Toon posts:

[WDS MDT] Drivers wel in bootimage maar niet in Windows inst

Pagina: 1
Acties:

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 22:29
Ik ben recent begonnen te verdiepen in Windows 10 deployments, versie 1803 om precies te zijn.
Het is me inmiddels gelukt om via MDT een reference image te maken en die via WDS uit te rollen. Ik weet dat je de custom image ook via MDT kan deployen, wat willicht raadzamer is maar wilde het even simpel houden met WDS (Windows Deployment Server).

Het probleem alleen waar ik tegenaanloop is dat bijv de NIC driver van een Dell OptiPlex 5060 niet standaard in de Windows PE image zit. Dus ik heb deze driver packages ingevoegd in de WDS Windows 10 Setup Boot Image en dan gaat de installatie prima. via een unattended XML laat ik Windows setup alles automatisch uitvoeren. Op een gegeven moment blijft het systeem een flinke tijd hangen op "Voorbereiden".
Uiteindelijk start Windows gewoon netjes op maar viel me op dat het systeem niet domain joined was. En dat kwam weer omdat de NIC geen driver heeft en dus geen netwerk.

Blijkbaar worden de drivers in de Windows PE boot image dus niet doorgegeven aan het OS, klopt dat? Hoe is dat af te vangen? Kan ik dat bijv op een of andere manier via Unattended.xml doen? Of ontkom ik dan echt niet aan MDT voor de uiteindelijke deployment? _/-\o_

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe heb je de drivers precies toegevoegd? Veelgemaakte fout is om deze niet eerst uit te pakken...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Urk
Question Mark schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:13:
Hoe heb je de drivers precies toegevoegd? Veelgemaakte fout is om deze niet eerst uit te pakken...
De uitgepakte INF's en SYS files via DISM commando's toegevoegd aan de Boot Image. Aangezien het een 2008 R2 WDS server is en een Windows 10 installatie is het helaas niet mogelijk drivers toe te voegen via de WDS console. Die geeft of foutmeldingen, of accepteert geen unsigned drivers etc..
Dus deze guide gebruikt en dit gedaan met een recentere versie van DISM op een 2012 R2 server :*)
Het toevoegen van de drivers lijkt goed te werken want zonder die drivers in de Image start de setup niet op (DHCP foutmelding, geen netwerk, je kent het wel)

Ik zie trouwens in Windows System Image Manager (WSIM) een optie onder de distribution share "Out-of-Box drivers" staan, kan ik daar iets mee...?

[Voor 7% gewijzigd door Urk op 01-10-2018 17:16]

• Leandera
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 09:32
Urk schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:55:

Blijkbaar worden de drivers in de Windows PE boot image dus niet doorgegeven aan het OS, klopt dat? Hoe is dat af te vangen? Kan ik dat bijv op een of andere manier via Unattended.xml doen? Of ontkom ik dan echt niet aan MDT voor de uiteindelijke deployment? _/-\o_
Klopt. Het Windows PE boot Image wordt alleen gebruikt voor de PE omgeving. De drivers die hier in staan worden verder niet doorgegeven aan de uiteindelijk te installeren .wim file.

Normaalgesproken gebruik je inderdaad WDS in combinatie met MDT. WDS om de pc in een PE omgeving te starten, die daarna de MDT deployment start.

Het grote voordeel hiervan is, is dat je 1 windows image (zonder drivers) kan gebruiken voor meerdere soorten hardware. Je hoeft alleen maar de drivers voor de unieke apparaten toe te voegen in de MDT driverstore. Verder kan je met MDT nog meer toffe trucs uithalen, maar dat is een wat lang verhaal voor een forum post.

Eventueel kan je voor elk type apparaat een eigen image bouwen met de drivers erin, maar dan kan je beter Ghost (bestaat dat nog?) of Acronis voor gebruiken. Die zijn daar beter in dan WDS.

Hopelijk is dit een beetje een antwoord op je vraag.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Leandera schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:30:
[...]

Klopt. Het Windows PE boot Image wordt alleen gebruikt voor de PE omgeving. De drivers die hier in staan worden verder niet doorgegeven aan de uiteindelijk te installeren .wim file.

Normaalgesproken gebruik je inderdaad WDS in combinatie met MDT. WDS om de pc in een PE omgeving te starten, die daarna de MDT deployment start.

Het grote voordeel hiervan is, is dat je 1 windows image (zonder drivers) kan gebruiken voor meerdere soorten hardware. Je hoeft alleen maar de drivers voor de unieke apparaten toe te voegen in de MDT driverstore. Verder kan je met MDT nog meer toffe trucs uithalen, maar dat is een wat lang verhaal voor een forum post.

Eventueel kan je voor elk type apparaat een eigen image bouwen met de drivers erin, maar dan kan je beter Ghost (bestaat dat nog?) of Acronis voor gebruiken. Die zijn daar beter in dan WDS.

Eigenlijk mag je MDT alleen gebruiken met een editie van genaamd Windows Enterprise? (ik weet dat je ook andere editie kan gebruiken)

Is Ghost of Acornis echt zoveel beter?

• Urk
Berlinetta schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:51:
[...]

Eigenlijk mag je MDT alleen gebruiken met een editie van genaamd Windows Enterprise? (ik weet dat je ook andere editie kan gebruiken)

Klopt maar we hebben Windows 10 Enterprise gelicenseerd in een volume overeenkomst.

• Urk
Leandera schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:30:
[...]

Thanks Leandera, goed antwoord! :)
Goed te weten dat de drivers inderdaad niet wordt doorgegeven aan de installatie image. Echter is het toch niet mogelijk op een of andere manier drivers in de installatie te injecten zonder de image daarvoor aan te passen?

Als ik kijk in Windows System Image Manager (SIM) dan kan ik onder Pass 2 (offlineServicing) en onder Pass 5 (auditSystem) Out-of-Box driver paths toevoegen. Deze Unattended XML wordt al gebruikt bij WinPE en Windows installatie zelf.
Werkt dit om NIC drivers in de uiteindelijke Windows installatie te krijgen?

Ik ga wel even dit artikel lezen: https://docs.microsoft.co...s-vista/cc766485(v=ws.10)

[Voor 14% gewijzigd door Urk op 03-10-2018 11:22]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Urk schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:39:
[...]
Aangezien het een 2008 R2 WDS server is en een Windows 10 installatie is het helaas niet mogelijk drivers toe te voegen via de WDS console.
Kun je die WDS server niet gewoon upgraden?
Urk schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:12:
[...]
Als ik kijk in Windows System Image Manager (SIM) dan kan ik onder Pass 2 (offlineServicing) en onder Pass 5 (auditSystem) Out-of-Box driver paths toevoegen. Deze Unattended XML wordt al gebruikt bij WinPE en Windows installatie zelf.
Als je toch al zaken moet gaan uitvoeren die eigenlijk niet de standaard werkmethode zijn, dan zou ik eerder gaan overstappen op MDT. Je probeert nu zaken op een vrij complexe methode voor elkaar te krijgen, wat in andere software gewoon standaard werkt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Leandera
Berlinetta schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:51:
[...]

Om precies te zijn heb je reimaging rights nodig die je op Pro en Enterprise kan kopen.

Puur voor disk cloning is Acronis wel beter. Maar de combinatie van MDT en WDS is in een domein het beste. Eventueel gecombineerd met een software deployment tool.

• Leandera
Question Mark schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:47:
[...]

Kun je die WDS server niet gewoon upgraden?

[...]

Als je toch al zaken moet gaan uitvoeren die eigenlijk niet de standaard werkmethode zijn, dan zou ik eerder gaan overstappen op MDT. Je probeert nu zaken op een vrij complexe methode voor elkaar te krijgen, wat in andere software gewoon standaard werkt.
Question Mark heeft inderdaad een punt.
WDS Server upgraden lijkt me inderdaad de beste optie. Support lifecycle van server 2008 (en windows 7 for that matter) is ook nog maar iets meer dan een jaar.

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-03 22:56

L3TUC3

GoT vegetable?

Urk schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Thanks Leandera, goed antwoord! :)
Goed te weten dat de drivers inderdaad niet wordt doorgegeven aan de installatie image. Echter is het toch niet mogelijk op een of andere manier drivers in de installatie te injecten zonder de image daarvoor aan te passen?

Ik ga wel even dit artikel lezen: https://docs.microsoft.co...s-vista/cc766485(v=ws.10)
Ja, dat is mogelijk, er zijn een paar manieren. Ik gebruik MDT om dit voor elkaar te krijgen.

Een complete stapsgewijze handleiding voor MDT:

https://docs.microsoft.co...rosoft-deployment-toolkit

In specifiek stap 5 van deze staat de methode uitgelegd:

https://docs.microsoft.co...indows-10-image-using-mdt

Als je MDT benut dan gebruik je WDS alleen om het gemaakte image via PXE te booten. MDT doet daarna de rest dmv task sequences.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee