Toon posts:

Monitoradvies games en netflix

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rovaran
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 06:27
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe computer met high end specs. Hier zal zoals ik het nu geplant hebt een RTX 2080Ti als GPU in plaatsen en een i7 van Intel. Ik zit nu alleen met de keuze van monitoren. Het ene advies is een 1440p met G-sync gaming, de ander weer 4K voor specifieke games. Ik lees verschillende adviezen en vroeg mij af wat jullie adviseren voor het onderstaande.

Ik speel graag games en dan de laatste tijd dingen als Monster Hunter World, Warhammer Total War 2, The Witcher 3 en Tomb Raider games. Af en toe ook een keer wat Overwatch en Diablo 3. Mijn games zijn vooral TBS, RTS, RPG en Action-Adventures. Daarnaast kijk ik veel avonden ook nog wat films en series via netflix maar dit neemt minder tijd in dan gaming.

Ik heb momenteel 2 monitoren op het oog:
1440p G-sync optie is de Dell S2417G
4K optie is de Iiyama G-Master GB2888UHSU

Bij deze laatste weet ik dat Freesync niet met een Nvidia samenwerkt. Welke zouden jullie voor mijn doel aanraden.

Een vervolg vraag is verder dat als de suggestie is om de 1440p monitor te nemen, is het dan verstandig om de RTX 2080Ti te nemen of te downgraden naar een 1080Ti of normale 2080?

Het begint mij een beetje te duizelen met de verschillende tips die ik krijg en de informatie van Tweakers is veelal veel beter dan wat random sites en verkopers mij voorhouden.

Beste antwoord (via Rovaran op 05-10-2018 08:18)

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 19:16
Ow ik heb laatst de Dell S2417DG gekocht en zit ook te kijken naar een nieuwe PC.
De kleur uit de box moet je instellen, hier zit je wel wat mee te kloten en te googlen, maar zodra je het hebt ingesteld ben ik best tevreden over het scherm.

Duurde even voodat ik een keuze had gemaakt omdat ik veel op internet keek naar review van monitoren op sites en youtube zodat ik een goed beeld had wat krijg ik. Je hebt sommige monitoren dan er veel backlight in zit zodat het zwart niet echt zwart is, wat zonde is.

Maar hier wat mogelijk advies voor je om je te helpen met het maken van keuzes.

De monitor keuze komt eigenlijk op neer wat vind je zelf belangrijker, Resolutie (1080/1440/4K), Grote scherm (23/27/32inch) Type paneel ( TN voor shooting goed, IPS voor goede kleur, VA, tussen TN en IPS) Hertz (60 normale games, 144 shooting) MS (1/2/5 hoe sneller de game speelt hoe lager de cijfer) Helderheid (250/300/350). HDR ( persoonlijk, nog niet voor gaan )
Neem daarnaast ook mee een kijk in de toekomst, wat voor spellen, hoe gaat de hardware van mijn nieuwe computer het ondersteuen en zorgen dat het de kwaliteit levert die ik wil bij games.

Ik zelf hoef games niet persee of Ultra te draaien, medium tot high is goed genoeg.
Maar de keuze van PC is dat ik het maar 1 keer per 5/6jaar wil vervangen in zijn geheel, dus komt dat op tegen de 2000 max neer te leggen. De high end specs van onderdelen halen de 5 jaar wel, zeker omdat ik niet ULTRA settings wil hebben, dus in het einde kan ik nog medium draaien.

Als je je gedachten wat voor kwaliteit verwacht ik van me games en welke eisen met een monitor wil je hebben, dan kan je een lijst maken en zoeken op onderdelen die vallen onder de specificaties die jij hebt gesteld.
Dan komt het alleen nog op keuze modellen uit en ervaringen van andere mensen over het product.

Wat jij nu hebt met een monitor is 1440 114Hertz vs een 4K 60hertz keuze, dit is eigenlijk een groot verschil.
Hoge hertz wil je omdat je snelle games speelt, doe je dat niet dan is een monitor met 60Hertz wel goed genoeg.
Dan de resolutie, ik zelf ben van mening dat 4K gaming nog net niet goed genoeg is, dit duurt nog wel 5 jaar voordat het main stream wordt. De huidige/nieuwe videokaart kan net aan de 4k 60FPS draaien met games van nu, dat gaat die niet redden met games over een paar jaar. Vandaar dat ik koos voor een 1440 scherm, upgrade tegen over 1080 en is nog toekomst veilig in mijn gedachten.

De videokaart keuze komt neer op de resolutie scherm die je neemt.
Uit benchmarks van de nieuwe RTX 2000 kaarten tegen over de 1080, is te zien als je op 1080 resolutie zit dat de RTX 2000 kaarten weinig vooruitgang bieden. Hierbij is de keuze van een 1070TI of 1080TI beter.

Bij de 1440 resolutie monitor zie je het verschil al in FPS, de RTX 2080 doet het stukken beter dan de 1080TI, en je betaal maar 100/200 euro meer. Deze is dan voor mij meer toekomst veilig dat de GPU zijn 5 jaar gaat volhouden.

CPU keuze, i7 is leuk maar denk dat een i5 goed genoeg is voor gebruik met gamen. i7 heb je alleen nodig als je zware programma's gaat gebruiken die het nodig hebben. De i5 doet het net zo goed als de i7, laatste benchmark die ik heb gezien.

[Voor 5% gewijzigd door Erazher op 02-10-2018 11:18]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

24 inch is wel klein voor deze eisen. en een systeem met RTX2080Ti, dat wordt erg duur met Intel.

Ben benieuwd naar je huidige systeem en wat er niet voldoet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rovaran
Mijn huidige systeem werkt redelijk, maar ik heb meerdere problemen met het moederbord wat irritant is en waar o.a. naar gekeken moet worden en waarbij mogelijk het mobo vervangen moet worden. Verder is het systeem een jaar of 5 oud en heb ik zin in een upgrade. Dat het duurder wordt weet ik en ik heb er een redelijk bedrag voor vrijgemaakt om een goed ding te kopen.

Mee eens dat 24" klein is en sta open voor andere opties maar op het eerste gezicht is dit waar mijn oog op viel.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rovaran schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:35:
Mijn huidige systeem werkt redelijk, maar ik heb meerdere problemen met het moederbord wat irritant is en waar o.a. naar gekeken moet worden en waarbij mogelijk het mobo vervangen moet worden. Verder is het systeem een jaar of 5 oud en heb ik zin in een upgrade. Dat het duurder wordt weet ik en ik heb er een redelijk bedrag voor vrijgemaakt om een goed ding te kopen.

Mee eens dat 24" klein is en sta open voor andere opties maar op het eerste gezicht is dit waar mijn oog op viel.
Zie graag een lijstje van je huidige systeem voor evt hulp.(ook of dat niet compleet ongeschikt is voor beter videokaart. of je CPU het aan kan en je voeding geschikt is oa)
27 inch is ideaal voor 1440p. (GTX1080Ti is vaak al prima, RTX2080 is ongeveer even snel, maar stuk duurder)

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 02-10-2018 10:40]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rovaran
Het probleem met het mobo is dat als de stroom er op staat en het systeem meer dan een uur uit staat, het systeem niet meer opstart zonder de stroom er voor minimaal 5 minuten af te halen. De winkel heeft hier al naar gekeken en het leek opgelost te zijn. Garantie is verlopen en het probleem is er weer. Verder loopt de klok niet door als het systeem uit staat, ook al laat ik de stroom erop en haal ik deze er even af voor ik de pc aan zet omdat deze anders niet aan gaat. Mogelijk een CMOS/BIOS batterij probleem wat ik makkelijk zelf kan oplossen, zij het niet dat de Asus Maxiumus VI Formula een heat sink over het hele board heen heeft. Ik kan veel dingen zelf, maar hiervoor moet ik mijn hele systeem demonteren en dit geeft geen garantie dat het probleem opgelost gaat worden.

Verder zit er een Intel i5 4670K in en een voeding van 1000watt; dit laatste moet voldoende zijn voor elke GPU op de markt. De overige onderdelen vreten iig niet zo veel stroom, en het systeem heeft meer voeding dan nodig. De oplossing van de winkel was om Crucial geheugen te vervangen met Kingston ValueRAM en dit zit er dus nu in.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rovaran Een stickertje van 1000W zegt niet zoveel. de i5-4670K is te vergelijken met huidige i3-8300.
Voor games die meer dan single core gebruiken loop je al sneller mank dan oa een Intel i5-8400 of Ryzen 2600. dat zijn de betere CPU's voor nu. RAM wissel hoeft niet de oorzaak te zijn, maar goed we gaan nu geheel over in meer dan je monitor advies. als je tijd hebt zie ik graag een lijst met alle specs van je huidige systeem. Dat is duidelijk en kan er beter gekeken worden voor evt advies door leden hier.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 261,-€ 261,-
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Formula (C2)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 90,55€ 90,55
1Cooler Master V Series V1000€ 161,58€ 161,58
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 Pro 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,13

[Voor 35% gewijzigd door Hackus op 02-10-2018 11:49. Reden: lijst via DM ontvangen]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 19:16
Ow ik heb laatst de Dell S2417DG gekocht en zit ook te kijken naar een nieuwe PC.
De kleur uit de box moet je instellen, hier zit je wel wat mee te kloten en te googlen, maar zodra je het hebt ingesteld ben ik best tevreden over het scherm.

Duurde even voodat ik een keuze had gemaakt omdat ik veel op internet keek naar review van monitoren op sites en youtube zodat ik een goed beeld had wat krijg ik. Je hebt sommige monitoren dan er veel backlight in zit zodat het zwart niet echt zwart is, wat zonde is.

Maar hier wat mogelijk advies voor je om je te helpen met het maken van keuzes.

De monitor keuze komt eigenlijk op neer wat vind je zelf belangrijker, Resolutie (1080/1440/4K), Grote scherm (23/27/32inch) Type paneel ( TN voor shooting goed, IPS voor goede kleur, VA, tussen TN en IPS) Hertz (60 normale games, 144 shooting) MS (1/2/5 hoe sneller de game speelt hoe lager de cijfer) Helderheid (250/300/350). HDR ( persoonlijk, nog niet voor gaan )
Neem daarnaast ook mee een kijk in de toekomst, wat voor spellen, hoe gaat de hardware van mijn nieuwe computer het ondersteuen en zorgen dat het de kwaliteit levert die ik wil bij games.

Ik zelf hoef games niet persee of Ultra te draaien, medium tot high is goed genoeg.
Maar de keuze van PC is dat ik het maar 1 keer per 5/6jaar wil vervangen in zijn geheel, dus komt dat op tegen de 2000 max neer te leggen. De high end specs van onderdelen halen de 5 jaar wel, zeker omdat ik niet ULTRA settings wil hebben, dus in het einde kan ik nog medium draaien.

Als je je gedachten wat voor kwaliteit verwacht ik van me games en welke eisen met een monitor wil je hebben, dan kan je een lijst maken en zoeken op onderdelen die vallen onder de specificaties die jij hebt gesteld.
Dan komt het alleen nog op keuze modellen uit en ervaringen van andere mensen over het product.

Wat jij nu hebt met een monitor is 1440 114Hertz vs een 4K 60hertz keuze, dit is eigenlijk een groot verschil.
Hoge hertz wil je omdat je snelle games speelt, doe je dat niet dan is een monitor met 60Hertz wel goed genoeg.
Dan de resolutie, ik zelf ben van mening dat 4K gaming nog net niet goed genoeg is, dit duurt nog wel 5 jaar voordat het main stream wordt. De huidige/nieuwe videokaart kan net aan de 4k 60FPS draaien met games van nu, dat gaat die niet redden met games over een paar jaar. Vandaar dat ik koos voor een 1440 scherm, upgrade tegen over 1080 en is nog toekomst veilig in mijn gedachten.

De videokaart keuze komt neer op de resolutie scherm die je neemt.
Uit benchmarks van de nieuwe RTX 2000 kaarten tegen over de 1080, is te zien als je op 1080 resolutie zit dat de RTX 2000 kaarten weinig vooruitgang bieden. Hierbij is de keuze van een 1070TI of 1080TI beter.

Bij de 1440 resolutie monitor zie je het verschil al in FPS, de RTX 2080 doet het stukken beter dan de 1080TI, en je betaal maar 100/200 euro meer. Deze is dan voor mij meer toekomst veilig dat de GPU zijn 5 jaar gaat volhouden.

CPU keuze, i7 is leuk maar denk dat een i5 goed genoeg is voor gebruik met gamen. i7 heb je alleen nodig als je zware programma's gaat gebruiken die het nodig hebben. De i5 doet het net zo goed als de i7, laatste benchmark die ik heb gezien.

[Voor 5% gewijzigd door Erazher op 02-10-2018 11:18]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoi Hackus,

ik stuur de specs maar even via deze weg aangezien het niet echt in de topic op het forum past qua onderwerp. Een aantal onderdelen staan niet meer in Pricewatch.

Onderdeel In Systeem zie bovenstaand

De problemen zijn dus als volgt:
1) Als de PC uit staat, maar met stroom erop, dan gaat deze nadat deze een uur o.i.d. heeft uitgestaan niet meer aan. De stroom moet eraf gehaald worden voor een paar minuten voor deze weer aan gaat.
2) De PC laat de klok niet doorlopen als de deze uit staat. Dit is ook het geval als de stroom er op blijft staan.
3) Een tweede, mogelijk aan 2 gerelateerd, ding wat ik mij later bedacht is dat ook al zet ik de tijd bij opstarten in de BIOS goed, om het uur wordt de klok terug gezet naar de tijd met datum die het systeem had voor het bijwerken.

Wat bij 3 staat klinkt inderdaad extreem vaag en ik heb ook geen idee waarom dit is. Momenteel gebruik ik het programma Dimension 4 om de tijd up to date te houden want anders knalt deze steeds terug, wat irritant is en soms voor problemen zorgt.

@Rovaran Je vraag even hier gepost, zodat er ook andere leden naar kunnen kijken voor evt advies.

Rare keuze om je RAM te wisselen van de winkel. aangezien het al langer speelt is de shop van aankoop waar je garantie moet claimen. Ik zelf zou eerst de batterij(laten) vervangen. Dat leek de winkel natuurlijk ingewikkeld en hebben ze je afgescheept met andere RAM, wat het niet heeft verholpen. de schroeven zitten volgens mij op de achterkant van het moederbord. zo uit mijn hoofd.

edit: CMOS reset is al gedaan en alle instellingen in BIOS naar je basis, voor je huidige RAM ?

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 02-10-2018 13:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee