Toon posts:

Draad voor zelfgemaakte sleeved voedingskabels

Pagina: 1
Acties:

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-05 23:58
Ik ben de laatste tijd een beetje op onderzoek uit geweest wat betreft zelfgemaakte voedingskabels voor in mijn pc. Hierbij heb ik het dan over moederbord/PCIe kabels. Dit lijkt me voornamelijk leuk om eens te proberen en het ziet er ook goed uit (als het lukt :+). Ik heb verder geen verstand van dit soort zaken, dus ik vroeg me vooral af wat voor draad ik moet kopen. Op YouTube zegt dit filmpje dat ik 18 gauge draad nodig heb, maar zeggen dit en dit filmpje dat ik 16 gauge nodig heb, omdat dit net wat steviger etc. is. Omdat gauge weer een of ander Amerikaans ding is, heb ik me door Wikipedia laten vertellen dat dit 1.291mm/1.3089mm2 draad is.

Dus ik ben benieuwd of iemand me een draad met goede prijs/kwaliteit-verhouding kan aanraden. Wat zijn zaken waarbij ik moet opletten bij de aankoop van dit soort draad? Welk soort draad moet ik hebben (vinyldraad, aansluitdraad, montagesnoeren, er valt vanalles te vinden)? Zit er veel kwaliteitsverschil tussen? Mag het formaat wat afwijken (veel draad is of 1mm of 1.5mm in Nederland)?

Draad wat ik gevonden heb:

€14.20 - 20 meter
€35.49 - 30.5 meter

Alvast bedankt!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 20:29

SA007

Moderator Tweaking
Keuze kwa draad is altijd een lastige, er zijn zoveel keuzes :)

Voornaamste keuzes zijn:
- Dikte (aangegeven in AWG of mm2)
- Aantal strands (meer en/of gevlochten is flexibeler)
- Materiaal (Koper is hiervoor de enige optie voor een voeding)
- Plating (of de koper nog een metaallaag tegen bijv corrosie heeft, voor een voeding maakt het weinig uit, maar idealiter wil je eenzelfde coating als die van het metaal van je stekkertjes)
- Omhulsel, met als subkopjes
- Isolatie (voor 12V in pc's hoef je hier niet echt naar te kijken)
- Materiaal (siliconen is erg flexibel, pvc weer wat minder, dat is waar de meeste draad van gemaakt is)
- Kleurtje :)

De draad van conrad is een hele standaard draad voor computerkabels, dit is ruwweg wat aan een degelijke voeding zit.
Die van hobbyking is daarentegen veel flexibeler, dat kan een voordeel zjjn, maar dat zou je zelf moeten beslissen.

De naam van het draad is verder minder relevant, de soort draad wordt vaak montagedraad genoemd.

Kwaliteitsverschillen in draad zijn er genoeg, maar voor gebruik in een pc is het niet heel relevant, de draad zelf is weinig aan te verpesten, het maakt meer uit voor het gemak van het verwerken van de kabel.
Soepeler draad is veel moeilijker te verwerken, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Klok is stuk :(

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-05 23:58
@SA007
Bedankt voor je reactie. :) Ik denk dat ik dan het beste voor siloconen kan gaan, dat is vermoedelijker later wat makkelijker met kabelmanagement. Ik ga met de draad van HobbyKing maar eens kijken of het wil lukken, al kan ik me inderdaad voorstellen dat het stukken lastiger te verwerken is. Nu nog even de juiste terminal pins zien te vinden voor 16 AWG.

Edit: is siliconen wel een beetje makkelijk te strippen?

[Voor 7% gewijzigd door JoepD op 01-10-2018 23:03]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 20:29

SA007

Moderator Tweaking
Siliconen is irritant om te strippen, je moet dan de complete isolatie doorsnijden ipv insnijden en 'afscheuren'
Het is heel erg flexibel, dat kan ook best een nadeel zijn met kabelmanagement, dit soort kabel is moeilijk in een hoekje te drukken bijvoorbeeld, qua flexibiliteit zit je dichter bij spaghetti dan wat je van voedingskabels gewend bent zegmaar.

Siliconen is voor best wat doelen de meest ideale kabel, maar denk dat je voor een voedingskabel beter af bent met pvc.

Klok is stuk :(

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee