Toon posts:

[Masternodes] Het grote Masternodes topic deel 1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Het grote Masternodes topic - deel 1

Miners zijn niet als enige verantwoordelijk voor het controleren van de transacties in de blockchain. Maar wie/wat stuurt deze transacties door naar de miners? Nodes.

Nodes valideren iedere transactie en pas wanneer de Node de transactie goedgekeurd heeft gaat deze door naar de miners. Maar wat is een Node nou precies?

Nodes valideren de betrouwbaarheid en integriteit van transacties. Een Node communiceert door middel van het Peer-to-Peer protocol met andere Nodes binnen hetzelfde netwerk. Je kunt deze Nodes zien als controleurs van alle transacties. Iedere Node staat in contact met een aantal willekeurige peers (deelnemers) van het netwerk en de Node vertrouwt deze peers nooit. Nodes (computers binnen een blockchainnetwerk) verifiëren alle informatie door middel van algoritmische berekeningen en bereiken daar dan overeenstemming over. Als alle nodes samen consensus hebben bereikt, dan gaan zij akkoord met de transactie en wordt deze als zijnde een geldig blokje aan de ketting van de blockchain toegevoegd.

Wanneer een Node constateert dat er een fout in de transactie zit of dat iemand probeert de frauderen, zal de Node deze gebruiker straffen. Deze straffen kunnen variëren van een 24 uur durende verbanning tot een volledige verbanning van het netwerk. Door deze controle is het niet mogelijk om een bedrag dubbel uit te geven, wat een van de krachten van Cryptocurrency is.

Naast gewone Nodes bestaan er bij sommige Cryptocurrencies ook MasterNodes (MN). Het verschil tussen deze varianten is dat de MasterNode meer taken uitvoert dan alleen maar controleren van de transacties. Dit kan een beetje variëren per Cryptocurrency, maar over het algemeen zorgen MasterNodes voor een verhoogde privacy van transacties en een verhoogde transactie snelheid. Daarnaast dragen ze natuurlijk bij aan het controleren van de transacties door middel van de gehele voorgaande blockchain.

Net zoals bij normale Nodes, kan ook iedereen een MasterNode draaien wanneer deze beschikbaar is. Maar om ervoor te zorgen dat de eigenaren van deze MasterNodes niet sjoemelen met het systeem, wordt er een x-aantal munten van de betreffende Currency gevraagd als onderpand. Deze munten worden vastgezet in de blockchain zolang je de MasterNode laat draaien en zijn weer terug te krijgen zodra je deze stopt. De minimale hoeveelheid munten die je in moet leggen varieert per munt.

Masternodes verder uitgelegd

Bedrijven die blockchain-technologie implementeren met behulp van een community en een gedecentraliseerd netwerk, willen hier een goede basis voor bouwen. Het netwerk zal afhankelijk zijn van participatie en zal profiteren van netwerkeffecten.
Het ecosysteem van een masternode token biedt een fundament met een gevestigde masternodepool die wordt gestimuleerd om deel te nemen aan het netwerk van de klant.

Wat zijn de voordelen voor de klanten?
• De klant heeft een stevig fundament voor een veilig decentraal netwerk. Hoe meer nodes actief deelnemen aan het netwerk, hoe veiliger, efficiënter, stabieler en gedecentraliseerd het netwerk wordt. Masternodes zijn statische servers die gebruikers van het netwerk eenvoudig kunnen vinden en gebruiken. Door gebruik te maken van de masternodepool creëert de klant een betrouwbare basis voor het netwerk.
• Het kan de mate van privacy op het netwerk verhogen. Omdat masternodes de mogelijkheid bieden om transacties uit te voeren die niet traceerbaar zijn en hierdoor meer privé dan reguliere transacties op blockchain-netwerken.
• Masternodes geven de gebruikers van het netwerk de mogelijkheid om transacties instant te verzenden. Dit kan een vitale functie zijn omdat bepaalde situaties intstant transacties vereisen om het netwerk functioneel te houden. Bijv. transacties in een winkel moeten onmiddellijk worden verwerkt, omdat u mensen niet in de wachtrij kunt plaatsen, wachtend op transactie bevestigingen in blokken van 10 minuten.

Neem als voorbeeld REBL Masternode-houders.
De mogelijkheid om extra masternodes te draaien zonder meer kapitaal te riskeren.
Dit is hoe het werkt:
De masternode houder investeert en steekt het onderpand in voor de originele masternode.
De houder kan een aanvraag indienen bij het netwerk om een masternode voor een client te runnen die verbonden is met het ecosysteem. Het onderpand voor deze masternode wordt verstrekt en vergrendeld door de client.
De beloning voor deze extra masternode is een extra premie voor de masternode houder.
Als masternode krijg je de mogelijkheid om één extra masternode per client te runnen. Hoe meer clients aan het netwerk worden toegevoegd, des te groter de beloningen.

Een positieve spiraal.
Wanneer meer Masternodes toetreden tot het netwerk, wordt het netwerk 'sterker' en dus kan de klanten een beter fundament bieden.
Hoe meer klanten zich bij het ecosysteem aansluiten, hoe meer beloningen de Masternode-houders ontvangen.
De een zal de ander positief beïnvloeden en vice versa.

Zo heeft iedere masternode token haar eigen Roi model en zijn bijvoorbeeld Dash en PIVX of het nieuwe BCNA de moeite van het onderzoeken waard.

Een MasterNode extra taken uit naast het controleren van transacties. Voor deze extra taken krijgen de mensen die een MasterNode laten draaien een beloning in de vorm van de betreffende Cryptocurrency.

Sommige MN’s zijn enorm duur, andere zijn weer goedkoop. Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de waarde van de munt. DASH (de aller eerste munt met een MN) bijvoorbeeld behoeft een inleg van 1000 munten, maar deze munt is ruim $185 waard per stuk. Deze MN heeft ongeveer een Return on Investment (ROI) van 7,5% per jaar. Het kost je dus ruim $185.000 om een MN te laten draaien, maar je ontvangt hiervoor met de huidige waarde ruim $13.875 per jaar voor.

Voordelen:
  • Masternodes zorgen voor een stabiele hoeveelheid valuta die vast staan in deposito’s. Er zijn daarom minder coins beschikbaar voor de handel. Schaarste werkt waarde verhogend en zogenaamde pump en dumps worden voorkomen.
  • De eigenaren van masternodes zijn over het algemeen fans van het betreffende project. Vaak zijn ze uitermate actief met het promoten van het project op social media.
  • Masternodes zijn altijd online. Ze voeren diensten uit voor het netwerk en zorgen dus voor een stabiele beschikbaarheid van de blockchain.
  • Hoe meer masternodes er zijn, hoe moeilijker het is om alle knooppunten binnen het blockchain netwerk op hetzelfde moment offline te halen.
Nadelen:
  • Het is een risico wanneer het overgrote deel van de nodes in handen is van één persoon of een groep samenwerkende personen. Zij zouden dan in 1 keer alle nodes offline kunnen halen en het functioneren van de blockchain kunnen verstoren.
  • Groepen kunnen de masternodes onderbrengen binnen een zelfde datacenter. Dit verlaagt hostingkosten maar het netwerk is veel kwetsbaarder omdat er weinig geografische spreiding is van de nodes.
  • Omdat masternodes vaak op goedkope hostingaccounts geplaatst worden zijn ze gevoelig voor denial of service aanvallen.
    Het is niet zeker of u rendement op uw investering terughaalt. Bijvoorbeeld wanneer de waarde van de cryptocoin daalt. Er is dan minder geld over dan dat de investering heeft gekost om de masternode op te zetten.
  • Hoe meer masternodes er op het netwerk komen, hoe lager het rendement per node zal zijn.

Handelen in crypto currencies is uitermate risicovol. De kans op enorme winsten is aanwezig, maar net zo makkelijk kan je al je geld verliezen. Koersschommelingen van 50% of meer zijn vaker voorgekomen en zeker geen zeldzaamheid. Sommige alternatieve coins lijken slechts opgezet met het doel de oprichter rijk te maken. Lees je daarom goed in voor je met een nieuwe coin begint te handelen.

Het is verstandig om niet blind in de handel te duiken. Verdiep je in het product waar je in wil handelen (de kansen en gevaren) en raak vertrouwd met het handelsplatform.

Hanteer daarom deze basisregel: steek alleen dat geld erin wat je bereid bent te verliezen en laat je niet verleiden meer geld in een verliesgevende strategie te steken.

Tweakers en de posters in dit topic zijn niet verantwoordelijk voor financieel verlies als gevolg van handelen op basis van de informatie uit dit topic.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

Happy trading :)

Wat wil jij zien in deze openingspost? Laat het mij weten middels een DM!

[Voor 27% gewijzigd door freestyler2 op 11-10-2018 19:53]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

• freestyler2
  • Niet online
01/10/2018: Topic begonnen
11/10/2018: Topic bijgewerkt

[Voor 10% gewijzigd door freestyler2 op 11-10-2018 19:48]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:26
Waarom zouden pump en dumps worden voorkomen? Als je het orderboek minder liquide maakt wordt het juist gevoeliger.

• freestyler2
  • Niet online
Bever! schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:47:
Waarom zouden pump en dumps worden voorkomen? Als je het orderboek minder liquide maakt wordt het juist gevoeliger.
Stel:

Er zijn 300.000 tokens beschikbaar.
100.000 tokens zijn benodigd voor een Masternode. Een MN geeft een ROI van 30%.

Jij en ik besluiten beide om een MN op te zetten. Dat betekend dat er 200.000 gelocked zijn en nog 100.000 tokens vrij verhandelbaar.

Ik ben niet van plan om mijn 30% profit op te geven - jij besluit wel om de MN te stoppen op het moment dat de tokens een waarde hebben van X omdat jij graag alles in FIAT wilt hebben zodat jij je Lambo kunt kopen.

Er komen in dat geval 100.000 tokens beschikbaar op de markt wat de koers snel zal dalen (meer aanbod dan vraag) waar de tokenholders (incl jij) geen baat bij hebben. Ik daarentegen wacht net zolang tot iemand anders in dat geval jou tokens weer opkoopt en wederom een MN opzet. Mochten jou tokens opgekocht worden door verschillende mensen dan is een 2e MN niet haalbaar wat mijn roi zal verhogen naar 60%. Er zal hierom worden 'gevochten' om een MN (=100k tokens) wat de prijs van de betreffende token verder opdrijft. Ik zal dan als de prijs per stuk interessant is mijn 60% roi op de markt verkopen wat mij een leuk zakcentje oplevert. Of als ik vervelend wil zijn bewaar ik al mijn tokens om schaarste te creëren (en in deze onrealistisch situatie schets zal ik dat zeker doen).

Conclusie van het verhaal: een dump zal vrijwel niet voorkomen tenzij jij besluit om je tokens om te zetten naar FIAT wat hiermee (tijdelijk) een dalende koers veroorzaakt en jij dus genoegen moet nemen met minder winst. Pump is ook lastig (niet onmogelijk) omdat jij jou tokens niet onder de marktwaarde gaat verkopen of ver boven de marktwaarde en de beperkte hoeveelheid beschikbare tokens spelen hierbij ook een rol. Als er 100.000 tokens in 1x beschikbaar komen op de markt - tegen marktwaarde of lager - weet ik zeker dat iemand graag het stokje (lees: Masternode) wilt overnemen van jou.

[Voor 24% gewijzigd door freestyler2 op 06-10-2018 08:24]

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:12
In je reactie ga je er vanuit dat er voldoende handel is in de vrije (niet masternode) munten. Het probleem zit hem echter in de koop/verkoop interesse of er een pump of dump kan ontstaan. Ik zit als voorbeeld in blocknet (BLOCK) en deze wordt voornamelijk op Bittrex verhandeld. Als je kijkt op https://block-node.info/blocknet_revenue1.php dan zie je welke volumes in masternodes, staking en vrije handel zit. Als je dan kijkt op het handels volume, dan zie je dat een pump of dump zeer goed mogelijk is. Daarnaast is de 30% revenue die je aanhaalt wel veel om door de markt te laten absorberen en zullen deze 30% uiteindelijk voedsel worden voor prijs manipulatie als daar het juiste team/persoon achter zit

• freestyler2
  • Niet online
1Kb schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:08:
In je reactie ga je er vanuit dat er voldoende handel is in de vrije (niet masternode) munten. Het probleem zit hem echter in de koop/verkoop interesse of er een pump of dump kan ontstaan. Ik zit als voorbeeld in blocknet (BLOCK) en deze wordt voornamelijk op Bittrex verhandeld. Als je kijkt op https://block-node.info/blocknet_revenue1.php dan zie je welke volumes in masternodes, staking en vrije handel zit. Als je dan kijkt op het handels volume, dan zie je dat een pump of dump zeer goed mogelijk is. Daarnaast is de 30% revenue die je aanhaalt wel veel om door de markt te laten absorberen en zullen deze 30% uiteindelijk voedsel worden voor prijs manipulatie als daar het juiste team/persoon achter zit
Maar wat is het verschil met Bitcoin dan in jou ogen? Hier kan net zo goed als voor alle andere coins een pump/dump voorkomen... MN beperkt alleen het aantal vrij verhandelbare coins. Schaarste betekent meestal hogere prijs en meer vraag.

• 1Kb
Ik moet zeggen dat de relatie masternodes, schaarste en hogere prijs van veel meer afhangt dan van het hebben van een masternode concept. Als ik zou proberen een antwoord te geven op je vraag loop ik vast op zoveel varianten van marktdynamiek dat het eigenlijk een lang en nog steeds incompleet antwoord zou zijn.
Een aantal punten die impact hebben op de marktwerking zijn;
- Is het product een nieuw product met een potentiele hype (ik heb het hier niet over een nieuw idee maar echt alleen of het nieuw is en dus dat de munt de prijs nog moet vinden)
- Is het een munt waar de prijs per munt makkelijk onder de 1 dollar blijft (de mens heeft veelal de neiging om op koopjes jacht te gaan zonder naar de marketcap te kijken)
- Wat is de inflatie van de munt (munten met 30% inflatie, lees 30% rendement, moeten wel verkocht kunnen worden aan potentiele nieuwe kopers. Als die er niet zijn is dit op lange termijn een probleem)

Deze punten gaan nog voorbij aan het nut van de masternodes. Vaak leveren de masternodes zonder echt werk te hoeven verrichten al een hoog rendement en is dus het netwerk nog niet eens in gebruik. Dit maakt dus masternodes een veredelde mining machine en is de functie dus niet veel anders.
Het probleem wat ik vooral nu zie is dat masternodes een hype zijn en over niet al te lange tijd (ik denk een maand of 6) weer zijn ingehaald door een nieuwe hype. Of het daadwerkelijk iets beperkt in de marktwerking/prijs, ik betwijfel het.

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 17:39
Hoi,

Leuk dat er een topic is over masternodes.
Ik ben vorig jaar begonnen en bezit momenteel een aantal masternodes.
Mijn eerste investeringen waren goedkoop, hadden een hoge ROI, maar zijn nu helaas niets meer waard.
Zo heb ik wel geleerd om wallets te compilen en VPS in te stellen.

De projecten waar ik nu in geïnvesteerd ben zijn:Voor monitoring gebruik ik nu de app die samenwerkt Apollon, node-vault. en masternodes-online.com

P4 3.0GHz HT / ASUS P4P800 / 1024MB Kingston CAS 2.5/ RADEON X800VE

• freestyler2
  • Niet online
tvelferen schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:36:
Hoi,

Leuk dat er een topic is over masternodes.
Ik ben vorig jaar begonnen en bezit momenteel een aantal masternodes.
Mijn eerste investeringen waren goedkoop, hadden een hoge ROI, maar zijn nu helaas niets meer waard.
Zo heb ik wel geleerd om wallets te compilen en VPS in te stellen.
Welke projecten waren dit bijvoorbeeld? En waarom heb je niet eerder alles verkocht? Waarom zijn deze projecten niks meer waard ? Was de ROI interessanter dan de volledige bulk ineens te verkopen?

