Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

tweede camera voor sportfotografie

Pagina: 1
Acties:

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:24
ik heb nu een Fuji X-T10 met o.a. een XC 50-230 telelens.
Onlangs heb ik een aantal evenementen gefotografeerd waarbij (focus-) snelheid cruciaal is:
- indoor zwemtournooi van mijn dochter --> dus belangrijk!
- mach-loop in Wales
Vooral de Mach loop was dramaaaaatisch. Geen enkele foto is gelukt.

Hoewel de X-T10 mij enorm aanstaat op het gebied van IQ en draagbaarheid, irriteer ik mij toch wel aan de prestaties op het gebied van sportfotografie. De telelens helpt daar natuurlijk niet aan mee. Het duurt soms 5 seconden eer de telelens klaar is met het scherpstelpunt.

Ik wil dus iets wat geschikter is voor sportfotografie, n mijn X-T10 behouden.
Budget is +/- 750 euro.

Wat kan ik doen:
- een XF55-200 aanschaffen. Mijn vraag is of dit een fatsoenlijke sport-combi is.
- naast de Fuji een gebruikte Canon 7D en een gebruikte Canon 70-200 F4 aanschaffen. Als oud Canon gebruiker komt dit als eerste in mij op.
- een ander merk dSLR en telelens aanschaffen, ook beide gebruikt. Ik heb echter geen idee wat een betaalbare sportcombo is, bij een ander merk.

Wie heeft tips?

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:48
Ik zou als ik jou was een DSLR erbij kopen voor sport. De X-T10 is volgens mij niet de juiste tool for the job.
Zelf heb ik nog een Nikon D7100 die ik voor sport prima vind presteren. Ik weet zo niet wat de Canon variant is maar dat zou mijn keus zijn :)

www.mariovisser.com

• Ardjee
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15-10 19:00
Ik zou persoonlijk eens naar de sony systeemcamera's kijken: Erg compact, goede beeldkwaliteit en een uitstekende snelheid in autofocus.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:25
Die XC 50-230 is F4,5 op 50mm en f6.7 op 230mm: de lens is gewoon niet lichtsterk genoeg voor de snelle actie bij dergelijke evenementen, zeker als het binnen is of met bewolkt weer.

Zou een lichtsterke prime ergens tussen de 50 - 100 mm geen betere optie zijn? Zoiets bijvoorbeeld, of deze.

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:01
Ik ben persoonlijk niet bekend het Fujisysteem, dus of het aan de 50-230mm lens ligt durf ik niet te zeggen. Maar zou de nieuwe X-T3 niet al voldoende AF snelheid moeten geven? Dan hou je het compact bij 1 systeem, en het lijkt me een mooie upgrade :)

Gear: iPad Pro 10,5", Samsung Galaxy s7 Edge

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:27
107mb schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:27:
- naast de Fuji een gebruikte Canon 7D en een gebruikte Canon 70-200 F4 aanschaffen. Als oud Canon gebruiker komt dit als eerste in mij op.
Ik denk niet dat dit binnen budget lukt (400 voor de lens, 500 voor de camera als ik snel even op Marktplaats kijk), maar lijkt me wel een goede optie (zeg ik als iemand die alleen maar met DSLR schiet :+ ). Eventueel voor de F/2.8 gaan (IS niet nodig voor dit doel), al dan niet van Sigma, scheelt een stop aan bewegings(on)scherpte...

Het voordeel is dat je het merk al kent, het nadeel natuurlijk de kosten en formaat / gewicht.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhshan - Aditu Sunlock

• 107mb
De X-T3, ai... 1500 euro voor de body, en dan nog een lens.... dat gaat hem niet worden!
met 60mm of 90mm kom ik te kort. ik heb bij het zwemtoernooi heel veel op 200+ mm geschoten.

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:48
helaas is de combinatie van sport + > 200 mm een dure wens :)

Dan zit je in het terrein van de 70-200 of 300 mm

www.mariovisser.com

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:14

fdees

Trust me I'm an Engineer

Hoe stel je de focus is en welk stand gebruik je?

Zelf heb ik de X-T20 met 50-230 en het is niet zo snel als de echte sportcombinaties, maar denk dat er met instellen van Autofocus en focuspunt veel te halen is.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• 107mb
fdees schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:10:
Hoe stel je de focus is en welk stand gebruik je?

Zelf heb ik de X-T20 met 50-230 en het is niet zo snel als de echte sportcombinaties, maar denk dat er met instellen van Autofocus en focuspunt veel te halen is.
lichtmeetsysteem: multi
scherpstelling: groothoek/tracking
af-instelling: AF-C
af+mf: uit
gezichtsdetectie: uit
oogherkenning: uit
pre-af: uit

programma: CH

diafragma: zo groot mogelijke opening

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:14

fdees

Trust me I'm an Engineer

107mb schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:16:
[...]

lichtmeetsysteem: multi
scherpstelling: groothoek/tracking
af-instelling: AF-C
af+mf: uit
gezichtsdetectie: uit
oogherkenning: uit
pre-af: uit

programma: CH

diafragma: zo groot mogelijke opening
Ziet erin de basis goed uit. Wat ik wel kan aanraden is de scherpstelling op point of zone te zetten en hem dan gemiddelde grote te zetten. Dit zou moeten helpen omdat de camera dan niet het hele frame af moet gaan zoeken naar wat mogelijk in frame zit dat interssant is.

Waar ikzelf momenteel mee aan het experimenteren ben is backbutton-focus, dit zou ook helpen met sneller vastleggen van het focuspunt.

Tevens ga ik ervanuit dat je firmware van je X-T10 up-to-date is, want als dit verouderd is dan heb je niet de "laatste" scherpstelsnelheden.

Daarnaast kan je High Performance mode en Pr-AF aanzetten, dit helpt. Dit kost wel extra batterij, maar de camera is een stuk sneller.

Als je dit eens probeer en uitzoek denk ik dat je al veel meer uit je camera kan halen. ;)

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Mud.Starrr
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:10

Mud.Starrr

I shoot people for money

Sony A7III en 100-400mm GM is voor mij echt een heerlijke combi voor sportfotografie.
Vrijwel feilloos met focus tracking (exact zelfde focussysteem als de A9 wat toch wel de toonaangevende sportcamera is van dit moment), en de lens is ook fantastisch.
En dat nog behoorlijk betaalbaar als set, en met wat andere lenzen erbij super allround te gebruiken.

Edit: ik zie nu je budget pas.
In dat geval misschien de A6000 / A6500 2e hands nog een overweging. Succes met je keuze in elk geval. Zoveel moois te krijgen tegenwoordig maakt de keuze niet makkelijker haha

Mud.Starrr wijzigde deze reactie 01-10-2018 22:00 (23%)

Instagram
www.dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A7III | A7
Zeiss: 25mm F/2.0 | 55mm F/1.8 | 85mm F/1.8
Sony: 12-24 F/4 G | 24-70 F/2.8 GM | 100-400 F/4.5-5.6 GM

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:56
Mud.Starrr schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:58:
Sony A7III en 100-400mm GM is voor mij echt een heerlijke combi voor sportfotografie.
Vrijwel feilloos met focus tracking (exact zelfde focussysteem als de A9 wat toch wel de toonaangevende sportcamera is van dit moment), en de lens is ook fantastisch.
En dat nog behoorlijk betaalbaar als set, en met wat andere lenzen erbij super allround te gebruiken.
Uhm, 'behoorlijk betaalbaar'? Je hebt het over een set van 5000, terwijl 107mb aangeeft een budget te hebben van ongeveer 750...

The devil is in the details.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ja zag het net. Bericht al aangepast.
Zit in een iets andere prijsklasse te denken, in de top is dit echt heel goedkoop namelijk haha.

Instagram
Sony A7RIII | A7III | A7

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-10 06:20
Mud.Starrr schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:58:

Edit: ik zie nu je budget pas.
In dat geval misschien de A6000 / A6500 2e hands nog een overweging.
Gaat niks worden.
A6500: geld op en geen (bruikbare) lens voor de body...
A6000: welke lens gaat binnen het budget goede resultaten voor sport leveren?... Geen!

Canon of Nikon DSLR is doodsimpel de enige mogelijkheid voor <750 een snelle AF plus een vlotte lichtsterke lens te krijgen. Voor beide merken is er een grote gunstige 2e hands markt. Een 2e hands Sigma 70-200/2.8 HSM is voor ~300 te koop, voor Canon zo'n 50 minder dan Nikon. Als body neem je een Canon xxD, je budget bepaalt hoe actueel je slaagt. Nikon biedt D300(s)/D7100/D7200 met uitstekende AF, waarbij de laatstgenoemde te duur gaat worden.
Hoewel ik Nikon-user ben, zou ik in dit geval een Canon xxD voor rond de 250-300 kopen en voor 250-300 bovengenoemde Sigma erbij. Ben je voor 500-600 klaar. Is de IQ weliswaar niet zo goed als het actuele FF geweld, maar je foto's zijn iig scherp. En dat kunnen de instappers bij de systeemkamera's helaas (nog) niet bieden.

gezocht: Panasonic GM5

• paulmedusa
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02-10 08:08
107mb schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:27:
ik heb nu een Fuji X-T10 met o.a. een XC 50-230 telelens.
Onlangs heb ik een aantal evenementen gefotografeerd waarbij (focus-) snelheid cruciaal is:
- indoor zwemtournooi van mijn dochter --> dus belangrijk!
- mach-loop in Wales
Vooral de Mach loop was dramaaaaatisch. Geen enkele foto is gelukt.

Hoewel de X-T10 mij enorm aanstaat op het gebied van IQ en draagbaarheid, irriteer ik mij toch wel aan de prestaties op het gebied van sportfotografie. De telelens helpt daar natuurlijk niet aan mee. Het duurt soms 5 seconden eer de telelens klaar is met het scherpstelpunt.

Ik wil dus iets wat geschikter is voor sportfotografie, n mijn X-T10 behouden.
Budget is +/- 750 euro.

Wat kan ik doen:
- een XF55-200 aanschaffen. Mijn vraag is of dit een fatsoenlijke sport-combi is.
- een ander merk dSLR en telelens aanschaffen, ook beide gebruikt. Ik heb echter geen idee wat een betaalbare sportcombo is, bij een ander merk.

Wie heeft tips?
Misschien een Canon 200D (500 euro) en een 55-250 IS STM (200 euro), het is een wat kleinere spiegelreflex en de lens is gewoon goed.
Paul :)

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Of gewoon nog even geduld en doorsparen zodat je een beter budget hebt.

Instagram
Sony A7RIII | A7III | A7

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:34
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:00:
[...]

Gaat niks worden.
A6500: geld op en geen (bruikbare) lens voor de body...
A6000: welke lens gaat binnen het budget goede resultaten voor sport leveren?... Geen!

Canon of Nikon DSLR is doodsimpel de enige mogelijkheid voor <750 een snelle AF plus een vlotte lichtsterke lens te krijgen. Voor beide merken is er een grote gunstige 2e hands markt. Een 2e hands Sigma 70-200/2.8 HSM is voor ~300 te koop, voor Canon zo'n 50 minder dan Nikon. Als body neem je een Canon xxD, je budget bepaalt hoe actueel je slaagt. Nikon biedt D300(s)/D7100/D7200 met uitstekende AF, waarbij de laatstgenoemde te duur gaat worden.
Hoewel ik Nikon-user ben, zou ik in dit geval een Canon xxD voor rond de 250-300 kopen en voor 250-300 bovengenoemde Sigma erbij. Ben je voor 500-600 klaar. Is de IQ weliswaar niet zo goed als het actuele FF geweld, maar je foto's zijn iig scherp. En dat kunnen de instappers bij de systeemkamera's helaas (nog) niet bieden.
Ik denk ook dat dit de beste optie is. Prijskwaliteitverhouding is voor een tweedehands Canon nog steeds het beste, zeker in het telebereik. Met thirdparty lenzen ga je zeker mooie foto's maken.

Let wel op dat je wat minder speling hebt qua licht (IS in lens en/of body op nieuwe camera's scheelt een paar stops, ruisprestaties van nieuwere camera's zijn een stuk beter). Maar je gaat wel scherpe foto's maken. Bedenk dat pro's tot een paar jaar geleden ook niet veel beter materiaal hadden en scherpe en mooie foto's konden schieten.

• Coolyo_Lars
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:42
Ik ben afgelopen weekend bij de worldcup swimming geweest om daar foto’s te maken en het is zeker waar meestal zat ik tussen de 300 en 500 mm op een cropt sensor. Persoonlijk schiet ik het op een Nikon D7200 en een sigma 50-500. Beide gekocht op marktplaats voor ongeveer 850 euro samen. Dus als je gewoon even rond blijft zoeken voor tweede hands en een beetje doorspaart kom je er vanzelf. Je hebt wel echt een camera nodig voor zwembaden die hoge iso goed kan hendelen dus let daar vooral op als je iets nieuws wil kopen

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

• 107mb
Coolyo_Lars schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:10:
Ik ben afgelopen weekend bij de worldcup swimming geweest om daar foto’s te maken en het is zeker waar meestal zat ik tussen de 300 en 500 mm op een cropt sensor. Persoonlijk schiet ik het op een Nikon D7200 en een sigma 50-500. Beide gekocht op marktplaats voor ongeveer 850 euro samen. Dus als je gewoon even rond blijft zoeken voor tweede hands en een beetje doorspaart kom je er vanzelf. Je hebt wel echt een camera nodig voor zwembaden die hoge iso goed kan hendelen dus let daar vooral op als je iets nieuws wil kopen
gaaf h! Ik ben daar ook geweest. Mijn dochter zwom tijdens het NEK.

Ik kom zelf van een Canon 50D, icm een Sigma17-50 2.8 en een 70-300 IS. De IQ van deze 50D is wel minder dan mijn huidige Fuji.

ik denk dat een 55-200 weinig meerwaarde biedt dan mijn huidige XC 50-230.

107mb wijzigde deze reactie 02-10-2018 09:42 (4%)

• Coolyo_Lars
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:42
@107mb mag ik vragen voor welk team ze uit komt misschien heb ik nog foto’s van haar gemaakt

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

• 107mb
WS Twente. leuk!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-10 06:20
paulmedusa schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:05:
[...]

Misschien een Canon 200D (500 euro) en een 55-250 IS STM (200 euro), het is een wat kleinere spiegelreflex en de lens is gewoon goed.
Paul :)
Een 55-250 is voor binnen (zwemhal) niet lichtsterk genoeg. Ipv een 200D liever een 70D 2e hands.
Een 70D gaat echter nog wel ~400 kosten. Wel vrij actueel. De 60D is meteen een stuk gedateerder, maar kost slechts 200-250.

@Coolyo_Lars Met een Bigma (50-500) heb je natuurlijk erg weinig lichtsterkte binnen.
Als de zwemhal niet zo groot is als bij een worldcup, moet 200mm (kb-equiv. 300mm) toch wel genoeg zijn? 500mm lijkt me iig onnodig lang. Dan kun je een gezicht beeldvullend schieten?!
Een 70-200/2.8 is 2 stops lichtsterker dan een Bigma, dus ISO 1600 moet evt. haalbaar zijn. Als de kamera tot ISO 3200 bruikbaar is, zit je iig goed.

@Mud.Starrr Eeuwig lang doorsparen om de heilige graal in de vorm van een Sony te kunnen bekostigen?!
Wellicht WIL de TS zoveel geld voor dat specifieke motief (zwemsport) niet uitgeven.

@107mb Als je al een 50D had, is de stap naar een 60D slechts klein, maar een 70D is duidelijk actueler.
Verder gaat een 70-200 met snelle AF en f2.8 veel beter passen bij sport dan je oude 70-300 IS.
Gecombineerd wordt dat een flink betere setup.

En @Garyu die schreef, dat enkele jaren terug de professionals ook niks beters ter beschikking hadden, en desondanks prima foto's afleverden, heeft helemaal gelijk!

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 02-10-2018 10:17 (25%)

gezocht: Panasonic GM5

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Vanoverdegrens schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:07:
[...]

Een 55-250 is voor binnen (zwemhal) niet lichtsterk genoeg. Ipv een 200D liever een 70D 2e hands.
Een 70D gaat echter nog wel ~400 kosten. Wel vrij actueel. De 60D is meteen een stuk gedateerder, maar kost slechts 200-250.

@Coolyo_Lars Met een Bigma (50-500) heb je natuurlijk erg weinig lichtsterkte binnen.
Als de zwemhal niet zo groot is als bij een worldcup, moet 200mm (kb-equiv. 300mm) toch wel genoeg zijn? 500mm lijkt me iig onnodig lang. Dan kun je een gezicht beeldvullend schieten?!
Een 70-200/2.8 is 2 stops lichtsterker dan een Bigma, dus ISO 1600 moet evt. haalbaar zijn. Als de kamera tot ISO 3200 bruikbaar is, zit je iig goed.

@Mud.Starrr Eeuwig lang doorsparen om de heilige graal in de vorm van een Sony te kunnen bekostigen?!
Wellicht WIL de TS zoveel geld voor dat specifieke motief (zwemsport) niet uitgeven.

@107mb Als je al een 50D had, is de stap naar een 60D slechts klein, maar een 70D is duidelijk actueler.
Verder gaat een 70-200 met snelle AF en f2.8 veel beter passen bij sport dan je oude 70-300 IS.
Gecombineerd wordt dat een flink betere setup.

En @Garyu die schreef, dat enkele jaren terug de professionals ook niks beters ter beschikking hadden, en desondanks prima foto's afleverden, heeft helemaal gelijk!
Mijn reactie was eigenlijk gebaseerd op die erboven. Daar werd aangegeven dat er maar 1 echte optie binnen het budget valt (toegegeven ik heb de rest van het topic amper gelezen, en heb in dat sigment ook geen idee wat er is qua snelle camera’s). En als dat je enige optie is, dan is een eventuele andere optie om door te sparen voor wat beters. Ik zeg niet dat het een Sony moet worden toch?

Instagram
Sony A7RIII | A7III | A7

• crazyman2008
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15-10 19:14
Is de autofocus van de xt10 het probleem (als het om zwemmen gaat is eventueel manual schieten nog een mogelijkheid?)?
Wil je er per se een nieuwe camera bij of zou een ander fuji objectief ook een mogelijkheid zijn?

Ik heb geen ervaring met die lens (de 50-230), maar je zou ook de xf 55-200 eens kunnen proberen (die zijn ook vast eens ergens te huur voor een dagje). Je zou kunnen kijken of die voldoet aan je verwachtingen en of je daar dan betere resultaten mee haalt. De diafragma is al groter en volgens mij zijn de xf lenzen over het algemeen ook wat sneller.

Of misschien eens spelen met een nieuwe fuji body met deze lens, zeker de xt2/20 en nu met de nieuwste generatie gaat het ook erg goed met de autofocus prestaties. Misschien dat eens uitproberen in een winkel en kijken of dat voldoet aan de verwachtingen :).

Succes iig met je beslissing ;)

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:48
Zou je geen vaste brandpunt lens kunnen kopen ipv een totaal andere camera met een bijbehorende zoomlens - en het bijkomende lichtverlies?
Je kunt zelfs een handmatige lens overwegen. Dan stel je scherp op het punt waar jij wilt en je wacht tot de loper of zwemmer daar is.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True