Toon posts:

Geautomatiseerde installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Codemeister
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:32
Hallo allen,

Binnen onze werkomgeving willen we implementeren dat gebruikers naar hun persoonlijk postvak moeten printen. Het instellen hiervan is een redelijk simpele klus maar voor de gebruikers zelf schijnt het af en toe nogal lastig te zijn.

Het doel is om binnen het configuratiescherm bij de betreffende printer de instellingen naar voren te halen. Onder de printeigenschappen kun je vervolgens je postvak instellen met naam en persoonlijke (5-cijferige) code.

Nu had ik ineens een flashback voor me waarbij ik een een oude versie van Hitman Pro had waar je bij de installatie een aantal vinkjes zette en het programma installeerde die opties dan.

Voorbeeld:
Gebruiker logt in op Windows en krijgt een pop up met de vraag om zijn/haar gebruikersnaam (user) en pincode (12345) in te vullen. Daarna klikt de gebruiker op OK en de betreffende instellingen worden dan ingevoerd in de printeigenschappen.

Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met een manier om bepaalde instellingen in Windows in te stellen op basis van de invoer van een gebruiker, zoals hierboven beschreven.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Volgens mij kan iemand met Powershell of Visual Studio kennis zoiets wel in elkaar knutselen.

[Voor 10% gewijzigd door Microkid op 30-09-2018 16:56]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:09
Hangen die Windows systemen niet binnen een domein waarin je dat met een policy kunt afdwingen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij mij op school, waar ik werk, gaat dit net even anders. Wij werken daar met een zogenaamde "Follow Me" printer waarbij ik op alle locaties kan printen naar iedere printer die ik wil. Via een pagina met instellingen kan ik een printcode instellen, lengte maakt niet uit code moet uniek zijn op het netwerk. Met deze code kan ik zonder pasje printen of kopiëren. De credits komen dus op mijn naam. Het instellen van een code is een optie, standaard krijgen we een pasje om de printer mee te ontgrendelen. De printcode is extra en zorgt voor een stukje gebruiksgemak.

Ik kan me zo voorstellen dat dit niet geregeld wordt in het gebruikersprofiel maar op een printerserver. Voor mijn gevoel is dit beter beheersbaar en makkelijker in te stellen. Je hoeft bij het installeren van een nieuwe gebruiker ook geen verdere rekening te houden met een inbox waar naar toe geprint wordt. Misschien een idee om daar naar te kijken?

• Clueless
  • Laatst online: 05-06 10:00
Volgens mij is dat gewoon Equitrac wat daar voor gebruikt wordt.

Zo iets: Nuance Equitrac: Maak kennis met beveiligd afdrukken - Follow You

Zoals Microkid aangeeft kan dit waarschijnlijk wel ingesteld worden in de driver van een printer met behulp van Powershell of iets geschreven in Visual Studio, maar hou er rekening mee dat dit dan voor elke printer in het profiel moet gebeuren en dat dit weer voor verschillende print drivers weer anders is.

Bij een product als Equitrac heb je maar 1 queue en de rest wordt allemaal centraal geregeld. Je loopt dan naar een printer en daar log je in met een pasje of een username met wachtwoord/pincode en haalt dan de printjob uit de centrale queue en wordt dan afgedrukt op die betreffende printer.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 00:48
Clueless schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:09:
Volgens mij is dat gewoon Equitrac wat daar voor gebruikt wordt.

Zo iets: Nuance Equitrac: Maak kennis met beveiligd afdrukken - Follow You

Zoals Microkid aangeeft kan dit waarschijnlijk wel ingesteld worden in de driver van een printer met behulp van Powershell of iets geschreven in Visual Studio, maar hou er rekening mee dat dit dan voor elke printer in het profiel moet gebeuren en dat dit weer voor verschillende print drivers weer anders is.

Bij een product als Equitrac heb je maar 1 queue en de rest wordt allemaal centraal geregeld. Je loopt dan naar een printer en daar log je in met een pasje of een username met wachtwoord/pincode en haalt dan de printjob uit de centrale queue en wordt dan afgedrukt op die betreffende printer.
Zijn volgens mij zoveel systemen voor. Bedrijven waarvoor ik werk hebben het ook van Toshiba, werkt perfect.

• Clueless
  • Laatst online: 05-06 10:00
ExilaaHH schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:40:
[...]

Zijn volgens mij zoveel systemen voor. Bedrijven waarvoor ik werk hebben het ook van Toshiba, werkt perfect.
Eens, er zijn zo veel systemen die dit regelen. Equitrac is er maar 1, zijn nog tig anderen; grotere en kleinere spelers. Heb Equitrac gezien, Xerox Print Manager, PaperCut en nog wel een paar. Ging er meer om dat dit een aparte oplossing is en je dit eigenlijk niet zelf wil gaan zitten maken.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Codemeister
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat om een 20-tal basisscholen die allen naar hun eigen printer printen. Het is in ons geval dus niet gewenst als medewerkers van school A de printers van scholen B, C, etcetera zien. Wat ik zoek is enkel een dergelijk script of andere manier om de printeigenschappen automatisch in te stellen.

Follow Me-printing hebben we overwogen maar uiteindelijk niet mee aan de slag gegaan.

Voor zover ik kon zien is het niet mogelijk met behulp van een GPO om specifieke postvak-instellingen te beheren.

• TheVMaster
  • Laatst online: 08:54

TheVMaster

Moderator WOS
Eh.....ondanks dat je het hebt over het Configuratiescherm in Windows twijfel ik een beetje of dit topic wel thuis hoort in WOS.

Om welke Windows versie gaat het @Codemeister, dan kan ik in ieder geval de titel even aan passen. Mocht het nu gaan om een specifiek Configuratiescherm-item van een printerdriver...dan ga ik hem overigens ook verplaatsen naar CSA.

[Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 30-09-2018 23:56]

• Codemeister
Het gaat om Windows 10, meest recente versie (1803). Niet zo zeer om een specifieke printerdriver maar wel om het aanpassen van de printerinstellingen in het algemeen. Zal later vanochtend een aantal screenshots toevoegen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dit men je niet, je ondersteunt gebruikers op 20 locaties en je gaat een printoplossing uitrollen voor allerhande desktops en hier is niet over nagedacht ?
Als je nu eerst eens aangeeft over welke printoplossing het gaat.

• Codemeister
De gebruiker kiest voor 'Aangepaste map' waarmee printopdrachten in het postvak van de betreffende persoon terecht komen.

Daarna verschijnt een prompt voor het invoeren van de gebruikersnaam en de bijhorende pincode.

Mijn doel is om deze stappen te automatiseren en de vraag is of hier mensen zijn die wellicht een goede manier kunnen noemen om dat te doen.
Dit men je niet, je ondersteunt gebruikers op 20 locaties en je gaat een printoplossing uitrollen voor allerhande desktops en hier is niet over nagedacht ?
Als je nu eerst eens aangeeft over welke printoplossing het gaat.
Ligt iets anders, ik ben later betrokken in dit project (en de aanschaf van de kopieermachines) en heb zodanig niet kunnen meedenken in de automatisering van bovenstaande punten :/

Nu ter sprake komt dat onze gebruikers niet allen slagen in het instellen van het postvak wordt er gezocht naar een automatische oplossing.

Het gaat om een printer gedeeld via GPO. De printer krijgt allerlei instellingen automatisch toegewezen, zoals standaard printen in zwart-wit, dubbelzijdig afdrukken en tonerbesparing. Het automatisch instellen van een postvak is niet mogelijk, standaard is de optie 'Hoofdmap' geselecteerd.

[Voor 12% gewijzigd door Codemeister op 01-10-2018 20:50]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Dus omdat gebruikers de handeling niet snappen ga je het automatiseren? Sorry hoor, maar ik zou gewoon beginnen om je gebruikers te instrueren/op te voeden zodat ze het zelf doen. Je hoeft ze echt niet altijd bij het handje te houden. Uit de screenshots blijkt dat het slechts 2 handelingen zijn, hoe moeilijk kan het zijn? Want wat als straks de interface een keer wisselt? Dan moet je je oplossing weer aanpassen.

[Voor 12% gewijzigd door Microkid op 01-10-2018 20:54]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb zo 123 niet gezien om welke printer het gaat maar met bijv. HP heb je een GPO template PARK, hiermee kan je dit soort dingen eenvoudig doen. Enige lastige is dat als je per user een unieke PIN wilt, je dus per user een GPO moet maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Codemeister
Het gaat om de SHARP MX4060 en MX3060.

Het is niet alleen dat het zo gepiept is, het gaat er ook om dat dit op iedere machine moet gebeuren waar een gebruiker inlogt. Stel dat wij een computer opnieuw installeren is de instelling weer weg en het vormt een belemmering in het werk dat dit steeds moet worden ingesteld.

Dus ik wil toch een poging wagen om dit voor de gebruiker te automatiseren.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je al SHARP gevraagd of ze ADMX templates hebben voor dit soort dingen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Codemeister
DukeBox schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:43:
Heb je al SHARP gevraagd of ze ADMX templates hebben voor dit soort dingen ?
Dank voor je reactie, helaas bieden ze deze niet aan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:11

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je al eens met een applicatie als Process Monitor gekeken wat er op de achtergrond gebeurt als je deze parameters instelt?
Wellicht wordt het ergens in het registry weggeschreven en kun je met een PowerShell-script o.i.d. de juiste parameters invullen via een GPO tijdens het aanmelden.

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2018 21:07]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Codemeister schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:02:
Het gaat om de SHARP MX4060 en MX3060.

Het is niet alleen dat het zo gepiept is, het gaat er ook om dat dit op iedere machine moet gebeuren waar een gebruiker inlogt. Stel dat wij een computer opnieuw installeren is de instelling weer weg en het vormt een belemmering in het werk dat dit steeds moet worden ingesteld.

Dus ik wil toch een poging wagen om dit voor de gebruiker te automatiseren.
Wait, what ? Dit zit toch gewoon in hun userprofile ? Of hebben jullie soms alleen local profiles ?
En thinkpad geeft een goede tip, heeft me ook als eens geholpen met apps die geen templates etc hadden.

[Voor 7% gewijzigd door KillerAce_NL op 03-10-2018 10:09]

• Codemeister
KillerAce_NL schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:09:
[...]
Wait, what ? Dit zit toch gewoon in hun userprofile ? Of hebben jullie soms alleen local profiles ?
En thinkpad geeft een goede tip, heeft me ook als eens geholpen met apps die geen templates etc hadden.
Wij werken inderdaad enkel met lokale profielen.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Codemeister schreef op Thursday 4 October 2018 @ 10:22:
[...]

Wij werken inderdaad enkel met lokale profielen.
Daar is toch niets mis mee....steeds meer bedrijven stappen af van Roaming profiles (helemaal met de move naar meer 'mobile managed' devices.

Maar ik vind de tip van @ThinkPad wel een goeie eigenlijk. Heb je dat al geprobeerd?

• Codemeister
Ik ga er morgen mee aan de slag en kom erop terug!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

JackSparrow schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:04:
[...]

Daar is toch niets mis mee....steeds meer bedrijven stappen af van Roaming profiles (helemaal met de move naar meer 'mobile managed' devices.

Maar ik vind de tip van @ThinkPad wel een goeie eigenlijk. Heb je dat al geprobeerd?
Ja, maar hij heeft het over pc's en dat ze op elke pc waar men op werkt weer alles in moet stellen. Local profiles dus.
Kan als je de rest zoveel mogelijk centraal managed, maar kan ook voor veel onnodig werk zorgen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Codemeister schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:42:
Follow Me-printing hebben we overwogen maar uiteindelijk niet mee aan de slag gegaan.
Jammer, het werkt namelijk perfect.

Het voordeel is dat de printjes pas uit de printer komen wanneer een eigen printcode is ingetoetst of wanneer men een pasje voor de printer langs haalt om in te loggen. Op mijn school zijn het allemaal dezelfde printers die gebruikt worden, heeft ook z'n voordelen. Wat in ieder geval niet mogelijk is is het "zien" van andere printers op andere locaties. Er is maar één printer beschikbaar en dat is de Follow Me. Dat ik daarmee op verschillende locaties kan printen is alleen maar handig. (Bijvoorbeeld: drukt in Amsterdam op Print en print het vervolgens uit op lokatie in Rotterdam).

Ik kan me niet voorstellen dat een school met ruim 2000 medewerkers en meerdere locaties dit zou gebruiken als het niet functioneert.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Kijk wat het programma onder water doet en boots het na. Dus registry changes, filesystem changes, service restarts etc.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
JackSparrow schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:04:
[...]

Meestal wordt er toch ResONE Workspace gebruikt of zit ik er helemaal naast?

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Berlinetta schreef op Wednesday 10 October 2018 @ 22:37:
[...]

Meestal wordt er toch ResONE Workspace gebruikt of zit ik er helemaal naast?
Eh...ik kom ze (gelukkig) niet tegen. In een moderne werkplek wereld..een wereld van CYOD en BYOD, daar wil je (in ieder geval als het BYOD is) geen RES achtige software op kunnen draaien?

Ik zie soms nog wel klanten die het hebben hoor, maar dan klanten met traditionele omgevingen. De meeste klanten waar ik kom maken de move naar Windows 10 en dan Azure AD joined...gemaneged vanuit Intune (of een andere MDM oplossing). Daar wil je echt geen RES o.i.d. aan toevoegen.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
JackSparrow schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:43:
[...]

Eh...ik kom ze (gelukkig) niet tegen. In een moderne werkplek wereld..een wereld van CYOD en BYOD, daar wil je (in ieder geval als het BYOD is) geen RES achtige software op kunnen draaien?

Ik zie soms nog wel klanten die het hebben hoor, maar dan klanten met traditionele omgevingen. De meeste klanten waar ik kom maken de move naar Windows 10 en dan Azure AD joined...gemaneged vanuit Intune (of een andere MDM oplossing). Daar wil je echt geen RES o.i.d. aan toevoegen.
Is userdata makkelijker te migreren met met Azure AD en Intune of andere MDM oplossing?

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Berlinetta schreef op Wednesday 10 October 2018 @ 22:45:
[...]

Is userdata makkelijker te migreren met met Azure AD en Intune of andere MDM oplossing?
Wat versta je onder user data? Documenten in de My Documents folder...? Dat kan gewoon naar OneDrive...eventuele applicatie settings (en Windows instellingen) kun je met Enterprise State Roaming oplossen.

Helemaal sinds het nu mogelijk is om eigenlijk alle applicaties te deployen met Intune (dus niet alleen MSI's en Store Apps), tja...waarom dan nog moeilijk doen met ConfigMgr on-premises.

Maar eh...open anders even een 'eigen' topic, dan blijven we hier ook on-topic.

[Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 10-10-2018 22:50]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee