WTF is DIT ???!!!!, IIG heel oud

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Euuh, zie plaatje hieronder :P

Kan je dit nou een processor noemen ??, het is heel oud en er staat RX 38154 op ofzo, en je kan hem ergens insteken met die plaat..
.IK wil heel graag weten wat het is, het ziet eruit alsof het een schakelgedoe is met van die flip flops ?

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.chapeaux.demon.nl/picture%204.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.chapeaux.demon.nl/picture%207.jpg

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:51

fv

-------------------> hiero

Dit is een voorloper van een geheugen module (dus een soort SDRAM uit het dinosaurier tijdperk). Ik heb er wel eens een in het echt gezien.

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• Carel
THx ovrom, hehe, nu staat ie er 2 keer, dit was de eerste keer dat ik eigenlijk een plaatje poste , was de / vergeten :P

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
dat ding hoort in een museum thuis :D
Het is idd een soort geheugen. Zag op Discovery ooit eens een show over computers en daar kwam idd zo'n ding in voor maar dan veel groter.

Kewl ding met die ringetjes :)

Verwijderd

Die zwarte dingen lijken op transistortjes ofzo. Misschien de voorloper van de IC?

• Carel
Maar hoe werkt het dan ongeveer ?.. je hebt dus 16*16 mogelijkheden, maar hoe onthoudt ie iets dan, ik d8 dat het een soort proces geval was wat de boel doorlaat ??? , euuh, nouja, ik weet niet helemaal hoe ik het moet verwoorden

• Carel
Ik heb op school ook wat geleerd dat je bepaalde gevallen( weet de naam niet meer ) kon door laten branden en dat zo speciale schakelingenm ontstonden, bij deze zijn een paar van die zwarte kleine dingen anders , dus het is een soort schakeling die bepaalde punten niet doorlaat.. ?

• Badger
Je kan de doormiddel van spanning de magnetische richting van die ringetjes veranderen (dus ipv 0 de waarde 1 geven). Net zoals bij een hardeschijf :)

• Carel
Je kan de doormiddel van spanning de magnetische richting van die ringetjes veranderen (dus ipv 0 de waarde 1 geven). Net zoals bij een hardeschijf

Heuh, dus dan gaan ze uit elkaar ofzo ?... ? , wat is het nou, geheugen. een processor of een HD, het is iig oud, dat is zeker, maar nu de rest, er is vast wel iemand die dit ding snapt

• Badger
http://www.psych.usyd.edu.au/pdp-11/core.html

Staat het verhaal van wat het is en hoe het werkt.

Voorlopertje van het huidige RAM :)

• fv
  • Laatst online: 10:51

fv

-------------------> hiero

Het is een heel simpel geheugen.

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• Carel
Core memory, or more accurately magnetic core memory is a random access memory (RAM) system that was developed at MIT by Jay Forrester in 1951. It was initially very expensive to fabricate but prices dropped as the market developed.

Woohoo :), het is dus echt antiek ongeveer :))
Hoe kan ik uitrekenen hoeveel k het is :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Op donderdag 19 juli 2001 23:16 schreef Carel het volgende:
Core memory, or more accurately magnetic core memory is a random access memory (RAM) system that was developed at MIT by Jay Forrester in 1951. It was initially very expensive to fabricate but prices dropped as the market developed.

vrij eenvoudig.
aantal kraaltjes (of kraal-knooppunten) delen door 8192 (=8 voor bit => byte en 1024 voor byte => kbyte)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Nederlandse naam : Ringkerngeheugen.

? weet jij wat.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Op donderdag 19 juli 2001 23:16 schreef Carel het volgende:

k hahah, ik denk dat je bij dit geheugen de k wel weg mag laten :) hoeveel bit is waarsschijnlijk een betere vraag :)

mijn T.net systeemspecspagina

• Carel
OK, het zijn dr 25 per blokkie keer 16 is dus 400 / 8192 = 0,o488 k , zozo, ik vraag me af wat ze hiermee wilden doen ?, het zullen wel gebouwen vol met deze webjes zijn geweest, wil je iets doen

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

vaag ding zeg :D

Verwijderd

Oud maar retebetrouwbaar. Vandaar dat onze treinvrienden van de NS ze tot een paar jaar geleden nog in heel veel spoorwegapparatuur hadden zitten. Het werkte (in degenstelling tot de plannen van de directie. Wees er zuinig op. Heb er hier ook één staan waar ik uit curiositeitswaarde heel blij mee ben :)

• Richard
  • Laatst online: 09:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

Hoe kom je eraan dan?

20*350ZO45°

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 23:09

EXX

EXtended eXchange

Dat is dus ringkern-geheugen. Op elk kruispunt van de draden zijn een magneetringetje dat je kan magnetiseren, een daarmee een bit opslaan. Dit geheugen heeft geen refresh nodig en de info blijft erin staan als de spanning wegvalt. Men (infineon, IBM en Motorola) is overigens bezig dit oude principe nieuw leven in te blazen met MRAM.

In de ruimtevaart is dit nog lang gebruikt omdat het superstabiel en ongevoelig voor kosmische straling is.

zie: http://www.tweakers.net/nieuws/16603?highlight=MRAM

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

Pftt 1 kilobyte geheugen, maar dan heb je een huis vol ringetjes..

En als er 1 kapot gaat, zoeken :P

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 13:57 schreef Servowire het volgende:
Pftt 1 kilobyte geheugen, maar dan heb je een huis vol ringetjes..

En als er 1 kapot gaat, zoeken :P
iig makkelijker zoeken dan wanneer een bitje in je 128MB SDRAM reepje defect raakt. :P

Is dit ook in CAS2-2-2 te krijgen?

• Carel
cas 200000000000000000000 -200000000000000000 - 2000000000000000000 zal het misschien verkrijgbaar zijn , weet iemand eigenlijk voorbeelden van de eerste systemen die vol zeten dus met de rooie magneetwebjes (:)) ?

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

? weet jij wat.

Verwijderd

hier zou ik ZEER ZUINIG op zijn!!! :9~ :9~ WOW
[lolmode]
dit soort geheugen zit ook in mijn AMD Duron 700!!!!!!!!!!
[/lolmode]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Wel 200bytes aan geheugen :)
whueeeee!!!

Zuinig op zijn m8!

Rookworst zonder R is ook worst.

• wacko
  • Laatst online: 19-07 12:12
RAM modules? Welnee, dit is een heel mooi perzisch wandkleedje :Y)

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verplaatst van [forum=6] naar [forum=7] :).
Pagina: 1