Toon posts:

ps aux vraag!!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok vraagje, heel simpele volgens mij, ik ben echt niet meer een newbie met linux draai het nu 2 jaar en het werk top gewoon, netwerk thuis, half life server draaiend in haarlem 500 mhz met 512 mb ram. En nog een server draaien in haarlem .... affijn ik weet wel wat van linux maar achter 1 vraag heb ik nog nooit antwoord gevonden en ook niet met de search op het GoT. Ok het zit zo ik doe nu een ps aux uitslag = heel veel regels ik neem nu 1 regel:

halflife 487 0.0 1.6 2316 1088 ? S Jul19 0:00 sh ./halflife

Zoals je ziet user halflife start een halflife script op op pid 487 kan je hem killen maar nou ik mijn vraag ..... hoe haal ik hem weer op mijn voorgrond .... ik heb bijvoorbeeld het opgestart zo ./halflife &

Dat betekend dus dat hij hem op de achtergrond laat draaien ... hoe krijg ik hem weer naar de voorgrond....

Dank jullie alleen alvast voor het antwoord
-==CoolZero==- :9

ps: Er wel bij bedenkend dat ik dus eruit al bent gelogd en geen (fg) meer kan doen, omdat ik geen jobs meer heb.

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:52
volgens mij moet je the fine manual van halflife server is lezen...

@iMartien

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel niet alleen half - life maar ook processen zoals mysql, als je daarin bezig bent en je verbinding word verbroken en je ziet je process nog staan dan wil ik die weer naar de forground gooien, maar dat gaat niet omdat je al bent uitgelogd geweest dus hoe gooi je dan die process weer naar voren?
-==CoolZero==-

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Kijk eens naar het commando 'screen'

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16

deadinspace

The what goes where now?

Gebackgrounde processen weer aan een tty of pts (of wat-dan-ook) koppelen is volgensmij niet mogelijk. Screen (zoals RemcoX al opmerkte) is waarschijnlijk het beste hiervoor (ik vinnet een ideaal prog).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, let op want dat is dus het probleem. Als ik dus een screen maak, dus 2de screen laat lopen en ineens is de verbinding verbroken ben ik ook die screen kwijt, maar die process loopt dan nog. Dat is het dus, dan wil ik die process weer naar voren halen. Iemand met nog meer suggesties?

-==CoolZero==-

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
"Echt" in de background draaiende processen (daemons dus) hebben als moeder-proces (PPID) init, dus 1 (of de moeder-daemon, zoals bij apache). Aan die ps aux output te zien is dat bij het halflife server proces helemaal niet het geval, die kun je dus vanuit de shell waarin je hem gestart hebt weer naar voren halen, want hij hangt nog aan een tty. Dit kun je doen door in die shell het commando "jobs" te typen. Als het goed is staat dat halflife proces er bij, met een volgnummertje ervoor. Aan de hand van dat volgnummertje kun je het proces weer naar de voorgrond halen met fg %nr (waarbij nr dus dat volgnummer is).

Succes

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26

Sjonny

Fratser

screen <programma>
ctrl-a d typen, heb je je prompt weer terug, of je telnet/ssh link verbreken mag ook ...

programma terug krijgen:
screen -r
of
screen -r [pid]

zo moeilijk is rtfm toch niet?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Topicstarter
Dit was dus het antwoord waar ik naar zocht, gewoon draaiend toch weer naar de voorgrond knopen en dan verder gaan. Tnx Sjonny. Weer een puzzeltje minder :) Laterzzzz

-==CoolZero==-
Pagina: 1