Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SSD m.2 sticker eraf v. Samsung evo970 bij gebruik Heatsink?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.971 views

Vraag

• sjoeee
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 25-03-2019
Hallo,

We hebben hier een asusbordje z370i bordje en die heeft bij m.2 slot een grote heatsink met een thermalpad die dan op de m.2 drive gaat.

Nu heeft Samsung een sticker waar koper inzit om warmte af te voeren.

EDIT: alleen graag mensen die het antwoord weten of de sticker op de m.2 bij een heatsink voor meer warmte zorgt of eraf moet voor betere geleiding...

//blijkbaar arrogant mode// Heb geen advies nodig over ssd merk/garantie/fans etc ... //blijkbaar arrogant mode//

[Voor 44% gewijzigd door sjoeee op 02-10-2018 18:13]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@sjoeee Zou ik niet doen, kan wel eens je garantie kosten.(jammer dat je zoveel geld uitgeeft aan een SSD. er zijn goedkopere opties)

[Voor 38% gewijzigd door Hackus op 01-10-2018 14:50]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Stond het serienummer niet op/onder de sticker en bij verwijderen heb je dus een SSD zonder leesbaar serienummer dus lastiger qua garantie?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sjoeee
Garantie maakt me niet uit.

• sjoeee
Niemand? :-(

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:30
Te specifieke vraag gok ik. Doe het met sticker, kijk of de temps je bevallen, nee, sticker er af?

Ik denk dat je het ingewikkelder maakt dan nodig

Woont in Helsinki

• sjoeee
Dank voor je reply, maar het is toch vreemd dat nergens een gebruiksaanwijzing staat met of zonder sticker ... Maar goed ik kan dus niet testen want de heatsink van het moederbord heeft een thermalpad en 1 maal die heatsink erop dan kan het niet meer ''heelhuids'' eraf, dus wil het in 1x goed doen ... Dus mocht iemand weten wat nu het beste is zonder of met sticker hoor ik het alsnog heel graag :D

[Voor 6% gewijzigd door sjoeee op 01-10-2018 18:23]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 15:19
Of zonder heatsink. Die hoge temps vallen wel mee met een 970 EVO.

• sjoeee
Zit een videokaart boven, dus dat gaat helaas heel hard oplopen, zeker met rendering.

• Uszka
Is heel erg afhankelijk van de airflow in de behuizing en welke cpu koeler gebruikt wordt.

• Erik O
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12-06 16:46
Theoretisch: Hoe minder materiaal tussen heat producer en heatsink hoe beter. Dus afhalen.
Praktisch: Gewoon laten zitten.

P.s. De heatsink zou ook het verkeerde effect kunnen hebben. IPV koelen, verwarmen door de GPU. Maar zal allemaal wel meevallen.

• sjoeee
Dank voor de reply,mocht iemand het antwoord weten adh van tests dan zie ik die graag, want nog steeds niet echt gevonden helaas t antwoord.

Nogmaals dank.

• Uszka
Misschien ben je de eerste die zich er druk om maakt. Je zou de mensheid enorm helpen door er mee aan de gang te gaan. Eerst testen zonder heatsink en daarna met. De resultaten laat je achter in een review van de ssd en/of moederbord.

Wat ik wel weet is dat je de Samsung niet moet nemen voor de lage temperaturen. Ik heb een 960 EVO en een Intel 760P. De 760P blijft veel koeler onder dezelfde omstandigheden.

• MAX3400

MAX3400

Welke temperaturen haalt de EVO nu dan?

Het argument "er zit een GPU boven", vind ik ietwat vreemd. Warmte van de GPU stijgt op en/of wordt door de fans afgevoerd. Het zal dus niet naar beneden gaan en je EVO aantasten.

• Uszka
De ssd zit boven de videokaart zal TS bedoelen. Eronder gaar namelijk niet op een mini-ITX bord.

Heb je pricewatch: Asus ROG Strix Z370-I Gaming? En welke behuizing en cpu koeler?

• sjoeee
Nou nee hoor, er staan tal van vragen online over de sticker alleen niemand geeft een eenduidig antwoord...en zoals k eerder aangaf kan ik niet testen omdat de thermalpad dan niet meer eraf kan en ik geen extra pass heb helaas die met moederbord meekwam

@MAX3400 k heb geen fans in die kast verder, klein systeem...EVO haalt soms 60 constant en dat is niet goed. Verder hoef ik ook geen advies over dit en dat...wil gewoon antwoord op de vraag wel of geen sticker (niet lullig bedoelt verder maar sommige antwoorden zoals dat iemand t zonde vindt dat k deze SSD heb gekocht omdat er goedkopere oplossingen zijn zit ik niet te wachten )

• MAX3400

MAX3400

sjoeee schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:41:
Ik heb geen fans in die kast verder, klein systeem...EVO haalt soms 60 constant en dat is niet goed.
Die EVO's staan in de boeken tot grofweg 72 graden voordat ze throttlen. Je zit er nog 20% onder.

Dat gezegd; geen fans in je kast? Tja, wat verwacht je dan? Dat "warmte" vanzelf oplost en je componenten niet opwarmt / aantast?
Verder hoef ik ook geen advies over dit en dat
Beetje jammer dit. Er zijn meer factoren omtrent warmte dan een thermalpadje. Maar blijkbaar wil je daar dus niks over horen.

Wat mij betreft: je zit dus 20% onder max temp can de EVO; veilig volgens fabrikant; antwoord klaar?

• Uszka
Heb je hier iets aan?

• sjoeee
@Uszka

Dank maar er wordt niets gezegd over stickers ...

@MAX3400

''Beetje jammer dit. Er zijn meer factoren omtrent warmte dan een thermalpadje. Maar blijkbaar wil je daar dus niks over horen.''

Nee, een beetje jammer is dat er geen antwoord gegeven wordt op de vraag. Ik wil daar inderdaad niets over horen, anders had ik dat wel gevraagd ;)

''Wat mij betreft: je zit dus 20% onder max temp can de EVO; veilig volgens fabrikant; antwoord klaar?''

Nee, dit is toch niet het antwoord op mijn vraag. Mijn god ... Ik heb vanalles voorbij horen komen; dat ik het niet moet doen vanwege garantie tot aan zonde dat ik een evo 970 evo ssd koop.

Ik hoef dat allemaal niet te horen, graag ontvang ik een antwoord van een PRO die hier mee te maken heeft, ik zit toch op Tweakers ...

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
sjoeee schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:29:
@Uszka

@MAX3400

''Beetje jammer dit. Er zijn meer factoren omtrent warmte dan een thermalpadje. Maar blijkbaar wil je daar dus niks over horen.''

Nee, een beetje jammer is dat er geen antwoord gegeven wordt op de vraag. Ik wil daar inderdaad niets over horen, anders had ik dat wel gevraagd ;)

''Wat mij betreft: je zit dus 20% onder max temp can de EVO; veilig volgens fabrikant; antwoord klaar?''

Nee, dit is toch niet het antwoord op mijn vraag. Mijn god ... Ik heb vanalles voorbij horen komen; dat ik het niet moet doen vanwege garantie tot aan zonde dat ik een evo 970 evo ssd koop.

Ik hoef dat allemaal niet te horen, graag ontvang ik een antwoord van een PRO die hier mee te maken heeft, ik zit toch op Tweakers ...
Dan het antwoord wat je wil horen: haal die stikker er af ;)
Topics hier zijn normaal om advies te krijgen, niet om te klagen dat je niet te horen krijgt wat je wilt... Bijdehand gaan doen omdat je gewoon vriendelijk advies krijgt zorgt ervoor dat de mensen die je gratis en voor niets willen helpen dat niet meer willen doen...
Denk dat je heel hard moet zoeken naar iemand die de tijd heeft genomen om zich zorgen te maken over een sticker......

Fixing things to the breaking point...

• Uszka
@Uszka

Neem contact op met de redacteur en vraag hoe hij het gedaan heeft.

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19:31
Ik ben zelf geen use case tegen gekomen waar de heatsink beter of slechter presteerde met de sticker erop en/of eraf icm een nvme-heatsink....

Je kan anders ook zonder sticker een benchmark runnen met crystaldiskmark voor 5 minuten en de temperatuur kijken. Heatsink erop er. Vergelijken, maar ik mijn ervaring zal de temp (incl. heatsink) met of zonder sticker niet beter of slechter op doen.

Edit: dit betreft stickers met kopere banen dan.

[Voor 8% gewijzigd door rain2reign op 02-10-2018 18:44]

• Da Queen
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 05-06 19:28
Ben het eigenlijk wel eens met Sjoeee, ik zie hier op Tweakers maar al te vaak mensen vanalles roepen maar niet het antwoord.

@RGAT ze helpen niet echt met antwoorden waar hij/zij niets aan heeft.

• rain2reign
Da Queen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:49:
Ben het eigenlijk wel eens met Sjoeee, ik zie hier op Tweakers maar al te vaak mensen vanalles roepen maar niet het antwoord.

Maar je moet ook rekening houden dat de antwoorden die je zoekt vaak niet de antwoorden zijn die wilt horen. Of het op/via fora gaat of niet. Maar ik heb mijn ervaring hierboven gedeeld, hopelijk heeft de TS er wat aan.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Uszka

@MAX3400

Dat was de 1e reactie al ;) (voor je edit met CapsLock)
Als het je verder niet boeit ruk je het er af. (grof gezegd) je hoeft niet mensen aan te vallen die met je mee proberen te denken. Dan had je geen topic hoeven openen !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 17:31

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Je kan heel goedkoop thermal pads kopen, dus ik zou beide proberen..
En anders, gewoon sticker eraf halen.

(Fans in je systeem is wel heel handig hoor)

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Da Queen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:49:

Garantie is echter een behoorlijk nuttig iets dus zeker relevant, zelfde met ontbreken van fans wat VEEL meer effect heeft op de temperaturen dan een stikkertje dus wellicht niet het antwoord wat TS wil horen maar wel het juiste advies.
De allereerste reactie zegt al dat het niet aan te raden is, antwoord is dan al gegeven dus...
Waar worden antwoorden gegeven waar TS niet aan heeft? Dat TS er niets mee wil doen is een tweede maar het advies zelf is gewoon nuttig en relevant.

[Voor 10% gewijzigd door RGAT op 02-10-2018 17:57]

Fixing things to the breaking point...

• BAS80
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 05-04 11:16
1- Heb je het kunnen vinden via de zoekfunctie van TweakersGOT?
Ja? Probleem opgelost.
Nee vraag even verder maar wss heeft niemand dit getest of is online die het heeft getest.
2- Wat heb je zelf gedaan om deze vraag te beantwoorden?
Youtube Google tomshardware whatever....

Lekker makkelijk, een beetje herrie hier maken naar anderen die je evt. willen helpen en je verwacht een kan en klaar antwoord. Het heet toch Tweakers hier?
Naja, google Youtube maybe?
YouTube: Does An M.2 Heat Sink Actually Help Lower SSD Temperatures ?
https://www.google.nl/sea...gA&biw=1600&bih=759&dpr=1

Of doe zelf een proef op de som en schrijf ff een review of iets dergelijks. Dan hebben anderen er in de toekomst er ook nog wat aan. 8)

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• sjoeee
@BAS80 Ja, ik zeg in in begin nog ''niet lullig bedoeld'' maar nog blijven reacties komen ... ik zou alleen graag het antwoord willen weten op de vraag of er temperatuur verschil is als je de sticker eraf haalt of niet ... verder hoef ik geen advies over fans, garantie, ander merk ssd, anders had ik dat al gevraagd...

Ik heb alles al geprobeerd verder, heb youtube videos vergeleken, hardwareinfio ... niets nada of er worden tests gedaan met oude m.2 ...

Ik wacht wel totdat een expert online komt die het weet dan ...

