Fietsendrager - elke 10-15km controleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:17

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb een nieuwe fietsendrager bij mijn ouders van zolder gehaald, onduidelijk is waar deze is aangeschaft. Het is een F.lli Menabo Domingo Eco. Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat je elke 10-15 kilometer moet controleren of alles nog goed vast zit??? Right. Ondoenlijk natuurlijk als je op vakantie gaat. Nu vraag ik mij af of dit een standaard clausule is die in soortgelijke vorm bij elke fietsendrager vindt? Het geeft mij in ieder geval niet veel vertrouwen. Zoeken levert bijzonder weinig op voor deze drager. Op amazon.de is er 1 verkoper en heeft dit ding 0 reviews. Ik vind wel een topic ergens waarin iemand hetzelfde is opgevallen maar ik word niet veel wijzer van de antwoorden in dat topic. Ook staat er dat de drager horizontaal wat kan schuiven.

Wie o wie kan hier meer over zeggen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:00
Ik denk dat men bedoelde: na 10-15 km de boel controleren. Dus fietsen er op zetten na 10-15 km even stoppen en kijken of alles nog goed vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou gewoon de fiets wat extra verzekeren met bandjes en na 15 km en daarna elke stop even kijken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
BB-One schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:49:
Ik denk dat men bedoelde: na 10-15 km de boel controleren. Dus fietsen er op zetten na 10-15 km even stoppen en kijken of alles nog goed vastzit.
De Franse vertaling staat "apres", dat is "na". Maar in de Italiaanse tekst staat "ogni", wat vertaald kan worden naar "elke"...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:49

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Is waarschijnlijk in dezelfde categorie als dat je voor elke keer dat je in de auto stapt, zou moeten controleren of al je verlichting etc. het nog doet. Dat wordt waarschijnlijk gedaan om een bepaald aansprakelijkheidsrisico af te dekken. Als het spul van je auto af lazert, kan men vragen of je het wel elke 15km hebt gecontroleerd.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Hmmm klinkt niet best, zou als ik jou was investeren in een betere fietsendrager.
Begin dit jaar kwamen we op de autobahn een afgevallen racefiets tegen, dat wil je niet mee maken. Stel je voor dat er iemand met 150/200km/u overheen rijdt.

Je kan eventueel de fietsten vast maken met tieraps, ook noodgedwongen moeten doen op een terugreis.

[ Voor 17% gewijzigd door Harmen op 01-10-2018 12:00 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben het wel eens gehad met een goedkope skibox dat die open vloog op de snelweg. We hadden de vuile was er in gestopt en die lag toen over heel de snelweg. Gelukkig geen ongeluk gebeurd toen maar sindsdien gebruiken we duurdere boxen en extra banden om er omheen te spannen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JT schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:45:
Ik heb een nieuwe fietsendrager bij mijn ouders van zolder gehaald, onduidelijk is waar deze is aangeschaft. Het is een F.lli Menabo Domingo Eco. Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat je elke 10-15 kilometer moet controleren of alles nog goed vast zit??? Right. Ondoenlijk natuurlijk als je op vakantie gaat. Nu vraag ik mij af of dit een standaard clausule is die in soortgelijke vorm bij elke fietsendrager vindt? Het geeft mij in ieder geval niet veel vertrouwen. Zoeken levert bijzonder weinig op voor deze drager. Op amazon.de is er 1 verkoper en heeft dit ding 0 reviews. Ik vind wel een topic ergens waarin iemand hetzelfde is opgevallen maar ik word niet veel wijzer van de antwoorden in dat topic. Ook staat er dat de drager horizontaal wat kan schuiven.

Wie o wie kan hier meer over zeggen?
Zet je fietsen goed vast, met extra spanbanden. Ik kan zo niet zeggen welke je nu hebt, maar zie veel van die dingen die me erg gevaarlijk lijken. Ik blijf er niet achter rijden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 21:20
Dat zal best een oud ding zijn inmiddels? Hier een topic op Google uit 2004. Daar maken ze zich ook zorgen om die passage uit de handleiding.
Dit fietsenrek werd met zorg , gebouwd en getest,
volgens de veiligheidseisen voorgeschreven door de richtlijn 79/488/CE.

Elke 10-15 km moet men controleren dat het geheel nog goed vast zit en de
riemen goed strak staan; verder moet men controleren dat de verscheidene
bouten nog goed zijn aangedraaid en dit regelmatig controleren tijdens de
rit.

Na een bepaalde tijd kunnen haken en schroeven slijtagetekenen tonen
In dat geval moeten ze onmiddellijk worden vervangen

De fabrikant aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor de schade die
voortkomt uit het rijden met hoge snelheid van de auto of door verkeerd
rijgedrag.
Controleer voor elk vertrek en regelmatig tijdens de rit dat alles een
stevig geheel vormt.
Ik zou lekker een nieuwe halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Uit nieuwsgierigheid, post eens een foto van het ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-06 19:31

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:35

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik zet eigenlijk altijd de fiets nog even vast met een spanband of elastiek.

Gewoon voor extra veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Tuurlijk ga je niet elke 10-15 kilometer je fietsen controleren, maar het is wel verstandig om dat na de eerste 10 een keer te doen. Lijkt me niet meer dan logisch?
Als het echt zo'n model is: de klemmen zijn afdoende voor klassieke stadsfietsen met dunne stalen buisframes, maar totaal ongeschikt voor de dikkere aluminium frames van moderne fietsen en/of MTB's. Let daarom op wat je ermee wilt gaan vervoeren.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Dank allen, we hebben de fietsendrager thuis gelaten. Teveel reacties die niet bevestigen dat we ermee op reis kunnen en met 120km/h fietsen achterop...dan wil je niet twijfelen.

@MadMarky Zeker, nergens stel ik dat het niet logisch is om na het eerste stukje even te checken. En het is natuurlijk onwerkbaar om élke 10-15km te controleren. Maar als van de 3 talen 2 stuks, waarvan eentje de taal is van het land van de fabrikant, en de ander in het Nederlands, stellen dat het "élke" moet dan ga je wel twijfelen aan het ding.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 19:23
Ik denk dat het een goedkope manier is om verantwoordelijkheid af te schuiven. Zelf heb ik een hekel aan fietsendragers, en gebruik altijd spanbanden om de zaak extra vast te zetten. Zonder spanbanden vertrek ik niet...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giszmo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-06 17:45
“aprés” is het Frans is duidelijk “na” en ga er maar vanuit dat het om de 15 km een vertaalfout is. Hoe zou je dat trouwens moeten doen zonder gevaar voor eigen leven op een snelweg? als de bevestiging aan de trekhaak goed vast kan die er niet afvallen, zelfs als wat speling mocht optreden wat je natuurlijk wel moet verhelpen maar geen gevaar voor anderen is, en er op letten dat alle bouten en moeren goed vast zitten. Op die armen met grijpers kun je niet vertrouwen. Ik heb er eens gehad dat er een los schoot bij zo’n wegdrempel. Gebruik ernaast altijd tenminste 2 spanbanden, dus niet 1 want zo’n klemsluiting gaat wel eens stuk. En wat die dakdragers betreft ook altijd spanbanden gebruiken. Soms is de sluiting gewoon het slot en op een slecht wegdek rammelt dat gewoon stuk en komt de inhoud vrij. Erg gevaarlijk m zeker op een snelweg. Logisch nadenken, niet overbelasten,dubbele of driedubbele beveiliging en er zal je gauw wat overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad, ook bij een moderne fietsendrager zou ik extra zekeren.

Als het ding verder gewoon goed is zou ik hem gebruiken, met extra zekeringen. Zeker als het eenmalig is. Wat ga je nu doen, een nieuwe kopen?

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2018 06:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:49

OmeJoyo

This is me

Ik zou dit ook niet gokken. Neem een moderne fietsdrager die goed uit de test komt. Gebruik deze volgens voorschrift en dan zit je goed. Ik zie heel vaak dragers voorbij komen die niet volgens voorschrift beladen of bevestigd zijn. Ook het bevestigen van extra spanbanden op diverse plekken is af te raden. Je gaat dan spanning/kracht zetten op punten waar die niet voor is ontworpen / berekend en de kans dat er dan op een ander punt iets afbreekt of loskomt is groot.

Er zit ontzettend veel ontwerp, test en keurwerk in zo'n fietsendrager, de kans dat je in 5 minuten iets beters bedenkt dan wat de fabrikant in gedachte heeft is klein.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
EIk snap de paniek niet. Dit soort buizen en profielen zijn stevig genoeg. Als deze goed op de trekhaak past dan is er niets om je zorgen om te maken. Banden extra zekeren met spanbandjes en hetzelfde voor het frame aan die beugel. Hoeft niet strak te zitten. Het is een stukje extra borging.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 14-10-2018 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 20:32
Ik zou er ook niet zo angstig om zijn, ik verwacht niet dat een fabrikant een fietsdrager maakt met een reikwijdte van 15km.
Een keertje voelen bij een volgende stop, een extra tywrap en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Hahahaha, goeie :Y)

Dus. Niemand gaat iedere 10-15 kilometer (is het nu 10 of 15?) controleren of de fietsen nog goed vast zitten.

Er is dus iets anders aan de hand. Ik ken Menabo niet, en heb geen idee wie of wat hier achter zit. Het is in ieder geval geen Thule, zeg maar. Nu is het lastig de kwaliteit van dit soort goederen in te schatten, maar ik vermoed dat het niet gebouwd wordt naar de hoogste standaarden. Dat betekent niet direct dat je auto en/of fietsen gevaar lopen.

Maar.

Stel je voor dat het product wel ondeugdelijk blijkt. De schade aan fietsen en/of auto's kan heel snel de winstmarge op het product (was toch al niet zo duur) teniet doen. Ik vermoed oprecht dat dit risico een gevaar is voor de continuïteit van het bedrijf.

En, dus, moet je daar wat mee. Wat doe je? Je neemt een clausule op in de handleiding die niemand gaat naleven. Menabo is zich er dondersgoed van bewust dat mensen de handleiding niet lezen. En, als ze het al gelezen hebben, dat ze deze niet wordt nageleefd. Die ene zeiksnor die het wel zou doen, koopt waarschijnlijk gewoon een ander product. Niemand gaat iedere 10-15 kilometer stoppen, uitstappen, en aan de fietsen rammelen.

En, dus, maakt niemand recht op een vergoeding bij schade. Menabo tevreden, iedereen tevreden.

Gelukkig gaat het om een oud product. Zoek eens op het internet of er veel van dit soort ongevallen zijn geweest - ik kan niets vinden. Dus denk ik dat je dit product met enig vertrouwen kan gebruiken.

Als je zeker wilt zijn van je zaak, koop dan gewoon een (tweedehands) merkfietsenrek. Dat kan natuurlijk ook.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

@Helixes sorry? Volgens mij ken je de regelgeving omtrent product aansprakelijkheid niet helemaal. Simpelweg onredelijke eisen stellen aan de klant is niet toegestaan. Er moet gekeken worden vanuit waarvoor een product voor bedoelt is. Elke 10 tot 15km controleren is een onredelijke eis. Dus die gaat niet stand houden in een rechtzaak.

Ga er maar vanuit dat het een vertaal fout is en dat er inderdaad bedoelt wordt om na de eerste 10 tot 15km even alles nog een keer na te lopen wat ook logisch is.

Als ik zelf spullen buiten de auto vervoer controleer ik deze meestal al een keer na de eerste stevige drempels. Ik zie genoeg mensen die het vastzetten gelijk wegrijden en dan 5km later een ravage hebben achter gelaten op de weg want ow hij zat toch niet goed vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:42
Wij controleren vaak ook nog even of hij echt goed zit als we ons dorp uit zijn (met veel drempels) voordat we de snelweg op rijden. Gewoon voor de zekerheid, daarna is het ons wel prima :)

Gaat wel om een andere fietsendrager.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan90 op 14-10-2018 11:11 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Jeetje wat ziet dat ding er gammel uit, er zitten niet eens bandjes aan om de wielen van de fiets vast te zetten, wij gebruiken al jaren deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.decathlon.co.uk/media/836/8364943/big_6d38f426-9b6a-4520-be23-0cfdcddf1c99.jpg

Al ontelbare keren mee naar de Alpen gereden met mountainbikes erop en ook naar de Eifel in Duitsland, gaat altijd prima, zit ook nog een handige kiepstand op om spullen uit de achterbak te kunne pakken. Het ding centreert zichzelf automatisch op de trekhaak en zit dus altijd als een huis. Ding heeft stevige klauwen die de fiets bij het frame vasthouden en handige bandjes voor de wielen, nog nooit extra zekering gebruikt en er is nog nooit een fiets ook maar dichtbij bij eraf vallen gekomen.

Die Thule dingen zijn net zo duur als die van Spinder waarmee je veel mensen ziet rondrijden, het valt mij dan altijd op hoe stabiel een Thule eruit ziet en hoe gammel zo een Spinder ding er meestal bijhangt, daar zie je de fietsen vaak individueel wiebelen terwijl het bij de Thule's altijd de gehele drager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik schud altijd de fietsendrager waarbij ik hem tegelijk vaster op de kogeldraai tot dat die niet meer vaster kan.
Scheelt je een h hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22
Voor een fietsendrager die je een paar keer per jaar gebruikt koop ik ook de goedkoopste die functioneel voldoet. Een extra riempje is zo gehaald, maar in de praktijk wordt al het benodigde materiaal meegeleverd.

Voor het wegrijden even testen (drager hoort star geheel te vormen met auto als je hem op het achterste punt flink belast) en bij de eerste stop even nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Giszmo schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 01:03:
“aprés” is het Frans is duidelijk “na” en ga er maar vanuit dat het om de 15 km een vertaalfout is.
Het is net omgekeerd. Dit is een Italiaanse producent; 'ogni' in het Italiaans is 'elke'. Alles niet in het Italiaans kan dus een vertaalfout zijn, maar het Italiaans zal de producent zelf wel hebben nagelezen... De vertalingen zijn 9/10 uitbesteed.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon net als met alles wat je aan / achter je auto mee sleept.. gewoon even controleren na een paar km...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-06 19:31
@Brilsmurfffje Hey die hebben wij ook! :D. Dat is de Thule Europower 916, hij is wel wat zwaarder dan bijvoorbeeld de Thule EuroWay G2 921. De stabiliteit en constructie van die 921 vond ik ook wat beter.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1