De eerste blaadjes vallen alweer van de van de bomen, en met het herfstweer afgelopen paar dagen kreeg ik een goed idee: Een herfstwandeling door een mooi stuk bos.
Wanneer?
Zondag 28 oktober 2018
Waar?
Landgoed Den Treek-Henschoten
Begintijd
12:30
Wat als het regent?
Het is een herfstwandeling dus we laten ons niet stoppen door wat herfstweer.
Tenzij er plensbuien en de hele dag regen worden voorspeld: het gaat gewoon door.
Eten en drinken
Halverwege de wandeling stoppen we ergens voor een hapje en een drankje, kandidaten zijn Bavoort en restaurant de gezelligheid
Startpunt
Treekerweg 11, 3832 RS Leusden
Mocht je met het ov zijn, ik kan evt wel mensen oppikken bij de bushalte "leusden,kerk" aan de n226
[Voor 81% gewijzigd door mrc4nl op 22-10-2018 20:32]
Suggestie van mijn kant: Voorster-/Waterloopbos in de NOP!
Ben er zelf al geruime tijd niet meer geweest. https://www.flickr.com/ph.../albums/72157637300768825
Recentelijk is er het nodige aangepast/opgeknapt. En de combinatie tussen een 'oud' bos, met stromend water, veel paddenstoelen en de industriële erfenis maakt het een bijzondere plek.
bedankt, kan ik pas een datum prikken als er meer mensen hem hebben ingevuld.
Ik wilde dit weekend gaan kijken naar een mooi stuk bos om te wandelen. Suggesties zijn nog altijd welkom,zolang ze in het gebied tussen Amersfoort en Ermelo liggen.Utrecht of Gelderland dus.
Ik heb in het verleden als een herfstwandeling gedaan in het bos rond A'foort daar zou ik altijd kunnen terugkeren als ik niets beters heb.
ik moet de titel nog laten aanpassen mijn topo is ook niet meer wat het geweest was
[Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 06-10-2018 12:38]
mrc4nl schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:36:
[...]
Ik wilde dit weekend gaan kijken naar een mooi stuk bos om te wandelen. Suggesties zijn nog altijd welkom,zolang ze in het gebied tussen Amersfoort en Ermelo liggen.
Ik kom zelf niet, maar ik kan je Staverden van harte aanbevelen.
Schitterende omgeving, mooi kasteeltje, bossen met beekjes, perfecte omgeving voor herfstplaatjes!
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
Ingevuld. Maar waarom is de suggesie van Waterloopbos niet meegenomen? Is redelijk centraal in NL.
Wie zegt dat de suggestie niet is meegenomen? Het enige wat je weet is dat hij niet gekozen is. Maar het staat je altijd vrij om je eigen meeting te starten
Een tip is om een NS wandeling te nemen. Kan je dan mooi combineren met bijvoorbeeld die kruidvat NS ticket acties. Ongeacht van je locatie is het dan qua afstand/kosten wel mogelijk om deel te nemen aan zo'n wandeling.
lasharor schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:43:
Een tip is om een NS wandeling te nemen. Kan je dan mooi combineren met bijvoorbeeld die kruidvat NS ticket acties. Ongeacht van je locatie is het dan qua afstand/kosten wel mogelijk om deel te nemen aan zo'n wandeling.
En daarnaast zijn NS wandelingen vaak niet geschikt voor wie met de auto komt, omdat je van A aan B gaat, ipv terug naar de auto.
Dit jaar vond ik het weer tijd voor omgeving Amersfoort. misschien volgend jaar weer veluwe/veluwezoom. of limburg, daar heb ik ook al tijden geen meet gehad (is voor vele te ver)
Veel tijd, met fraai (herfst)weer, rest ons niet meer:
KNMI: zondag 21 oktober tot en met zondag 28 oktober
Spoedig een grote kans (70%) op een wisselvallig weertype met temperaturen iets beneden het langjarig gemiddelde.
Nu alleen nog de precieze route en startpunt uitstippelen
Ik kom daar regelmatig, mooi gebied. Veel hoofd paden zijn zandpaden, soms ook ruiterpad, dus wandelschoenen kunnen handig zijn. Wie het gebied niet kent, hier is een kaartje in pdf formaat.
Zelf parkeer ik meestal bij het Treekerpunt, en neem dan de binnenduinen of de treekerduinen, maar ook in het noordelijke gedeelte is het mooi.
De temperatuur op zich interesseert me niet.
Maar de hoeveelheid vallende druppels wel. En op dit moment (22 oktober) zegt het KNMI 70% kans op neerslag a.s. zondag...
ehtweak schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:27:
De temperatuur op zich interesseert me niet.
Maar de hoeveelheid vallende druppels wel. En op dit moment (22 oktober) zegt het KNMI 70% kans op neerslag a.s. zondag...
Maar nog steeds 30% kans dat je droog blijft. En 70% kans op regen wil niet zeggen dat het 70% van de dag regent.
Zal inmiddels (sinds de 22ste) wel afgezwakt zijn. In Zeist (niet al te ver van Amersfoort) is het zondag praktisch heel de dag droog met tussen 1 en 4 een kans van 20% op een buitje.
Niets zo veranderlijk als het weer.
[Voor 22% gewijzigd door BlaTieBla op 23-10-2018 10:51]
jep, na de afmelding van pixeltje ik had nog aangegeven at 27 opeens een betere datum was maar niemand reageerde, dus ik heb het gewoon de 28e gelaten. niets aan te doen.... tot morgen allemaal
Er staat voor begin volgende week nog teveel op deadline dat ik het niet kan veroorloven om morgen de hele dag buiten de deur te zijn. Vanwege het mooie vooruitzicht had ik er graag bij willen zijn. Maar dat ga ik helaas niet rond krijgen in de planning.
Veel plezier morgen en ik hoop er volgende keer wel bij te kunnen zijn!
Ik heb een vrij hectische week achter de rug met nog een hoop dingen omtrent de verhuizing en dergelijke, dus voor mij is het helaas niet zo handig....tenzij er iemand praktisch langs Houten/lunetten/vaartse rijn komt rijden met de auto?
Het weer ziet er in ieder geval wel goed uit, mooi zonnig nu al.
In groten getale hebben de F&V tweakers urenlang over het landgoed Den Treek-Henschoten gedoold, teneinde de herfstsferen op zich in te laten werken.
Tijdens de vlijtige de-paden-op-de-lanen-in bezigheden, werd er vrolijk gekeuveld over alles wat de heren beliefde. Zonder enige schroom werden vele anekdotes uitgewisseld.
En pas toen die koperen ploert besloot zijne ondergang aan te kondigen, hebben wij onze schreden huiswaarts gekeerd. Teneinde den avond in huiselijke kring af te sluiten, genoegzaam terugkijkend op enen vlijtige bezigheid van onze benenwagens.
Oh ja, en af en toe stond er nog wat herfstmateriaal pontificaal voor onze neuzen: Tree101 by Erik Haak, on Flickr
Beter dan @ehtweak kan ik het niet samen vatten, dus ik laat de foto's dat maar voor me doen.
Voor mij is bos fotograferen altijd al een uitdaging geweest. Ik heb een hekel aan met statief schieten (en heb er ook het geduld niet voor), en elke landschapsfoto die ik maak lijkt me prachtig op het moment dat de sluiter klikt, totdat ik hem later op mijn PC bekijk en vooral een wirwar van takjes terugzie...
Ik heb daarom, na een korte herhaling van inmiddels herkenbare frustratie, de wideangle opgegeven en ben me met een 70-200 maar op de details gaan richten, de meest voor de hand liggende keus voor landschappen en natuur
De eerste foto van de dag; even warmdraaien met een heerlijk cliche-shot.
Bruine blaadjes, mocht iemand zich afvragen of het stiekem toch niet zomer is. Duidelijk herfstthema zonder de horror @ehtweak
Nou vooruit, 1 wideangle foto vlak voordat letterlijk ALLE andere aanwezige tweakers er onder gingen staan. De motie om tot het gouden uur te wachten werd met een meerderheid van 2/3e afgewezen.
De eerste paddenstoelfoto, maar niet de eerste paddenstoel die we tegen kwamen. Het verschil is dat dit geen horrorpaddenstoel is.
Als je gaat liggen, krijg je een natte broek. En soms valt er een lens uit je tas (maar beter daar dan op het asfalt).
@ehtweak op de achtergrond afgebeeld, gedetailleerder kon helaas niet omdat mijn camera niet compliant is met de GDPR/AVG.
Tegen beter weten in toch een foto van de horrorpaddenstoel
De oplettende kijker zal opmerken dat dit blaadje nog niet van de boom is gevallen.
Op de andere helft van deze boom zaten veel mooiere zwammen (niet afgebeeld).
"Indian Summer" "Dat is toch van The Doors?"
Symboliek van het leven en de dood....ofzo
Prima locatie voor lunch, maar de hopman wilde nog een stukje doorlopen
Groepsfoto
Achter dit struikje stond nog een veel mooiere paddenstoel.
Nou vooruit, nog een wideangle dan.
Al met al een gezellige meet!
[Voor 7% gewijzigd door citruspers op 29-10-2018 20:13]
De eerste paddenstoelfoto, maar niet de eerste paddenstoel die we tegen kwamen. Het verschil is dat dit geen horrorpaddenstoel is.
...
Op de andere helft van deze boom zaten veel mooiere zwammen (niet afgebeeld).
Ok, vooruit dan maar. Nog zo'n non-horror berkenzwam, wel in de vorm van een zadel. Dit gedeelte lag op de bosbodem (van dezelfde boom): Myco65 by Erik Haak, on Flickr
Idd!
Deze dus: Myco66 by Erik Haak, on Flickr
En, (!) speciaal voor de herfstmodus, een paar minieme sprietjes/takjes op de vliegenzwam laten liggen.
Volgens mij spotte ik het voorraadkastje van een gepluimde bosbewoner: Tree102 by Erik Haak, on Flickr
... de bewoner zelf was overigens niet thuis. Zeker boodschappen doen.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details