Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• C3La
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 04-02 14:40
Ik kan voor mijn dochter een windows laptop kopen met daarop windows 10S geinstalleerd. Ik wil hier voor haar een (gratis) update naar windows 10 education op zetten.

Nou weet ik dat ze bij MS nogal van de regeltjes zijn en dat als het er niet bij staat, dat dat dan betekent dat het vaak niet mogelijk is. Ik zie bij alle voorwaarden voor het gebruik van windows 10 education dat er een legale versie van windows op moet staan en daar staat dan bij
Windows 7 SP1
Windows 8
Windows 8.1
Windows 10 home
Windows 10 pro

Omdat windows 10s hier niet bij staat vermeld vraag ik me af of het daarmee wel kan (want windows 10) of dat het niet kan (want staat niet genoemd).
...

De laptop die ik kan kopen - https://www.coolblue.nl/p...-aspire-es1-132-c2jz.html - bevat standaard windows 10s - ik zal deze niet aanschaffen als ik die niet kan updaten naar 10 education
...

Ik heb al op diverse sites gekeken en tweakers afgezocht maar het staat nergens specifiek omschreven.
...

Beste antwoord (via C3La op 05-10-2018 18:37)

• TheVMaster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:25

TheVMaster

Moderator WOS
jeroen3 schreef op Monday 1 October 2018 @ 09:12:
nieuws: Microsoft stopt volgend jaar met standalone-versie van Windows 10 S

Een belangrijk detail van laptops in deze categorie:
Deze laptop heeft 64 GB, on-board flash geheugen. Dat is weinig. Na een jaar of twee kan Windows zijn eigen updaten niet meer installeren omdat er geen plek meer voor is. En je kunt er niets aan veranderen, want het zit op het moederbord gesoldeerd.
Vergelijkbaar: ACER ASPIRE ES1-131-C50P Upgrade van SSD
Vandaar ook de prijs van 199 euro waarschijnlijk. Buurvrouw hier heeft voor haar 14 jarige dochter laatst (mede op mijn advies) deze aangeschaft : https://www.coolblue.nl/en/share-product/782422

Wel 130 euro duurder dan die van jou, maar hogere resolutie....en grotere SSD. Vast ook niet een super snelle, maar goed....als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten zou je sowieso die 199 modellen moeten laten liggen...of accepteren dat er best wel veel beperkingen aan zitten.

Alle reacties

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Waarom wil je exact upgraden naar Windows 10 Education....waarom zou Windows 10 Pro niet goed zijn? Volgens mij kun je vanaf Windows 10 S nog steeds gratis upgraden naar Windows 10 Pro, of niet?

• C3La
JackSparrow schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:15:
Waarom wil je exact upgraden naar Windows 10 Education....waarom zou Windows 10 Pro niet goed zijn? Volgens mij kun je vanaf Windows 10 S nog steeds gratis upgraden naar Windows 10 Pro, of niet?
Het punt is dat mijn dochter gratis gebruik kan maken van windows 10 education. Een licentie van willekeurig welke andere windows 10 variant kost geld...

Het is voor mij dus puur uit kosten oogpunt. De laptop in kwestie is alleen de meest geschikte wanneer ik gratis kan upgraden naar een volledige versie van windows 10, anders kan ik goedkoper een ander model kopen waar die versie wel op zit. En aangezien voor mijn dochter elke euro telt (ze heeft gespaard)...

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Voor zover ik gelezen heb de laatste tijd, is Window 10s (gratis en officieel) up te graden naar Windows 10Pro.
Dus als je echt perse van die gratis Edu-versie gebruik wilt maken, koop dan een laptop zonder OS.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
C3La schreef op Monday 1 October 2018 @ 08:31:
[...]

Het punt is dat mijn dochter gratis gebruik kan maken van windows 10 education. Een licentie van willekeurig welke andere windows 10 variant kost geld...

Het is voor mij dus puur uit kosten oogpunt. De laptop in kwestie is alleen de meest geschikte wanneer ik gratis kan upgraden naar een volledige versie van windows 10, anders kan ik goedkoper een ander model kopen waar die versie wel op zit. En aangezien voor mijn dochter elke euro telt (ze heeft gespaard)...
Lees anders hier even (de onderste vraag/antwoord) : https://support.microsoft.../windows-10-in-s-mode-faq Als ik het daar zo lees, dan zou het gewoon moeten werken. Althans, er is (sinds de April update) dus een Windows 10 Education in S Mode en een Windows 10 Pro in S Mode, je zult dus even moeten achterhalen welke release van Windows 10 in S Mode er op staat.

Hou er trouwens met zo'n laptop (schermresolutie en opslagcapaciteit van 64GB) rekening mee dat dat de opslag snel vol is en eh..de resolutie er een uit het jaar kruik is...
Jester-NL schreef op Monday 1 October 2018 @ 08:50:
Voor zover ik gelezen heb de laatste tijd, is Window 10s (gratis en officieel) up te graden naar Windows 10Pro.
Dus als je echt perse van die gratis Edu-versie gebruik wilt maken, koop dan een laptop zonder OS.
Eh...laptops zonder OS, zijn die er?

[Voor 99% gewijzigd door TheVMaster op 01-10-2018 09:05]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 18:30

Deze laptop heeft 64 GB, on-board flash geheugen. Dat is weinig. Na een jaar of twee kan Windows zijn eigen updaten niet meer installeren omdat er geen plek meer voor is. En je kunt er niets aan veranderen, want het zit op het moederbord gesoldeerd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
jeroen3 schreef op Monday 1 October 2018 @ 09:12:

Vandaar ook de prijs van 199 euro waarschijnlijk. Buurvrouw hier heeft voor haar 14 jarige dochter laatst (mede op mijn advies) deze aangeschaft : https://www.coolblue.nl/en/share-product/782422

Wel 130 euro duurder dan die van jou, maar hogere resolutie....en grotere SSD. Vast ook niet een super snelle, maar goed....als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten zou je sowieso die 199 modellen moeten laten liggen...of accepteren dat er best wel veel beperkingen aan zitten.

• C3La
Dank jullie voor alle duidelijke reacties. Ik heb voldoende antwoord op mijn vraag gekregen...
jeroen3 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:12:

Dank je! Er is een SD slot aanwezig - voor zover ik weet kun je windows gebruik laten maken van een SD kaartje om updates te installeren. En eerlijk gezegd, voor waar de laptop voor nodig is, is een update naar een nieuwere versie niet eens zo belangrijk...
JackSparrow schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:00:
[...]

Lees anders hier even (de onderste vraag/antwoord) : https://support.microsoft.../windows-10-in-s-mode-faq Als ik het daar zo lees, dan zou het gewoon moeten werken. Althans, er is (sinds de April update) dus een Windows 10 Education in S Mode en een Windows 10 Pro in S Mode, je zult dus even moeten achterhalen welke release van Windows 10 in S Mode er op staat.

Hou er trouwens met zo'n laptop (schermresolutie en opslagcapaciteit van 64GB) rekening mee dat dat de opslag snel vol is en eh..de resolutie er een uit het jaar kruik is...
Dank je voor je reactie.

De school is in dit geval zo inconsequent als maar kan. Er is officieel geen laptop nodig, een goede telefoon of tablet is ook voldoende...Yeah right, ze heeft in de klas al een aantal keer dingen moeten opzoeken op internet en de resultaten moeten verwerken in een word bestand, of ze heeft een powerpoint presentatie moeten bewerken.
Nu zeult ze met een oude laptop van 4 kilo, met een resolutie die nog lager ligt (scrollbalken onder en naast het scherm in word in de hoogste resolutie). Dus dit is voorlopig een vooruitgang...

Een fatsoenlijk tablet met keyboard en aanschaf van office apps uit de app-store is uiteindelijk minstens net zo duur en op een laptop met windows krijgt ze alle software met haar schoolspot account nog gratis of voor bijna niets erbij.

Daarom is dit in haar situatie de beste keuze.
JackSparrow schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:17:
[...]

Die is niet meer leverbaar, de voordelen van een SSD van 128Gb wegen niet op tegen de kosten. Zie ook mijn reactie hierboven. Er zit een SD slot op en tot nu toe was Windows te tweaken dat het ook op een SD kaartje (deels) geinstalleerd kan worden - je kunt geloof ik die bij de partitie trekken waar windows op zit. Maar als de huidige volledige versie op de SDD van 64Gb past en het functioneert, en ze installeert alleen de updates voor deze versie dan kan ze voorlopig voort.

Daarnaast, het is officieel niet verplicht op haar school om een laptop te hebben (tablet of telefoon kan ook) maar in de klas moet ze dingen doen die daarop niet werken.
Wanneer ze een 199 euro laptop gebruikt heeft ze weinig gewicht mee te zeulen, kan ze onder windows via schoolspot gratis of voor bijna niets software krijgen en voor de komende jaren is ze er goed genoeg mee geholpen.

[Voor 23% gewijzigd door C3La op 01-10-2018 11:47]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 18:30
Ik begrijp de motivatie. Echter Microsoft gaat nu tweejaarlijks grote updates uitbrengen.
nieuws: Microsoft gaat Windows elke maart en september van feature-updates...
Dus ik raad het nog steeds af.

De SD kaart kan niet permanent in de laptop blijven zitten, want deze steekt uit. Zie nogmaals dit topic.Wellicht kan je de recovery partitie verwijderen met een tool. Via schijfbeheer kon dit in ieder geval niet.

[Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 01-10-2018 12:04]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
C3La schreef op Monday 1 October 2018 @ 11:39:
Dank jullie voor alle duidelijke reacties. Ik heb voldoende antwoord op mijn vraag gekregen...

[...]

Dank je! Er is een SD slot aanwezig - voor zover ik weet kun je windows gebruik laten maken van een SD kaartje om updates te installeren. En eerlijk gezegd, voor waar de laptop voor nodig is, is een update naar een nieuwere versie niet eens zo belangrijk...
Eh....updates zijn altijd belangrijk en bij Windows 10 wordt dat gewoon voor je geregeld.. :+
[...]

Dank je voor je reactie.

De school is in dit geval zo inconsequent als maar kan. Er is officieel geen laptop nodig, een goede telefoon of tablet is ook voldoende...Yeah right, ze heeft in de klas al een aantal keer dingen moeten opzoeken op internet en de resultaten moeten verwerken in een word bestand, of ze heeft een powerpoint presentatie moeten bewerken.
Nu zeult ze met een oude laptop van 4 kilo, met een resolutie die nog lager ligt (scrollbalken onder en naast het scherm in word in de hoogste resolutie). Dus dit is voorlopig een vooruitgang...

Een fatsoenlijk tablet met keyboard en aanschaf van office apps uit de app-store is uiteindelijk minstens net zo duur en op een laptop met windows krijgt ze alle software met haar schoolspot account nog gratis of voor bijna niets erbij.

Daarom is dit in haar situatie de beste keuze.
Duidelijk :-)
[...]

Die is niet meer leverbaar, de voordelen van een SSD van 128Gb wegen niet op tegen de kosten. Zie ook mijn reactie hierboven. Er zit een SD slot op en tot nu toe was Windows te tweaken dat het ook op een SD kaartje (deels) geinstalleerd kan worden - je kunt geloof ik die bij de partitie trekken waar windows op zit. Maar als de huidige volledige versie op de SDD van 64Gb past en het functioneert, en ze installeert alleen de updates voor deze versie dan kan ze voorlopig voort.

Daarnaast, het is officieel niet verplicht op haar school om een laptop te hebben (tablet of telefoon kan ook) maar in de klas moet ze dingen doen die daarop niet werken.
Wanneer ze een 199 euro laptop gebruikt heeft ze weinig gewicht mee te zeulen, kan ze onder windows via schoolspot gratis of voor bijna niets software krijgen en voor de komende jaren is ze er goed genoeg mee geholpen.
Eh....je kunt een SD (in ieder geval officieel) niet gebruiken om Windows (10) op te installeren. Zou ook niet weten waarom, voor Windows 10 en Office is het meer dan voldoende. Je kunt wel een SD kaart gebruiken om Windows 10 Feature updates te 'cachen', volgens mij kan Windows 10 dat automatisch regelen zelfs.
jeroen3 schreef op Monday 1 October 2018 @ 12:03:
Ik begrijp de motivatie. Echter Microsoft gaat nu tweejaarlijks grote updates uitbrengen.
nieuws: Microsoft gaat Windows elke maart en september van feature-updates...
Dus ik raad het nog steeds af.

De SD kaart kan niet permanent in de laptop blijven zitten, want deze steekt uit. Zie nogmaals dit topic.Wellicht kan je de recovery partitie verwijderen met een tool. Via schijfbeheer kon dit in ieder geval niet.
Het is inderdaad erg krapjes en het (prijs) verschil tussen een 64GB en een 128GB uitvoering is volgens mij ook verwaarloosbaar. Het model wat ik aanhaalde heeft 'meer' verbeteringen en is daarom duurder, volgens mij zijn er ook wel vergelijkbare modellen te vinden (waar TS naar refereerde) met een iets grotere SSD.

Maar goed, als je dus voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten...dan heb je te maken met dit soort nadelen (ook een uitstekende SD kaart blijkbaar). Heb zelf een machine waar gewoon een microSD zit weggestopt in de machine...die steekt gelukkig niet uit.

[Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 01-10-2018 13:05]

• C3La
Ik heb mede naar aanleiding van de adviezen hier een refurbished Acer Aspire P3 hybride laptop gekocht. Het is een tablet-achtige pc met windows 10 en een cover met ingebouwd keyboard eromheen. Schermgrootte is ruim 11", er zit een 128Gb SSD schijf in en 4 Gb werkgeheugen.

Iedereen dank voor de feedback!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True