 2600. Kan iemand mij vertellen welk van de borden beter is?

1~ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac~€ 119,-~€ 119,-~
1~ASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac~€ 119,-~€ 119,-~
Wat voor een case heb je dan als ik mag vragen?

Het verschil tussen een x350 en b450 is dat je zoals je al zei de B450 update hoeft te doen om Rysen 2xxx cpus te kunnen draaien. Een moederbord met Xxxx is in meeste gevallen beter voor overclocken.

Qua WIFI maakt het volgens mij geen drol uit (zal wel fout zijn wat ik zeg) Ga je gamen via WIFI dan?

• NLGhost
Christiaan99jl schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 06:39:
[...]

Wat voor een case heb je dan als ik mag vragen?

Het verschil tussen een x350 en b450 is dat je zoals je al zei de B450 update hoeft te doen om Rysen 2xxx cpus te kunnen draaien. Een moederbord met Xxxx is in meeste gevallen beter voor overclocken.

Qua WIFI maakt het volgens mij geen drol uit (zal wel fout zijn wat ik zeg) Ga je gamen via WIFI dan?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor een case het is, was van het eerder genoemde prebuilt system. Maar het gaat mij erom dat het functioneel is, en volgens mij zit dat wel goed.

Mijn kamer is amper te bereiken met de kabel, geen rechtstreekse verbinding iig. Ook de kastjes die via het stroomnetwerk werken krijg ik geen stabiele verbinding mee, dus vandaar dat ik eigenlijk alles over de wifi doe. De 5G wifi heeft hiervoor eigenlijk al jaren prima gewerkt, zowel snel en stabiel als lage ms.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:50
Of er bevestigingspunten voor een Mini-ITX bord in die behuizing aanwezig zijn betwijfel ik. Heb je dat nagekeken?

• Christiaan99jl
NLGhost schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:17:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor een case het is, was van het eerder genoemde prebuilt system. Maar het gaat mij erom dat het functioneel is, en volgens mij zit dat wel goed.

Mijn kamer is amper te bereiken met de kabel, geen rechtstreekse verbinding iig. Ook de kastjes die via het stroomnetwerk werken krijg ik geen stabiele verbinding mee, dus vandaar dat ik eigenlijk alles over de wifi doe. De 5G wifi heeft hiervoor eigenlijk al jaren prima gewerkt, zowel snel en stabiel als lage ms.
Shoot me if iam blind maar zie nergens een naam van een Prebuild pc staan (op je laptop na). Als je perse voor een Mini-itx wilt gaan moet je kijken of het nieuwe moederbord erin past.
Zo niet dan zal ik voor zoiets gaan pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NLGhost Je kunt ook een WiFi stickje kopen via USB. je Intel bordje in Micro niet Mini

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NLGhost
Uszka schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:30:
Of er bevestigingspunten voor een Mini-ITX bord in die behuizing aanwezig zijn betwijfel ik. Heb je dat nagekeken?
Heb ik nog niet nagekeken, ben er een beetje van uitgegaan dat dat er wel in zou zitten. Maar zeker bij prebuilt hoeft dat natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Ga dit vanmiddag nakijken.
Hackus schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:38:
@NLGhost Je kunt ook een WiFi stickje kopen via USB. je Intel bordje in Micro niet Mini
Lever ik dan niet flink in op bereik/snelheid?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NLGhost schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Heb ik nog niet nagekeken, ben er een beetje van uitgegaan dat dat er wel in zou zitten. Maar zeker bij prebuilt hoeft dat natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Ga dit vanmiddag nakijken.

[...]

ligt er aan welke je koopt/ je kunt ook PCIe kaartje kopen
categorie: Netwerkadapters

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-05 08:14
NLGhost schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

[...]

ik heb zelf altijd deze gebruikt: pricewatch: Asus USB-AC56

Heb nu eindelijk de tijd genomen om kabels te trekken :)

[Voor 20% gewijzigd door Knee-Buckler op 03-10-2018 12:23]

• NLGhost
Ik heb even gezocht maar kan nergens een modelnr o.i.d. vinden van de pc/case die een nuttige hit oplevert op google (vandaar dat ik alleen de componenten in een lijstje heb gezet in de beginpost). Het is een realpc, case is zelf ook van realpc geloof ik. Zal nog een keertje de factuur opzoeken, kijken of ik er meer over kan vinden. Er zijn bevestiginspunten voor zowel micro ATX als mini-ITX aanwezig, dus dat moet geen probleem geven. Volgens mij kom je met een decent netwerk adapter + micro ATX mobo op ongeveer hetzelfde uit als een mini ITX met ingebakken wifi, dus dat zou beiden nog kunnen.

Ik ga me nog even verdiepen in beide opties, bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee