Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Energiebelasting

Het kabinet verhoogt komend jaar het belastingtarief op aardgas met 3 cent per kubieke meter, terwijl de heffing op elektriciteit met 0,72 cent per kilowattuur omlaag gaat. Tegelijkertijd gaat de energiebelasting voor iedereen omhoog met een vast bedrag van 51 euro.
bron: https://www.ad.nl/politie...r-klimaatbeleid~a9fa4462/

De uitdaging die ik zie is dat gas niet 1:1 met elektraverbruik verrekend kan worden dus hoe ga je dit omzetten in een financieel beeld dat je gebruiken om beetje te plannen wanneer je gas de deur uit kan trappen. en dus elektra goedkoper is.

Factoren zoals PV, Isolatie, wtw en houtcv wil ik graag erbuiten laten omdat deze opzich in alle gevallen met en zonder gas toepasbaar zijn. Aanschaf van apparatuur lijkt me ook niet handig mee te nemen (direct) omdat per situatie weer verschilt

Hoe ga ik uitrekenen wat mijn omslag punt is op basis van de bovenstaande bericht wat handiger is om te doen .. gas of elektrisch . Verbruik is zeg 3000kwh en 1000 kuub gas. (90% gas = verwarming)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:51
Gronings gas heeft een energieinhoud van 9.7 kWh/m3 gas als alles ideaal verloopt. Dit is uiteraard niet het geval, daarom wordt als realistische bovenwaarde ook wel 8.8 kWh/m3 gas gebruikt (8 kWh/m3 wordt ook regelmatig gebruikt).

Laten voor een voorbeeld uitgaan van 22ct/kWh stroom en 75 ct/m3 gas (verwachte prijzen 2019, vanwege belastingschuif, ODE verhoging)

Gas vervangen door stroom
(IR-platen, weerstandsverwarming, elektrische vloerverwarming: Coefficient of Performance (COP) = 1)
1 m3 gas = 75 ct
8.8 kWh stroom = 193 ct 8)7

Gas vervangen door een warmtepomp (wat voor type dan ook, lucht/lucht (airco inverter), lucht/water, water/water) dan varieert de COP tussen 3 en 5.

omslagpunt:
COP = stroomprijs/gasprijs*energiewaarde gas
22/75*8.8 = COP 2.6
22/75*8 = COP 2.35

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Het is op zich niet een vreselijk lastige rekensom. Gas heeft per kuub een energetische waarde van bijna 10 kWh, waar een moderne HR-ketel ongeveer 85% van weet te benutten. Een kuub gas geeft je dus een thermische energie van +- 8,5 kWh.

Als we nu uitgaan van een prijs van 65 cent per kuub en 20 cent per kWh kunnen we het omslagpunt uitrekenen. Gas kost per kWh 7,6 cent, wat dus 2,6 keer duurder is dan elektra.

Op dit moment is het dus zo dat een warmtepomp met een SCOP van 2,6 dus in het gebruik goedkoper is dan verwarmen op gas. Dat is natuurlijk makkelijk haalbaar (mijn Ururu Sarara heeft een SCOP van 5,75 en verwarmt dus ruim 2 keer goedkoper dan met gas.

Dan is er natuurlijk nog de aanschafkosten die je zou willen terugverdienen, waar je dan ook nog de netbeheerkosten mee terugverdient, dat is zo'n 200 euro per jaar.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 17:32
cyberstalker schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:33:

(…)
Als we nu uitgaan van een prijs van 65 cent per kuub en 20 cent per kWh kunnen we het omslagpunt uitrekenen. Gas kost per kWh 7,6 cent, wat dus 2,6 keer duurder goedkoper is dan elektra.
(…)
FTFY ;)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
met de informatie van @cyberstalker en @Chris_82
(thx to @jaari )

Let wel alle overige "waarden" blijven gelijk anders word het enorm complex.
gasverbruik = 1040 kuub (koken = 10%)

Als ik het zo door reken dan is puur op basis van 65cent gas en 20 cent elektra
of 75cent gas en 23 cent elektra.

Dan is met een gasprijs van 2,30 (elektra blijft gelijk) het omslagpunt. elke cent die de elektra prijs daalt (grof gezien) zou de gasprijs met 15 cent afnemen en verlaagt het omslagpunt dus .
Bijvoorbeeld als de elektra prijs 18 cent is, dan ligt de omslagpunt van gasprijs bij 1.80

Dus nu bespaar ik eigenlijk 170 euro om gas te gebruiken bij het koken . 8)7 en 1.400 euro besparing voor de verwarming .. |:(
dus gas nu = 676,-
en dat omgezet in kwh (1040 gas = x 9.7= 10088 kwh) = 2.320,24

Maar wat ik hierboven zeg is nog niet meegenomen met je "jaarnota" want daarop staan ook nog de belastingen, transport nota's en andere gekkingheid .. ik denk dat dit wat ander beeld kan geven dan puur op basis van de energieleverancier elektra en gasprijs.
cyberstalker schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:33:
Op dit moment is het dus zo dat een warmtepomp met een SCOP van 2,6 dus in het gebruik goedkoper is dan verwarmen op gas. Dat is natuurlijk makkelijk haalbaar (mijn Ururu Sarara heeft een SCOP van 5,75 en verwarmt dus ruim 2 keer goedkoper dan met gas.

Dan is er natuurlijk nog de aanschafkosten die je zou willen terugverdienen, waar je dan ook nog de netbeheerkosten mee terugverdient, dat is zo'n 200 euro per jaar.
oke check, maar volgens mij denk je wel krom, je kan niet zomaar terugverdienen.
met een SCOP van 2,6 kom ik op een extra bedrag uit van 200,- (scheelt wel 1.300 euro met 1':1 verwarmen

Met een SCOP van zeg eens 6 dan zak ik naar 350, en dat zou per maand een bedrag van 27 euro ofzo schelen (op de huidige rekening) Maar het is nog steeds geen "winst" want dan heb ik in dit verhaal nog niet de extra kosten van vervangen c.q aanleg, en apparatuur meegenomen die afgeschreven moet worden (of afbetaald)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Bij koken op gas mis je iets. Gas is misschien wel voordeliger voor dezelfde hoeveelheid warmte dan elektra, maar een inductiekookplaat heeft een veel hogere efficiëntie dan een gaskookplaat. Uit mijn hoofd (maar zoek het vooral op) heeft een gaskookplaat een efficientie van +- 35-40%. Een inductiekookplaat zit al snel op de 85%.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 10:21
Er zit nog een factor in de omslagpuntberekening.
De vaste kosten voor je gasaansluiting moet je eigenlijk ook over je gasverbruik verrekenen. Naar mate je minder kubieke meters verbruikt is het aandeel van de vaste lasten immers groter.
en dan kan het omslagpunt wel eens dichterbij liggen dan je dacht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
cyberstalker schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:42:
Bij koken op gas mis je iets. Gas is misschien wel voordeliger voor dezelfde hoeveelheid warmte dan elektra, maar een inductiekookplaat heeft een veel hogere efficiëntie dan een gaskookplaat. Uit mijn hoofd (maar zoek het vooral op) heeft een gaskookplaat een efficientie van +- 35-40%. Een inductiekookplaat zit al snel op de 85%.
ik ga niet mis ik had het alleen niet uitgerekend :) en al zou dat 300 p.j zijn. Koken is erg persoonlijk
Inductie is toch hele andere techniek (zegt men) dan op vuur koken. maar dan open je ook een hele andere discussie daar is dit topic niet voor bedoelt. ;)

Ik vond trouwens je vorige post wel lastig te lezen, het hielp dat @Chris_82 wat meer tekst en uitleg had.
ook nieuw was Seasonal COP (weer wat geleerd)

ik vind de toevoeging van een SCOP waarde wel intressant omdat je een realistisch beeld kan krijgen van een elektische gas-cv vervanger maar ik denk wel dat dit voorbij berekening van het omslagpunt ligt
JW te R schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:19:
Er zit nog een factor in de omslagpuntberekening.
De vaste kosten voor je gasaansluiting moet je eigenlijk ook over je gasverbruik verrekenen. Naar mate je minder kubieke meters verbruikt is het aandeel van de vaste lasten immers groter.
en dan kan het omslagpunt wel eens dichterbij liggen dan je dacht ...
ik had de jaarnota nog niet erbij gepakt, maar vaste kosten van de gas aansluiting vervallen alleen als de gasaansluiting niet meer nodig is. maar op dit moment moet je volgens mij (afhankelijk van de leverancier) nog afsluitkosten ofzo betalen. wat je erweer bij moet tellen. en er zijn volgens mij staffels waar je rekening moet houden.

Dus ik weet niet of het handig is de "vaste kosten" in de calculatie mee te nemen, immers het zijn vaste kosten. voor nu lijkt het me gewoon handiger vanuit de gedachte te werken dat de gaskraan dicht is thuis.

Ik ga mijn jaarnota erbij pakken en kijken hoe de cijfers veranderen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:01:
[...]

Hoe ga ik uitrekenen wat mijn omslag punt is op basis van de bovenstaande bericht wat handiger is om te doen .. gas of elektrisch . Verbruik is zeg 3000kwh en 1000 kuub gas. (90% gas = verwarming)
Wanneer je de SCOP weet, kun je ongeveer uitrekenen hoeveel kWh b.v. 1000 kuub gas is. 1000 * 8 / SCOP.
Bij een SCOP van 4 is dat dan 2000 kWh.

Vul op gaslicht.com de verbruiken voor (met gas) en daarna met alleen stroom in, en zie het verschil per jaar. Je kunt ook invoeren dat je nog maar 10% gas verbruikt en dan kijken wat het jaarbedrag is.

P.S. Met alleen stroom heb je minder overstapkorting, maar heb je geen vaste gaskosten.
Pagina: 1