• Uszka
sjoeee schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:11:
of er worden tests gedaan met oude m.2 ...
960 of 970 is zeer vergelijkbaar.

En doe verder niet zo moeilijk man. Iedereen probeert op zijn/haar manier een steentje bij te dragen. Filter daaruit wat je kunt gebruiken en klaar. Het lijkt wel of je het alleen van de negatieve kant ziet.

Heb je al contact opgenomen met Tomas Hochstenbach?

• Brutuss
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-06 15:35
@BAS80 Ja, ik zeg in in begin nog ''niet lullig bedoeld'' maar nog blijven reacties komen ... ik zou alleen graag het antwoord willen weten op de vraag of er temperatuur verschil is als je de sticker eraf haalt of niet ... verder hoef ik geen advies over fans, garantie, ander merk ssd, anders had ik dat al gevraagd...

Ik heb alles al geprobeerd verder, heb youtube videos vergeleken, hardwareinfio ... niets nada of er worden tests gedaan met oude m.2 ...

Ik ben niet de expert maar deze vraag lijkt me redelijk simpel te beantwoorden:

Theorie 1:
Sticker zal hinderen. Aangezien er een minder warmtegeleidend materiaal tussen zit.
Als je een CPU met koeler monteert doe je er toch ook niet een sticker tussen voor betere warmte geleiding? Je gebruikt dan koelpasta.

Voor de beste warmte afvoer moet je de sticker dus verwijderen en vervolgens de thermalpad van het moederbord plaatsen.

Theorie 2:
Sticker is uitgevoerd met koper banen geef je aan. Dan hebben ze er dus al voor gezorgd dat de warmte beter afgevoerd kan worden en zou je de sticker gewoon kunnen laten.

Theorie 2 kun je uiteraard zelf testen. Aangezien de garantie je niet scheelt kun je Theorie 1 ook testen en zie je vanzelf het verschil.

• BAS80
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 05-04 11:16
Waarom probeer je het gewoon niet zelf uit? (niet lullig bedoeld ofzo) Maar dat doe ik zelf ook als ik het antwoord niet weet. The Tweakers way. ;)

HW monitor en cristaldisk ofzo, maar koper/koper geleid altijd warmte en zou mekaar niet tegen moeten werken...
Ik begrijp dat je een hele kleine kast hebt dan is airflow belangrijker dan zo'n sticker en heatsink. Ik heb heel wat minipc's gebouwd voor anderen en zelf ook een 100% zelfbouw gamepc/stofzuiger in de man cave..
Zelfs hele kleine koelers van 3x3cm op low speed kunnen een groot verschil maken in een kleine opstelling...
Sux6!

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• rain2reign

Ik denk dat ik daar wel antwoord op had gegeven in mijn vorige post (betreft copper inlaid stickers), alhoewel ik wel vaak de sticker verwijderd zie bij groot gros YouTubers puur omdat het in de instructies staat bij goedkope 10 euro aftermarket M.2 Heatsinks en de sticker geen kopers banen bevat.
rain2reign schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:49:
Ik ben zelf geen use case tegen gekomen waar de heatsink beter of slechter presteerde met de sticker erop en/of eraf icm een nvme-heatsink....

Je kan anders ook zonder sticker een benchmark runnen met crystaldiskmark voor 5 minuten en de temperatuur kijken. Heatsink erop er. Vergelijken, maar ik mijn ervaring zal de temp (incl. heatsink) met of zonder sticker niet beter of slechter op doen.
Beetje ver gezocht, maar hier behandelen ze wel de warmte van een ssd in een positieve manier.YouTube: Ask GN 90: M.2 Heatsinks Kill SSDs? Is AMD Losing Long-Run?

• fredpanto
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 02-05 21:46
https://www.hwcooling.net...re-mounting-a-heatsink/3/

Hier is een antwoord op de vraag lijkt me\

Modbreak:Let de volgende keer even op de leeftijd van het topic. 2 jaar na dato lijkt me de vraag wel beantwoord...

[Voor 31% gewijzigd door br00ky op 12-12-2020 20:12]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True