Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Max 50% CPU op Inspiron 17 7778 met Core i7-6500U

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Neophyte808
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-06 02:53

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn vader heeft bij het gebruik van zijn Dell Inspiron 17 7778 last van het feit dat de CPU nooit harder werkt dan 50%. Bij het opstarten en bij het openen van veel verschillende programma's tegelijkertijd zie je dat de CPU usage eerst naar 50% stijgt en daar vervolgens strak op blijft. Soms daalt hij weer iets, maar hij komt nooit boven de 50% uit.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Inspiron 17 7778 met Core i7-6500U
Windows 10
CPU-Z

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gekeken of ik met CPU-Z achter meer informatie over dit probleem kon komen, maar tevergeefs. Ik vraag me af of 50% betekent dat je 1 core hebt met hyperthreading, of 2 cores zonder, òf weer iets anders (kloksnelheid teruggeschroefd?). Task manager, CPU-Z en Systeeminfo geven iig allemaal aan dat hyperthreading al aan staat. Het wijzigen van de power settings had geen invloed op dit probleem. Tevens gekeken of dit een bekend probleem is met dit model laptop of dit type processor, maar geen hits gevonden die qua omschrijving ook maar in de buurt komen van dit probleem.

Een IT-er die bij mijn vader in het gebouw werkt heeft er even naar gekeken en hij zei dat een van de kernen van de processor was uitgeschakeld. Nou ben ik daar sceptisch over, omdat ik daar nog nooit van heb gehoord tenzij het by design is zoals bij die AMD tricores destijds. Hij zei ook dat het vervangen van de adapter door een ander exemplaar het probleem zou kunnen verhelpen. Daar geloof ik al helemaal niets van omdat de laptop zonder adapter dan niet als dual-core zou kunnen functioneren. Het enige dat ik me voor kan stellen is dat de de processor wordt teruggeklokt als de accu niet meer naar behoren presteert, zoals Apple doet met de oudere iPhone modellen.

Iemand enig idee wat de oorzaak en wat de oplossing is?

Alle reacties

• Animalcommencal
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Alles werkt toch gewoon of zie ik het verkeerd?

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:29
Welke software is dit precies waarbij je dit hebt? Het is namelijk een dual-core, dus het zou kan zijn dat je maar 1 Core benut met programma’s.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

Kijk eens naar de power options in Windows configuratie. Kijk vooral naar cpu power options, zet die op 'maximale performance' op 100%. Kijk verder naar temperatuur van de cpu, en naar de snelheid tijdens load.

Als laatst, ik neem aan dat de adapter wel de laptop oplaad?

Edit: met een programma als 'prime95' of IBT zou de cpu altijd naar 100% load moeten gaan, mits temps onder de 90c. Kan je met prime load, cpu-z en coretemp een screenshot plaatsen? Dan kunnen we je beter helpen.

[Voor 62% gewijzigd door millman op 01-10-2018 06:54]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Neophyte808
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-06 02:53

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Nat-Water schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 06:40:
Welke software is dit precies waarbij je dit hebt? Het is namelijk een dual-core, dus het zou kan zijn dat je maar 1 Core benut met programma’s.
Als ik Word, Excel, en Chrome tegelijkertijd open gooi bijvoorbeeld, stijgt de CPU naar 50% en blijft daar i.p.v. de rest van de capaciteit van de processor te benutten. Het maakt de laptop tergend traag en het openen van de programma's kan dan ook prima een halve minuut duren.

Zodra ik de laptop weer in mijn bezit heb zal ik meer informatie posten, maar mijn vader heeft hem nu nog dagelijks nodig voor zijn werk.

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:05
Zit er niet een normale hdd in die gewoon niet sneller dan dat kan?
Als je prime95 installeert en daarmee je cpu belast? Gaat ie dan wel naar 100%?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True