Toon posts:

Dubben tussen Denon AVR of Heos Bar + rest

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 17:03
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Aanpassing van mijn homecinemen/surroundset.

Wat is je budget?
1000-2000.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Surroundgeluid waarbij ik speakers draadloos kan verbinden om zo geen kabels over de vloer (meer) te hebben en een wat betere luisterervaring bij films. En kabelgoten plaatsen gaat ook niet echt handig.

Wat heb je zelf al gevonden?
Keuze eigenlijk tussen Heos Bar + Heos Subwoofer aangevuld met satellietspeakers of een Denon AVR-surround-receiver met Heos-ondersteuning:
Denon Heos AVR
Denon AVR-X1400H, X2400H, X1500H, X2500H

Welke vragen heb je hier nog over?
IMomenteel heb ik een Pioneer VSX-1015k van bijna 13 jaar oud. Voldoet op zich prima met 5.0-luidsprekeropstelling. 2 frontspeakers zijn ruim 20 jaar oude JBL-zuilen, centerspeaker is een Polk en als achterspeakers die naast de bank staan gebruik ik nog oudere Technics-luidsprekers die voordat de JBL's er waren dienst deden als luidsprekers voor mijn toenmalige stereoset en naderhand nog ingezet zijn als betere luidsprekers voor een midisetje voor de slaapkamer. ;-)
De JBL-zuilen en centerspeaker zou ik nog willen/kunnen gebruiken in een setup met een AVR-receiver. De achterspeakers zouden het veld moeten ruimen. De afweging is idd of ik voor een receiver moet gaan met de Heos-ondersteuning zodat ik daar dan een paar Heos 1 of 3-speakers draadloos kan verbinden als rears. En evt. uitbreiden met speakers in andere kamers.
Waar de rest van het gezin meer moeite heeft is het bedienen van meer apparaten. Praktischer voor hun zou denk ik zijn een Heos Bar met de bijbehorende rear-speakers, al dan niet met een subwoofer.
Voor het beeld gebruik ik een recentelijk gekochte Samsung 55inch UHD-tv die aangesloten is op de Pioneer via optische kabel (Pioneer heeft geen HDMI). Voordeel van deze tv is overigens dat ik sowieso al wat apparaten kon verwijderen zodals de Mede8er mediaplayer en de satellietontvanger, waardoor de kabelspaghetti al een stuk minder is geworden.

Heeft iemand ervaringen met het combineren van oude speakers met draadloze speakers?
En heeft iemand (al dan niet goede) ervaringen met de Heos Soundbar + rest of de Denon receivers met Heos? Waar op te letten? Beeld hoeft de versterker niet door te geven. Het enige andere apparaat dat ik nog aansluit is de Telfort-tv-ontvanger (zit rechtstreeks op tv) en een dvd-speler.

Ook gekeken naar Sonos en Yamaha, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar iets van Denon.
.

Alle reacties

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-05 22:12
Hou er rekening mee dat draadloos niet volledig draadloos is. De speakers moeten nog aangesloten worden op het lichtnet.

• DikkieDick
Nee, dat weet ik idd. En dat is ook geen probleem. Heb stopcontacten op de plekken waar de achterspeakers moeten komen te staan zonder dat ik snoeren heel erg in het zicht heb.

• Erichunter
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:37
Heb zelf ook voor deze keuze gestaan, heb zelf gekozen voor de denon AVR-x1400H icm een paar B&W zuilen. Doorslag was voor mij dat ik een mooier geluid verkreeg dan uit de HEOS bar en qua kosten niet veel meer kwijt was. Ben er zeer zeker over te spreken en bediening van bijvoorbeeld spotify werkt hetzelfde als bij een HEOS bar. Je kunt in de spotify app je AVR selecteren en deze schakelt in en na enkele seconden speelt de AVR het gekozen nummer af.

Over het combineren van deze AVR met draadloze speakers kan ik je nog geen advies geven, wellicht in de toekomst.

• DikkieDick
Bedankt Eric Denk zelf dat de oplossing in mijn geval met de x1400H voordeliger is dan de Soundbar, omdat ik al beschik over een paar zuilen. De 1400 is inmiddels weer opgevolgd, dus de 1400 is nu nog voordeliger.

• Erichunter
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:37
Je moet alleen goed kijken of de AVR wel draadloze achter speakers kan hebben of dat de AVR alleen zelf zich als HEOS apparaat gedraagt. Kom het niet in de handleiding tegen, met de HEOS AVR van denon zou het wel kunnen.

• DikkieDick
Dat is idd een goede. De handleiding geeft daar geen uitsluitsel over. Ik heb de vraag gedropt bij Denon zelf. In principe viel de Heos AVR af en zou ik liever voor een Xab00H gaan, maar als deze Heos AVR alleen die mogelijkheid heeft dan zou de andere weer afvallen. En wordt de Heos Bar ook wel weer aantrekkelijk.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
DikkieDick schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:12:
Dat is idd een goede. De handleiding geeft daar geen uitsluitsel over. Ik heb de vraag gedropt bij Denon zelf. In principe viel de Heos AVR af en zou ik liever voor een Xab00H gaan, maar als deze Heos AVR alleen die mogelijkheid heeft dan zou de andere weer afvallen. En wordt de Heos Bar ook wel weer aantrekkelijk.
De Heos AVR is de enige receiver van Denon waarmee je de Heos speakers als draadloze surround kan gebruiken. De gewone receivers van het merk die Heos ondersteunen bieden daarmee alleen de standaard multiroom functionaliteit. Wat jij wil kan dus alleen met de Heos AVR. Yamaha ondersteunt dit overigens ook in hun nieuwe lijn receivers, met hun draadloze MusicCast speakers.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• DikkieDick
Wekko306 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:53:
[...]

De Heos AVR is de enige receiver van Denon waarmee je de Heos speakers als draadloze surround kan gebruiken. De gewone receivers van het merk die Heos ondersteunen bieden daarmee alleen de standaard multiroom functionaliteit. Wat jij wil kan dus alleen met de Heos AVR. Yamaha ondersteunt dit overigens ook in hun nieuwe lijn receivers, met hun draadloze MusicCast speakers.
Ok. Thanx. Dat is idd jammer als het alleen met de Heos AVR kan. Is nog steeds de voordeliger optie tov de Heos Bar omdat ik de frontspeakers en centerspeaker kan hergebruiken. Als Yamaha ook multiroom aankan is dat ook nog niet zo gek. Zal daar ook eens in verdiepen. Heb de bar in de winkel gehoord en daar was ik wel gecharmeerd van. Klonk lang niet verkeerd voor mijn oortjes. Lijkt erop dat de Yamaha RX-V685 dit zou kunnen, maar ik mis denk ik de optie om in meerdere kamers (meer dan 1 andere dan) speakers te plaatsen (als ik dat zou willen).

[Voor 8% gewijzigd door DikkieDick op 02-10-2018 08:37]

• Wekko306
  • Nu online
DikkieDick schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:24:
[...]

Ok. Thanx. Dat is idd jammer als het alleen met de Heos AVR kan. Is nog steeds de voordeliger optie tov de Heos Bar omdat ik de frontspeakers en centerspeaker kan hergebruiken. Als Yamaha ook multiroom aankan is dat ook nog niet zo gek. Zal daar ook eens in verdiepen. Heb de bar in de winkel gehoord en daar was ik wel gecharmeerd van. Klonk lang niet verkeerd voor mijn oortjes.
Kan ik me voorstellen. Ik zit behoorlijk in hetzelfde schuitje, dus heb een en anders al eerder uitgezocht maar vooralsnog geen knoop doorgehakt wat het zou moeten worden.
Van Yamaha heb je verschillende modellen in aparte lijnen: de RX-Vx85, de luxere Aventage modellen in de RX-Ax80 lijn en de Slimline RX-S602. Voordeel van de Yamaha keuze is dus dat er opties zijn om later nog uit te breiden aangezien er 7.2 en zelfs 9.2 modellen in deze lijnen beschikbaar zijn (al gaat 9.2 wel over je huidige budget).
Qua surround zou je de MusicCast 20 gebruiken, 50 kan ook maar lijkt mij onnodig.

[Voor 3% gewijzigd door Wekko306 op 02-10-2018 08:37]

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• DikkieDick
Grappig: op het moment dat ik mijn bericht zit te editten plaatste je ook net een reactie. ;-)

• Wekko306
  • Nu online
DikkieDick schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:38:
Grappig: op het moment dat ik mijn bericht zit te editten plaatste je ook net een reactie. ;-)
De multiroom ondersteuning heb ik eerlijk gezegd niet echt uitgezocht, en vind ik persoonlijk ook niet zo belangrijk. Ik verwacht niet vaak de behoefte hebben om geluid vanaf de receiver in de woonkamer te willen laten spelen op een speaker in de badkamer/slaapkamer/studeerkamer dus denk daar niet veel aan te missen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ook weet ik niet of die mogelijkheden bij andere merken dan uitgebreider zijn.

• DikkieDick
Alweerr even geleden, maar nav de tip om naar Yamaha te kijken kwam ik https://www.mediamarkt.nl...cB&gclsrc=aw.ds#meer-info tegen. Wat is hier de adder onder het gras? Want ik zie dat een losse WX-030 al >250 euro kost en deze set zou komen met die 20% korting op nog geen 360.

• DikkieDick
Wekko306 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:34:
[...]

Kan ik me voorstellen. Ik zit behoorlijk in hetzelfde schuitje, dus heb een en anders al eerder uitgezocht maar vooralsnog geen knoop doorgehakt wat het zou moeten worden.
Van Yamaha heb je verschillende modellen in aparte lijnen: de RX-Vx85, de luxere Aventage modellen in de RX-Ax80 lijn en de Slimline RX-S602. Voordeel van de Yamaha keuze is dus dat er opties zijn om later nog uit te breiden aangezien er 7.2 en zelfs 9.2 modellen in deze lijnen beschikbaar zijn (al gaat 9.2 wel over je huidige budget).
Qua surround zou je de MusicCast 20 gebruiken, 50 kan ook maar lijkt mij onnodig.
Ik zit nav deze tip te dubben tussen de RX-V585, V685 en A680. Verschil tussen V685 en A680 lijkt niet zo groot, afgezien van het feit dat de laatstgenoemde DAB+ heeft, maar in de praktijk luister ik toch al amper radio. Dan zou ik de V585 of V685 overwegen. V585 heeft geen phono-ingang. Draai tegenwoordig wel weer platen op een 50 jaar oude Dual, maar ik zou er ook voor kunnen kiezen een platenspeler op de receiver aan te sluiten. Dus denk dat het de V685 gaat worden met een Musiccast 100 SUB en 2 Musiccast 20's. Kan ik toch de bestaande setup aan speakers grotendeels blijven gebruiken. Is ook wel zo fijn. En de oude Pioneer kan misschien met de huidige oude speakers die nu als surroundspeakers dienen naar de slaap/logeerkamer.
Betekent dus eigenlijk dat de Heos Bar sowieso af gaat vallen en de Heos AVR eigenlijk ook wel bijna.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
De WX-030 is wel wat goedkoper dan €250,- : pricewatch: Yamaha WX-030 Wit

Je zou ook nog een maand kunnen wachten.
Misschien dat er nog een leuke black friday deal voorbij komt.

• DikkieDick
@wappiewappie als de WX-030 zonder problemen als surroundspeakers in te zetten zijn is dat helemaal niet gek. Dank. Had vandaag overigens een V685 willen bekijken en scoren, maar Plattetv in Utrecht (waar ik toch moest zijn vanmiddag) had deze niet op voorraad (wel de 385, 485 en 585). Probeerde ik na afloop van vergadering nog vestiging in Arnhem te bellen, maar namen niet op en toen maar weer huischwaarts gekeerd. Bestellen kan altijd nog. En de 685 wil ik toch vanwege de phono en heeft een component ingang. Kan ik mijn DVD-speler daar fatsoenlijk op aansluiten. Onze nieuwe tv heeft zo'n combi av/component-aansluiting. En dat is niet altijd praktisch als iemand weer op de Wii wil. ;-)

O dat ding van de Mediamarkt valt af want de 481 heeft die ondersteuning als surroundspeakers niet voor zover ik weet en kan achterhalen. En het is al een verouderd model.

[Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 20-10-2018 21:50]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@DikkieDick Heb je ook al eens gekeken naar iets uit de RX-A serie van Yamaha? De RX-A 680 is momenteel de goedkoopste instapper in die serie maar voldoet waarschijnlijk al wel voor je?

[Voor 55% gewijzigd door Will_M op 20-10-2018 22:03]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DikkieDick
@wimmel_1 ik heb er idd naar gekeken en vind hem ook mooi. En ik zat er ook over te dubben, maar ik kan de meerprijs van zo'n 150 euro niet rechtvaardigen, tenzij ik behoefte zou hebben aan DAB+ in huis.

Update: A680 heeft geen component en ik heb nog een bijna old skool DVD-speler zonder HDMI. Nu qua beeld aangesloten op de tv, maar de nieuwe tv heeft zo'n combi component-av-aansluiting waarbij je als iemand van de wii gebruik wil maken met de stekkers aan het stoeien moet. Dus wat dat betreft valt de A680 af, ondanks dat er van de DVD-speler niet al te vaak gebruik gemaakt wordt. De A780 lijkt niet verkrijgbaar hier en de A880 gaat aanzienlijk meer kosten. Dan wordt het denk ik toch de V685.

[Voor 55% gewijzigd door DikkieDick op 22-10-2018 08:16]

• DikkieDick
En een half uurtje geleden de V685 besteld die nu 'ineens' weer voordeliger is bij meerdere winkels. En gekozen voor de zilverkleurige variant.
Yamaha reageerde ook nog op mijn vraag mbt in te zetten MusicCast-speakers:

----

Hi Dick, I personally would recommend you the RXV685 its a very nice and solid AV receiver with all the new standards incl. Wireless Surround with MusicCast (MC) 20 and 50.

It is just possible to set the MC 20 and 50 as Surround speakers. The WX010/030 do have hardware limitation, thats why you can't set them as Wireless Surround.

Furthermore of course you can have more MC 20, MC50, WX010, WX030 in different rooms and link them to your RXV685. Its possible with 10 speakers via WiFi and 20 via LAN cable.

Have a good day ??
Daniel

----

• DikkieDick
En de V685 binnen en uiteraard gelijk aangesloten. Geen setup eerst omdat het laat was. Out of the box klonk ie al super. Gisteren de YPAO-microfoon aangesloten om er achter te komen dat ik in het halfduister 2 luidsprekers verkeerd gefaseerd aan had gesloten. ;-)
Wilde de Telfort-settopbox aansluiten via de receiver en dat kan wel via HDMI-passthrough zodat ook de rest er nog gemakkelijk mee om kan gaan als ze tv willen kijken. Maar moet receiver wel op tv staan, dus zou ik daar steeds rekening mee moeten houden. Totdat ik er achter kwam dat de rest van de tv (de apps zeg maar) dan niet via de receiver gaan. Dus toch maar Telfort-bak rechtstreeks naar de tv en tv op de receiver. Alleen krijg/kreeg ik geen HDMI-geluid terug, dus dat gaat nu via de optische kabel (wat voorheen op de Pioneer ook ging).

Maar de eerste indrukken zijn super. Mooie stap voorwaarts. De MusicCast surroundspeakers volgen later.

• Wekko306
  • Nu online
DikkieDick schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:39:
En de V685 binnen en uiteraard gelijk aangesloten. Geen setup eerst omdat het laat was. Out of the box klonk ie al super. Gisteren de YPAO-microfoon aangesloten om er achter te komen dat ik in het halfduister 2 luidsprekers verkeerd gefaseerd aan had gesloten. ;-)
Wilde de Telfort-settopbox aansluiten via de receiver en dat kan wel via HDMI-passthrough zodat ook de rest er nog gemakkelijk mee om kan gaan als ze tv willen kijken. Maar moet receiver wel op tv staan, dus zou ik daar steeds rekening mee moeten houden. Totdat ik er achter kwam dat de rest van de tv (de apps zeg maar) dan niet via de receiver gaan. Dus toch maar Telfort-bak rechtstreeks naar de tv en tv op de receiver. Alleen krijg/kreeg ik geen HDMI-geluid terug, dus dat gaat nu via de optische kabel (wat voorheen op de Pioneer ook ging).

Maar de eerste indrukken zijn super. Mooie stap voorwaarts. De MusicCast surroundspeakers volgen later.
Als je een recente Samsung tv hebt neem ik aan dat die HDMI ARC ondersteunt op tenminste 1 van zijn HDMI poorten. Als je dan daar je HDMI kabel tussen tv en receiver aansluit, een je ARC op je tv inschakelt zou je ook bij het gebruik van tv apps geluid via je receiver moeten krijgen.

• DikkieDick
Heeft idd ARC, maar op d1 of andere manier ging ie niet goed. Na nog een keer er mee stoeien gaat het goed. Zaten 2 HDMI-outs op de Yamaha en bij 1 staat ARC. Dat scheelt weer een touwtje. ;-) Thanx.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee