Automatische momentsleutel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394183

Topicstarter
Hallo tweakers.

Ik hoop dat jullie een oplossing voor mij hebben. Op mijn werk moeten we 2x m8 moertjes strak vastdraaien zodat een klem vast gaat zitten op een as. De moertjes moeten wij strak genoeg draaien dat de klem vast zit, maar niet te strak dat de klem breekt. We doen dit nu met een ratel. Als je de slag tepakken hebt werkt dit prima, maar nieuwe medewerkers hebben hier wel eens problemen mee. Nu zat ik te denken aan een momentsleutel die je kan instellen op een hoeveelheid NM, zodat je altijd precies de juiste kracht gebruikt en niet teveel of te weinig.. maar nu komt het leukste, het moet een automatische zijn. Dus je stelt hem in op een hoeveelheid NM. Drukt hem op de moer en dat hij zelf draait todat hij vast zit.. het moet geen "lomp" stuk gereedschap zijn. Iets wat goed in de hand ligt en waarmee je toch zeker een hele werkdag mee kunt werken.. prijs van het gereedschap is niet zo belangrijk als het maar voldoet aan onze wensen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee..

Gr,
E

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:47
Hoeveel Nm wil je de bout mee vastzetten?

En zo'n "normale" momentsleutel die klikt valt dan onder "lomp gereedschap"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Een gewone elektrische momentsleutel? https://www.hytorc.nl/category/elektrische-momentsleutels/ bijvoorbeeld (maar er zijn er nog, Google maar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pyramiden schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:43:
Hoeveel Nm wil je de bout mee vastzetten?

En zo'n "normale" momentsleutel die klikt valt dan onder "lomp gereedschap"?
Nee dat is zeker geen lomp gereedschap. Ik weet dat ze in de auto industrie ook schroefmachines gebruiken die hetzelfde doen als wat ik nodig ben, maar dan zou ik het in de vorm van een sleutel en dus geen schroefmachine.

@andere reacties. Ja ik ben wezen kijken op google, maar heb nog niets kunnen vinden. De makita schroefmachines zien er interessant uit, maar hoop toch iets te vinden wat meer een sleutel is en geen schroefmachine..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:05

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Waarom is een normale momentsleutel niet goed en moet het per se een automatisch stuk gereedschap zijn? Dit lijkt me volstrekte overkill voor een tamelijk eenvoudig probleem. Volgens mij lost een normale momentsleutel namelijk precies op wat je wilt. Je stelt hem in, je draait het en bij de klik zit het met exact het juiste moment vast.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Anoniem: 394183 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:51:
[...]

Nee dat is zeker geen lomp gereedschap. Ik weet dat ze in de auto industrie ook schroefmachines gebruiken die hetzelfde doen als wat ik nodig ben, maar dan zou ik het in de vorm van een sleutel en dus geen schroefmachine.

@andere reacties. Ja ik ben wezen kijken op google, maar heb nog niets kunnen vinden. De makita schroefmachines zien er interessant uit, maar hoop toch iets te vinden wat meer een sleutel is en geen schroefmachine..
De omvang van je probleem is niet helemaal duidelijk... Hoeveel Nm moet de bout mee vastgezet worden? Hoeveel van deze bouten per dag?
En hoe zou die sleutel "automatisch" moeten functioneren buiten het klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Flimovic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:53:
Waarom is een normale momentsleutel niet goed en moet het per se een automatisch stuk gereedschap zijn? Dit lijkt me volstrekte overkill voor een tamelijk eenvoudig probleem. Volgens mij lost een normale momentsleutel namelijk precies op wat je wilt. Je stelt hem in, je draait het en bij de klik zit het met exact het juiste moment vast.
Wellicht overkill, maar dat kunnen we pas beoordelen als we het in gebruik nemen. We streven er naar zo efficient mogelijk te werken. En als iets sneller en efficienter kan met automatische gereedschap dan willen we dat proberen.. het is tevens niet 2 of 4 moertjes die we vastdraaien, maar een paar honderd per dag in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pyramiden schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:56:
[...]

De omvang van je probleem is niet helemaal duidelijk... Hoeveel Nm moet de bout mee vastgezet worden? Hoeveel van deze bouten per dag?
hoeveel NM weet ik niet, zal niet veel zijn. Ik heb geen idee hoe ik afbeeldingen hier moet posten dus wellicht kun je het zelf eens opzoeken. Het gaat om het vastdraaien van moertjes op een belimo lmv motor en dat is dan 1 van vele varianten. Het gaat om 100/300 moertjes per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Pyramiden schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:56:
[...]

Uitgaande van een sterkteklasse tussen de 8.8 en 12.9, geeft de volgende website een moment aan tussen de 27 en 47 Nm

https://www.wurth.nl/nl/w...nt_2/voorspanaandraai.php
Anoniem: 394183 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:57:
[...]

Wellicht overkill, maar dat kunnen we pas beoordelen als we het in gebruik nemen. We streven er naar zo efficient mogelijk te werken. En als iets sneller en efficienter kan met automatische gereedschap dan willen we dat proberen.. het is tevens niet 2 of 4 moertjes die we vastdraaien, maar een paar honderd per dag in totaal.
Ah dat verklaart waarom je een automatische tool wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Anoniem: 394183 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:00:
[...]
hoeveel NM weet ik niet, zal niet veel zijn. Ik heb geen idee hoe ik afbeeldingen hier moet posten dus wellicht kun je het zelf eens opzoeken. Het gaat om het vastdraaien van moertjes op een belimo lmv motor en dat is dan 1 van vele varianten. Het gaat om 100/300 moertjes per dag
Afbeeldingslocatie: https://www.htcair.nl/wp-content/uploads/2015/09/regelaparatuur_Belimo_LMV-D3-MP.jpg

Deze? Mijn eerste reactie is dat je wel buitengewoon lomp moet zijn om dit kapot te draaien. Hoe vaak is dat tot nu toe voorgekomen? Of is het meer een verbetering in snelheid die belangrijk is?
Flimovic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:03:
[...]
Uitgaande van een sterkteklasse tussen de 8.8 en 12.9, geeft de volgende website een moment aan tussen de 27 en 47 Nm

https://www.wurth.nl/nl/w...nt_2/voorspanaandraai.php
Lijkt mij veel als ik naar die constructie van dat beugeltje kijk, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Pyramiden schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:07:
Deze? Mijn eerste reactie is dat je wel buitengewoon lomp moet zijn om dit kapot te draaien.
Als je tegen mensen zegt "vast is vast, met 1 vinger en een sleutel van 10cm is strak zat" heb je altijd beunhazen die met hun volle 100kg aan die ene vinger gaan hangen in plaats van een paar kilo kracht te zetten. Als je dat kan ondervangen door eenmalig een paar 100 piek uit te geven, heb je al winst te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Pyramiden schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:07:
[...]

[Afbeelding]

Deze? Mijn eerste reactie is dat je wel buitengewoon lomp moet zijn om dit kapot te draaien. Hoe vaak is dat tot nu toe voorgekomen? Of is het meer een verbetering in snelheid die belangrijk is?

[...]

Lijkt mij veel als ik naar die constructie van dat beugeltje kijk, maar wie weet.
Ah, ja dat lijkt mij inderdaad ook. Ik ging dan ook uit van een deugdelijk ontworpen boutverbinding ;)

Maar TS zoekt vermoedelijk een pneumatische torque sleutel. Of in het Engels: Pneumatic Torque Gun

Of inderdaad de elektrische variant die @Microkid al aandroeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Flimovic op 01-10-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat is een motor die wij veel gebruiken, alleen de klem die wij gebruiken is anders en wat fragiler.. je zou denken dat je die klemmen niet stuk krijgt, maar het gebeurt wel eens. Te los en hij klemt niet op de as. Te strak en hij kan knappen. De een draait strakker dan de ander en we willen 1 maatstaaf hanteren voor hoe strak een bepaalde klem moet. De ene motor draait een kleine klep dicht en die hoeft ook niet zo strak te zijn. De andere motor draait een serie lamellen dicht over een lengte van 3 a 4 meter en daar komt wel wat kracht bij kijken. Dus die klemmen moeten dan weer wel behoorlijk strak zitten.. het is lastig om aan werknemers duidelijk te maken hoe strak iets moet, wat ik strak vind vind de ander misschien wel los. Om ervoor te zorgen dat dit helemaal niet meer mis kan gaan en ook sneller zoeken wij dus een tool die we op hoeveelheid NM kunnen instellen per product. Geen kapotte of losse klemmen meer en altijd de moer strak genoeg voor het type product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als dit dan toch met een instelbare schroefmachine moet dan zullen we ons daar even in verdiepen. Ik dacht dat iets in de vorm van een sleutel makkelijker te hanteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ongetwijfeld hebben wij wel tools die de hoeveelheid NM aangeven wat we nodig zijn. Ik zal morgen even overleggen met onze TD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
bedoel je zoiets?

https://www.ingersollrand...ystems/qxc-angle-40v.html

Het moest er meer uitzien als een sleutel, denk dat het dan gaat om werkruimte waarom zo een vorm beter zou zijn? Dit heeft onboard storage en uitleesbaar resultaat voor QC etc, wellicht meer dan nodig maar dat is ieg wel de juiste aanpak.

Er is hier een hele industrie omheen, even contact opnemen met wat dealers van dergelijk spul lijkt me niet onhandig.

[ Voor 14% gewijzigd door Flaat op 01-10-2018 23:42 ]

Pagina: 1