Belang binnendiameter afstandsbus bij VESA mount

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Simpele vraag waar ik niet zo snel het antwoord op kan vinden. En better safe than sorry.

Vraag: Moet bij een VESA mount de diameter van een afstandsbus hetzelfde zijn als de maat van de bout?

De betreffende monitor (Samsung LS24F356) moet met M4 bouten en afstandsbusjes worden gemonteerd aan een monitorarm. De onderste voet kan er namelijk niet af en voorkomt daarmee een directe montage.

Bij de monitorarm zitten M4 bouten en afstandsbusjes meegeleverd. Die afstandsbusjes hebben echter een 2x zo grote binnendiameter i.v.m. een M4 bout. Mijn idee/angst hierbij is dat door het gewicht van de monitor de bouten mogelijk te weinig steun hebben en/of de bouten dus te veel op en neer kunnen bewegen.

Is dit een reële angst of kan ik alles hiermee gewoon monteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:47

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Standaard zal een afstandsbus een iets grotere binnendiameter hebben dan de maat van de bout. De buitendiameter van de bout is altijd iets kleiner dan de boutmaat. Voor M4 geldt dus dat deze maximaal 4mm is. Een afstandsbus voor een M4-bout heeft typisch een nominale binnendiameter van 4,4mm

In het geval dat de binnendiameter van de afstandsbus te groot wordt, kan het zijn dat deze niet mooi gecentreerd om de bout zit. Dit hoeft geen probleem te zijn, mits de bus mooi geklemd wordt tussen de beugel en de muur.

[ Voor 27% gewijzigd door Flimovic op 01-10-2018 12:24 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Flimovic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:22:
[..]
In het geval dat de binnendiameter van de afstandsbus te groot wordt, kan het zijn dat deze niet mooi gecentreerd om de bout zit. Dit hoeft geen probleem te zijn, mits de bus mooi geklemd wordt tussen de beugel en de muur.
En daarin schuilt mijn (mogelijk vergezochte) vraag/probleem.

De binnendiameter van de afstandsbus is iets meer dan 8mm. Mijn idee bij dit alles is dat de monitor na montage alle kanten kan worden op bewogen en dus beweging + factor tijd + speling binnendiameter = mogelijk schade aan monitor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

heb jij een linkje van de monitorarm? Misschien is dan goed te zien waarom er voor een 2x zo grote binnendiameter is gekozen. Kan gewoon puur een design kwestie zijn wat uiteindelijk gewoon werkt.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Bezulba De afstandsbussen zaten er niet standaard bij, maar na een mail van mijn kant hebben ze die, samen met langere M4 bouten, alsnog opgestuurd (hetgeen ze hadden liggen). Keurige service. Het betreft deze monitorarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Freakster86 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

En daarin schuilt mijn (mogelijk vergezochte) vraag/probleem.

De binnendiameter van de afstandsbus is iets meer dan 8mm. Mijn idee bij dit alles is dat de monitor na montage alle kanten kan worden op bewogen en dus beweging + factor tijd + speling binnendiameter = mogelijk schade aan monitor ?
De afstandsbussen hebben geen centreerfunctie of iets dergelijks. Daar hoef je je dus niet teveel zorgen om te maken. In principe geldt zelfs hoe groter (de buitendiameter van) de afstandsbus, hoe momentvaster de verbinding.

Puur theoretisch beschouwd is een oplossing met afstandsbussen eigenlijk altijd funest (gezien je daardoor trekspanning in de bout introduceert, in plaats van louter schuifspanning waar deze voor gemaakt is) maar in de praktijk zou ik me daar vooral niet sappel om maken. Dat soort bevestigingsmaterialen is zó gigantisch overgedimensioneerd dat er waarschijnlijk andere dingen éérst zullen breken.
Pagina: 1