Toon posts:

Laptop 4 jaar oud is traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joramk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-05 22:28
Hallo Tweakers,

Sinds enkele weken zit ik in 4Havo, hiervoor was een laptop vereist. Aangezien ik al een desktop heb, gebruik ik de oude laptop van mijn broer, op school. (want een laptop van 400-500 euro kopen voor 1,5 jaar is een beetje geld verspilling).
Het probleem is alleen dat deze laptop niet de snelste meer is. Tekstverwerken gaat prima, maar een website bezoeken/YouTube kijken is redelijk kansloos. De CPU is (bijna) constant 100%, in task manager.
Het gaat om een Acer Aspire met
CPU: Intel Celeron N2820
RAM: 8GB 1066MHz

Wat heb ik al geprobeerd?
Ik heb windows al opnieuw geinstalleerd (met schijven opschonen). Voor de rest wordt de laptop ook niet erg warm en de fan gaat ook niet te keer.
Dus mijn vraag is: Wat kan ik doen om deze laptop wat sneller te maken of is het een kwestie van het hier mee doen?

Taakbeheer tijdens YouTube-video kijken
Laptop
Screenshots van laptop
Taakbeheer laptop

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Joramk op 02-10-2018 07:08)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je websites sneller wilt maken, gebruik dan bijvoorbeeld Palemoon met de Ublock Origin filter plugin. Die filter zorgt ervoor dat veel van de trage web site elementen niet worden geladen. Met name advertenties en trackers. Palemoon is een Firefox variant met lagere systeemvereisten.

Veel sites gebruiken processortijdvretende scripts die veel processortijd opeisen. De kwaliteit van webontwikkelaars is niet om naar huis te schrijven de laatste tijd. Daarnaast zijn er sites die denken dat het ok is om op jouw computer bitcoins te minen. Dat soort dingen kun je ook met Ublock aanpakken.
Via F12,network kun je "onder water" kijken wat er gebeurt op een site. Daar kun je ook zien wat er nu zo traag is.

Je gebruikt Windows 10, en die doet graag in de achtergrond een hoop overbodige dingen zoals proberen in te loggen in Microsoftdiensten en gegevens aan Microsoft doorspelen. Dat kun je deels voorkomen door de privacyinstellingen aan te passen. Dat kan bijvoorbeeld via O&O ShutUp10, DoNotSpy10 of Windows Privacy Tweaker. Daardoor wordt de PC ook iets sneller.

Met de juiste opschoontool kun je Windows ook sneller maken. Met name het niet laten draaien van allerlei achtergrondprocessen. Dat kan deels met msconfig, dat is een onderdeel van Windows. Of iets gebruiksvriendelijker en vooral completer: met CCleaner, Startup, tab Windows en tab Context Menu. Meestal kunnen alle processen onder tab Windows uit. In Context Menu alleen laten staan wat je nodig hebt. Daarna herstarten.

Je kunt veeleisende services die niets nuttigs doen gerust op manual zetten. Op die manier draaien ze niet bij opstarten tenzij ze benodigd zijn voor een ander proces. Dan worden ze alsnog gestart.

Alle reacties

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kijk eens naar de oorzaak van de hoge cpu load. Dus welk proces houdt je cpu zo bezig?

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:33
Het is geen snelle CPU die hierin zit. Dus ik zou haast zeggen dat de enige oplossing, een andere laptop aanschaffen is.

Maar wat wil je allemaal precies doen met deze laptop? Enkel browsen en youtube sneller maken?
Dan kan je eventueel spelen met de settings van hardwarematige versnelling in de browser.

Verder ben je volgens mij redelijk gelimiteerd kwa opties om nog iets sneller te krijgen.

• Joramk
Satch schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:07:
Kijk eens naar de oorzaak van de hoge cpu load. Dus welk proces houdt je cpu zo bezig?
Dat is dus het vreemde, het is namelijk steeds iets anders. Soms gebruikt de Microsoft Edge browser 40%, dan opeens 'Superfetch' weer 30-50%.

• Joramk
mastr-dc schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:08:
Het is geen snelle CPU die hierin zit. Dus ik zou haast zeggen dat de enige oplossing, een andere laptop aanschaffen is.

Maar wat wil je allemaal precies doen met deze laptop? Enkel browsen en youtube sneller maken?
Dan kan je eventueel spelen met de settings van hardwarematige versnelling in de browser.

Verder ben je volgens mij redelijk gelimiteerd kwa opties om nog iets sneller te krijgen.
Het is zeker geen snelle CPU. Maar ik zou het toch fijn vinden als ik fatsoenlijk website kan bezoeken, zonder dat ik tot 40-50 seconden moet wachten tot de webpagina geladen is. :)

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12-2022
superfetch is een windows service,
Gewoon ff laten ratelen en superfetch gaat minder cpu gebruiken
Maar als je hem echt wilt uitzetten kijk ff tussen service en zet superfetch uit. (ook al zou ik dat afraden)

• Joramk
coolbvrobin schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:15:
superfetch is een windows service,
Gewoon ff laten ratelen en superfetch gaat minder cpu gebruiken
Maar als je hem echt wilt uitzetten kijk ff tussen service en zet superfetch uit. (ook al zou ik dat afraden)
Ik heb 't er niet zo op om Microsoft services uit te gaan zetten ;).

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12-2022
Joramk schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:16:
[...]

Ik heb 't er niet zo op om Microsoft services uit te gaan zetten ;).
Verstandig, Dus ff wachten tot superfecth zich weer normaal gedraagt 8)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Drivers updaten? Cpu is sowieso geen hardloper want er mag wel 8 Gb werkgeheugen aanwezig zijn maar je bottleneck is en zal blijven de CPU. Je kan nog proberen met een SSD te werken en anders naar W10 opnieuw installeren of kaaltrekken. Persoonlijk begrijp ik echt niet dat ze ooit deze CPU hebben uitgebracht met in combinatie met Windows 10 aangezien voor Patience het nog zal werken maar een beetje youtube/netflix zal steeds grotere belasting brengen op de CPU. Ik zou beginnen met drivers updaten en zeker je videokaart.
Mijn oude I3-60xx CPU had nogal moeite met 4K ondanks 8 Gb werkgeheugen. Het bleek een oude driver te zijn van de videokaart, na de update gaat het al een stuk beter maar vooralsnog weet ik dat deze CPU gewoon een bottleneck altijd zal blijven.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Joramk
itsalex schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:21:
Drivers updaten? Cpu is sowieso geen hardloper want er mag wel 8 Gb werkgeheugen aanwezig zijn maar je bottleneck is en zal blijven de CPU. Je kan nog proberen met een SSD te werken en anders naar W10 opnieuw installeren of kaaltrekken. Persoonlijk begrijp ik echt niet dat ze ooit deze CPU hebben uitgebracht met in combinatie met Windows 10 aangezien voor Patience het nog zal werken maar een beetje youtube/netflix zal steeds grotere belasting brengen op de CPU. Ik zou beginnen met drivers updaten en zeker je videokaart.
Mijn oude I3-60xx CPU had nogal moeite met 4K ondanks 8 Gb werkgeheugen. Het bleek een oude driver te zijn van de videokaart, na de update gaat het al een stuk beter maar vooralsnog weet ik dat deze CPU gewoon een bottleneck altijd zal blijven.
Jep, deze CPU is echt kansloos… Maar bedankt voor de tip, ik ze eens gaan updaten :)

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 06:20
Misschien een lichtgewicht linux distro?

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:42
Laptop was 4 jaar geleden ook al niks, Celeron staat voor traag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je websites sneller wilt maken, gebruik dan bijvoorbeeld Palemoon met de Ublock Origin filter plugin. Die filter zorgt ervoor dat veel van de trage web site elementen niet worden geladen. Met name advertenties en trackers. Palemoon is een Firefox variant met lagere systeemvereisten.

Veel sites gebruiken processortijdvretende scripts die veel processortijd opeisen. De kwaliteit van webontwikkelaars is niet om naar huis te schrijven de laatste tijd. Daarnaast zijn er sites die denken dat het ok is om op jouw computer bitcoins te minen. Dat soort dingen kun je ook met Ublock aanpakken.
Via F12,network kun je "onder water" kijken wat er gebeurt op een site. Daar kun je ook zien wat er nu zo traag is.

Je gebruikt Windows 10, en die doet graag in de achtergrond een hoop overbodige dingen zoals proberen in te loggen in Microsoftdiensten en gegevens aan Microsoft doorspelen. Dat kun je deels voorkomen door de privacyinstellingen aan te passen. Dat kan bijvoorbeeld via O&O ShutUp10, DoNotSpy10 of Windows Privacy Tweaker. Daardoor wordt de PC ook iets sneller.

Met de juiste opschoontool kun je Windows ook sneller maken. Met name het niet laten draaien van allerlei achtergrondprocessen. Dat kan deels met msconfig, dat is een onderdeel van Windows. Of iets gebruiksvriendelijker en vooral completer: met CCleaner, Startup, tab Windows en tab Context Menu. Meestal kunnen alle processen onder tab Windows uit. In Context Menu alleen laten staan wat je nodig hebt. Daarna herstarten.

Je kunt veeleisende services die niets nuttigs doen gerust op manual zetten. Op die manier draaien ze niet bij opstarten tenzij ze benodigd zijn voor een ander proces. Dan worden ze alsnog gestart.

• Joramk
Thanks voor de reactie's! Ik ga vandaag eens kijken of 't gaat helpen :)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 10:19

Praetextatus

the dutch_paki

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een lite versie van Windows. Zolang je officiële legale Keys gebruikt kan het wel. Er zijn wat ontwikkelaars die Windows 7 en 10 flink gestript hebben van onnodige functionaliteiten en daarmee zijn ze goed voor lichtere systemen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:18
Ik zou eens overwegen om een SSD te monteren als bootdisk en een verse installatie van Windows 10.

De processor is niet de snelste, maar dit zou de gebruikservaring wel kunnen verbeteren.

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 19:35

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Eens met Noppesnada.
Hoewel ik je niet specifiek hoor over de HD, is mijn ervaring dat het installeren van een SSD in een oude laptop bijna altijd weer een prima gebruikservaring geeft. Zelfs met een matige CPU.

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mrmrmr schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 04:49:

Meer (plug-ins) van Firefox zal Palemoon niet meer ondersteunen dan uBlock

@Het Fantoom Celeron heeft ook quadcore en die zijn iets beter geschikt dan de dual core.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:10
@Joramk Om een klein beetje perspectief te geven: UserBenchmark: Intel Celeron N2820 vs Core i5-8265U

• Joramk
Jep, het is redelijk triest.

Maar de harde schijf in de laptop is het minst slechte onderdeel. Het opstarten valt mee qua tijd en in taakbeheer is de HDD meestal onder de 50-60%, dus ik weet niet of de aanschaf van een SSD de moeite waard is.

Wat @Praetextatus zegt lijkt mij wel een goede oplossing: een lite editie van Windows erop zetten. Maar is het geen slim idee om er een (lichte) versie van Linux op te zetten? Ik moet op school enkel tekst verwerken en eens een keer een website bezoeken/filmpje kijken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oOo _O- Vergelijk een BMW M3 met een Fiat Panda

Om Celeron Quad v Dual Core te vergelijken http://cpu.userbenchmark....eron-N2820/m208922vsm5994

Maar TS schiet er nu weinig mee op. Kijk hier eens @Joramk http://mashtips.com/lightweight-os/

[Voor 25% gewijzigd door Hackus op 02-10-2018 15:45]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee