Vraag

• AjmVer
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-10-2018
Ik weet niet zeker of ik deze vraag hier kan stellen, als dat niet zo is, dan hoor ik het wel:

Wij hebben achter ons huis een kleine camping (10 plekken ). Ons huis staat te koop. Tot nu toe hebben we de camping officieel gerund. Dus met inschrijving kvk, btw nummer enz. Omdat de camping erg klein is, is het helemaal niet zeker dat de nieuwe eigenaren deze zullen voorzetten. Misschien maken zij er weer gewoon een tuin van. Om geen belemmeringen te hebben voor de verkoop, willen wij voor het komende seizoen (2019) eigenlijk de camping stopzetten. Maar stel nou dat ons huis volgend jaar zomer nog niet verkocht is, dan zouden wij toch nog af en toe gasten willen ontvangen. Kan ik dat dan doen als particulier?
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via AjmVer op 02-10-2018 19:28)

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:42
Als je een onderneming voert heb je inkomsten uit onderneming, als je geen onderneming voert kan je wel inkomsten uit overige werkzaamheden hebben.

Het heeft vnl met aftrekposten te maken. Je mag volgens mij van alles opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden, maar de belastingdienst ziet je niet als ondernemer en je hebt dus ook geen extra aftrekposten (zoals zelfstandigen aftrek, mkb vrijstelling), dus je betaalt er de volle mep inkomstenbelasting over.

Star Citizen Referral Code

Alle reacties

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:19
Dit lijkt me een vraag voor de kvk?

• Alfalva
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-06-2019
Wat is de rechtsvorm van de camping? En waarom zou de camping een belemmering zijn voor verkoop? Als de koper het niet wil voortzetten kan je toch dan alsnog stoppen?

• AjmVer
Het is een eenmanszaak. Het zou een belemmering kunnen zijn, als er al reserveringen staan op het moment dat een koper in het huis wil trekken. Bovendien moet ik nu al voor verschillende publicaties alle gegevens doorgeven (openingstijden, tarieven enz.). Als ik e.e.a. niet stop, heb ik allerlei onnodige kosten. Dus stoppen doe ik sowieso. Maar mijn vraag is eigenlijk of ik dan toch af en toe (oud)gasten kan laten kamperen en het dan als particulier kan opgeven.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
Ben geen expert, maar denk eigenlijk niet dat dat kan, omdat als het meer is dan een vriendendienst voor een flesje wijn je toch gezien zal worden als ondernemer en je btw-plichtig bent en je dus ook een kvk-inschrijving nodig hebt. Maar zou niet weten waarom je die niet gewoon kan houden. Dat kost niks, en heeft ook niks te maken met je andere vaste kosten die je niet meer wilt maken. Je kan prima de activiteiten van je onderneming op een laag pitje zetten en gewoon ingeschreven blijven bij de kvk.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10
Ik denk eerder dat je bij de Belastingdienst moet zijn dan KVK.

Eens met bovenstaande. Inschrijving houden en tijdig je camping uitschrijven want je adres blijft lang in omloop.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:21

T-MOB

Echte chocomel eerst!

AjmVer schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:25:
Het is een eenmanszaak. Het zou een belemmering kunnen zijn, als er al reserveringen staan op het moment dat een koper in het huis wil trekken. Bovendien moet ik nu al voor verschillende publicaties alle gegevens doorgeven (openingstijden, tarieven enz.). Als ik e.e.a. niet stop, heb ik allerlei onnodige kosten. Dus stoppen doe ik sowieso. Maar mijn vraag is eigenlijk of ik dan toch af en toe (oud)gasten kan laten kamperen en het dan als particulier kan opgeven.
Je kunt toch gewoon de promotieactiviteiten staken. Het hebben van een een BTW-nummer en KVK-nummer kost niets.

Het enige risico dat je loopt is dat de belastingdienst je niet meer als ondernemer voor de inkomstenbelasting ziet. Dat kan gevolgen hebben voor de aftrekposten die daarmee gepaard gaan. Maar wellicht was de camping al zo klein dat dit niet van toepassing was.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Anoniem: 258387
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Als je aannemelijk kunt maken dat je mensen ontvangt zonder daarvoor een vergoeding te krijgen zou het misschien kunnen. Alleen zullen je gasten water gebruiken, stroom verbruiken, het terrein gebruiken wat je weer netjes moet maken enz.
Krijg je er wel een vergoeding voor dan dien je die inkomsten op te geven.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 20:11
Kun je niet aangeven bij de verkoop dat de camping (voor dat jaar) sowieso nog gehandhaafd moet blijven?
Mits het doel van de grond als camping overdraagbaar is naar de nieuwe eigenaar van de woning.

Niet elke koper zit daar mogelijk op te wachten, maar als ze het huis graag willen dan moeten ze dat maar voor lief nemen.

Litebit.eu voorraad check :).

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:43:
Als je aannemelijk kunt maken dat je mensen ontvangt zonder daarvoor een vergoeding te krijgen zou het misschien kunnen. Alleen zullen je gasten water gebruiken, stroom verbruiken, het terrein gebruiken wat je weer netjes moet maken enz.
Krijg je er wel een vergoeding voor dan dien je die inkomsten op te geven.
Belangrijker is of er een winstoogmerk is. Als mensen alleen een onkostenvergoeding betalen ben je niet als een onderneming bezig.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:21

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Hielko schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:46:
[...]
Belangrijker is of er een winstoogmerk is. Als mensen alleen een onkostenvergoeding betalen ben je niet als een onderneming bezig.
Als er geen winstoogmerk is kun je alsnog wel (verplicht) ondernemer zijn voor de BTW.

Verder is het fiscaal vooral gunstig om wel als ondernemer (voor de inkomstenbelasting) aangemerkt te worden met het oog op aftrekposten. Je hoeft dus nooit te bewijzen dat je geen ondernemer bent. Je valt in de standaardregeling waarin je de inkomsten als resultaat uit overige werkzaamheden op moet geven, behalve als je specifiek wel als ondernemer bent aangemerkt.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:18
Ik ben geen fiscalist, jurist of dergelijk, maar als jij oud-gasten nog een keer een paar weken in je achtertuin laat staan, en die doen je een klein bedrag om de onkosten van de stroom en water, waar hebben we het dan over?

Ik snap wet=wet, en ik ga je natuurlijk niet vertellen deze te overtreden, maar valt dit niet een beetje in het straatje van de buurjongen die de auto wast. Wordt dat ooit opgegeven?

Kijk als we het over een paar duizend euro hebben is het wat anders, maar als een 10 tal mensen je 50 euro doen voor wat onkosten dan gaat dat om een totaal van 500 euro. Geeft iedereen hier de honderd of tweehonderd euro van een verjaardag op bij de inkomstenbelasting? (mag je dan de onkosten van deze verjaardag ook weer aftrekken :P?)

Misschien zou de goede vraag zijn om hoeveel mensen / wat voor bedrag dit gaat?

• AjmVer
Spectaculous schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:28:

Kijk als we het over een paar duizend euro hebben is het wat anders, maar als een 10 tal mensen je 50 euro doen voor wat onkosten dan gaat dat om een totaal van 500 euro. Geeft iedereen hier de honderd of tweehonderd euro van een verjaardag op bij de inkomstenbelasting? (mag je dan de onkosten van deze verjaardag ook weer aftrekken :P?)

Misschien zou de goede vraag zijn om hoeveel mensen / wat voor bedrag dit gaat?
Ik heb geen flauw idee wat de inkomsten zullen zijn, omdat we nergens nog vermeld staan. Waarschijnlijk toch wel een paar duizend euro. We hebben best veel oud-gasten😊

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:44
AjmVer schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:25:
Het is een eenmanszaak. Het zou een belemmering kunnen zijn, als er al reserveringen staan op het moment dat een koper in het huis wil trekken.
Tja,dat doe je echt zelf toch? Jij geeft mensen zekerheid en die moet je dan ook bieden. Dus of je moet je huis niet te koop zetten of het voor lief nemen het de toekomstig koper het moeilijker te maken i.v.m. gemaakte beloftes.

Je hoeft je camping ook niet meer te promoten. Je zou de oude gasten kunnen zeggen dat ze welkom zijn zolang jij er nog woont. Dan heeft de toekomstig bewoner er geen last van.

De eigenaren waar we ons wintersport appartement altijd huurde zeiden dit jaar ook eerlijk, ja we willen verkopen en we weten niet of de nieuwe bewoners ook willen gaan verhuren. Dus kunnen we geen reservering plaatsten. Wel kunnen we jullie gegevens doorgeven.

[Voor 16% gewijzigd door LordSinclair op 02-10-2018 14:58]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• AjmVer
LordSinclair schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:54:
[...]

