Toon posts:

Acces point schakelt van 1000 naar 100Mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oetgrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 23:08
Hallo,

Ik heb twee KPN dual band wifi versterkers/AP's (die Arcadyans) bedraad in serie hangen aan een Ziggo connectbox.
AP1 via de WAN poort aan de connect box, AP2 via een LAN poort vanaf AP1 weer naar een LAN poort.
Dit werkt op zich goed (draadloos zowel 2,4 als 5 GHz) alleen doet het vreemde zich voor dat de verbinding van AP1 naar AP2 steeds terugschakelt van 1000 naar 100 Mbps (te zien in de status pagina van AP1) . Als ik even de LAN loskoppel van AP1 en hem weer verbind is de verbinding wel weer 1000Mbps (dit is ook werkelijk zo, heb ik getest met een speedtest op AP2), maar dit blijft maar max. een uurtje zo.
De verbinding van AP1 met de connectbox blijft wel steeds 1000Mbps.
Ik heb de kabel aan AP2 in de WAN poort gehad maar dan heb ik via dat AP helemaal geen internet verbinding meer. Of ik de kabel naar AP1 vanaf de connectbox in de WAN of LAN poort steek heeft geen invloed op het probleem.
Wat ook nog bijzonder is dat AP1 eerst een oude 100/1000 router was die ik als AP had ingesteld en bij deze configuratie het probleem zich niet voordeed (Ik heb deze vervangen voor de KPN omdat deze geen 5 GHz had), dus ik ga er van uit dat het niet aan de kabel ligt.

Mijn vraag nu dus: Is er iemand die enig idee heeft waar ik de oorzaak moet zoeken?

Ik heb al op het forum hier en ook op internet rondgezocht maar tot nu toe helaas niets kunnen vinden wat me in de richting van de oorzaak helpt...

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00
Misschien zijn er contacten vuil waardoor het stekkertje niet goed contact maakt.
Misschien dat de kabel te veel stoorsignalen oppikt, terwijl deze tijdens de vorige configuratie minder last had van storing?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:42

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het enige wat jij aan de WAN poort moet hangen is daadwerkelijk een WAN verbinding. Je kunt een WAN poort niet als willekeurig LAN poort gebruiken. De beste opstelling is elke Access Point voorzien van een netwerkkabel vanaf de router/switch aangesloten op een LAN poort.

Wat je precies met in serie schakelen bedoeld begrijp ik overigens niet helemaal, beschikken de AP's over twee LAN aansluitingen die een 'kleine switch' vormen? Maak anders even een tekening om het te verduidelijken.

p.s. Als jij binnen jouw netwerk weer gebruik maakt van een WAN aansluiting dan ga je binnen het huisnetwerk NATen ofwel onnodig routeren en daarmee het netwerk onnodig gecompliceerd maken.

[Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 30-09-2018 14:27]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• oetgrunn
_Dune_ schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:18:
Het enige wat jij aan de WAN poort moet hangen is daadwerkelijk een WAN verbinding. Je kunt een WAN poort niet als willekeurig LAN poort gebruiken. De beste opstelling is elke Access Point voorzien van een netwerkkabel vanaf de router/switch aangesloten op een LAN poort.

Wat je precies met in serie schakelen bedoeld begrijp ik overigens niet helemaal, beschikken de AP's over twee LAN aansluitingen die een 'kleine switch' vormen? Maak anders even een tekening om het te verduidelijken.
Bedankt voor je reactie, elk AP rechtstreeks naar de connect box gaat helaas even niet, maar ik snap dat dat de beste optie is.

Wat ik met serie bedoel is deze route (bekabeld): Connectbox ->WAN AP1 LAN->LAN AP2.
Connect box, AP1 en AP2 twee zenden alledrie draadloos uit op zowel 2,4 als 5 GHz (maar daar heb ik ook geen problemen mee).
Ik zal anders nog eens wat langer de verbinding van de connect box naar LAN aansluiting AP1 houden en zien wat er gebeurd.
Beide KPN versterkers hebben 1 WAN en 4 LAN aansluitingen:
Interfaces
5-port autosensing 10/100/1000Base-T & auto MDI/MDI-X Ethernet switch including 1 dedicated uplink port
1 x USB 2.0 1000mA
1 x USB 3.0 1000mA
WiFi complies with IEEE 802.11ac, IEEE 802.11n and 802.11b/g standards

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:42

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je moet die WAN poort niet gebruiken. Als de AP's voorzien zijn van een switch van 5 poorten, dan is het verstandiger die te gebruiken. Grote kans dat de WAN poort daadwerkelijk max. 100Mb/sec door voer heeft. In iedergeval niet de WAN poort gebruiken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• oetgrunn
Ik heb AP1 nu aangesloten vanaf connect box op een LAN aansluiting. AP2 lijkt nu wat langer op 1000 te blijven, alleen is de draadloze snelheid via AP1 nu ruk, max. 20Mbps, waar dit eerder (via WAN) ca. 180 was.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:22
including 1 dedicated uplink port
Wat moet ik me bij zo'n voorstellen? Is dat een WAN poort, en wordt er gerouteerd naar die overige 4 poorten? Of is het bedoeld als uplink-poort als switch naar die overige 4?

En ik lees op de KPN site
Management Features
User Friendly GUI via HTTP
Firmware remote upgrading
Er is dus ook een webinterface, wat haal je daar aan info uit? En die remote firmware upgrading, doet KPN dat? (gruwel....) Als ik hun site lees lijkt dat wel zo (via de experiabox). Als ik het zo lees zijn ze helemaal niet bedoeld om "in serie" te plaatsen.
Dit lijken me branded apparaten die door KPN-firmware een beetje kreupel zijn geworden. Misschien kun je ze opnieuw flashen met het een of ander. En dan gewoon inzetten als switch/accesspoint.

Of terugzenden naar KPN en iets anders in huis halen.

mompelt iets over "altijd gekloot met wifi-versterkers"

[Voor 4% gewijzigd door valkenier op 30-09-2018 17:21]

• oetgrunn
valkenier schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:19:
[…]

Of terugzenden naar KPN en iets anders in huis halen.
Dat gaat hem niet worden want beide van particulieren gekocht.

Wat ik later vanmiddag nog geprobeerd heb is AP1 weer aansluiten via de WAN poort (op de connect box) omdat de snelheid via de LAN aansluiting niet eens meer de 10Mbps haalde. Dat herstelde weer de snelheid naar ruim boven de 150 Mbps.
Toch ook maar eens AP2 weer aangesloten op AP1 dmv. kabel van LAN poort AP1 naar WAN poort AP2, en AP2 opnieuw gestart. Nu had ik wel (draadloos) internetverbinding via AP2 (wellicht de andere keren te ongeduldig geweest) en ook de snelheid blijft 1000 Mbps 8)7 .
Ik heb te weinig verstand van netwerken en/of access points om dit te kunnen verklaren (uiteraard, anders had ik het waarschijnlijk zelf wel op kunnen lossen), het lijkt er alleen wel op dat het iets te maken heeft een zgn. extender mode die al of niet geactiveerd kan zijn op de AP's.

De snelheidsinfo heb ik ook uit de webinterface, firmware upgraden kan ook op die manier maar de jongste versie is al iet van twee jaar oud of zo. Ik heb ze gekocht omdat het verder naar mijn mening prima apparaten zijn, ik geen router hoefde en ze via bv. mp voor een tientje of drie te koop zijn (nieuw zijn ze op dit moment €50,-).
Alle reageerders uiteraard wel bedankt voor het meedenken _/-\o_ .

[Voor 13% gewijzigd door oetgrunn op 30-09-2018 20:22]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:31
De normale manier van aansluiten is om de beide AP's met poort 1 op de router aan te sluiten.
Echter AP1 met poort 1 aan de router en de AP2 met poort 1 aan een van de andere poorten van AP1 moet ook prima werken.
Het probleem zit niet in je aansluiting maar in je settings denk ik.

Extender mode moet je absoluut niet aanzetten, ze moeten beiden in AP mode staan.

Wat wel van belang is dat beide AP's ( en ook je router als die wifi heeft) op een verschillende kanalen staan en dus ook niet op auto.
Het SSID van beiden mag wel gelijk zijn, en als je automatisch wilt kunnen roamen dan moet het zelfs gelijk zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:57
Er lijken hier een paar issues door elkaar te lopen. De meest logische manier van aansluiten is de Connectbox als router gebruiken en beide APs bedraad op een LAN poort aan te sluiten (AP2 vanaf een LAN poort van AP1 is prima). Op beide APs de DHCP server uitzetten via de webinterface en zorgen dat tussen Connectbox en beide APs de volgende instellingen voor WiFi allemaal gelijk zijn: SSID, wachtwoord, autenticatiemethode, encryptiemethode (dit om WiFi roaming zo goed mogelijk te laten verlopen).

Door de APs (die eigenlijk routers zijn) via de WAN poort aan te sluiten, fungeren die ook als router, wat tot allemaal gescheiden netwerken (dubbele NAT) leidt en dat kan lastig zijn voor bepaalde applicaties of apparatuur. De verschillen in WiFi snelheden die je ervaart zijn waarschijnlijk op te lossen door de instellingen even goed na te lopen.

[Voor 32% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-09-2018 21:58]

• valkenier
Cpt.Morgan schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:51:
Er lijken hier een paar issues door elkaar te lopen. De meest logische manier van aansluiten is de Connectbox als router gebruiken en beide APs bedraad op een LAN poort aan te sluiten (AP2 vanaf een LAN poort van AP1 is prima). Op beide APs de DHCP server uitzetten via de webinterface en zorgen dat tussen Connectbox en beide APs de volgende instellingen voor WiFi allemaal gelijk zijn: SSID, wachtwoord, autenticatiemethode, encryptiemethode (dit om WiFi roaming zo goed mogelijk te laten verlopen).

Door de APs (die eigenlijk routers zijn) via de WAN poort aan te sluiten, fungeren die ook als router, wat tot allemaal gescheiden netwerken (dubbele NAT) leidt en dat kan lastig zijn voor bepaalde applicaties of apparatuur. De verschillen in WiFi snelheden die je ervaart zijn waarschijnlijk op te lossen door de instellingen even goed na te lopen.
Normaal gesproken is dat zo, en heb je gelijk. Echter dit zijn wat wonderlijke KPN branded apparaatjes, die net even anders werken. Ze zijn nooit bedoeld als router, en dat zit kennelijk ook niet in de firmware. Als ik het goed heb begrepen. Ze zijn bedoeld als WiFi extender, die bedraad of via WiFi achter een experiabox gehangen worden. Niet als zelfstandige router. Ik heb ze nooit gezien, maar ik denk dat er niet eens een DHCP server in zit.
Het is ook geen WAN poort, maar een “dedicated uplink port” aldus de site van KPN. Wat dat dan ook moge betekenen.

[Voor 3% gewijzigd door valkenier op 30-09-2018 22:11]

• Ben(V)
Het zijn zeker geen routers.
Het zijn Accesspoint of wifi Extenders afhankelijk van hoe je ze instelt
Er zit dan ook helemaal geen DHCP server in net als geen enkele routerings mogelijkheden.

Er zit eigenlijk ook geen Wan poort of zo iets op, het is enkel dat KPN aangeeft dat de router op poort 1 aangesloten moet worden, maar ik betwijfel of het enig verschil maakt met een van de andere poorten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cpt.Morgan
Ben(V) schreef op zondag 30 september 2018 @ 23:23:
Het zijn zeker geen routers.
Het zijn Accesspoint of wifi Extenders afhankelijk van hoe je ze instelt
Er zit dan ook helemaal geen DHCP server in net als geen enkele routerings mogelijkheden.

Er zit eigenlijk ook geen Wan poort of zo iets op, het is enkel dat KPN aangeeft dat de router op poort 1 aangesloten moet worden, maar ik betwijfel of het enig verschil maakt met een van de andere poorten.
Ik ken deze dingen niet goed, maar als het om deze gaat: https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/, dan hebben ze wel degelijk een DHCP server (zie de volledige specificaties daar). En ik zou niet weten wat een "dedicated uplink port" anders zou moeten zijn dan een WAN poort. Het kan zijn dan ze in de software de nodige beperkingen hebben aangebracht, waardoor het ding niet meer als normale router te gebruiken is, maar technisch lijkt me dit gewoon een KPN branded WiFi router.

EDIT:

De handleiding (https://www.kpnwebshop.co...05RPT03ZDI%3D&date=fd17d2) bevestigt dit: "WAN Connection: DHCP Client with automatic activation/deactivation based on physical link connectivity"

[Voor 13% gewijzigd door Cpt.Morgan op 01-10-2018 10:42]

• Ben(V)
Of het een rebranded router is maakt niet uit, de firmware is in dat geval zodanig aangepast dat hij niet kan routeren.
Als dat wel zo zou zijn, dan zou je wifi altijd in een ander subnet terecht komen en dat is echt niet het geval.
En welke benaming KPN aan zo'n poort geeft maakt niet uit, maar voor de zekerheid lijkt het me slim je router op die poort te zetten

En ja er zit (net als in de meeste accespoints) een dhcp server in voor het geval je de wifi bijvoorbeeld in een ander subnet wilt hebben, maar de meeste mensen gebruiken zo iets niet.

• Cpt.Morgan
Ben(V) schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:42:
Of het een rebranded router is maakt niet uit, de firmware is in dat geval zodanig aangepast dat hij niet kan routeren.
Als dat wel zo zou zijn, dan zou je wifi altijd in een ander subnet terecht komen en dat is echt niet het geval.
En welke benaming KPN aan zo'n poort geeft maakt niet uit, maar voor de zekerheid lijkt het me slim je router op die poort te zetten

En ja er zit (net als in de meeste accespoints) een dhcp server in voor het geval je de wifi bijvoorbeeld in een ander subnet wilt hebben, maar de meeste mensen gebruiken zo iets niet.
Het zijn dus inderdaad softwarebeperkingen, helder. Als je die DHCP server kunt aanzetten als je je "wifi ..in een ander subnet wilt hebben" zal het ding overigens toch ook echt moeten kunnen routeren. Anders zul je nooit een verbinding krijgen.

• Ben(V)
Dat is heel juist opgemerkt.

• oetgrunn
In de web based setup omgeving is nergens iets te vinden over het al of niet aanzetten van DHCP. Staat naar mijn mening ook niet aan omdat ikzelf wel eens een router aan router heb gehangen zonder bij nr. 2 DHCP uit te zetten en dit leidde direct tot grote problemen (nou ja, misschien iets overdreven, m'n huis staat er nog steeds maar er was niet meer fatsoenlijk te netwerken).
Ik heb nog eens wat rondgegoogled en het lijkt erop dat als de versterker aangesloten wordt van router naar "WAN" hij zich gedraagt als AP en van router naar LAN als extender. Ik kan deze status zien in de setup pagina dus zal dat nog eens testen. Tot nu toe is echter mijn probleem opgelost, AP2 blijft op 1000Mbps verbonden en ik heb geen rare gedragingen in m'n netwerk (dubbele IP's of uitval of zo, dat laatste heeft helaas alleen de connect box).
Ik heb nu wel allemaal aparte SSID's, vooral omdat ik merk dat apparaten niet altijd het beste signaal pakken en omdat ik zelf graag weet met welk punt ik verbonden ben. Ik zal dit ook nog eens aanpassen en kijken wat er gebeurd (ik vraag me alleen af of als ik echt alles, dus router, twee keer AP's en zowel 2.4 als 5GHz dezelfde naam geef dat goed gaat).

[Voor 5% gewijzigd door oetgrunn op 01-10-2018 17:31]

• valkenier
oetgrunn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:24:
In de web based setup omgeving is nergens iets te vinden over het al of niet aanzetten van DHCP. Staat naar mijn mening ook niet aan omdat ikzelf wel eens een router aan router heb gehangen zonder bij nr. 2 DHCP uit te zetten en dit leidde direct tot grote problemen (nou ja, misschien iets overdreven, m'n huis staat er nog steeds maar er was niet meer fatsoenlijk te netwerken).
Ik heb nog eens wat rondgegoogled en het lijkt erop dat als de versterker aangesloten wordt van router naar "WAN" hij zich gedraagt als AP en van router naar LAN als extender. Ik kan deze status zien in de setup pagina dus zal dat nog eens testen.
Bedoel je dat als je niet de "dedicated uplink port" gebruikt, hij zichzelf als wifi-extender ziet, en de uplink via wifi doet? Dat zal dan wel. En gebruik je de DUP, dan wordt het een access-point. Zo zal het wel bedacht zijn.
En routeren kan de hardware wel, maar de KPN software niet.

Ergens wel slim, omdat veel mensen altijd maar routers achter routers gooien. Dat kan dit ding dan niet. Scheelt vast een boel gedoe op de helpdesk. Maar niks voor een tweakert.. :*)

• Cpt.Morgan
oetgrunn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:24:
... (ik vraag me alleen af of als ik echt alles, dus router, twee keer AP's en zowel 2.4 als 5GHz dezelfde naam geef dat goed gaat).
Om goede WiFi roaming te krijgen moeten 1) SSID, 2) wachtwoord, 3) authenticatiemethode en 4) encryptiemethode gelijk zijn. Soms levert het dan schijnbaar nog steeds wel wat issues op als de apparaten niet allemaal identiek zijn, maar ik heb het hier prima werken tussen een Compal Connectbox en een TP-Link router als AP. Ik heb zelf het 5GHz netwerk wel een apart SSID gegeven, omdat roaming tussen 2.4GHz en 5GHz bij mij niet lekker leek te werken.

[Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 01-10-2018 18:32]

• oetgrunn
valkenier schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:47:
[...]

Bedoel je dat als je niet de "dedicated uplink port" gebruikt, hij zichzelf als wifi-extender ziet, en de uplink via wifi doet? Dat zal dan wel. En gebruik je de DUP, dan wordt het een access-point. Zo zal het wel bedacht zijn.
En routeren kan de hardware wel, maar de KPN software niet.

Ergens wel slim, omdat veel mensen altijd maar routers achter routers gooien. Dat kan dit ding dan niet. Scheelt vast een boel gedoe op de helpdesk. Maar niks voor een tweakert.. :*)
Ja dus, aangesloten router naar "WAN" poort:

KPN WAN

Aangesloten router naar LAN poort:

KPN LAN

Ik dacht zoiets al maar klopt dus idd. (verklaard mi. ook direct de lagere snelheid als de router op de LAN poort is aangesloten). Voor mij ook wel slim, want ik heb ze speciaal gekocht om juist als AP te dienen en niet als router en voor die drie tientjes p.st. kunnen ze dat prima. Ook AP1 doet het uitstekend als doorgeefluik vanaf AP2, vrijwel zonder snelheidsverlies (als ie tenminste de verbinding op 1Gbps houdt).

[Voor 30% gewijzigd door oetgrunn op 01-10-2018 18:35]

• BibiKakkie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-11-2019
*knip*. Crossposten en kicken en kapen van topics is niet toegestaan, maak even een nieuw topic aan.

[Voor 89% gewijzigd door rens-br op 18-03-2019 10:08]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee