Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GiFre
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Hey,

Wilde in eerste instantie op mijn oude pc nieuw moederbord + cpu steken maar wist niet dat het oude W8.1 niet werkte op nieuw moederbord-cpu.

Dus nieuwe W10 aangeschaft.
Nieuw AsRock 320 hdv
Nieuw AMD A8 9600
Nieuw DDR 4 Gb
Nieuw Ssd 500Gb
Nieuw Dvd writer

Als ik W10 installeer krijg ik op ongeveer 81% plots een blauw scherm met "PFN List corrupt"

Doe ik iets ergens verkeerd, ben een leek op pc gebied, dus liefst uitleg in Jip&Janneke taal.

Mvg Freddy,

Anoniem: 372172

GiFre schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:26:
Hey,

Wilde in eerste instantie op mijn oude pc nieuw moederbord + cpu steken maar wist niet dat het oude W8.1 niet werkte op nieuw moederbord-cpu.

Dus nieuwe W10 aangeschaft.
Nieuw AsRock 320 hdv
Nieuw AMD A8 9600
Nieuw DDR 4 Gb
Nieuw Ssd 500Gb
Nieuw Dvd writer

Als ik W10 installeer krijg ik op ongeveer 81% plots een blauw scherm met "PFN List corrupt"

Doe ik iets ergens verkeerd, ben een leek op pc gebied, dus liefst uitleg in Jip&Janneke taal.

Mvg Freddy,
Wellicht kan je hier iets mee :)

https://docs.microsoft.co...ck-0x4e--pfn-list-corrupt

• GiFre
Eerlijk gezegd versta ik daar niks van Vector.
Staat ook niet bij wat ik kan doen.

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:04
Die link van @VECTOR is voor programmeurs... Wat je normaal doet als je een foutmelding krijgt is die foutmelding opzoeken met Google, in dit geval blijkt het vaak om onjuist/kapot geheugen te gaan. Dan zoek je een geheugentest programma zoals bv memtest86+ en daar download je de auto-installer voor USB sticks. Daarmee maak je een zelfstartende USB stick aan. Daar start je dan je computer mee en dan laat je het programma enkele uren(!) draaien. Zodra je foutmeldingen ziet dan weet je waar je probleem zit.

We do what we must because we can.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:17
Even memtest als eerste lijkt me goed plan. Ze hebben ook een iso welke je op c/dvd kan branden.

• GiFre
Heb die memtest86 uitgepakt op USB gezet.
Booten vanaf USB ingesteld.

Maar wil niet starten.

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:04
Alleen memtest op je stick zetten is niet voldoende. Je moet wel een opstartbare USB stick maken, dat kan bijvoorbeeld met die auto installer voor USB sticks die op de download pagina staat of het .iso bestand downloaden en met bv RUFUS op USB stick zetten.

We do what we must because we can.

• GiFre
Ha ok, subiet proberen, effe buitenshuis.

Is gelukt en aan het draaien.

Hoelang gaat dat ongeveer duren?

En krijg je dan een uitslag?

Staat al vol met Errors.
Vind niet hoe ik er een foto kan van posten of kan ik dat niet?

[Voor 79% gewijzigd door GiFre op 01-10-2018 16:12]

• arnieo
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:32
Op het moment dat er errors ontstaan in de memtest is je RAM geheugen defect of niet juist ingesteld in de BIOS.

Wat je kunt proberen is in je BIOS/EUFI je ram profiel op XMP te zetten. Mochten er daarna alsnog errors ontstaan is het RAM geheugen niet compatible met je moederbord. Bijvoorbeeld een te hoge Mhz voor je moederbord. Of ze zijn kapot.

Vaak zit er in de handleiding van je moederbord een lijst met RAM wat samen werkt met je moederbord. Kijk even of het ram wat jij hebt daar tussen staat.

[Voor 18% gewijzigd door arnieo op 01-10-2018 16:28]

• GiFre
Geheugen is nieuw.

Heb dat nagekeken, maar eens zien wat er op het geheugen zelf staat.

Zal ook eens kijken in het uefi voor die xmp.

Geheugen klopt.
Maar in eufi stond ddr4-2133 moet 2400 zijn.

XMP 2.0 profile gezet en staat de 2400 er.

W10 opgestart voor installeren en weer blauw, kernel security, na nog een poging blauw en nonpaged area.

Nu terug memtest86 en nog geen Errors.

Te vroeg victorie gekraaid, test 4 en 10 hebben Errors.

En wat nu ?
Sowieso kapot of instellingen in eufi?

[Voor 61% gewijzigd door GiFre op 01-10-2018 19:16]

• GiFre
Heb toch W10 erop gekregen, maar krijg nu in Windows blauw scherm.

Morgen eens bellen naar Alternate, benieuwd of ik nieuw geheugen krijg.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:11
Dat klinkt als defect geheugen, je zal het even terug moeten sturen en vervangen

Woont in Helsinki

• GiFre
Zal er wel langs rijden morgen.

• arnieo
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:32
Geheugen helaas kapot geleverd. Dit gebeurd af en toe. Inderdaad langs alternate gaan om het kitje om te wisselen.

Het nieuwe geheugen ook met het XMP profiel instellen en dan zouden je problemen opgelost moeten zijn.

• Animalcommencal
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
GiFre schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:53:
Heb toch W10 erop gekregen, maar krijg nu in Windows blauw scherm.

Morgen eens bellen naar Alternate, benieuwd of ik nieuw geheugen krijg.
Wat zegt Bluescreenview?
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Let op, dat je wel alles MOET nalezen, het kan zomaar een opsomming van problemen zijn.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True