Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat valt onder testen bij Wet Koop op Afstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NoBrakes
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09-06 12:10
Hey allemaal,

Ik ben van plan een laptop te kopen om voornamelijk op afstand te kunnen werken (als ontwikkelaar). Echter zou ik ongeveer een halve dag kwijt zijn om mijn hele ontwikkelsetup met Linux en docker containers etc. in te stellen. Ook dan pas kan ik goed zien of de laptop voldoet aan de performance, aangezien een laptop slechts gelimiteerd is met processorkracht ten opzichte van een desktop, zelf had ik de HP Pavilion 15-cx0670nd op het oog met de i7-8750H.

Mijn vraag: Mag ik een laptop zo uitbundig testen dat ik Linux installeer (de vooraf geïnstalleerde windows eraf) en er zeker een halve dag mee kwijt ben, en toch nog retourneren als het niet voldoende performance heeft?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via NoBrakes op 01-10-2018 20:32)

• kdekker
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Persoonlijk zou ik dit op het randje vinden. Stel jezelf de vraag: als jij iets nieuws koopt waar een ander mee gedaan zou hebben als wat je zelf van plan vindt: zou je dan de laptop nog kopen? De vraag beantwoorden is tegelijk je eigen vraag beantwoorden.

Dat gezegd hebbende: waarom gebruik je een setup zoals je in gedachten hebt? Waarom die je niet je docker images op een (eventueel gehoste) Linux server, die dan zelf ergens op een vaste plek staat en je laptop louter gebruikt voor remote toegang (SSH, Cygwin/X whatever). Je hebt dan meer PKs, de kans om een prima backup te regelen, UPS, data (en misschien database) op een veilige plek (niet te stelen door je laptop mee te nemen) etc. Als je zelf een redelijke internet verbinding hebt (waar ook de upload snelheid goed is) kun je met een eigen VPN etc best wat regelen. In een gehoste omgeving zijn veel van dit soort zaken (tegen betaling) al geregeld.

Dan kan je laptop van alles zijn (als je veel reist, zo robuust mogelijk exemplaar) waar het OS er niet meer toe doen en wellicht een (Linux) VM gebruikt kan worden voor demo voor de klant. Just my 2 cents.

Alle reacties

• assasinbats
  • Laatst online: 22:21
Vraag het aan de webshop waar je je product op het oog hebt.

Volgens mij mag je je product testen zoals dat in de winkel zou mogen. Een winkelier gaat t niet waarderen als jij lekker de sysadmin uit gaat zitten hangen op een product wat nog niet onder jouw regime valt.

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Als je zorgt dat je Windows kunt terugzetten, waarom niet? Als je natuurlijk iets onherstelbaar wijzigt, dan vrees ik ervoor.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Royboy510 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:50:

Mijn vraag: Mag ik een laptop zo uitbundig testen dat ik Linux installeer (de vooraf geïnstalleerde windows eraf) en er zeker een halve dag mee kwijt ben, en toch nog retourneren als het niet voldoende performance heeft?
Wat mij betreft wel; als je slim bent, laat je de recovery-partitie bestaan op de HDD en zorg je er van te voren voor dat je opstartmedia hebt (al dan niet gedownload bij HP zelf).

Andersom, zowel Dell als HP (en andere laptop-leveranciers) hebben steeds meer machines in het assortiment waar je af fabriek ook al Linux op kan krijgen dus mogelijk dat navraag bij de fabrikant zelf meer resultaat oplevert dan bij de webshop.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Persoonlijk zou ik dit op het randje vinden. Stel jezelf de vraag: als jij iets nieuws koopt waar een ander mee gedaan zou hebben als wat je zelf van plan vindt: zou je dan de laptop nog kopen? De vraag beantwoorden is tegelijk je eigen vraag beantwoorden.

Dat gezegd hebbende: waarom gebruik je een setup zoals je in gedachten hebt? Waarom die je niet je docker images op een (eventueel gehoste) Linux server, die dan zelf ergens op een vaste plek staat en je laptop louter gebruikt voor remote toegang (SSH, Cygwin/X whatever). Je hebt dan meer PKs, de kans om een prima backup te regelen, UPS, data (en misschien database) op een veilige plek (niet te stelen door je laptop mee te nemen) etc. Als je zelf een redelijke internet verbinding hebt (waar ook de upload snelheid goed is) kun je met een eigen VPN etc best wat regelen. In een gehoste omgeving zijn veel van dit soort zaken (tegen betaling) al geregeld.

Dan kan je laptop van alles zijn (als je veel reist, zo robuust mogelijk exemplaar) waar het OS er niet meer toe doen en wellicht een (Linux) VM gebruikt kan worden voor demo voor de klant. Just my 2 cents.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Royboy510 als je zoiets wil doen, zou ik een eigen SSD gebruiken

edit: deze gezien ? heeft 2.8GHz baseclock tov 2.2 van je gekozen Laptop
pricewatch: Asus FX503VD DM214T

[Voor 65% gewijzigd door Hackus op 01-10-2018 20:16]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NoBrakes
  • Laatst online: 09-06 12:10
Bedankt voor de antwoorden, ik vermoed dat deze laptop voldoet maar was benieuwd naar het scenario mocht dat niet zo zijn. Desalniettemin zal ik zorgen dat ik al mijn sporen ongedaan kan maken bij de test.
Hackus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:11:
@Royboy510 als je zoiets wil doen, zou ik een eigen SSD gebruiken
Dan zou ik hem moeten openschroeven en dat wil ik voorkomen.
Hackus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:11:
edit: deze gezien ? heeft 2.8GHz baseclock tov 2.2 van je gekozen Laptop
pricewatch: Asus FX503VD DM214T
Yes, echter heeft die "slechts" 4 cores en de 8750H heeft er 6. (http://cpu.userbenchmark....7-7700HQ/m470418vsm211019) Maar toch bedankt voor het meedenken!

[Voor 36% gewijzigd door NoBrakes op 01-10-2018 20:23]

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:58
Het idee is dat je net zo kan testen zoals je in de winkel zou kunnen.

Lijkt me niet dat jij in een winkel kan gaan staan, en er een linux installatie opzetten. ;) Dus nee, dat lijkt me niet echt de bedoeling.

Lastige. Misschien een paar cores in de desktop uitschakelen, en/of de klok wat terug, zodat hij vergelijkbaar is met de laptop? Dan krijg je een beetje een idee van de prestaties.

[Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 01-10-2018 20:56]

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:44
Ze mogen een retour binnen de 14 dagen volgens mij niet weigeren, dus in dat opzicht is het geen enkel probleem.

Wel kunnen ze eventuele waardevermindering in rekening brengen door het...meer doen dan nodig was om het product te beoordelen.

Hoe dat bepaalt kan worden....who knows.

• jdh009
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 00:16
eric.1 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:55:
[...]

Ze mogen een retour binnen de 14 dagen volgens mij niet weigeren, dus in dat opzicht is het geen enkel probleem.
Linux erop (en eventueel Linux eraf) lijkt me niet bepaald de bedoeling zonder voorafgaand overleg. Je veranderd mogelijk wat aan de configuratie, wat door de verkoper weer hersteld zou moeten worden. Daarnaast moest bij de installatie op mijn laptop het een en ander in het bootmenu gewijzigd worden voor alles werkte, dit zullen ze al helemaal niet leuk vinden.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:44
jdh009 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:06:
[...]

Linux erop (en eventueel Linux eraf) lijkt me niet bepaald de bedoeling zonder voorafgaand overleg. Je veranderd mogelijk wat aan de configuratie, wat door de verkoper weer hersteld zou moeten worden. Daarnaast moest bij de installatie op mijn laptop het een en ander in het bootmenu gewijzigd worden voor alles werkte, dit zullen ze al helemaal niet leuk vinden.
Heh je ook het gedeelte gelezen wat je heel subtiel uit de quote hebt gelaten?

Wat een webshop leuk vind of niet is compleet irrelevant.

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13:17

AntonyterHorst

www.prosimrig.eu

Wellicht kun je in goed overleg met de webshop overeenkomen dat je jouw use-case mag testen? Als je er voor zorgt dat er geen schade is en alles in originele staat eventueel retour komt moet er geen probleem zijn?
Het is niet zo dat de SSD ineens 100+ draaiuren heeft en in waarde daalt.

Je kunt hem ook gewoon bestellen, testen wat je wilt doen, retour sturen in originele staat en zonder externe of interne schade en je volledige retour bedrag terug krijgen.

Mijn MacBook Pro had ik ook online besteld (2018 versie) uiteindelijk alles geïnstalleerd zoals ik wil hebben en na 10 uren werken er achter komen dat dat toetsenbord toch niet echt zo is zoals ik dacht.
Laptop hersteld en retour gestuurd zonder problemen..

Check onze Beursplein Discord: https://discord.gg/CkvyBNcm

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:52
eric.1 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:50:
[...]

Heh je ook het gedeelte gelezen wat je heel subtiel uit de quote hebt gelaten?

Als de laptop geen Windows meer boot omdat er iemand heeft lopen kloten, dan mogen ze gewoon herstelkosten in rekening brengen.

Als je overigens gewoon zorgt dat de ssd in originele staat is op het moment dat je hem terugbrengt zou het geen probleem op moeten leveren. (kopie maken van de hele schijf of zorgen dat via de herstelpartitie de Windows er weer op komt.) Je kunt er ook een externe hdd/ssd aanhangen en daar je linux van booten, schijfperformance kan wat minder zijn (zeker met hdd), maar cpu-performance is gewoon te testen.

Maar ik snap niet dat er nu niet van te voren gekeken kan worden via een desktop-systeem of de performance voldoende is. Waar draait het nu op en hoe draait het dan?

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

WEBGAMING schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:53:
Het idee is dat je net zo kan testen zoals je in de winkel zou kunnen.

Lijkt me niet dat jij in een winkel kan gaan staan, en er een linux installatie opzetten. ;) Dus nee, dat lijkt me niet echt de bedoeling.
Precies dit. Ik kan mij niet voorstellen dat een winkel dit gaat accepteren. De enige die antwoord kan geven op jouw vraag is de shop waar je wilt bestellen overigens. Daar doet de mening van willekeurige forum gebruikers niet toe.
eric.1 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:50:
[...]
Volgens mij is het niet zo makkelijk als je hier stelt. Je kunt een product retourneren maar wanneer deze bv beschadigd is kunnen er gewoon kosten in rekening worden gebracht. Het voorbeeld uit de topicstart lijkt mij persoonlijk op het bewust opzoeken van de grenzen van wet- en regelgeving waarmee je je op glad ijs begeeft.

[Voor 31% gewijzigd door Bor op 03-10-2018 12:20]

Frontpagemoderatie Forum

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het open schroeven en je eigen SSD testen zonder iets aan te passen aan de verkochte SSD vind ik minder ingrijpend dan de inhoud van de SSD volledig veranderen. In een winkel vinden ze het ook geen probleem om 'm voor je open te schroeven als je zeker wilt weten of je er nu wel of niet een extra geheugenbankje in kunt zetten.

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:04

MsG

Forumzwerver

De waardevermindering is natuurlijk het hele herstel en dergelijke, wat gewoon gefactureerd zal worden.

In jouw geval zou ik zorgen dat je de laptop geen 1 keer normaal start, maar meteen met iets als Acronis True Image boot. Een image maakt van de hele SSD. Vervolgens jij je ding doet met Linux. En als je vind dat hij niet bevalt die image weer terugflashen met Acronis. Dan is er maar weinig aan het handje.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• KillerAce_NL
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hey allemaal,

Ik ben van plan een laptop te kopen om voornamelijk op afstand te kunnen werken (als ontwikkelaar). Echter zou ik ongeveer een halve dag kwijt zijn om mijn hele ontwikkelsetup met Linux en docker containers etc. in te stellen. Ook dan pas kan ik goed zien of de laptop voldoet aan de performance, aangezien een laptop slechts gelimiteerd is met processorkracht ten opzichte van een desktop, zelf had ik de HP Pavilion 15-cx0670nd op het oog met de i7-8750H.

Alvast bedankt.
Tuurlijk mag dat, maar of dat onder WKOA is (dus volledig geld terug), denk ik niet.
Je bent dat ding aan het performance testen voor je specifieke setup, dit gaat verder als wat je in de winkel kunt testen.
Ook daar zou je de laptop eventueel natijd terug mogen brengen idien deze niet bevalt, met waarschijnlijk een waarde vermindering.

Maar goed, vm's of containers op een laptop, is niet echt een verstandige keuze. Laptopjes zijn gebouwd op gebruiksduur en zuinigheid, 2 zaken die je nu net bij een vm niet wil.
Moet je je laptop al op high performance gaan zetten en als je mobiel bent weer op spaarstand.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True