Timer schakelaar voor infrarood verwarming badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56
Om mijn badkamer lekker snel warm te krijgen wil ik een infraroodpaneel tegen het plafond schroeven. De bedoeling is deze alleen even te gebruiken op het moment dat iemand gaat douchen.

Om het paneel aan te sturen zoek ik eigenlijk de meest eenvoudige timer schakelaar. Zo'n ding dat je aanzet en die vervolgens zelf in 5 of 10 minuten weer uit gaat. Nu kan ik wel allemaal inbouw timers vinden maar deze zijn eigenlijk niet geschikt voor vochtige ruimtes. Ook is het allemaal inbouw terwijl ik opbouw zoek.

Het enige wat ik kan vinden is zoiets, maar dit is meer bedoeld voor buiten en niet echt fraai voor de badkamer.

Alternatief is een klik-aan-klik-uit schakelaar (met timer) gebruiken alleen ik ben bang dat dit niet echt betrouwbaar werkt (het paneel moet echt wel weer uit gaan).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Waarom knoop je hem niet aan het licht?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
De verwarming hoeft alleen aan als het koud is en als iemand gaat douchen, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-06 17:01

M0i

Wellicht is een trappenhuis automaat een oplossing, deze kun je gewoon uit het zicht weg bouwen. Je hebt dan alleen een pulsschakelaar nodig om hem te activeren. Deze kun je evt. combineren met je bestaande schakelaar mits er de ruimte voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
Inprincipe kan dat al met een normaal relais met 2 contacten. 1 contact voor zichzelf, 1 contact voor het IR paneel. Vanaf het licht gevoed. Je zet het licht aan, drukt op de pulsdrukker (IP44) relais zal sluiten, blijft gesloten tot het licht weer uit gaat. Volgende keer licht aan, je zult weer eerst de pulsdrukker moeten bedienen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midregi
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-12-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:09
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat voor bediening je voor ogen hebt.

optie 1: aparte knop om de verwarming aan te zetten, die vervolgens automatisch uitschakelt.
voordeel: aan te zetten als het nodig is, je kunt de ruimte een poosje eerder verwarmen zonder het licht aan te zetten.
nadeel: extra handeling nodig, je kunt t vergeten

optie 2: geschakeld met licht
voordeel: 'automatisch' (niet echt natuurlijk, maar geen extra handeling nodig)
nadeel: het gaat altijd aan als je in de ruimte bent en de temperatuur onder de grenswaarde zit. Dus ook als je even wat weglegt of bijv je tanden gaat poetsen.

optie 3: infraroodgestuurd
voordeel: echt automatisch
nadeel: zie optie 2.

optie 4: anders, namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
Het is uiteindelijk toch de simpele kaku schakelaar geworden die zich zelf automatisch uitschakelt. Dit in combinatie met een ontvanger die ik een waterdichte opbouw doos heb geplaatst.

Waarom mag ik mijn eigen reactie niet markeren als beste antwoord :o .

[ Voor 16% gewijzigd door zeezuiper op 05-01-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Wat voor paneel heb je gekocht? Ik ben zelf aan het overwegen om een paneel boven de natte cel te hangen, vocht / waterdamp is dus wel een dingetje. Heb nog niet een net ogend en relatief klein IP66 paneel gevonden (bij voorkeur inclusief verlichting, maar dat is een kansloze missie).

[ Voor 14% gewijzigd door kjast op 06-01-2019 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-06 18:20
Heb je al een oplossing hier voor gevonden?

Ik ben zelf namelijk ook opzoek hiervoor.
Ik had al zelf al gekeken bij https://www.infraroodverwarming-soest.nl/thermostaten/
Maar weet niet of dit goed is inderdaad.

[ Voor 42% gewijzigd door archief op 19-07-2022 12:29 ]

Pagina: 1