Toon posts:

Case fans?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 13:11
Ik zoek een?
Eventueel nieuwe case fans? Momenteel vind ik de case fans van mijn Phanteks P400s net wat te luid.
Ik zoek dus naar fans die vergelijkbaar koelen, maar iets stiller zijn.

Wat is je budget?
Wil niet meer uitgeven dan nodig..

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een i5 - 8600k die ik nog niet had geoverclocked, omdat mijn GTX 960 toch de bottleneck was. Nu krijg ik deze week een nieuwe GPU. Nu wil ik zowel de GPU and de CPU gaan overclocken. Ik hoef niet de hoogste overclock resultaten te halen.

Nu merk ik dat de airflow van mijn kast wellicht wat beter kan. Momenteel heb ik maar twee casefans, deze vind ik vrij luidt. Wellicht kan ik mijn fans op een lagere RPM draaien zodra ik wat extra fans koop ???
Verder is mijn CPU koeler vrij groot voor mijn case. Dit is niet mijn foto, maar mijn setup is in principe hetzelfde : https://imgur.com/a/fQ8SB .

Systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 272,-€ 272,-
1MSI Z370 SLI PLUS€ 139,90€ 139,90
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit€ 84,-€ 84,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 143,99€ 143,99
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 885,64

Zelf dacht ik aan:
#ProductPrijsSubtotaal
2Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,95€ 41,90
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,85

Vragen die ik heb:

1: Heeft het uberhaupt nut om nog een case fan achter de CPU koeler te zetten? Ze zitten dan namelijk wel heel dicht op elkaar. Vandaar dat ik de fan ooit naar de voorkant had geplaatst.

2: Ga ik er uberhaupt op vooruit om 3 nieuwe fans te kopen? Of ben ik beter af om 1 fan bij te kopen en de standaard fans te herbruiken.

3: Voldoen goedkopere fans ook aan mijn eisen? ( Voldoende koeling voor een OC, en stil ). De allerbeste koeling hoeft voor mij niet per se.

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Koeling is nodig als je steeds zwaardere dingen wilt doen. Met name dingen die warmte genereren, dus snellere processor, snellere grafische kaart. Overklokken zorgt meestal voor een onevenredige toename van de warmteontwikkeling. Er is dan relatief meer warmteontwikkeling dan snelheidtoename.

Hoe groter de fan, hoe minder irritant (hoog) het geluid is, en hoe groter de luchtverplaatsing bij gelijkblijvend toerental. https://hardware.info heeft uitgebreide vergelijkende tests gedaan van systeemfans. Het is altijd een afweging tussen lawaai en koelvermogen.

De kastfan direct achter de cpu koeler is meestal de belangrijkste fan van een systeem. Je kunt de fan op je koeler verplaatsen en als case fan gebruiken. Kijk ook of de andere cpu fan de juiste kant opblaast (naar achteren).

Inblazende fans zijn vaak niet nodig, tenzij het echt te warm wordt in de kast of als er hoekjes zijn waar de warmte blijft hangen. Verstandig is het creeren van een luchtstroom die de warmte lucht van de grafische kaart naar buiten vervoert. Met een stuk niet-statisch(!) plastic zou je de afvoer kunnen sturen.

Natuurlijk nooit aan de voorkant fans uit laten blazen, dan werken de fans elkaar tegen.

Altijd naar achter en boven toe warmte afvoeren. Warme lucht stijgt, dus de bovenzijde van een kast is de beste plaats voor een uitblazende fan. Daarna kijken welke andere hotspots er zijn.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:01
@d0nny41 die Noctua fans zin absoluut goed, maar wel vrij prijzig en de standaard bruine kleur ziet er imho niet uit in een case met window. Zelf heb ik de ML van Corsair en daar erg tevreden over. Hij is er als 140mm en 120mm variant, en beide kun je in een 2-pack kopen. In jouw samenstelling zouden dat dus pricewatch: Corsair ML140 (2-pack), 140mm en pricewatch: Corsair ML120 (2-pack), 120mm zijn. Er zijn overigens ook versies met LEDs, mocht je dat leuk vinden. De PWM regulatie werkt uitstekend en tot ~1100RPM zijn ze wat mij betreft nagenoeg onhoorbaar en koeken dan erg goed.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:01
geef je geld uit aan een paar goede fans.De beste die ik nu gehad heb en nog steeds heb zijn:

Be quiet Silent wing 3

product: be quiet! Silent Wings 3

ik heb zelf de 1000rpm versies

Heel erg stil en genoeg airflow.
En passen qua uiterlijk ook denk ik wel goed bij de kast.

Ze zijn stiller als de noctua fans die ik heb liggen

[Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 02-10-2018 08:56]

• d0nny41
Ja ik zag idd dat de bequite silent winga stiller waren, alleen koelde de noctua wel iets beter.

Ik zal zo naar de corsair fans kijken. Thanks voor de tip . Zit er idd over de twijfelen om led/rgb fans te halen, maar dat zou eventueel ook met de phanteks halos kunnen

[Voor 52% gewijzigd door d0nny41 op 02-10-2018 10:43]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:01
Ik merk het verschi niet qua temps, dat de Noctua beter zouden zijn. Ik heb een heel aantal fans in mijn kast en het nog is het stil. Maar wel goede koeling. Zelfs voluit draaiend bijna niet te horen.

• d0nny41
mrmrmr schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 05:12:
Koeling is nodig als je steeds zwaardere dingen wilt doen. Met name dingen die warmte genereren, dus snellere processor, snellere grafische kaart. Overklokken zorgt meestal voor een onevenredige toename van de warmteontwikkeling. Er is dan relatief meer warmteontwikkeling dan snelheidtoename.

Hoe groter de fan, hoe minder irritant (hoog) het geluid is, en hoe groter de luchtverplaatsing bij gelijkblijvend toerental. https://hardware.info heeft uitgebreide vergelijkende tests gedaan van systeemfans. Het is altijd een afweging tussen lawaai en koelvermogen.

De kastfan direct achter de cpu koeler is meestal de belangrijkste fan van een systeem. Je kunt de fan op je koeler verplaatsen en als case fan gebruiken. Kijk ook of de andere cpu fan de juiste kant opblaast (naar achteren).

Inblazende fans zijn vaak niet nodig, tenzij het echt te warm wordt in de kast of als er hoekjes zijn waar de warmte blijft hangen. Verstandig is het creeren van een luchtstroom die de warmte lucht van de grafische kaart naar buiten vervoert. Met een stuk niet-statisch(!) plastic zou je de afvoer kunnen sturen.

Natuurlijk nooit aan de voorkant fans uit laten blazen, dan werken de fans elkaar tegen.

Altijd naar achter en boven toe warmte afvoeren. Warme lucht stijgt, dus de bovenzijde van een kast is de beste plaats voor een uitblazende fan. Daarna kijken welke andere hotspots er zijn.
Top reactie! Zeer helder.

Al mijn fans blazen naar "achter", zodat de airflow van voor naar achter gaat, ook de CPU koeler.
Denk je dat het niet nodig is om twee fans op de koeler te hebben? Zo werd hij namelijk wel geleverd. Ik dacht zelf dat de CPU koeler ook de lucht naar buiten toevoert, omdat hij naar buiten blaast.

Is het niet optimaal als ik twee 140mm fans voor zet, en twee boven?

[Voor 16% gewijzigd door d0nny41 op 02-10-2018 10:52]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Dat de koeling niet geweldig is ligt vooral aan het ontwerp van de behuizing. De voorkant is helemaal dicht met alleen boven en onder iets ruimte om lucht voor de intake door te laten. Fans moeten gewoon veel toeren maken om lucht in de behuizing te krijgen en dan maakt het weinig uit welke fans dat zijn. Je zal er iets op winnen maar lang zoveel niet dan wanneer je een andere behuizing als bijvoorbeeld de pricewatch: Fractal Design Meshify C White - TG neemt. Als je die twee vergelijkt zie je dat de Meshify C bij 7V veel beter en veel stiller koelt dan een P400S op 12V.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@d0nny41 als je 140mm Fan gaat kopen zou ik deze overwegen pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm

Je gekozen kast is moeilijk verkrijgbaar, maar wel een goed optie @Uszka

[Voor 16% gewijzigd door Hackus op 02-10-2018 10:56]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Soms moet je wat geduld hebben voor goed spul en zeker als de kleur afwijkt van het standaard zwart. Kan ook zijn dat de witte mateloos populair is. Desalniettemin zegt Alternate te leveren met een dag of 8. Ander alternatief is pricewatch: NZXT H500 Wit welke ook beter en stiller koelt dan de P400S.

• d0nny41
@Uszka Ik schrik best van het verschil. Ik zou er idd sterk op vooruit gaan door een nieuwe kast aan te schaffen. Echter denk ik niet dat zin heb om alles weer opnieuw te bouwen..... Voortaan zal ik beter op de airflow resultaten kijken...

@Hackus Ik denk dat ik tweemaal die silent wings ga aanschaffen. Hopelijk zijn ze durable genoeg om ze in mijn volgende build ( jaar of 3 ) mee te nemen. Dan valt de investering namelijk reuze mee.

Is het dan een idee om de huidige fans aan de bovenkant te monteren op 5v als exhaust? Dan zijn ze muisstil, maar verplaatsen ze uiteraard een stuk minder lucht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee