Toon posts:

Starten met FPGA's

Pagina: 1
Acties:

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:56
Beste mede-Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het kijken wat er allemaal nodig is om in de wereld van FPGA's te stappen. Ik ben vooral bezig met microcontrollers: vroeger met losse AVR's, de laatste jaren vooral met Arduino's en ESP's. Ik heb dan ook genoeg aanverwante artikelen (elektronicacomponenten, sensoren, enz.) verzameld.

Laatste tijd veel gelezen over FPGA's op webpagina's en zo. Ik moet zeggen: ik zie door de bomen het bos niet meer! Er is zo enorm veel keus. Van zeer eenvoudige bordjes van €13, tot enorm uitgebreide ontwikkelsystemen van € 3.000 plus.

Ik zoek een eenvoudig en goedkoop ontwikkelbordje, zonder poespas: LEDjes, drukknoppen, breadboards, e.d. heb ik zoals gezegd genoeg.

Ik ben op het volgende uitgekomen. Een Altera Cyclone IV development board met USB Blaster programmer voor ca. € 20. Met als ontwikkelomgeving de Quartus lite IDE.

Kan iemand mij zeggen of dit een goede combinatie is? Of zijn er betere keuzes te maken. :)

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 00:46
Die altera cyclone IV maar dan de officiele gebruikten wij op de hogeschool. Die word al niet meer ondersteund door windows 10 vgm. Was iig een gerommel om het aan de praat te krijgen. Dat heb je hier ook mee want je hebt geen officiele USB blaster. Dan vind ik het zelf ook al een gerommel.

Is die nieuwe arduino MKR fpga niet wat? Dan kan je programmeren met Verilog en VHDL vgm, en je kan met digitale blokken werken in hun cloud systeem. Anders zou ik beginnen met een vrij nieuwe FPGA in de goedkopere lijn, zodat je redelijk nieuwe hardware hebt.

• DurkVell
Aha, mijn dank! Gepruts om het spul aan de praat te krijgen, daar heb ik geen behoefte aan.

Dat MKR bordje staat voor ca. € 62 op de Arduino-site. Heeft o.a. een Cyclone 10 aan boord. Ik zie ook goedkope ontwikkelbordjes (ca. € 25) met de Cyclone 10 en de MAX10. Dat misschien ook een optie?

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 00:46
Ja kan zeker een optie zijn. Hou alleen rekening dat je waarschijnlijk veel sneller up en running bent met de arduino aangezien. De opzet is ietsje minder professioneel maar het werkt, snel en makkelijk.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:22
Ik zou toch inderdaad kijken naar iets moderners dan een Cyclone 4, eventueel een Cyclone V of een Arria-10 SoC zijn erg leuk vanwege de geintegreerde ARM CPU waar je ook iets meer mee kan doen. Arria-10 is wel (een stuk) duurder waarschijnlijk.

Als je vooral naar prijs kijkt zou zo'n bordje ook leuk speelgoed zijn:
https://www.digikey.nl/pr...-KIT/1100-1288-ND/6709124

[Voor 26% gewijzigd door Garyu op 01-10-2018 13:45]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zou in elk geval NIET voor een Xilinx kiezen, toen ik daar een paar jaar terug mee moest werken voor mijn studie, was de tooling bedroevend. Altera beviel mij 100 keer beter.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 19:01
Ik zou je nu eigenlijk niet adviseren om met een Altera/Intel board te beginnen. Als ik rondkijk bij bedrijven is het 9 vd 10 keer nu Xilinx. En dan hoofdzakelijk de Zync 7000 serie.

Als board zou je kunnen kijken naar een Digilent Cora-Z7 bijvoorbeeld.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Misschien even heel flauw, maar waarom wil je meteen een hardwarebordje?
Ik heb 2x FPGA development op hardware gedaan, maar de hardware heb je geen drol aan zodra je VHDL, simulatie en synthese niet beheerst. En daar heb je geen hardware voor nodig. Tenzij je een 'luxe' FPGA hebt kun je debuggen met hardware vergeten en ben je toegewezen op je simulatie, dus daarom challenge ik je een beetje over waarom je een hardware bordje wil hebben.

• Garyu
Vorlon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:16:
Ik zou je nu eigenlijk niet adviseren om met een Altera/Intel board te beginnen. Als ik rondkijk bij bedrijven is het 9 vd 10 keer nu Xilinx. En dan hoofdzakelijk de Zync 7000 serie.

Als board zou je kunnen kijken naar een Digilent Cora-Z7 bijvoorbeeld.
Wij werken met allebei, afhankelijk van klanten. Zynq 7000 als Cyclone V is vergelijkbaar qua functioneren. Als je het een beheerst dan ben je minus wat tooling etc. snel up to date met andere platformen. Ik zou me juist niet laten leiden door Xilinx vs. Intel maar gewoon kijken wat de laagste leercurve heeft en prijs heeft.

Qua spelen met hardware hierboven, natuurlijk is het niet *nodig* om met hardware aan de slag te gaan, maar het is zo veel leuker als je code uiteindelijk ook in het echt draait dat het wel de moeite waard is om iets van hardware te hebben om mee te spelen. Een Zynq 7000 kit of een Cyclone V kit is niet heel duur, er zitten volgens mij standaard development software bij dus de vraag is dan vooral "waarom niet"?

• DurkVell
Flake schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:29:
Ik heb 2x FPGA development op hardware gedaan, maar de hardware heb je geen drol aan zodra je VHDL, simulatie en synthese niet beheerst. En daar heb je geen hardware voor nodig. Tenzij je een 'luxe' FPGA hebt kun je debuggen met hardware vergeten en ben je toegewezen op je simulatie, dus daarom challenge ik je een beetje over waarom je een hardware bordje wil hebben.
Daar heb je misschien wel gelijk in, maar zoals @Garyu al opmerkt is het wel leuk om het in hardware te zien werken. Misschien alleen maar de "Hello world" FPGA-variant: "Blink". Vandaar dat ik op zoek ging naar een goedkope oplossing: als dat voor € 30 lukt, waarom niet.
Deze bijvoorbeeld.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 10:12
Wellicht handig als je even uitlegt wat luxe fpga is. Ik denk dat je bedoeld dat hij voldoende blokram heeft om iets als signaltap of chipscope te gebruiken.

Dit is en soort logic analyzer voor in een fpga. Onmisbaar voor debugging omdat in sommige gevallen synthese en place&route onverwacht de implementatie veranderd.

Wat natuurlijk wel kan is een simulatie van de ge place&routte design maar dan ben je al een heel stuk verder als wat proberen.
Flake schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:29:

Realme x2 Pro

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik zelf gebruikt dit bordje: https://shop.trenz-electr...28382-Avnet-MiniZed-Board

Voor ongeveer 80 euro gekocht, Zeer goedkoop voor de spec, op de FPGA region (naast de arm core die linux draait) kan je best wat kwijt.

Er zit gelijk een Xilinx SDx licentie bij (Zit HLS, simulator, full microblaze, e.d. in).

Alles zit onboard en gaat via usb (jtag e.d.)

Lijkt mij een goed bord (vanwege de uitgebreide licentie die er bij zit) om te starten.
Vooral de combinatie van Linux op de ARM core + hardware accell op de FPGA.

De Pynq.io is ook leuk, maar een stuk duurder.

edit: fix link².

[Voor 25% gewijzigd door MacGrumpy op 01-10-2018 18:25]

• DurkVell
Hartelijk dank voor jullie input. Ik ga me toch maar eerst verdiepen in de software (zoals @Flake ook al opperde), waarschijnlijk Quartus, dan ga ik later wel op zoek naar een FPGA-bordje.

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 00:25
Voor als je weer op zoek gaat naar een bordje; volgens mij zijn dit wel leuke en toegankelijke bordjes: https://tinyfpga.com/

• Garyu
Wij hebben hier ook wel Zedboards gebruikt, zeker me een goed instapbordje met veel mogelijkheden en niet te duur. Bedenk wel dat je dan weer beter met Vivado aan de slag kan gaan ipv Quartus. Wat mij betreft lood om oud ijzer, maar ik zou in het begin niet allebei de tools door elkaar heen willen leren - dus tenminste of Altera/Intel of Xilinx zou ik wel een initiele keuze maken.

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 16:27
ik zie hier veel discussie over Xilinx vs altera maar vaak wordt de 3e speler vergeten

Lattice

Zoals gezegd een kleinere speler. ik heb zelf alleen met de FPGA's en CPLD's van Xilinx gewerkt maar vond dat niet echt geweldig.

de Tool's en dev bordjes van lattice zijn makkelijk te krijgen en goedkoop. bij farnell koop je zoiets voor 2 tientjes

https://nl.farnell.com/la...nt14_Netherlands%2Fsearch

[Voor 23% gewijzigd door EHelmond op 03-10-2018 18:10. Reden: link gefikst]

• DurkVell
JDTeunis schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:27:
Voor als je weer op zoek gaat naar een bordje; volgens mij zijn dit wel leuke en toegankelijke bordjes: https://tinyfpga.com/
Dat ziet er ook wel leuk uit! Met chips van Lattice.
Ook nog een mooie prijs en via Elektor te koop. Zelfs dáár voor een mooie prijs. :9 Dat zie je niet vaak.

Iemand ervaring met de tools van Lattice?

• DurkVell
EHelmond schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:08:
de Tool's en dev bordjes van lattice zijn makkelijk te krijgen en goedkoop. bij farnell koop je zoiets voor 2 tientjes

https://nl.farnell.com/la...nt14_Netherlands%2Fsearch
Dit is ook interessant, goedkoop. Alleen zie ik dat de programmer (Lattice diamond programmer) zo'n € 160 is. :-(

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-06 12:24
Ik ben ook opzoek naar een starters kit, maar wil er graag lvds driver op kunnen bakken zodat ik een aardige adc op aan kan sluiten van pakweg 100Mega samples /s
En dan naar een pcie interface met ddr als buffer, denk dat dat niet lukt voor een paar tientjes :(

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• EHelmond
DurkVell schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

Dit is ook interessant, goedkoop. Alleen zie ik dat de programmer (Lattice diamond programmer) zo'n € 160 is. :-(
je hebt voor dat bordje helemaal geen programmer meer nodig ;)

uit de data sheet
USB connector – provides a communication and debug port via a USB-to-RS-232 physical channel and programming
interface to the PC

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
Ik ben Xilinx Field Application engineer en heb dus een vrij stevige bias naar Xilinx maar dit is volgens mij het leukste wat je op FPGA gebied op dit moment kan kopen voor een redelijk bedrag:

http://www.ultrazed.org/product/ultra96 - $ 249.-

Voor het toevoegen van drukknopjes etc koop je dit er dan bij:
https://www.seeedstudio.c...-for-96Boards-p-2618.html

Wel iets duurder maar dan heb je wel een mooie SoC met quad core ARM Cortex A53 en GPU en 16-nm FPGA fabric met alle toeters en bellen.

Als SBC aan een DisplayPort monitor te hangen en vanuit Linux je FPGA aan het werk te zetten.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• kdeboois
@DurkVell Heb je al iets gekozen ? Kan ik je wellicht nog ergens mee helpen ? Ik ben ook 15 jaar met Altera bezig geweest dus daar kan ik je ook mee assisteren.

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
TommyboyNL schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:55:
Ik zou in elk geval NIET voor een Xilinx kiezen, toen ik daar een paar jaar terug mee moest werken voor mijn studie, was de tooling bedroevend. Altera beviel mij 100 keer beter.
Dit inderdaad. Ik snap de fpga producenten dan ook niet. De hardware is extreem duur, Vivado en Quartus zijn extreem duur en buggy. Fpga's zijn extreem moeilijk te programmeren. De bsp's zitten vol met bugs en als ontwikkelaar had ik het gevoel dat ik de test afdeling voor de producent ben, bovendien is er geen support.

Erger nog fpga's hebben eigenlijk geen bestaansrecht meer omdat ze al lang vooral door gpu's maar ook door moderne cpu's qua rekenkracht ingehaald zijn. De belofte van low latency en low power is leuk maar voor veel toepassingen kunnen fpga's zelfs in performance per watt al niet meer tegen gpu's op.

De ontwikkeltijd voor fpga projecten, zelfs met hls is zo lang en dus duur dat het in de praktijk vrijwel nooit uit kan. Wel respect trouwens voor de sales mensen van Xilinx en Altera, nog nooit ergens zo'n hoop lucht verkocht zien worden.

• DurkVell
kdeboois schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:38:
@DurkVell Heb je al iets gekozen ? Kan ik je wellicht nog ergens mee helpen ? Ik ben ook 15 jaar met Altera bezig geweest dus daar kan ik je ook mee assisteren.
Nee, nog niet echt. Ik heb wel besloten me eerst maar in de software te storten en later bijpassende hardware te zoeken. Maar als ik de reactie van @gold_dust lees ......

In ieder geval hartelijk dank voor het aanbod, wellicht kom ik nog een keer bij je aankloppen. ;)

• kdeboois
gold_dust schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:18:
[...]

Dit inderdaad. Ik snap de fpga producenten dan ook niet. De hardware is extreem duur, Vivado en Quartus zijn extreem duur en buggy. Fpga's zijn extreem moeilijk te programmeren. De bsp's zitten vol met bugs en als ontwikkelaar had ik het gevoel dat ik de test afdeling voor de producent ben, bovendien is er geen support.

Erger nog fpga's hebben eigenlijk geen bestaansrecht meer omdat ze al lang vooral door gpu's maar ook door moderne cpu's qua rekenkracht ingehaald zijn. De belofte van low latency en low power is leuk maar voor veel toepassingen kunnen fpga's zelfs in performance per watt al niet meer tegen gpu's op.

De ontwikkeltijd voor fpga projecten, zelfs met hls is zo lang en dus duur dat het in de praktijk vrijwel nooit uit kan. Wel respect trouwens voor de sales mensen van Xilinx en Altera, nog nooit ergens zo'n hoop lucht verkocht zien worden.
Je hebt goedkope en er dure FPGA's. De kleintjes zijn erg betaalbaar, maar als je alleen in het GPU / HPC domein kijkt zit je met dure FPGA's inderdaad. Extreem duur is wellicht iets overdreven.

Zowel Vivado als Quartus zijn voor die kleinere FPGA's en SoC's (je hebt het over bsp's dus ga er vanuit dat je met Zynq of SoC devices hebt gewerkt) zijn gratis.

FPGA's in Hardware Description Languages programmeren is inderdaad een vak apart. Gelukkig zijn met de komst van de 'gratis' High Level Synthesis tools er meer mogelijkheden gekomen om dit eenvoudiger te maken. Meer en meer processing libraries worden hier ook voor geoptimaliseerd en dat brengt de drempel verder naar beneden.

Die bsp's zijn veelal nog erg nieuw, dus daar zitten bugs in. Gelukkig zijn ze opensource en kan je met de communitie zelf iets aan doen. Met de juiste contacten is er wellicht wel support. Ik doe niets anders in mijn dagelijkse werk...

FPGA's zijn al jaren in ontwikkeling en hebben meer en meer processing elementen gekregen. Voorheen was de discussie MCU, DSP of FPGA en nu is de keuze tussen CPU, GPU of FPGA. De FPGA is dus duidelijk aan een opmars bezig. Om nu het einde van de FPGA aan te kondigen omdat er snellere CPU's (al jaren niet echt sneller geworden per core) en snellere GPU's zijn is wat kort door de bocht. Er zijn veel toepassingsgebieden waar de FPGA niet te vervangen is door een GPU of CPU.

Dat de ontwikkeltijd langer is voor FPGA's is een feit. Met CPU's of GPU's begin je met een kant en klaar product en met de FPGA moet je eerst zelf de functie bepalen en programmeren. Dit geeft mogelijkheden maar daar zitten ook risico's en tijdsinvesteringen aan vast. HLS is daar een hulpmiddel maar niet de totale oplossing. Je zal altijd meer tijd kwijt zijn en er zijn toepassingen waarbij iets kant en klaars handiger, sneller en goedkoper is. Bij EBV hoeven we niet op één paard te wedden en zullen we klanten altijd aanraden om in die gevallen een andere oplossing te kiezen. Als we dat niet zouden doen, doet onze concurrent dat namelijk wel. In de praktijk moet je je daar dus van bewust zijn en met wat realisme kan het dan gewoon uit.

Ik zal je respect doorgeven als ik ze spreek !

My 2 cents...

• kdeboois
DurkVell schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:28:
[...]

Nee, nog niet echt. Ik heb wel besloten me eerst maar in de software te storten en later bijpassende hardware te zoeken. Maar als ik de reactie van @gold_dust lees ......

In ieder geval hartelijk dank voor het aanbod, wellicht kom ik nog een keer bij je aankloppen. ;)
Een iets wat extreme reactie ;)

• gold_dust
DurkVell schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:28:

Als het gewoon voor de hobby is, is er niks mis met het experimenteren met een fpga. Een Xilinx Zync 7010 of 7020 is vrij betaalbaar, voor fpga begrippen vrij toegankelijk met hls of SDSoc te programmeren(Trenz elektronik biedt voor vrij weinig geld fpga's met SDSoc licentie aan).

Een betaalbaar alternatief is een Intel/Altera Cyclone 5 of 10. Intel biedt inmiddels ook hls aan. Die ontwikkeling is vrij nieuw dus ik zou er niet teveel van verwachten.

Ik zou wel met veel frustratie rekenen en er niet aan beginnen zonder heel veel tijd en geduld. Ik heb in een project wel eens drie maanden nodig gehad om iets op de hardware te laten draaien door meerdere bugs in de software van de fabrikant. Uiteindelijk kon de dure Stratix 5 niet op tegen de rekenkracht van een mid range gpu die een fractie van de prijs kost en tegen een fractie van de ontwikkel kosten.

@kdeboois
Ik ben niet principieel anti-fpga hoewel mijn achtergrond CUDA en optimalisatie op cpu's is. Ik sta op het punt om fpga's weer een kans te geven. Ik werk nu op embedded met een Tegra TX2 en een Movidius VPU en die hebben ook hun beperkingen en tekortkomingen. Maar de genoemde problemen: slechte tools die voor veel frustratie zorgen, hoge kosten voor Vivado en Quartus die vol met bugs zitten, hoge ontwikkelkosten, slechte support, een gesloten wereldje met weinig community support, veel geheimzinnigheid, veel loze marketing , het negeren van de ontwikkeling die gpu's en cpu's doorgemaakt hebben en dat in de marketing ontkennen, gebrek aan open source projecten is gewoon de realiteit.

• kdeboois
@gold_dust Bel gerust eens om een support plannetje te maken. Is van groot belang om te slagen en de juiste verwachtingen te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 22:15

TMoose

Mooooooose !!

Ik zit in hetzelfde schuitje.

Voor het al genoemde pynq platform is ondertussen een pynq-z2 bord uitgekomen, wat voor iets maar dan 100 Euro een zynq 7020 bevat. Hier heb ik mijn zinnen op gezet.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
TMoose schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:18:
Ik zit in hetzelfde schuitje.

Voor het al genoemde pynq platform is ondertussen een pynq-z2 bord uitgekomen, wat voor iets maar dan 100 Euro een zynq 7020 bevat. Hier heb ik mijn zinnen op gezet.
Leuk board. Voor PYNQ zou ik toch ook nog even naar de Ultra96 kijken. Echt wel 2x zo duur maar de logic is geschikter voor zaken als beeldverwerking en AI.

De Zynq 7020 is daar ook voor geschikt en Xilinx zal dat zeker blijven ondersteunen.

Als je vragen hebt, post ze maar hier of stuur een PB.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
Ik heb een tijd geleden deze gekocht: https://nl.mouser.com/Pro...Y%252B4ZdDLJqTxdJ5w%3D%3D

Volgens mij best wel veel voor +/- 100euro

En de tools draaien allemaal op Linux.....win.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
farlane schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:02:
Ik heb een tijd geleden deze gekocht: https://nl.mouser.com/Pro...Y%252B4ZdDLJqTxdJ5w%3D%3D

Volgens mij best wel veel voor +/- 100euro

En de tools draaien allemaal op Linux.....win.
Ook een prima board.

De Xilinx tools draaien natuurlijk ook Linux. Voordeel van PYNQ is dat je in Python op FPGA aan de slag kan. Heeft Intel hier nu ook al iets voor ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• farlane
kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:57:
[...]
De Xilinx tools draaien natuurlijk ook Linux. Voordeel van PYNQ is dat je in Python op FPGA aan de slag kan. Heeft Intel hier nu ook al iets voor ?
Weet ik niet eigenlijk, heb nog te weinig tijd gehad om er diep in te duiken. (Tijd blijft een probleem :P ) Tot nu toe alleen wat met Quartus Lite geexperimenteerd.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• kdeboois
Er is nu een training beschikbaar op Element14 - https://www.element14.com...le-about-training-project

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-06 19:35
@kdeboois Ik heb ook FPGA's geprogrammeerd op school VHDL geprogrammeerd. Volgens mij op een Altera. Zo'n bord met allerlei knopjes, en 7 segment displays en noem het allemaal maar op.
Verschillende kleine projectjes op gedaan.

Microcontrollers kom ik in veel bedrijven tegen. Maar kun jij mij misschien eens wat bedrijven in Nederland op noemen die veel met FPGA's doen? En ik zie ze ook niet vaak in producten terug voor massaproductie.
Wij maken ook electronica met redelijk hoge timing eisen, aansturen van o.a. IGBT's e.d.(muha hoge eisen is relatief natuurlijk.....) Maar dan gebruiken we microcontrollers met DSP pheriperals die ervoor zorgen dat we de timing halen.

Ik ben wel eens benieuwd naar wat voor bedrijven in Nederland, met wat voor producten ze gebruik maken van FPGA's. Worden ze ook wel daadwerkelijk in massaproductie gebruikt? Of gaat men dan vaak naar klant specifieke chips?

Zou leuk zijn als mensen hier uit de FPGA industrie hier antwoord op zou kunnen geven. Ik zit in de embedded wereld een beetje namelijk, en verbaas me dat ik het maar 1x ben tegengekomen.

Wat ik wel heb gelezen is FPGA's die zichzelf programmeren door evolutionaire algoritmes toe te passen op hun eigen neurale network te optimaliseren om zo zeg maar dichterbij de werking van onze eigen hersens te komen. GPU's kunnen dit niet. En daardoor gaan GPU's meer stroom verbruiken voor neural network acties, hierin zie ik een "soort" toekomst. Maar weet niet of hier al echte goede praktijk voorbeelden van zijn.

[Voor 18% gewijzigd door Immutable op 29-09-2019 21:06]

• kdeboois
Dat is wat lastig omdat we met veel bedrijven een geheimhouding hebben afgesproken. Het eenvoudigste is om op vacatures sites te kijken waar ze FPGA mensen zoeken.

De wetenschappelijke instituten mag ik wel noemen en daar moet je denken aan CERN gerelateerde institueerde zoals NIKHEF en in de radio telescopen van Astron. Bij Radboud is een groep bezig met een neutrino detector netwerk en in de financiële wereld zijn er ook een aantal bedrijven bezig. Verder is de video / broadcast wereld waar niet gecomprimeerde video wordt verwerkt ook 100% FPGA gebaseerd.

• Garyu
Ook Audi's rijden rond met fpgas hoor. En als er een markt is die op de kosten let, dan is het wel de autoindustrie.

Fpgas bieden voor bepaalde doelen gewoon mogelijkheden die je in andere producten niet vindt.

Ook in treinen, vliegtuigen en in de automatisering ken ik verschillende bedrijven die fpgas gebruiken.

Voor complexe operaties heb je lang niet altijd genoeg aan een microprocessor of kan je met een CPU niet snel genoeg zijn en / of heb je complexe analoge processing nodig, dan is een fpga vaak nog altijd een logische keus.

Ik werk niet in Nederland dus kan zo snel geen bedrijven noemen, maar internationaal zijn er dus genoeg.

• EHelmond
Ik ken wel een aantal Nederlandse bedrijven die wat met FPGA's doen.
Zoals bijvoorbeeld Adeas, Prodrive en heb me laten vertellen dat er bij ASML ook veel gebruik van wordt gemaakt. Ook heb ik vernomen dat ze in de medische wereld wat meer gebruikt worden.
Ook weet ik van een aantal speciale meetapparatuur dat er FPGA's in zitten..

Zelf heb ik er maar mondjesmaat mee te maken gehad. waar ik nu werk worden ze niet gebruikt en bij een voorgaande job werd er van alles bedacht om er maar voor te zorgen dat we ze niet nodig hadden. misschien is het ook wel een beetje een kip ei verhaal. Ik ken veel meer goede microcontroller programmeurs dan FPGA programmeurs. (steekproef van n=1) als er minder programmeurs zijn zullen ze ook minder toegepast worden.

Toch zijn er zo te zien best wat bedrijven die er wat mee doen.

https://www.indeed.nl/Fpga-vacatures

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 20:36
Ik heb een product gemaakt waarbij een FPGA samenwerkt met een microcontroller. De reden om hiervoor een FPGA in te zetten was dat we hardware interfaces moesten implementeren met harde real-time requirements die voor een microcontroller te complex waren en meer moesten kunnen doen dan de daarvoor beschikbare chips.

Als ik iets met een microcontroller voorelkaar krijg dan ligt daar sterk mijn voorkeur. Het is (voor mij) een stuk makkelijker en sneller om iets in C te implementeren dan in logica.

Ook ben ik redelijk gesteld op Cypres PSoC processors (bijv de PSoC5LP serie), hierbij kun je ook (beperkt) wat logica configureren zodat je sommige dingen door logica kunt laten afhandelen ipv met je C code. De PSoC omgeving heeft ook wat nadelen dus het blijft een beetje een afweging.

• kdeboois

• Genoil
  • Laatst online: 30-01 07:22
Een voorbeeld dat voor een beginner wellicht wat meer tot de verbeelding spreekt dan de hi-tech sector en dat ook nog eens een massaproductie consumentenproduct is, is de Pebble Time smartwatch. Hierin zit een kleine Lattice iCE40 FPGA die niets anders doet dan het display een kwartslag draaien.

Waarom dan zul je denken. Ik weet er het fijne niet van, maar ik geloof dat het verticaal scrollen vanuit de MCU maar 1 in richting snel genoeg ging, alleen paste het display niet in die richting. De FPGA buffered steeds 1 frame en draait vervolgens alle pixels een kwartslag.

Hm niet helemaal zeker of dat het nou was. Las ergens anders dat de FPGA als een soort GPU de MCU offload als display controller.

[Voor 10% gewijzigd door Genoil op 08-10-2019 10:00]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
EHelmond schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:42:
Zoals bijvoorbeeld Adeas, Prodrive en heb me laten vertellen dat er bij ASML ook veel gebruik van wordt gemaakt. ...
Volgens mij is ASML de grootste klant van ProDrive.

Maar goed, ik meld me ook maar eens. Ik ben in 2007 afgestudeerd aan de TUDelft en toen als VHDL/FPGA engineer aan de slag gegaan via Topic Embedded Systems (Best) bij o.a. Royal Philips Research, NXP, AMSL en diverse in-house projecten. (Topic heeft nog een VHDL engineer vacature openstaan). Daarna een paar jaar als VHDL engineer bij Bosch Security Systems (Eindhoven) en een jaar bij DekTec (Hilversum). Toen nog een jaar als FPGA specialist bij de TU Eindhoven en nu ben ik aan het promoveren.

Maar goed, ik heb dus een aantal jaartjes FPGA/VHDL werk gedaan (kdeboois regelmatig in functie ontmoet ;) ), dus ik kan hier wel over meedenken.

Ik heb thuis ook een paar FPGA ontwikkelborden liggen en ik merk dat ik ze eigenlijk niet zo snel ga gebruiken voor projectjes. ZEKER de SoC (ZedBoard, Cyclone V Soc) borden niet. De reden is dat het zoveel meer opstarttijd kost. Bij een processor gooi je er C of C++ code in en voila: je hebt iets. Bij een FPGA moet je om hetzelfde te bereiken een softcore (sofware CPU) laden, pinnen toewijzen, synthetiseren/place and route, debuggen, etc, etc. Even snel zit er niet bij.
Zelfs het 'even laten knipperen van een ledje' heeft nog heel wat voeten in de aarde op die manier.

Bij de moderne SoC borden moet je vaak ook nog eerst een bootloader laden, die dan pas de FPGA code laad... en dan ook nog een linux distro oid om de multi-core ARM goed te kunnen aansturen. Pfff, veel werk.

Bedenk eerste eens /wat/ je wil, en wat de meerwaarde is van een FPGA in het project. Zomaar even voor de leuk zit er niet bij, het is hard werken voor weinig.

(Er zijn trouwens tegenwoordig allerlei C-to-HDL programma's die gouden bergen beloven. Maar zo gemakkelijk vind ik het zelf allemaal niet.)

Qua Altera vs. Xilinx: iig vroeger was Altera (en Verilog als alternatief voor VHDL) meer de Amerikaanse markt en Xilinx meer de Europese. Altera is nu Intel, wat dingen misschien gaat veranderen. Maar toch heb ik -zeker sinds invoering van Zynq- veel mensen over zien stappen van Altera naar Xilinx. Ook heeft Altera zelf de support teruggetrokken uit de Benelux. Je moet nu naar Frankrijk of zo. kdeboois was de laatste der Mohikanen volgens mij, maar die is nu ook van de Xilinx...

U vraagt, wij antwoorden.

• kdeboois
De laatste der Mohikanen is overigens te ontmoeten in Den Haag op 12 & 13 november als Xilinx een groot FPGA event houdt.

• Genoil
  • Laatst online: 30-01 07:22
Nav dit topic toch maar eens de sprong gewaagd. Boekje gelezen (Google Free Range VHDL voor een link die wel de PDF toont, direct linken werkt niet...), oefeningen uit het boek gemaakt, Digilent Basys3 gekocht en na een paar dagen klooien heb ik toch al een klokje en een VGA driver in elkaar gerommeld.

Moet nu helaas weer een betaalde klus doen maar hoop er snel mee verder te kunnen en het toekomstig nog eens te kunnen aanwenden om een lastig probleem op te lossen.

Ik vind de tooling van Xilinx ronduit intimiderend in het begin maar het went snel :). De Basys3 heeft lekker veel toeters en bellen voor een beginner. DRAM en high speed ports komt later wel...

[Voor 27% gewijzigd door Genoil op 01-11-2019 20:48]

• gold_dust
Fpga's zijn in mijn ervaring ondingen die op, een paar hele specifieke zeldzame toepassingen na, volledig zijn ingehaald in kosten/prestatie/gebruiksvriendelijkheid/ontwikkelingskosten door gpu's. Koop gewoon een GTX 1660 of een Tegra Nano en begin met CUDA ontwikkeling, daar zit heel wat meer toekomst in dan fpga ontwikkeling en het ontwikkelen gaat zonder veel frustratie.

Dat Audi en Daimler er in getrapt zijn is gewoon goede marketing van Xilinx en Intel geweest.

Ik heb een ontwikkeltraject met een fpga gedaan, naast de veel te dure fpga hardware(meer dan 5 zo duur dan een gpu die ook nog eens veel sneller is en ook 5x zo hoge ontwikkelkosten) is de toestand van de ontwikkeltools die vol met bugs zitten en waar je ook nog eens 3000€ voor moet betalen gewoon beledigend naar de klant.

Na een maand of 6 aanklooien met het BSP en de ontwikkeltools kwam onze leverancier er zelf uiteindelijk achter dat het BSP helemaal niet kon werken voor de fpga die ze ons geleverd hadden. Wie gaat die 6 maanden ontwikkelingskosten terug betalen?

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:20
@gold_dust:

Ik ben het met je eens dat FPGA ontwikkelingen moeilijker, tijdrovender en kostbaarder zijn dan bv. GPU's. Ook op de ontwikkel tools valt het nodige aan te merken, maar synthesis is nu eenmaal heel wat complexer dan een compiler.

Voor de rest ben ik het absoluut oneens met je opmerkingen. FPGA's zijn niet alleen maar voor een paar zeldzame toepassingen, maar kennen vele toepassingsgebieden waar gewone CPU's of GPU's niet volstaan. Denk bv. aan real-time signaalprocessing, data acquisitie, meetapparatuur, telecom toepassingen.

Ik heb zelf FPGA systemen ontwikkeld voor navigatie en timing apparatuur, die o.a. wordt toegepast in de professionele navigatie wereld en in de telecom industrie. Hier telt iedere nanoseconde, en ik zie niet in hoe deze producten ontwikkeld hadden kunnen worden zonder FPGA's (in ieder geval niet met een GPU!)

Ander voorbeeld: Ik heb hier een oscilloscoop staan die gebaseerd is op een Xilinx Zync chip. Met die ene chip is de scoop in staat meerdere data streams met een snelheid van 1 Gbit/s aan te kunnen en daar dan ook nog eens complexe signaalbewerkingen op toe te passen. En dat alles ook nog eens voor een bescheiden prijs! Een aantal jaren geleden zou een dergelijke scoop een veelvoud gekost hebben.

Dus ja, er zijn naast Audi en Daimler meer merken "in de marketing van Xilinx en Intel getrapt".
Gelukkig maar.

• Garyu
gold_dust schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:33:
Fpga's zijn in mijn ervaring ondingen die op, een paar hele specifieke zeldzame toepassingen na, volledig zijn ingehaald in kosten/prestatie/gebruiksvriendelijkheid/ontwikkelingskosten door gpu's. Koop gewoon een GTX 1660 of een Tegra Nano en begin met CUDA ontwikkeling, daar zit heel wat meer toekomst in dan fpga ontwikkeling en het ontwikkelen gaat zonder veel frustratie.

Dat Audi en Daimler er in getrapt zijn is gewoon goede marketing van Xilinx en Intel geweest.

Ik heb een ontwikkeltraject met een fpga gedaan, naast de veel te dure fpga hardware(meer dan 5 zo duur dan een gpu die ook nog eens veel sneller is en ook 5x zo hoge ontwikkelkosten) is de toestand van de ontwikkeltools die vol met bugs zitten en waar je ook nog eens 3000€ voor moet betalen gewoon beledigend naar de klant.

Na een maand of 6 aanklooien met het BSP en de ontwikkeltools kwam onze leverancier er zelf uiteindelijk achter dat het BSP helemaal niet kon werken voor de fpga die ze ons geleverd hadden. Wie gaat die 6 maanden ontwikkelingskosten terug betalen?
Absoluut oneens. Ja het is ingewikkeld spul, en ja, je hebt het voor huis tuin en keuken gebruik waarschijnlijk niet echt nodig..maar nee. Een GPU gaat zo snel geen fpga vervangen voor Audi bijvoorbeeld. Een GPU is niet deterministisch en kan daardoor waarschijnlijk nauwelijks direct in een auto ingezet worden. Nvidia probeert het overigens zeker wel. Kijk maar naar de autonoom rijden bordjes die ze uitbrengen. Maar echt acceptatie vinden ze nog niet.

• kdeboois

Je valt een beetje in herhaling. Wat ooit waar was voor FPGA hoeft vandaag echt geen issue meer te zijn.

Laten we eens afspreken om dit face-to-face te bespreken.

Je kan met de gratis tools bijna alles doen tegenwoordig en met Vitis heeft Xilinx net een heel nieuw platform gelanceerd om bijna al je bezwaren aan de kant te schuiven.

• farlane
kdeboois schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:55:
[...]
Je kan met de gratis tools bijna alles doen tegenwoordig en met Vitis heeft Xilinx net een heel nieuw platform gelanceerd om bijna al je bezwaren aan de kant te schuiven.
Hoe relevant is Vitis als je in tegenstelling tot de reset van marketingland niet in AI of ML applicaties doet? Het ziet er wel deftig uit moet ik zeggen....

Ik vraag dit omdat ik geinteresseerd ben in FPGA's en in de hoedanigheid als semi-systeemontwerper wat beter een idee wil hebben wanneer ze wel of niet toe te passen.

[Voor 17% gewijzigd door farlane op 06-11-2019 13:51]

• kdeboois
farlane schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:47:
[...]

Hoe relevant is Vitis als je in tegenstelling tot de reset van marketingland niet in AI of ML applicaties doet? Het ziet er wel deftig uit moet ik zeggen....

Ik vraag dit omdat ik geinteresseerd ben in FPGA's en in de hoedanigheid als semi-systeemontwerper wat beter een idee wil hebben wanneer ze wel of niet toe te passen.
Je hebt Vitis en Vitis AI.

Vitis is de nieuwe naam van wat voorheen de SDK genoemd werd. Ze hebben echter SDAccel en SDSoC vast onderdeel gemaakt.

Naast AI / ML applicaties zijn er generieke libraries voor OpenCV, compressie, lineare algebra etc gemaakt.

Door Vitis is er een standaard runtime voor de verschillende platformen en delen die deze libraries.

• MeMoRy
Totaal andere toepassingen. Appels en peren. Ik heb FPGA's ingezet in high-speed datacommunicatie en in juist heel kleine devices in kleine oplage. In beide gevallen had een GPU niet gepast (O.a. ivm IO speed en memory latency), en bood een CPU niet genoeg parallelle low-latency functies.
Oh, dit is dus gewoon persoonlijke frustratie. Investeren is bedrijfsrisico. Daarbij is het de verantwoordelijkheid van de investeerder het risico te minimaliseren door goed (voor)onderzoek te doen. Wellicht hadden jullie beter wat VHDL/FPGA specialisten kunnen inhuren.
Ik denk dat die jongens iets beter weten waar ze aan beginnen dan jouw bedrijf.

Soweiso, een (stijgende) omzet van 3 miljard geef aan dat genoeg mensen FPGA's gebruiken.

• gold_dust
Ik moet het toch echt volledig oneens zijn met bovenstaande reacties. In veel(de meeste) toepassingen zijn fpga's niet de juiste keuze. Dat betekent overigens niet dat ze geen bestaansrecht hebben, er zijn zeker niches waar fpga's een betere keuze zijn dan een gpu of cpu.

In mijn vakgebied hebben fpga's geen zin en zie je ook wanhopige marketing vooral van Xilinx, Vitis AI lijkt de nieuwste hype te zijn. Het feit is gewoon dat voor de toepassingen waar ik aan werk een fpga van €10k langzamer is dan een gpu van €300, de ontwikkelkosten 5-10x zo hoog zijn en 5-10x zo lang duren. De laatste milliseconde latency is voor ons niet doorslaggegevend. Ik heb onze fpga leverancier laatst nog gevraagd om wat benchmarks aan te leveren van fpga's vs gpu's, ze reageren niet eens meer omdat ze weten dat ze niks te bieden hebben.

Ik snap wel als je éénmaal in het wereldje zit, dat je dan fpga's blijft verdedigen omdat je je geld er mee verdient. Maar objectief gezien hebben fpga's weinig meer te bieden. De fpga leveranciers hebben wel degelijk harde klappen gekregen van NVIDIA, Altera kon zelfs niet meer zelfstandig verder en Altera/Intel liggen nog steeds hopeloos achter op Xilinx.

Maar dit gaat wel wat offtopic zo, de TS is gewoon op zoek naar een simpel fpga board om mee te prutsen en de juiste opties daarvoor zijn al genoemd.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:20
gold_dust schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:07:
In mijn vakgebied hebben fpga's geen zin
Dit! Dat FPGA's in jouw vakgebied geen zin hebben: prima! Dat jij slechte ervaringen hebt met het moeizaam ontwikkelen van FPGA systemen: jammer.

Maar dat is nog geen reden om hier -bij herhaling- te gaan lopen fulmineren tegen FPGA's.

Daar is TS ook niet mee geholpen. TS wil gewoon ervaring op doen met FPGA's, en komt er dan
vanzelf wel achter of FPGA's interessant voor hem zijn of niet.
Bij voorbaat iemand ontmoedigen omdat-ie iets wil leren werkt contraproductief.
Het feit is gewoon dat voor de toepassingen waar ik aan werk een fpga van €10k langzamer is dan een gpu van €300
Dat zou best kunnen, maar dan nog kan je niet generaliseren door te stellen dat FPGA's ondingen zijn en slechts in niche markten toe te passen zijn.

In het vakgebied waar ik werkzaam ben, kan ik helemaal niets met NVIDIA of GPU's. Maar dat is voor mij nog geen reden om NVIDIA neer te halen. Ook GPU's hebben ongetwijfeld hun niches...
, de ontwikkelkosten 5-10x zo hoog zijn en 5-10x zo lang duren.
Dat laatste hangt vooral af van je ervaring, achtergrond en toepassing.

Ik heb zelf een achtergrond als hardware developer en kijk daardoor wellicht anders tegen FPGA's aan.
Ik heb in projecten mensen met een software achtergrond gezien (ben jij dat ook?) die bezig waren met 'programmeren' van FPGA's in VHDL. Dat leverde hele slechte inefficiente code op.
FPGA's 'programmeer' je niet (behalve als je downloaden en flashen ook programmeren noemt).
VHDL is geen programmeertaal maar een taal om hardware te beschrijven. Het wordt erg lastig als je de onderliggende hardware niet begrijpt.
De laatste milliseconde latency is voor ons niet doorslaggegevend.
Er zijn talloze toepassingen waar dat wel het geval is, vaak zelfs op sub-microseconde niveau.
Ik snap wel als je éénmaal in het wereldje zit, dat je dan fpga's blijft verdedigen omdat je je geld er mee verdient.
Nee, dat is te kort door de bocht (als ik voor mezelf spreek). Als ik een project kan doen met bv. alleen maar een microcontroller, heeft dat mijn voorkeur. Ik ga geen FPGA's gebruiken 'om het gebruik" of omdat het kan.
Maar als iets alleen maar in hardware gerealiseerd kan worden (bv. vanwege interfacing of wanneer hoge snelheden gewenst zijn), dan ben ik blij dat er FPGA's beschikbaar zijn. Vroeger moest je alles met losse chip's maken, dan dat was kostbaar, tijdrovend en inflexibel.
FPGA's besparen dan chip's, kosten, tijd en zijn vooral flexibeler als de hardware al in productie is.
Maar objectief gezien hebben fpga's weinig meer te bieden.
Ik zou hierin de term objectief veranderen in subjectief. Dan klopt het aardig.

• kdeboois
Ik heb onze fpga leverancier laatst nog gevraagd om wat benchmarks aan te leveren van fpga's vs gpu's, ze reageren niet eens meer omdat ze weten dat ze niks te bieden hebben.
Ik heb inmiddels twee keer je aangeboden om contact te leggen en heb geen benchmark vraag van je ontvangen.

Wellicht heb je het naar de verkeerde leverancier gestuurd.

De rest van je post laat ik even voor wat het is.

• MeMoRy
...wanhopige marketing vooral van Xilinx...
...ze reageren niet eens meer omdat ze weten dat ze niks te bieden hebben...
...je dan fpga's blijft verdedigen omdat je je geld er mee verdient...
...objectief gezien hebben fpga's weinig meer te bieden...
Manmanmanman, wat een negativiteit.
Ik zit al bijna 5 jaar niet meer in de FPGA wereld en verdien er dus niets mee.Toch zie ik echt nog wel het nut van FPGA's, en gezien de omzetcijfers van Xilinx die ik eerder quote, zijn het bewijs dat er genoeg bedrijven zijn die FPGAs gebruiken.
Dat iets voor jou niet werkt betekent toch niet dat het slecht is?

Jij bent zo gefocussed op je negatieve ervaring dat je alleen maar gal blijft spuwen.

• gold_dust
kdeboois schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:26:
Ik heb inmiddels twee keer je aangeboden om contact te leggen en heb geen benchmark vraag van je ontvangen.

Wellicht heb je het naar de verkeerde leverancier gestuurd.

De rest van je post laat ik even voor wat het is.
De applicatie die wij ontwikkeld hebben draait al lang succesvol op een gpu, op dit moment nog wisselen naar fpga's zou zinloos zijn. Het is massale floating point math wat er gebeurt dus fpga's kunnen daar sowieso niet meekomen. Beter maar geen contact met nog meer aanbieders, managers blijven gevoelig voor sales presentaties.

Xilinx Vitis lijkt me wel interessant, ik ga volgend jaar als ik meer tijd heb de software eens bekijken en een evaluatie board bestellen. Ik hoop dat de software en tooling inmiddels wat minder bugs hebben, anders loopt het weer op niks uit.

• kdeboois
gold_dust schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:23:
[...]

De applicatie die wij ontwikkeld hebben draait al lang succesvol op een gpu, op dit moment nog wisselen naar fpga's zou zinloos zijn. Het is massale floating point math wat er gebeurt dus fpga's kunnen daar sowieso niet meekomen. Beter maar geen contact met nog meer aanbieders, managers blijven gevoelig voor sales presentaties.

Xilinx Vitis lijkt me wel interessant, ik ga volgend jaar als ik meer tijd heb de software eens bekijken en een evaluatie board bestellen. Ik hoop dat de software en tooling inmiddels wat minder bugs hebben, anders loopt het weer op niks uit.
Je kan bij ons gewoon een board lenen. Spaart je een boel geld als het niks blijkt te zijn.

De 1.0 release is natuurlijk niet bug-vrij. We gaan in begin 2020 de eerste workshop organiseren en we kunnen een feature roadmap aan je geven zodat je zelf het beste instappunt kan bepalen.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:43
Interessant discussie, ik heb de nodige ervaringen met zowel FPGA's programmeren als ASIC design, en ook kennis van SW (inclusief wat OpenCL/CUDA).

En mijn opinie: CPU, GPU en FPGA hebben allemaal recht om te bestaan, en doen elk heel goed wat ze voor gemaakt zijn!

Er zijn genoeg architecten dat wel kiezen wat het beste is voor _hun_ toepassing.

Zie het als verschillend gereedschap, elk tool heeft zijn nut.

Een paar voorbeeldje om terug op de eerdere vraag te antwoorden, waar zitten FPGAs in?
- telecom apparatuur (DSL modems tot basestations, grote routers, ...)
- medische apparatuur (i.e. scanners, ...)
- real-time controle (industriele machines, robots, i.e. ASML machines...)
- prototypes van ASICs, test omgeving, ...

We hebben wat goedkope borden, ZedBoard en zo. Al wat ouder, maar goedkoop. de MKR Vidor is mss nog een aanrader, maar is vrij klein.

RTL ontwikkelen is wel een vak apart :)

Eventueel een website met leuke bordjes, van goedkoop tot duur:
https://shop.trenz-electr...lectronic/TE07XX-Artix-7/

Zelf een Raspberry Pi formaat:
https://shop.trenz-electr...SmartBerry-Microsemi-SF2/

[Voor 23% gewijzigd door bjp op 20-12-2019 21:41. Reden: extra info]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee