Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe weet facebook mijn vrienden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yeth3119
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:50
Ik heb recent met een inprivate venster en VPN een nieuwe email account gemaakt, zonder iets toe te voegen aan het email adres heb ik een facebook gemaakt met die email adres. Toen het registeren bij facebook was voltooid, kwam ik op het pagina waar er vrienden worden voorgesteld. Naar mijn verbazing waren al deze vrienden uit mijn omgevingen en mensen die ik ken. Een account aanmaken op facebook was ook met een inprivate venster en met VPN aan. Daarnaast heb ik nog geen vrienden toegevoegd, dus het kan niet zijn dat hij naar mijn connecties kijkt.

Mijn vraag is, hoe kan facebook dat weten? Als ik geen contacten heb opgeslagen op mijn email account en daarnaast heb ik nog nooit eerder een facebook account gehad. Ik heb wel mijn nummer gegeven ter verificatie van het account, maar via een telefoon nummer zou het niet mogelijk moeten zijn om mijn contacten op te zoeken.

Ik heb al op internet gezocht naar een antwoord, maar ik kan niemand vinden die op het zelfde manier als ik een account heeft aangemaakt. Ik wou nooit een facebook maken om privacy redenen, maar doordat ik veel belangrijke artikelen mis (geen artikelen van vrienden) had ik besloten om een facebook account te maken die zo min mogelijk informatie over mij zou vrijgeven, maar dat lijkt compleet mislukt te zijn.

Alle reacties

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
je tel # lijkt me logischerwijs de eerste verdachte. Als je whatsapp gebruikt helemaal. Toevallig net in het nieuws dat FB verificatie tel #'s ook toch stiekum gebruikt voor meer dan dat :p

[Voor 36% gewijzigd door maratropa op 30-09-2018 20:45]

specs

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
maar via een telefoon nummer zou het niet mogelijk moeten zijn om mijn contacten op te zoeken.
Vanuit jou gezien misschien niet, maar jouw contacten kunnen zomaar jouw nummer wel opgeslagen hebben staan. Via de facebook app of WhatsApp of facebook Messenger wordt dat adresboek zo naar facebook gestuurd. En tadaa, er is een match :)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:21
Is laatst nog in het nieuws geweest, dat Facebook dus wél je telefoonnummer voor 2fa ook gebruikt voor commerciële doeleinden.

Dus ja iedereen die dat nummer in zijn contacten heeft staan wordt automatisch als potentiële vriend aangemerkt, evenals alle Whatsapp contactpersonen die ze ondanks uitdrukkelijke beloftes die niet te combineren, toch gewoon combineren.

Welkom in de griezelwereld van de big data.

[Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 30-09-2018 20:50. Reden: link toegevoegd]

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Heb ook zoiets met Instagram gehad. Mensen waarvan het telefoonnummer in mijn telefoon staat worden voorgestelt om te volgen. Dan staat er bij dat dit op basis van likes is. Nee, jullie hebben gewoon mijn telefoonnummers uitgelezen en gekoppeld. Op basis van likes is dikke onzin want dat soort accounts volg ik niet en like ik ook niet. Denk dat voor Facebook het telefoonnummer van jou genoeg is geweest, als dit nummer voorkomt in de telefoon van mensen die jij kent is de link snel gemaakt.

• yeth3119
Bedankt allemaal voor jullie antwoord. Ik heb gelijk mijn account gerapporteerd als account niet gemaakt door mij en hij is dus geblokkeerd. Ik neem aan dat het na een maand compleet wordt verwijderd door facebook.

Voor de volgende keer wordt het dan een gratis sim kaart scoren en daarmee een facebook account maken. Ik neem aan dat ik mijn telefoon nummer niet meer hoef te gebruiken buiten het verifieren van mijn account.

• mcDavid
Zal me niet verbazen als ze je dan alsnog op de een of andere manier weten te fingerprinten.

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17:34
Als je het echt geheim wil houden zou ik ook een andere browser gebruiken dan je normaal gebruikt, en zorgen dat je een addon zoals ghostery gebruikt die alle tracking blokkeert.

• yeth3119
mcDavid schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:34:
Zal me niet verbazen als ze je dan alsnog op de een of andere manier weten te fingerprinten.
Dat is een mooie stelling die onderzocht moet worden:9. Als ik vandaag een gratis sim kaart kan vinden, zal ik het proberen.
Flamesz schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:37:
Als je het echt geheim wil houden zou ik ook een andere browser gebruiken dan je normaal gebruikt, en zorgen dat je een addon zoals ghostery gebruikt die alle tracking blokkeert.
Is in inprivate venster niet genoeg? Ik zou zeggen van wel, maar misschien is er iets dat ik over het hoofd zie of niet weet.

Ik gebruik geen ghostery maar wel uBlock en uMatrix samen. Ben van mening dat die twee samen wel beter zijn dan ghostery, voornamelijk omdat ghostery ook closed source is.

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Gewoon geen facebook-account aanmaken.
Ik heb, sinds ik mijn account heb gewist, het gebruik geen seconde gemist, en me vooral verbaast over wat en hoe ze van alles verzamelen, en op welke manieren ze constant op hun bek gaan.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• mcDavid
Jester-NL schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:26:
Ik heb, sinds ik mijn account heb gewist, het gebruik geen seconde gemist, en me vooral verbaast over wat en hoe ze van alles verzamelen, en op welke manieren ze constant op hun bek gaan.
Ik verbaas me vooral over hoe makkelijk ze er keer op keer weer mee wegkomen.

Ik bedoel, dat de boel niet deugt daar heb ik al lang als feit geaccepteerd.

• yeth3119
Jester-NL schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:26:
Dat is het probleem, ik heb nog nooit social media gebruikt en weiger het nog steeds te gaan gebruiken. Maar de reden dat ik een facebook account wil maken is niet voor mijn vrienden, maar voor alle informatie, programmas en evenementen die worden gepost op facebook. Ben niet van plan om vrienden te 'volgen' of iets zelf te posten. Vandaar dat ik ook een aparte mail account ervoor heb gemaakt die ik voor niks anders dan facebook zou gaan gebruiken. Om het compleet gescheiden te houden van al het overige.

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

yeth3119 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:04:
(...)maar voor alle informatie, programmas en evenementen die worden gepost op facebook(...)
Zoals ik zeg... ik heb facebook nog niet gemist. Ook niet om bovenstaande.
Uiteindelijk krijg je (veel) meer dan wat je nodig hebt en blijkt het uiteindelijk handiger om die paar tenten gewoon via hun eigen site te volgen... Daar is de agenda overzichtelijker, en compleet.
Ik heb het te vaak meegemaakt dat podium X pas twee weken voor aanvang optreden Y op facebook zette... was al wel drie maanden ramvol uitverkocht.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:34
yeth3119 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:10:
Dat is een mooie stelling die onderzocht moet worden:9. Als ik vandaag een gratis sim kaart kan vinden, zal ik het proberen.
Ik krijg het niet voor elkaar om een link te maken, maar Google heeft wel een "Vodafone gratis simkaart" voor je.

[Voor 45% gewijzigd door RemcoDelft op 01-10-2018 12:27]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True