Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Anton de Vries
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 24-03-2020
Ik kom van de JBL lsr 305 studio monitors die ik mooi vind klinken maar erg saai en ik vind ze niet warm genoeg klinken daarom wil ik upgraden.

Ik zoek een set passieve (boekenplank) speakers voor op mijn bureau. Ik wil de speakers gaan gebruiken om muziek te luisteren. Ik stel deze vraag hier omdat ik niet weet waar neer speakers nou wel of niet goed klinken op het bureau. De speakers mogen wel redelijk groot zijn , speakers met 6,5 inch woofers passen wel op mijn bureau maar niet groter.

Ik heb ongeveer 700 euro over voor de speakers dit is exclusief versterker want die heb ik al (Marantz pm 6006) .

De speakers worden primair gebruikt voor muziek zo als ik al heb gezegd. Ik luister graag: oude hip hop muziek , pop ,klassiek en nog een beetje elektronisch.

Ik heb zelf al een beetje zitten zoeken. Ik heb de kef r100 gevonden om dat die nu nog best wel goedkoop zijn ook heb ik de magnat quantum 753 gevonden en nog de monitor audio silver 100 en natuurlijk veel meer anderen maar deze spraken me het meeste aan. En 2e hands ik ook geen probleem voor mij.

Het is moeilijk voor mij om de speakers ergens te beluisteren omdat ik vrij afgelegen woon en geen auto heb (omdat ik 16 ben).

(je hoeft niet te zeggen dat ik slecht in spelling en grammatica ben want dat is mij op school al duidelijk uitgelegd.)

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13:00
Ik snap dat luisteren lastig is, maar je geeft zelf al aan dat juist dat is wat je moet doen, omdat je het geluid van je huidige speakers niet meer mooi vindt. Zelf vind ik bijv. Kef en B&W juist schel en Focal heel warm, maar iemand anders kan het net weer andersom mooi vinden. Kan je niet met je ouders of bijv. met de trein een keer een middag ergens luisteren? Reviews zijn een prima begin van je zoektocht, maar vertellen uiteindelijk niks over wat jij van de speakers vindt.

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:04
Bestel ze online, kun je ze uitproberen en eventueel terugsturen als de klank je toch niet bevalt.

• Anton de Vries
dat kan wel moet ik aleen wel goed kijken naar de voorwaarden van de verkoper daar voor

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:54
Dat zou ik voor zoveel geld sowieso doen Anton...

• wiemelen
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:35
Klipsch rp-150 of rp160
Jamo C93 of C103
En nog zoveel meer moois dat ruim onder je budget zit

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:53
Inderdaad is er veel moois binnen je budget, maar wij kunnen niet voor jou bepalen wat jij mooi moet vinden. Wil je echt tot een goede aankoop komen, dan zal je toch echt uit je stoel moeten komen en per fiets, bus of trein naar een goede hifiwinkel gaan luisteren.

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 8 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P20pro, dSLR Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:16
migchiell schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:51:
Bestel ze online, kun je ze uitproberen en eventueel terugsturen als de klank je toch niet bevalt.
Hoewel je gelijk hebt en het binnen de wet valt, vind ik het geen wenselijk advies. Volgende week komt er weer een topic van iemand die klaagt dat zijn nieuw bestelde speakers niet netjes in de doos zaten omdat ze al eens uitgepakt waren en daarom korting eist. Het recht op terugsturen zou geen primaire reden tot online aankoop moeten zijn, maar dat is mijn mening.

On-topic, niet elke speaker leent zich om van dichtbij te beluisteren. Er zijn zogeheten near-field speakers die pretenderen juist daarvoor bedoeld te zijn, maar volgens mij kan het soms ook met gewone huiskamer speakers.

Ik denk toch dat je beter eerst wat informatie moet inwinnen, ofwel in een hifi shop, ofwel via Google.

Studio monitoren staan er redelijk om bekend dat ze neutraal (saai) klinken, maar volgens mij geldt dat niet voor alle studio monitoren.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:04
LA-384 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:06:
[...]

Hoewel je gelijk hebt en het binnen de wet valt, vind ik het geen wenselijk advies. Volgende week komt er weer een topic van iemand die klaagt dat zijn nieuw bestelde speakers niet netjes in de doos zaten omdat ze al eens uitgepakt waren en daarom korting eist. Het recht op terugsturen zou geen primaire reden tot online aankoop moeten zijn, maar dat is mijn mening.
Ik ben het wel met je eens, maar ik denk dat hier de primaire reden is dat TS niet zelf bij een winkel kan komen (of alleen heel lastig) en niet luiheid/gemakzucht. Vandaar dat ik het hier wel gerechtvaardigd vind om het op deze manier te doen :)

Wel lastig dat je ze niet kunt vergelijken dan, of je moet meerdere setjes tegelijk bestellen maar dat is weer duur.

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:06:
[...]
Studio monitoren staan er redelijk om bekend dat ze neutraal (saai) klinken, maar volgens mij geldt dat niet voor alle studio monitoren.
Het ligt gewoon aan Casper. Wanneer niet? :P Andere monitorluidsprekers, laten met hetzelfde gemak je bureau of tafel mee resoneren. Je zal het allicht niet direct horen, maar de inmenging hiervan samen met het geluid directe wat afkomstig van de luidsprekers, drukt een stempel op de het hoorbare frequentiespectrum.

Ontkoppelen, is het gouden sleutel woord wat nu de klok slaat.

Papier, steen en schaar.
Haal van straat of uit je tuin, 4 beton tegels van 30x30cm (of groter, de tegel dient de gehele oppervlakte te ondersteunen) en 2 pakken A4 papier.
Leg de steen op je bureau, leg hier op een pak A4 papier, en vervolgen weer een steen. Op de bovenste steen plaats je de studio monitor. Doe dit nu ook bij de ander. Verder dienen beide monitoren waterpas te staan.

Oh ja, je kan ook nog bureau stands kopen. bijv
https://www.google.com/se...oe=utf-8&client=firefox-b

Over het algemeen geld, hoe zwaarder de stand is, hoe minder ongewenste resonanties de stand zelf kan veroorzaken.

Ga nu muziek luisteren.

[Voor 15% gewijzigd door Lip op 10-11-2018 12:01]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:15
Ik denk op zich dat je een goed punt hebt @Lip wat betreft positionering van speakers op een bureau. Maar ik denk dat het boundary effect hierin belangrijker is dan het doorgeven van trillingen. De nabijheid van bureau verandert de response zeker in belangrijke mate. Dit kun je ook wel corrigeren met de schakelaars achterop waarmee je iets minder of meer hoog en laag kan instellen. Heb je dit al geprobeerd?

Verder kan je naar iets anders op zoek zijn, maar het idee dat studio monitoren saai zijn heb ik nooit begrepen. Dan zou de muziek ook saai zijn afgemixt :) ? Want het wordt ook op studio monitoren gemaakt.

Kan het niet zijn dat je het (sub)laag mist? De laagweergave is meer een eigenschap van ruimte en opstelling dan van de luidspreker. Een sub erbij plaatsen biedt vaak soelaas.

• Anton de Vries
bedankt voor alle reacties !

Ik ben er bewust van dat ik mijn speakers moet isoleren en heb ook van die foam pads deze: https://www.bax-shop.nl/s...PX4PuRPe-GtIaAn_3EALw_wcB .
Maar ik vraag me dus eigenlijk af of er een of andere is manier is om uit de specsheet ergens kan aflezen of de speakers goed werken op het bureau. En of er merken of serie's zijn die bekend staan om goed te klinken voor nearfield ?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True