Je hoeft je camping ook niet meer te promoten. Je zou de oude gasten kunnen zeggen dat ze welkom zijn zolang jij er nog woont. Dan heeft de toekomstig bewoner er geen last van.
Dat was nu ook juist de bedoeling. Mijn vraag was alleen of dat ook als particulier kan.

• Lezparanza
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 10:32
Ik dacht als eerste aan inkomsten uit overig werk. Maar, lijkt me vooral een goede vraag voor je fiscalist of accountant. Tussen inkomsten uit overig werk en ondernemen zit een grijs gebied. Dus laat je vooral goed informeren.

Als het echt om duizenden euro's gaat zou ik het toch echt als eenmanszaak blijven doen ivm de aftrekposten.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Kan het: Ja. Is het de bedoeling: Nee. Als de belastingdienst erachter komt dat de camping illegaal word doorgezet ben je iig goed zuur

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Eenmanszaak = particulier, qua aansprakelijkheid dan.

Het gaat je ook niet om het al dan niet voortzetten van de zaak, het gaat je om de promotionele activiteiten die je geld kosten.

Je moet aan de belastingdienst vragen of je dan nog verplicht bent om BTW-aangifte te doen, of dat je je inkomsten onder "overige inkomsten" moet gaan opgeven.

Mijn advies: doe dat schriftelijk aan je inspecteur der belastingen. Dit is bij uitstek een vraag die de mensen aan de belastingtelefoon niet goed kunnen beantwoorden. De inspecteur der belastingen is verplicht om je binnen een redelijke termijn uitsluitsel te geven.

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:18
AjmVer schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:50:
[...]

Ik heb geen flauw idee wat de inkomsten zullen zijn, omdat we nergens nog vermeld staan. Waarschijnlijk toch wel een paar duizend euro. We hebben best veel oud-gasten😊
Als het om een paar duizend euro gaat dan zou ik gewoon stoppen met reclame maken en die mensen gewoon nog als ondernemer laten komen. Dat scheelt heel veel regelen (als het al mag) en het is niet dat je daarvoor je moet inschrijven etc., je moet gewoon even wat langer wachten met uitschrijven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:42
Als je een onderneming voert heb je inkomsten uit onderneming, als je geen onderneming voert kan je wel inkomsten uit overige werkzaamheden hebben.

Het heeft vnl met aftrekposten te maken. Je mag volgens mij van alles opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden, maar de belastingdienst ziet je niet als ondernemer en je hebt dus ook geen extra aftrekposten (zoals zelfstandigen aftrek, mkb vrijstelling), dus je betaalt er de volle mep inkomstenbelasting over.

Star Citizen Referral Code

• Alfalva
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-06-2019
ardana schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:15:

Het gaat je ook niet om het al dan niet voortzetten van de zaak, het gaat je om de promotionele activiteiten die je geld kosten.

Je moet aan de belastingdienst vragen of je dan nog verplicht bent om BTW-aangifte te doen, of dat je je inkomsten onder "overige inkomsten" moet gaan opgeven.
Het één sluit het ander niet uit (het is dus geen "of"). Je kan prima inkomsten uit overige werkzaamheden hebben (dus dan ben je geen IB-ondernemer) maar wel BTW-aangiften moeten doen (dus wel ondernemer voor de BTW).
Mijn advies: doe dat schriftelijk aan je inspecteur der belastingen. Dit is bij uitstek een vraag die de mensen aan de belastingtelefoon niet goed kunnen beantwoorden. De inspecteur der belastingen is verplicht om je binnen een redelijke termijn uitsluitsel te geven.
Nee, dat hoeft hij niet voor dit soort losse vragen. Hij kan hier ook geen antwoord op geven, omdat de feiten niet duidelijk zijn (die liggen immers nog niet vast, TS weet helemaal niet hoeveel gasten hij gaat krijgen).

• AjmVer
-36- schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:15:
Kan het: Ja. Is het de bedoeling: Nee. Als de belastingdienst erachter komt dat de camping illegaal word doorgezet ben je iig goed zuur
Het is niet mijn bedoeling de camping "illegaal" voort te zetten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 18:30

t_captain

Moderator General Chat
Ik zou gewoon de KvK inschrijving houden tot het moment dat je met zekerheid kiest om te stoppen.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-05 14:55
Als je geen echt nieuwe gasten hebt lijkt me dat je bij elke boeking kunt aangeven dat de kans bestaat dat het niet doorgaat omdat het huis misschien verkocht is.

Als je met de nieuwe eigenaren kunt afspreken dat de overdracht pas over twee of drie maanden is (na de overeenstemming), en dat is niet eens zo veel langer dan gebruikelijk, dan heb je de mogelijkheid om al je gasten minimaal twee (of drie) maanden voor hún boeking te vertellen dat je helaas moet annuleren.

Dan kan elke gast beoordelen of hij dat voor zijn boeking/vakantie een aanvaardbaar risico vindt en zit jij niet onnodig zonder inkomsten.

Inschrijving in KvK lijkt me een detail.

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:51
ardana schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:15:
:? :? :?

Eenmanszaak is gewoon bedrijfsmatig en zal ook als zodanig worden afgewikkeld qua aansprakelijkheid. De hoedanigheid is wezenlijk anders en wordt niet als particulier gezien. Dan zou iedereen uit kunnen met z'n particuliere aansprakelijkheidsverzekeringen :+

Als hij een camping runt wordt dit niet gezien als particulier risico, helemaal niet met een KVK inschrijving.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

jantje 2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:00:
[...]
:? :? :?

Eenmanszaak is gewoon bedrijfsmatig en zal ook als zodanig worden afgewikkeld qua aansprakelijkheid. De hoedanigheid is wezenlijk anders en wordt niet als particulier gezien. Dan zou iedereen uit kunnen met z'n particuliere aansprakelijkheidsverzekeringen :+

Als hij een camping runt wordt dit niet gezien als particulier risico, helemaal niet met een KVK inschrijving.
Maar als z'n eenmanszaak failliet gaat, mag hij als particulier wél voor de kosten opdraaien. Hij is dus persoonlijk aansprakelijk.

Dat een particuliere verzekering weigert om bedrijfsmatige risico's te dekken, staat daar los van.

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:51
ardana schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:29:
[...]

Maar als z'n eenmanszaak failliet gaat, mag hij als particulier wél voor de kosten opdraaien. Hij is dus persoonlijk aansprakelijk.

Dat een particuliere verzekering weigert om bedrijfsmatige risico's te dekken, staat daar los van.
Ahh je bedoelt op die manier ;) Hij kan inderdaad in zijn privé vermogen worden aangesproken als de eenmanszaak bij faillissement niet alle kosten kan dekken. Daar heb je zeker gelijk in.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jantje 2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:56:
[...]

Ahh je bedoelt op die manier ;) Hij kan inderdaad in zijn privé vermogen worden aangesproken als de eenmanszaak bij faillissement niet alle kosten kan dekken. Daar heb je zeker gelijk in.
Bij een eenmanszaak is er geen prive vermogen. Er is geen rechtspersoon. Als de eenmanszaak failliet gaat is de prive persoon dat ook, daar zit vermogensrechtelijk geen verschil tussen.

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 13:20
Metaalhoofd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:26:

Let wel op dat je in dat geval wel meestal nog steeds ondernemer voor de btw bent en btw moet afdragen. Ook al kan je misschien wel een korting krijgen van 100% (https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling) maar ook daar moet je aangifte van doen en dus een btw nummer hebben.

Waarom hou je de onderneming niet gewoon aan tot na de verkoop, kost je alleen een paar minuten per kwartaal om btw aangifte te doen en het bedrijf verhuist gewoon met jou mee. Het vormt geen enkel beletsel voor de verkoop ook niet als er reserveringen staan. Je bent natuurlijk niet verplicht om reserveringen aan te nemen maar als je dat toch doet en je komt je afspraken niet na, is het net zo'n groot probleem als je dat privé doet als dat je dat vanuit je onderneming doet (maar dat is iets tussen jou en jou klant en niet iets tussen de koper en jou klant).
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het netjes afbouwen van je zaak ook even wat tijd gaat kosten, gedurende deze tijd is het dan misschien nog wel fijn als je nog btw kan aftrekken (Ik weet natuurlijk niet hoe complex zo'n camping is en hoeveel relaties er zijn).

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Idd wat @metaalhoofd ook zegt, je heb toch ook kosten? Waarschijnlijk (afschrijving van) een toiletgebouwtje, verzekeringen, verbruikskosten nutsbedrijven.
Wellicht is zelfs toeristenbelasting in jouw gemeente van toepassing.

Gewoon zo lang mogelijk als ondernemer voortzetten. Ok ondernemer zijn geeft wat rompslomp maar je loopt geen risico en onder de streep hou je misschien (iets) meer over.

Wellicht moet je ook nog even kijken naar het bestemmingsplan. Zou me niet verbazen dat je bestemming "recreatiebedrijf" is ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee