Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Semi permanente muur bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14-06 16:23

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik woon nu enige tijd in een doorgebroken 3 (voorheen 4) kamer woning wat resulteert in dat mijn bed min of meer in de huiskamer staat. Op dit moment wordt mijn "slaapkamer" afgescheiden door een IKEA vakkenkast.

Om een idee te krijgen, het ziet er ongeveer zo uit:

Voor wat meer privacy en rust (twee opgroeiende kinderen waarvan één puber) wil ik het gat dicht gaan maken door er een muur in te zetten. Punt is dat ik nu in een huurwoning zit en dus niet te veel wil slopen en herstellen wanneer ik ooit ga verhuizen. Het dient relatief makkelijk te verwijderen zijn.

Mijn originele plan is om een frame met vuren balken (71x44 mm) te maken welke zich vastklemt (precies op maat) in de opening en deze met een aantal schroeven vast te zetten aan de muren voor de zekerheid. Daar kan ik dat frame met gipsplaten dichtmaken. Ik vermoed dat dit wel stevig genoeg blijft zitten.

Ik vroeg me af wat jullie van die idee vinden en of er misschien een veel betere oplossing is die zonder schade te verwijderen is.

[Voor 3% gewijzigd door Standeman op 01-10-2018 12:34]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:02
U-profiel op muren/vloer/plafond en dan paar ijzeren staanders met gipsplaten?

Volgens mij vallen boorgaten niet onder schade, en indien wel: die kan je eenvoudig dichtsmeren.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik denk dat je op zich al een goed plan hebt. Mooi frame maken met 5x7's en dan afwerken met gipsplaat. Behangetje over de gipsplaat heen en klaar!

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:01:
U-profiel op muren/vloer/plafond en dan paar ijzeren staanders met gipsplaten?

Volgens mij vallen boorgaten niet onder schade, en indien wel: die kan je eenvoudig dichtsmeren.
Ik wil zo weinig mogelijk gaten. Het frame gaat ook over de laminaat vloer heen (die hoort bij het huis).

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
als het plafond van beton is zou ik het frame juist net wat te laag maken en met wiggen deze klem te zetten tegen het plafond.

• Drardollan
Standeman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Ik wil zo weinig mogelijk gaten. Het frame gaat ook over de laminaat vloer heen (die hoort bij het huis).
Dan zou ik de onderkant niet vastzetten maar enkel de muren en plafond. Opzich zou dat ook meer dan voldoende moeten zijn. Eventueel zou je de vloer kunnen lijmen, lijm is met oplosmiddelen te verwijderen zonder al te veel problemen.

Maar je kan niet alles willen, je zal op een of andere manier de boel stevig vast moeten maken. Als het langzaam wegzakt door trillingen en de boel valt midden in de nacht op je bed, dan heb je waarschijnlijk niet eens meer de tijd om te denken 'had ik het maar vastgezet'.

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:43

Nivado

Metabo UHE 2250 te koop

Ik zou een raamwerk bouwen van balken van 44x44 (is stevig zat) en deze aan de muren en het plafond om de maximaal ca. 1m vast zetten met slagpluggen in steen/beton. Dan maak je nette gaatjes van 6mm en die zijn zo weer te vullen. Als je plafond van gips is, is het zaak de balken op te zoeken, en de top balk daar aan vast te schroeven, dat is ook eenvoudig te repareren.

Klemmen is absoluut geen optie! Door werking van het hout kan het loskomen (in de winter) en je muur zo omvallen. Ook kan iemand zijn evenwicht verliezen en tegen de muur aanvallen/leunen. Dan liever een paar 6m gaten in de muur en het plafond lijkt me.

Metabo Combihamer te koop

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Nivado schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:48:

Klemmen is absoluut geen optie! Door werking van het hout kan het loskomen (in de winter) en je muur zo omvallen. Ook kan iemand zijn evenwicht verliezen en tegen de muur aanvallen/leunen. Dan liever een paar 6m gaten in de muur en het plafond lijkt me.
Oeh, dat is absoluut een een goede waar ik nog niet over nagedacht heb, hout werkt. Ik was sowieso van plan om hem minimaal vast te zetten (een aantal spaanplaat schroeven) in de houten kozijnen die toog zitten, maar ik ga hem wat beter vastzetten met slagpluggen.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:05
Ga eens bij een keukenboer te raden. Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een aantal ruimtescheidende kastenwanden. Die worden door onze keukenleverancier geleverd en gemonteerd.

Heb je ook meteen plek voor de spullen die nu in je Ikea vakkenkast hebt.

[Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 01-10-2018 15:19]

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:38
Wat eerder al genoemd is; vooral niet klemmen!

Die muren zijn met al dat gips zwaarder dan je denk en deze op je krijgen kan nogal verkeerd uitpakken.

Lekker vastboren in wanden en plafond. Balk die onderop komt beplakken met stoelfilt zodat deze niet (teveel)gaat krassen op de vloer.

Als je minder wil boren ga dan voor grotere schroeven. Bij verhuizingduw je daar wet plamuur van de action in en klaar.

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 06:10
Op de vloer zou ik iets van rubber (slipmat oid) leggen, dan gaat hij ook niet schuiven en heb je geen beschadigingen aan de vloer (gaten, lijm, krassen).

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:47

vectormatic

In the parking lot

Denk er ook even aan om dat muurtje goed op te vullen met geluidsisolatie trouwens, wel zo fijn als de kids tot 2 uur in de woonkamer zitten te pubg-en of zo

My momma says its just a phase when i fill my days with mayonaise, but no!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Joris748 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:17:
Ga eens bij een keukenboer te raden. Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een aantal ruimtescheidende kastenwanden. Die worden door onze keukenleverancier geleverd en gemonteerd.

Heb je ook meteen plek voor de spullen die nu in je Ikea vakkenkast hebt.
Dat gaat me te duur worden, ik gok dat ik dan niet voor rond de 150,- klaar ben.
Gebanned schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:31:
Op de vloer zou ik iets van rubber (slipmat oid) leggen, dan gaat hij ook niet schuiven en heb je geen beschadigingen aan de vloer (gaten, lijm, krassen).
Dat is wel een goed idee. Op die manier blijft alles netjes.
vectormatic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:13:
Denk er ook even aan om dat muurtje goed op te vullen met geluidsisolatie trouwens, wel zo fijn als de kids tot 2 uur in de woonkamer zitten te pubg-en of zo
Ik ga er inderdaad rockwool platen tussen de balken zetten.

Op dit moment is mijn probleem meer dat ze zondagochtend om 07:00 aan het minecraften zijn :P

[Voor 21% gewijzigd door Standeman op 01-10-2018 16:15]

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
De basis van het plan is prima.

Maar vast schroeven is wel zeer aan te raden. Dat hoeft niet perse rondom, als de boel maar nabij elke hoek wordt vastgezet.

Komt er een deuropening? Dan zul je wel naast de deuropening de onderste balk vast moeten zetten aan de vloer. Want ook dat is een hoekpunt van het frame.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 06:10
Als je niet teveel wilt schroeven en een minder chique manier accepteert; kan je de bestaande stukken muur ook gebruiken om te klemmen.

Je laat dan aan beide zijden van de muur een plint/lat/profiel een paar cm uitsteken zodat deze als de poten van een U om de bestaande muur heen klemmen. Als je dit boven en onder doet kan je muur ook nergens meer heen.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik raad je aan het niet bij 1 randje gips platen te houden, die houden verbazend weinig geluid tegen :)

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:43
Ik snap niet waarom je het helemaal dicht wil hebben.. er zijn zat scheidingswanden die je hier kan plaatsen. Als je niet wil boren oid waarom plaats je dan niet een grote scheidingswand?

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ivow85 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:07:
De basis van het plan is prima.

Maar vast schroeven is wel zeer aan te raden. Dat hoeft niet perse rondom, als de boel maar nabij elke hoek wordt vastgezet.

Komt er een deuropening? Dan zul je wel naast de deuropening de onderste balk vast moeten zetten aan de vloer. Want ook dat is een hoekpunt van het frame.
Ik ga het inderdaad vastschroeven.. zowel zijkanten als aan het plafond. De onderste balk zal los liggen met een rubber onderkant, dus die zal niet veel verschuiven.

Nee, er komt geen deuropening in. Het is een doorgebroken woonkamer, dus die deur zit er al :)
heuveltje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:43:
Ik raad je aan het niet bij 1 randje gips platen te houden, die houden verbazend weinig geluid tegen :)
Er komt sowieso een frame met aan beide kanten gips en rockwool er tussen in.
ID-College schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:44:
Ik snap niet waarom je het helemaal dicht wil hebben.. er zijn zat scheidingswanden die je hier kan plaatsen. Als je niet wil boren oid waarom plaats je dan niet een grote scheidingswand?
Omdat ik het niet fijn vind om zondagochtend wakker te worden van een creeper die ontploft. Zal nog steeds wel gebeuren, maar dan wat zachter omdat er een muur tussen zit :)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Omdat een foto meer zegt dan 100o woorden.. Dit gat wil ik afsluiten:

let niet op de rotzooi :X

[Voor 8% gewijzigd door Standeman op 01-10-2018 21:07]

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Noem je dat al rotzooi ?

* heuveltje kijkt eens rond :X

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:10:
Noem je dat al rotzooi ?

* heuveltje kijkt eens rond :X
Standevriendin is dit weekend langs geweest.. dat scheelt O-)

• Drardollan
Standeman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:06:

[Afbeelding]

OK, waarom doe je zo moeilijk dan? Dat is een deurpost... Ik dacht dat je enkel muren, een vloer en een plafond had :D

Ik zou het veel eenvoudiger oplossen. Zorg dat je een paar latten hebt die langer zijn dan breedte van de opening. Plaats die aan 2 kanten van de deurpost en schroef ze aan elkaar. Paar blokjes ertussen om te zorgen dat ze niet naar elkaar toe gaan buigen. Daar schroef je vervolgens gipsen platen tegenaan met wat rockwool ertussen.

Dan hoef je geen gat te boren en ben je snel en goedkoop klaar.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:05
Maak een houten regelwerk met dezelfde dikte als de deurpost. Vervolgens aan beide zijden rondom opsluiten met latten en verder afwerken met meubelplaat. Steenwol ertussen tegen het geluid.

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:16
Standeman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:13:
[...]

Dat gaat me te duur worden, ik gok dat ik dan niet voor rond de 150,- klaar ben.
Een beetje fatsoenlijk gordijn daar ophangen gaat je al niet lukken voor € 150,- denk ik, laat staan iets stevigers wat beter geluid isoleert. Ik ben bang dat je je begroting toch echt iets naar boven moet bijstellen.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
@Vloris
6 balkjes, 44x69x2100mm per 4 stuks € 17,-, totaal €34,-
6 gipsplaten, €4,- p/st = €24,-
doosje schroeven 5x70 = €12,-
doosje gipsplaatschroeve = €10,-
pak steenwol 45mm dik = € 25,-

Voor 105 euro staat de basis, als je zonder kortingen bij de reguliere (dure) bouwmarkt gaat shoppen.

Van de resterende 45 euro koop je makkelijk een vuller voor de schroefgaten + naden, een bus kit om de randen af te werken en een litertje voorstrijk.

Alleen de pot verf of rol behang voor de afwerking komt dan boven het budget. Maar wellicht heeft TS nog wel een restje verf of behang liggen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ivow85 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:01:
@Vloris
6 balkjes, 44x69x2100mm per 4 stuks € 17,-, totaal €34,-
6 gipsplaten, €4,- p/st = €24,-
doosje schroeven 5x70 = €12,-
doosje gipsplaatschroeve = €10,-
pak steenwol 45mm dik = € 25,-

Voor 105 euro staat de basis, als je zonder kortingen bij de reguliere (dure) bouwmarkt gaat shoppen.

Van de resterende 45 euro koop je makkelijk een vuller voor de schroefgaten + naden, een bus kit om de randen af te werken en een litertje voorstrijk.

Alleen de pot verf of rol behang voor de afwerking komt dan boven het budget. Maar wellicht heeft TS nog wel een restje verf of behang liggen.
12 platen gips aangezien het aan twee kanten er op moet :p

Maar het klopt wel redelijk, ik had de afwerking zelf nog niet meegerekend.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:28
Tip: koop een rol compriband. Dat breng je vervolgens aan op de balken die je tegen de muur/ plafond en vloer aanbrengt. De band zet uit en zo heb je een perfecte aansluiting zonder kieren. Helpt enorm tegen geluid.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Standeman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:06:

[Afbeelding]

Das gezien vanuit de slaapkamer denk ik?
Waarom maak je niet een kast op maat, al dan niet met verlengdframe voor een deurpost? En als je ooit verhuist zaag je dat frame af en heb je een kast over voor in je klusruimte :)

Wil je het heel simpel doen, haal dan bij de leenbakker twee manshoge kasten, ben je er ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:10
Je kan ook aan de verhuurder vragen wat hij/zij er van vind. Misschien is de extra kamer wel meer waarde en hoef je het er helemaal niet uit te slopen ;)

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
*schop*

Aangezien ik aartslui ben, graag dingen uitstel en een notoire procastinator ben, ga ik nu pas echt beginnen aan dit projectje.

Ik zit nog steeds te twijfelen over welk isolatiemateriaal ik ga gebruiken. Op het moment heb ik isolatie van knauf in mijn winkelwagentje staan en ik kan niets anders vinden dat ook nog een beetje betaalbaar is. (rond de 50 euro).

Heeft iemand nog suggesties?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Waarom niet de suggestie van @Ivow85 volgen; vuren regelwerk, steenwol en gipsplaten?

[Voor 11% gewijzigd door Nielson op 30-07-2019 18:50]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:49:
Waarom niet de suggestie van@Ivow85; regelwerk, steenwol en gipsplaten?
Dat ga ik dus ook doen, zie het linkje naar de steenwol :)

Ik zit me alleen nog af te vragen of er betere isolatie is te vinden wat betreft geluid.

Mijn winkelwagen nu is:

8x gyproc gipsplaat ak 3000x600x12,5
7x goldfinger premium geschaafd 50x75x3000
1x knauf scheidingswandplaat mw 35 rd2,00 1200x600x70 (10 stuks)
nog wat schroeven en ander klein spul

Bij elkaar iets van 160 euro voor een wandje van 2400x2800

[Voor 3% gewijzigd door Standeman op 30-07-2019 19:04]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Dubbel gips er op helpt ook goed.

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-06 16:50
Dubbel gips is zeker aan te raden, of fermacell. Heb stom genoeg enkel gips in mijn woonkamer gebruikt en je hoort nog steeds alle geluiden van buiten.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
CrazyOne schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:14:
Dubbel gips is zeker aan te raden, of fermacell. Heb stom genoeg enkel gips in mijn woonkamer gebruikt en je hoort nog steeds alle geluiden van buiten.
Van buiten of van een andere kamer? Het wordt geen voorzetwand..

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-06 16:50
Van buiten, dus die hoor je vanuit de andere kamer. En minerale wol isoleert wel een beetje geluid, maar niet veel, heb 30 cm in het plafond en je hoort nog steeds de slaapkamer er boven. Je hoort het gesprek niet maar wel zacht gemompel.

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:18

Nhz

Deventer

Als je 5x7 balken gebruikt heb je 70mm wol nodig. Tenzij je de balken over dwars gaat gebruiken. Metal stud is ook een goede optie.

Verder maakt het geen noemenswaardig verschil welk soort wol je er in stopt. De wol zit er met name om de klankkast te vullen. De eerder genoemde dubbele gipsplaat helpt veel meer met het 'tegenhouden' van het geluid. Wat daarnaast nog van belang is is luchtdicht bouwen, de eerder genoemde compriband kan daar bij helpen.

Groetjes Bas

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True