Ecobright led-dimmer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 535825

Topicstarter
Mijn vraag

Hallo. Ik heb een ecobright led-dimmer aangeschaft en wil deze als tweede schakelaar aansluiten. Nu heeft ecobright een mooi schema voor wanneer de dimmer de eerste schakelaar is maar voor als tweede schakelaar dat kennen ze niet. (nagevraagd)
Ik heb dus drie zwarte draden. Moet ik dan de draad die naar de lampen gaat in de X doen? De andere twee schakeldraden komen in het midden en de L is voor stroomaanvoer wanneer de dimmer als eerste schakelaar wordt gebruikt. Zie afbeelding op de site.

https://www.ecobright.nl/...v-inbouw-fase-afsnijding/

..

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Anoniem: 535825 Je bedoelt als wisselschakeling? Dat staat toch gewoon in de handleiding?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xTGHGFS.png

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee Op dit schema is de dimmer de eerste schakelaar. Daar gaat dus de bruine draad in de L. En ik heb drie zwarte draden. Dus twee schakeldraden en een draad die naar de lampen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet of de dimmer continu spanning nodig heeft. Anders zou ik de draad naar de verlichting op L aansluiten en de andere twee op die schakelaansluitingen, zoals in het schema.

Maar dit zeg ik totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken hierover :+

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 02-10-2018 12:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar Wonen en Verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Logisch gedacht : wat maakt Het uit of het de eerste of tweede schakelaar is? Het gaat er om dat je een gesloten systeem hebt als de schakelaar aan is. Net als bij een wisselschakelaar in een woning (begane grond en overloop) .

Naar mijn idee kan je het dus hetzelfde aansluiten. Je hebt een verlengde N draad, een schakeldraad en de verlengde van de L. Alleen even uitvissen welke wat is, door trial en error.

(mocht ik compleet onzin praten, hoor ik het graag, maar dit lijkt me best basis?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klinkt logisch. Ik vraag het voor de zekerheid omdat iemand het had aangesloten en de dimmer is doorgebrand. Kan het zijn dat dat komt doordat de verlengde N draad en de schakeldraad verwisseld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is er iemand die mijn laatste vraag kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Er moet altijd een fase draad aangesloten worden op de fase van deze dimmer.
De schakelaar doet in jouw situatie niets anders dan de fasedraad doorschakelen naar draad 1 in positie A of draad 2 in positie B.
Aangezien de fasedraad varieert afhankelijk van de stand van de schakelaar is het niet mogelijk om de dimmer ‘achter’ de eerste schakelaar te plaatsen.
Je kan wel de fasedraad doortrekken door de muur naar de dimmer en dan de schakelaar aansluiten op de 2 schakel draden uit de dimmer. De derde draad van de schakelaar is dan de schakeldraad naar de lamp
Pagina: 1