En de projecten waar je nu in zit - zullen die eveneens niets meer waard zijn binnen korte termijn of zit hier nog bepaalde potentie in (in jouw ogen dan - niemand heeft een glazenbol :*) )

Ik vindt het idee van een Masternode heel interessant en zie hier veel potentie in. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen van andere en hopelijk kunnen we (lees Tweakers) elkaar helpen om (niet) in dezelfde valkuilen te trappen.

• Crypts
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-02-2021
Ik zit na wat mislukkingen (eazy, foss en nog wat anderen) sinds de zomer in Telos en kan daar mijn ervaringen wel over delen. Zal daar ook meteen eerlijk over zijn, ik ben enigszins betrokken bij ontwikkeling en marketing dus ik hoop dat het niet als reclame wordt opgevat. Eenieder blijft zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij of zij maakt.

Ik ben bij Telos terechtgekomen na wat flinke mislukkingen, eazy en foss bleken een hoax en anderen gingen ten over aan de eigen ambities en collateral changes. Dit muntje sprong er voor mij uit omdat er een echt en herkenbaar persoon achter zit (dat is bijna een zeldzaamheid), er al een aantal bedrijfjes van hem achter zitten en er dus ook (hoewel erg beperkt en niche markt) producten beschikbaar zijn. Uitgangspunt was en is om het aantal producten te vergroten en daarmee een eigen markt op te zetten. Instap moest laag blijven dus collateral ook. Andere uitgangspunt was om een zo groot mogelijk netwerk op te zetten, dat is met bijna 10200 masternodes op het moment aardig gelukt. Binnenkort wordt Kryptobay gelanceerd waar met Telos coins producten gekocht kunnen worden en in december staan er twee kickstarter projecten gepland. Ook wordt er hard gewerkt aan meerdere 1 op 1 koppelingen met fiat waarvan de leukste ontwikkeling nu die met cny (China) is. Koppeling met euro is er ook maar voor nu alleen beschikbaar voor Duitse klanten door de strikte regelgeving in de EU.

Dat klinkt leuk maar ook bijna als reclame dus hier de nadelen. Door de enorme hoeveelheid masternodes en wallets is de wachttijd voor MN en staking rewards met ruim 21 dagen voor de eerste en 7 dagen voor opvolgende fors te noemen... Het netwerk is door de snelle expansie en het gebruik van goedkope vps'sen ook niet altijd even stabiel. Dit levert verder geen echte problemen op maar instappen is technisch wat lastiger dan bij 'kleinere' netwerken. Omdat een van de uitgangspunten is een zo groot mogelijk netwerk op te zetten en de oprichter ook shared masternodes aanbiedt zijn er inkoopmomenten die van buitenaf lijken op P&D. Prijs daarentegen is wel redelijk stabiel op het moment. (nu het volume nog)

Mijn mening is zoals gezegd niet helemaal ongekleurd maar ik hoop dat men iets heeft aan deze persoonlijke ervaring. Ten overvloede, gratis geld bestaat (nog steeds) niet en doe vooral eigen onderzoek. Ik heb ook geen glazen bol en garanties gaan ook nog steeds niet lekker samen met crypto's op zijn zachtst gezegd. :+

If you can't find a way to make money while you sleep, you'll have to work until you die.

• 1Kb
Bij deze ook een reactie van mij en beschouw het maar als een shill.
In mijn portfolio zit ook Blocknet (BLOCK).
Wat is Blocknet?
Blocknet is een blockchain oplossing die werkt aan het bouwen van een decentrale hub voor munten. Op dit moment is de decentrale exchange de belangrijkste feature maar dit is slechts een onderdeel van de functie. De techniek achter blocknet bestaat uit zogenaamd 3 delen, 1, de blockchain, 2 de xbridge en 3 de xrouter.
- De blockchain is in de basis zoals andere blockchains waarbij off chain ook informatie wordt gedeeld.
- De xbridge is het mechanisme waarmee blocknet koppeld aan andere munten en daarmee dus interactie kan doen met deze munten (het is daarom ook voor de handliggend dat dit wordt gebruikt voor een decentrale exchange)
- De xrouter is een communicatie mechanisme wat gebruik maakt van de informatie vanuit de masternodes en dit als vrij bruikbare informatie beschikbaar stelt.

Wat dit inhoud is dat iemand die een masternode heeft opgezet, naast de masternode ook andere munten geinstalleerd moet hebben. Hier zit geen verplichting aan maar wel (op termijn) een financieel voordeel. Alle nodes samen vormen uiteindelijk een cluster wat zorgt voor decentrale exchange validatie maar (zoals de xrouter is bedoeld) ook om een info cluster op te bouwen. Deze info cluster kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een zogenaamde litewallet te maken waardoor er geen volledige blockchain hoeft te worden gedownload en het toch niet centraal (denk aan website of andere soort gelijke oplossing) hoeft te worden opgeslagen. Daarnaast is de xrouter ook bedoeld om custom apps op te laten draaien.

Stukje geschiedenis;
De ontwikkelaar achter Blocknet is ooit begonnen met het ontwikkelen van de munt xcurrency. De munt was/is bedoeld om net als monero private transactie te kunnen maken. Echter is vlak na de launch een behoorlijke FUD campagne tegen XC gestart waarbij de naam van de ontwikkelaar (1 van de eerste ontwikkelaars die zijn linkedin profiel vrijgaf) behoorlijk door het slijk is gehaald. Helaas had de FUD campagne succes en is de munt vrijwel vergeten. Echter had de ontwikkelaar inmiddels het idee om het blocknet protocol te ontwikkelen en sinds 2014 zijn er 3 pogingen geweest om dit veilig te kunnen doen. De huidige versie die al meer dan 1 jaar draait is veilig.

Waar staat Blocknet nu?
Blocknet is op dit moment bezig om de decentrale exchange gebruikersvriendelijk te maken voor normale, niet technische, mensen. Hier is nog wel wat werk aan maar is langzaam gaande. Daarnaast is ook de ontwikkeling van de lite wallet gestart en zal de xrouter ook worden opgeleverd.

Waarom nog een decentrale exchange?
Eigenlijk is Blocknet 1 van de eerste decentrale exchanges, de initiatieven van het laatste jaar zijn pas gestart nadat werd herkent dat dit een toekomst is die goed is voor de crypto gemeenschap.
Daarnaast is er een verschil tussen decentraal en decentraal. Als je zou gaan vergelijken dan zou dat eigenlijk moeten op de volgende criteria;
- Moet je je op een website aanmelden of je munten/geld via een website storten?
- Is er een "know your customer" verplichting?
- Is het orderboek alleen zichtbaar via een website?
- Zijn de ondersteunde munten vanuit een centrale plaats gereguleerd?
- Is er enige vorm van regulering welke kan inspringen om correcties uit te voeren?
- Wordt de transactie uitgevoerd op het host netwerk of op de netwerken van de ondersteunde munten?

Zijn er ook kanttekeningen?
Zeker wel, het is een klein team wat hier aan werkt en de techniek die zij bouwen is niet de simpelste. Daarnaast worden er heel veel "decentrale exchanges" gelanceerd dat de aandacht veelal gaat naar partijen met een groot (marketing) budget. De kans is daarmee aanwezig dat Blocknet een relatief onbekende speler blijft ondanks de contacten met ethfenix, 0x en soortgelijke spelers.

Wat is mijn rol in blocknet?
Ik heb ter ondersteuning van Blocknet de website https://block-node.info opgezet in de hoop de node owners te kunnen ondersteunen met onderhoud en andere problemen en daarnaast ook te helpen met het tijdelijk beschikbaar stellen van informatie via een website totdat het team daar zelf de ruimte en oplossing voor heeft gebouwd.

• Rus83
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-07-2022
Kwestie van de juiste masternode uit te zoeken bij de juiste provider die er verstand van heeft en consultancy doet bieden. Ikzelf heb 2 nodes draaien bij http://www.freedomnodes.eu en ben altijd in staat te switchen naar een andere node mochten mijn huidige nodes niet rendabel genoeg zijn. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent want de hoster verdient er niks aan als je zelf verlies draait.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee