Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kant en klare surround set of receiver en boxen los kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweakwondo
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18:42
Ik zoek een?

Surround 5.1 of losse receiver en boxen.
met mogelijkheid tot uitbreiding in toekomst (atmos)

Wat is je budget?
400 voor nu.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films, gamen en muziek

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik wil graag een surround setje voor bij de tv hoek.Het begon eigenlijk bij het zoeken van een soundbar omdat de boxen van me tv mij beginnen te irriteren, slecht plat geluid, bass is er niet of het kraakt etc..

Voor het moment gezien m'n budget niet al te hoog is ben ik op zoek naar een normaal 5.1 surround set. Ik vraag me echter af wat beter zal zijn, een in stap home cinema kopen (vele daarvan
komen met blu ray players etc, maar ik heb hiervoor een w10 media player).

Uit eindelijk wil ik een atmos systeem creëren met 5.1.4, dus het setje moet wel uitbreiding ondersteunen
Nou is het lekker makkelijk als het gaat om de home cinema kits want hierbij zitten de boxen al. Nou heb ik geen idee wat voor boxen ik er anders bij moet zoeken, waar moet ik opletten etc(ben geen expert op audio gebied).

Me zoektocht is ontstaan doordat ik dus een soundbar zocht, daar stuitte ik op de Sony htFX9000. Lekker simpel etc. grootste enthousiasme is ontstaan door ondersteuning van atmos. Maar, zonder uitbreiding mogelijkheden en enkel 2.1, op atmos, is voor mij niet heel overtuigend vandaar.

Maar goed, is het haalbaar met mijn budget? Extra features zoals intergrated Spotify, wifi etc is geen must maar leuk als het erbij zit.

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:11
Het nadeel van kant-en-klare sets is dat de uitbreidingsmogelijkheden vaak zeer beperkt zijn, maar met jouw budget is dit wel hetgeen het beste betaalbaar is. Koop je namelijk een losse AV-receiver dan moet je toch al rekenen op € 300+ en dan blijft er niks over voor fatsoenlijke speakers. Echter, een complete homecinemaset die Atmos ondersteunt, begint ook al rond de € 600. Het lijkt erop dat je je ofwel moet richten op een homecinemaset die 5.1 ondersteunt, ofwel verder moet gaan sparen.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Ik zou nog iets meer sparen tot een eurotje of 900.

Dan koop je voor 250/300 een 2dehands versterker met al die ondersteuningen. bijvoorbeeld: pricewatch: Onkyo HT-S9700THX

En daarna zoek je de verschillende speakers bij elkaar, opbouwen en niet alles in 1x willen, audio is gewoon niet goedkoop.

• Tweakwondo
Jorgen schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:33:
Het nadeel van kant-en-klare sets is dat de uitbreidingsmogelijkheden vaak zeer beperkt zijn, maar met jouw budget is dit wel hetgeen het beste betaalbaar is. Koop je namelijk een losse AV-receiver dan moet je toch al rekenen op € 300+ en dan blijft er niks over voor fatsoenlijke speakers. Echter, een complete homecinemaset die Atmos ondersteunt, begint ook al rond de € 600. Het lijkt erop dat je je ofwel moet richten op een homecinemaset die 5.1 ondersteunt, ofwel verder moet gaan sparen.
5.1 Is ook niet slecht, maar heb liever toch de echte 3D geluid om je heen, ik zal dan nog even door sparen. Buiten dat om, wat voor speakers raadt jij aan?
KRGT schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:45:
Ik zou nog iets meer sparen tot een eurotje of 900.

Dan koop je voor 250/300 een 2dehands versterker met al die ondersteuningen. bijvoorbeeld: pricewatch: Onkyo HT-S9700THX

En daarna zoek je de verschillende speakers bij elkaar, opbouwen en niet alles in 1x willen, audio is gewoon niet goedkoop.
Dat is zo duur nog niet. Nou heb ik even snel onderzoek gedaan naar de receiver.
Is het nou zo dat je 9ch nodig hebt voor 5.1.4?!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Tweakwondo schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:56:
[...]
Is het nou zo dat je 9ch nodig hebt voor 5.1.4?!
5 + 4 is ? ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Tweakwondo
Ja dus. Was niet heel duidelijk op het begin voor mij. Nogmaals ben er nieuw in. An sich heb je dan niet heel veel aan 5.1 dolby atmos receiver, 7.1 kan dan op zich nog wel, tenzij je (passieve) boxen neemt die geluid omhoog kaatsen maar ook deze zijn erg duur, kan dan beter voor een 9ch receiver sparen?

Heb het inmiddels voorgesteld thuis, vrouw ging er nog vanuit dat we een simpele soundbar zouden krijgen :+
Investering wordt uiteraard wel beloond, zij kijkt dagelijks films!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:11
@Tweakwondo Zie hieronder hoe ik geschikte receivers selecteer:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Let trouwens op dat sommige receivers niet alle kanalen versterkt hebben. Soms moet je voor de laatste kanalen een losse versterker kopen. Als je dat niet wil, heb je dus voor 5.1.4 of hoger, een versterker nodig die minimaal 9 versterkte kanalen heeft. Controleer dat dus ook voordat je een receiver aanschaft.

Ik zou ongeveer een derde van je budget voor de av-receiver inruimen en de rest voor de frontspeakers. De rest kan je er daarna in stappen bij sparen. Om aan te geven welke speakers je moet kopen, is eigenlijk niet te doen, omdat ze allemaal anders klinken. Wat jij mooi vindt, vind ik misschien wel erg tegenvallen en vice versa. Zo had ik na inlezen het idee dat ik voor Kef of B&W wilde gaan, maar heb ik uiteindelijk voor Focal gekozen. Wat ik zou doen is een prijsrange voor mezelf vaststellen en binnen die range reviews gaan lezen om te zien wat je aanvankelijk aanspreekt. Met dat lijstje ga je dan naar een hifi-zaak en vraag je om een luistersessie waarbij je ook andere merken in dezelfde prijsklasse mag horen (en bijv. iets daaronder en daarboven). Dan kan je ter plekke de sound van de speakers vergelijken. Waar receivers en versterkers in principe allemaal hetzelfde horen te klinken, is dat bij speakers namelijk niet zo. Als je dan een merk en serie hebt uitgekozen, zorg dan dat je centerspeaker van hetzelfde merk en serie is. Dan is het geluid dat van links naar midden naar rechts gaat, tenminste ook gelijkwaardig. De effectspeakers (achter, zij, boven en sub) zijn zoals het woord al zegt enkel voor effecten en die kan je gerust van andere merken kopen. Vergeet bij het los samenstellen van een set overigens niet om ook je kabels mee te kopen. Die zitten er niet bij. Voor HDMI is het eenvoudig. Koop high speed of premium high speed kabels en dat mag gewoon van een simpel merk zijn. Bij luidsprekerkabel zegt men dat er allerlei verschillen zijn, maar laat je niet gek maken. Ook daar volstaat simpele koperdraad. Kabels van een euro per meter zijn dan net zo goed als kabels van 10 of 30 euro per meter.

[Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 30-09-2018 18:39]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Tweakwondo schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:28:
[...]
Ja dus. Was niet heel duidelijk op het begin voor mij.
Eerste getal is de speakers op de vloer als het ware, getal twee is de subwoofer (die niet meetellen in het aantal versterkte kanalen aangezien subwoofers actief zijn) en het laatste getal zijn de hoogte speakers. Wil je 7.2.4 aansturen heb je dus 11 kanalen nodig. Let wel dat het aantal kanalen wat een receiver kan verwerken en versterken niet gelijk hoeft te zijn. Bij sommige receiver heb je voor de laatste twee of vier kanalen nog een extra versterker nodig omdat het aantal versterkers van de receiver te weinig is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• wappiewappie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18:35
Tweakwondo schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:28:
[...]
... kan dan beter voor een 9ch receiver sparen?
...
Volgens mij kun je beter beginnen met de speakers bij elkaar te sparen.
Tegen de tijd dat je die bij elkaar gespaard hebt, is de receiver al lang verouderd.
Dan kun je beter met een goedkope 2e hands 5.1 receiver beginnen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True