• spaceend
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10-2018
Beste mensen,

Totaal irrelevante HBO afgerond, daarna enkele jaren een master (sociale wetenschap) gedaan en eindelijk ook afgerond, nu wel eind 20. Nauwelijks werkervaring, sowieso niet relevant voor wat volgt.

Ik wil heel graag richting functioneel (applicatie) beheer. Wat is de beste route om daar te komen? Is dat bijvoorbeeld:

1) Een 2 jarige studie NCOI Functioneel Applicatiebeheer + daarna proberen onbetaalde stage te lopen
https://www.ncoi.nl/oplei....html?tab=studieprogramma

2) Losse ITIL, ASL en BISL certificaten halen (uit eigen zak), + daarna proberen onbetaalde stage te lopen

3) ... ?

Tweede vraag: is de toekomst van functioneel (applicatie) beheer eigenlijk wel een beetje safe?

Ik ben er via via vrij zeker van dat ik deze kant op wil. Mijn huidige diploma's passen alleen bij kwalificaties als "klantvriendelijkheid" en "goed communiceren" e.d., verder op wat hobbymatig werk na geen IT ervaring.

Hartelijk dank voor alle reacties! :)

[Voor 14% gewijzigd door spaceend op 30-09-2018 19:18]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:02
Bij de grote IT consultancy clubs solliciteren en een traineeship volgen. Gewoon gelijk starten met werkervaring op doen en niet weer gaan studeren. Dat heb je al lang genoeg gedaan.

Daar kan je alle inhoudelijke certificaten die je hebt genoemd op kosten van het bedrijf halen.

[Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 30-09-2018 19:45]

• spaceend
Ah.

Je kunt mijn niveau inschatten op HBO(+). Kom ik dan wel binnen bij die clubs, en zo niet, wat dan?

En om welke clubs gaat het specifiek?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou kunnen beginnen met onderstaande lijst om te kijken of ze een leuk traineeship hebben voor je, er zit vast iets voor tussen bij die 100 bedrijven.

https://www.consultancy.n...rofessionals-in-nederland

[Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 30-09-2018 20:14]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:02
spaceend schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:11:
Ah.

Je kunt mijn niveau inschatten op HBO(+). Kom ik dan wel binnen bij die clubs, en zo niet, wat dan?

En om welke clubs gaat het specifiek?
Juist. Alle partijen zoeken op dit moment hoogopgeleide starters. Je hebt een WO papiertje dus je hebt overal een startkwalificatie.

Waarom zou het niet lukken? Bedenk een goed verhaal (waarom wil je graag de IT in, wat lijkt je er leuk in), zorg dat je representatief bent en graag wilt ontwikkelen / leren. En ook vooral kunnen verklaren waarom je wel studies hebt maar geen werkervaring (stages/bepaalde omstandigheden).

Je alternatief is een NCOI cursus en dan ben je 30 zonder werkervaring. Hoe langer je wacht met werken, hoe groter je afstand op de arbeidsmarkt wordt. De markt is nu zeer goed dus je hebt alle kansen en de meeste partijen willen graag in je investeren.

Grote clubs: Accenture, Atos, CGI, Calco, Capgemini, Centric, Getronics, Ordina, KPN etc.. Meer de financiële hoek zit je bij PWC,Deloitte, KPMG, EY (doen ook veel met ict). Je kan ook nog kijken bij de rijksoverheid, daar is ook een groot te kort alleen het niveau niet al te hoog en je salaris onder de grote marktpartijen. Voordeel werkdruk is veel lager en ook ruimte om te ontwikkelen zonder commercieel belang erachter. Als je nergens binnenkomt, kan je ook naar kleinere bedrijven kijken. Gewoon ICT traineeships of ict consultancy zoeken op de grote vacature sites, Google. Het land zit er vol mee.

Gewoon zorgen dat je binnenkomt, kan je ook rondkijken. Mocht beheer niet bevallen kan je makkelijker switchen naar een ander vakgebied.

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:58

BombaAriba

Ondertitel

Bij ons in het bedrijf worden ook mensen tot ~30 aangenomen voor traineeships, zonder IT-ervaring. Gebeurt overal in de markt. Als je goed kan uitleggen waarom IT beheer je zo leuk lijkt moet het lukken :)

[Voor 0% gewijzigd door BombaAriba op 01-10-2018 07:34. Reden: spelfout]

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:31
Denk dat het prima kan, zolang je oprechte interesse/affiniteit met ICT hebt.

Zelf ben ik op mijn 27e, nu zo'n 2 jaar geleden, direct aangenomen bij de lokale (r)overheid , zonder enige IT achtergrond (heb een HBO economische achtergrond). Wel heb ik al van kinds af aan interesse gehad in IT, en heb dit ook duidelijk kunnen maken in het sollicitatiegesprek. (hobbymatig tweakers lezen, wat klooien met gadgets zoals een raspberry pi etc.)

Tevens had ik (non-it) werkervaring uit het bedrijfsleven (alwaar ik het ook altijd leuk vond om collega's uitleg te geven over systemen) en prima communicatieve vaardigheden. En dat is in de kern wat een Functioneel Beheerder nodig heeft, gezien je dan werkt op het snijvlak tussen Business en IT :-)

Destijds ook het BISL certificaat gehaald.

Prima toekomst denk ik, vacatures in overvloed.

• spaceend
Ok bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb er veel aan.

Maar nu de vraag: ik zie nergens een specifieke traineeship vacature voor functioneel beheer? Of ik zoek nog niet goed / moet ik mijn interesse gewoon kenbaar maken en komt het dan vanzelf daarop uit.

Mijn omgeving is zuid-west NL overigens.

[Voor 15% gewijzigd door spaceend op 01-10-2018 08:29]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

spaceend schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:29:
Ok bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb er veel aan.

Maar nu de vraag: ik zie nergens een specifieke traineeship vacature voor functioneel beheer? Of ik zoek nog niet goed / moet ik mijn interesse gewoon kenbaar maken en komt het dan vanzelf daarop uit.

Mijn omgeving is zuid-west NL overigens.
Functioneel Beheer is nu niet bepaald boeiend of aantrekkelijk werk en er zijn ook weinig specifieke skills voor nodig. Je ziet vaak traineeships richting business analist, min of meer dezelfde skills dus daar kan je je zeker op richten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:49
Ga dan ook gewoon voor technische skills, voor applicatiebeheer komt dit vaak op OS (Linux en/of Windows, al gelang waar de applicatie op geinstalleerd is), middleware (Oracle, Jboss etc), webservers als Apache of Nginx en algemene kennis van netwerken en servers. Alleen functioneel beheer is weinig boeiend.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:00
Waarom wil je functioneel (applicatie) beheerder worden?

Zelf heb ik jaren geleden (op mijn 33e) de overstap gedaan van functioneel beheer naar software ontwikkeling en heb daar geen moment spijt van gehad. Zie vanuit mijn huidige functie ook weinig toegevoegde waarde van functioneel beheerders voor de meeste applicaties, want vaak worden dat soort configuratie/log-analyse taken ook door het ontwikkel team opgepakt. Het werk wat overblijft lijkt me vaak niet zo intellectueel uitdagend om daar bewust een carrière pad van te maken (vandaar dat ik blij ben niet meer functioneel beheerder te zijn).

Vanuit min huidige rol zie ik veel meer waarde in goede testers, andere ontwikkelaars en business analisten (mensen die goed overzicht hebben van de wensen van de business, bestaande architectuur en de afhankelijkheden/koppelvlakken/routeringen daarin)

Star Citizen Referral Code

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:15:
Zie vanuit mijn huidige functie ook weinig toegevoegde waarde van functioneel beheerders voor de meeste applicaties, want vaak worden dat soort configuratie/log-analyse taken ook door het ontwikkel team opgepakt. Het werk wat overblijft lijkt me vaak niet zo intellectueel uitdagend om daar bewust een carrière pad van te maken (vandaar dat ik blij ben niet meer functioneel beheerder te zijn).
Genoeg complexe Saas oplossingen waar functioneel beheer ontzettend uitdagend kan zijn hoor.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50
Toevallig ben ik ook aan aan het kijken om mezelf om te scholen naar applicatie beheerder en zit met dezelfde vragen.

Ik heb een commerciele hbo opleiding afgerond (commerciele economie) en sindsdien werkzaam in bank en verzekeringswezen.
Totaal geen relevante werkervaring dus binnen dat vakgebied, maar wel oprechte interesse en affiniteit. Tevens ben ik 37 en voel mezelf nog niet te oud om de switch te maken.

Maar heb wel het idee omdat ik totaal geen kennis heb, dat solliciteren op (junior) applicatiebeheer functies geen zin heeft.,
Is bovenstaande ncoi opleiding dan waardevol? Als ik daar een jaar mee bezig ben wil ik wel al gaan solliciteren omdat je dan iig wat meer kennis hebt en niet alles onbekend terrein is.

Wat heb jij uiteindelijk gedaan of ben je nog mee bezig spaceend?

Stop chasing the dream, you're already living it

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee