Multiplier Athlon/Duron

Pagina: 1
Acties:

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
Ik heb een tweede pc met daarin een duron 700 en een Jetway 663AS, in de bios kan ik de multiplier niet aanpassen, is er een andere mogelijkheid om dat aan te veranderen?
hij loop wel 1100 in mijn 1e PC dus das geen probleem.

PS. ik heb de nieuwste biossen wel.

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
ik dacht dat je met de L6 bruggen je multiplier kon veranderen....maar eigen risico >:)

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1440&p=6

• unfor
ziet er gevaarlijk uit... zou het ook met een stanleymes ofzo kunnen?

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Op donderdag 19 juli 2001 22:24 schreef Un4GiveN het volgende:
ziet er gevaarlijk uit... zou het ook met een stanleymes ofzo kunnen?
Stanleymes lijkt me niet zo'n goed idee. Er moet namelijk een stroompje tussen 2 verbonden punten lopen. Daarom moet je het dus normaal gesproken met een potlood doen: het grafiet geleidt namelijk een beetje (genoeg). CPU behandelen met een stanleymes vind ik sowieso een eng idee trouwens.... :)

Overigens betwijfel ik of het überhaupt wel een goed idee is om een pc met een Jetway mobo te gaan overklokken. Ik bedoel, stel dat je al op de 750 of 800 Mhz komt, dan moet je waarschijnlijk de Vcore verhogen om op 850 of 900 of hoger te komen. En ik vraag me af of je bij een moederbord waarbij je al niet eens de multiplier kunt aanpassen wel de Vcore kunt tweaken.........

sigloos

• unfor
nog een probleempje... in mijn eerste pc zit een EPOX 8KTA3 met daarop een TBird 1000 AXHA, ik kan de multiplier wel per 1 veranderen, maar als ik hem op een halve mp zet dan rond ie hem gewoon af naar boven 11.5 word bijv 12 en dat kan ie net niet aan.
word niet te warm maar gaat gewoon flippen.

Verwijderd

Zowel multiplier als voltage kun je met de bruggen aanpassen. Zelf doe ik dat ook regelmatig voor mobo's waar geen overklok-opties ingebakken zitten.

Elk socketA-mobo moet in principe de door de processor gevraagde spanning supporten, dus je zult echt geen mobo tegenkomen dat bv geen 1.8v kan leveren, en als je mobo niet de juiste multiplier gebruikt heb je meestal toch zelf iets foutgedaan (ik ken alleen een probleem met sommige Abit-borden die de 5x niet snappen...)

Bruggen verbinden is een eitje want dat kan gewoon met een potlood, een brug verbreken is een stuk lastiger. Ik doe dat met een stanley-mes, maar is wel lastig want die bruggen zitten dieper dan je denkt.
Sommigen zeggen dat het handig gaat met een dremel maar zo'n handige tool heb ik nog niet.

Vaak kun je wel een beetje handig kiezen zodat je weinig bruggen hoeft te verbreken, zoals bv het Duron-voltage van 1.6 naar 1.8v kan met een enkel potloodstreepje, dus zelfs al is 1.7v genoeg dan zet ik ze nog op 1.8v.
Voor een Duron-750 kun je bv de multiplier niet verhogen maar juist verlagen naar 7 (hoef je maar 1 brug te verbreken) en dan de FSB van 100 naar 133MHz: resultaat 933MHz. Afijn, je snapt de bedoeling: zo weinig mogelijk bruggen verbreken!

PS Duron-700 op 1100? Da's niet slecht, ik heb er al heel veel gehad maar geen van allen echt stabiel boven de 1GHz...

Van 7x naar 11x hoef je ook maar 1 brug van L4 te verbreken, en een paar bruggen in te kleuren!

Zie voor de brug-settings bv mijn homepage.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 19 juli 2001 22:13 schreef Un4GiveN het volgende:
Ik heb een tweede pc met daarin een duron 700 en een Jetway 663AS, in de bios kan ik de multiplier niet aanpassen, is er een andere mogelijkheid om dat aan te veranderen?
hij loop wel 1100 in mijn 1e PC dus das geen probleem.

PS. ik heb de nieuwste biossen wel.
Daarom heb ik dus ipv Jetway de A7V133 gekocht, en wat een verbetering! :)
Pagina: 1