Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Timer schakelaar voor infrarood verwarming badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zeezuiper
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-02 21:11
Om mijn badkamer lekker snel warm te krijgen wil ik een infraroodpaneel tegen het plafond schroeven. De bedoeling is deze alleen even te gebruiken op het moment dat iemand gaat douchen.

Om het paneel aan te sturen zoek ik eigenlijk de meest eenvoudige timer schakelaar. Zo'n ding dat je aanzet en die vervolgens zelf in 5 of 10 minuten weer uit gaat. Nu kan ik wel allemaal inbouw timers vinden maar deze zijn eigenlijk niet geschikt voor vochtige ruimtes. Ook is het allemaal inbouw terwijl ik opbouw zoek.

Het enige wat ik kan vinden is zoiets, maar dit is meer bedoeld voor buiten en niet echt fraai voor de badkamer.

Alternatief is een klik-aan-klik-uit schakelaar (met timer) gebruiken alleen ik ben bang dat dit niet echt betrouwbaar werkt (het paneel moet echt wel weer uit gaan).

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:17
Waarom knoop je hem niet aan het licht?

• zeezuiper
De verwarming hoeft alleen aan als het koud is en als iemand gaat douchen, anders niet.

• M0i
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17-02 22:51
Wellicht is een trappenhuis automaat een oplossing, deze kun je gewoon uit het zicht weg bouwen. Je hebt dan alleen een pulsschakelaar nodig om hem te activeren. Deze kun je evt. combineren met je bestaande schakelaar mits er de ruimte voor is.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17-02 23:44
Inprincipe kan dat al met een normaal relais met 2 contacten. 1 contact voor zichzelf, 1 contact voor het IR paneel. Vanaf het licht gevoed. Je zet het licht aan, drukt op de pulsdrukker (IP44) relais zal sluiten, blijft gesloten tot het licht weer uit gaat. Volgende keer licht aan, je zult weer eerst de pulsdrukker moeten bedienen.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• midregi
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 05-01 03:57

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:40
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat voor bediening je voor ogen hebt.

optie 1: aparte knop om de verwarming aan te zetten, die vervolgens automatisch uitschakelt.
voordeel: aan te zetten als het nodig is, je kunt de ruimte een poosje eerder verwarmen zonder het licht aan te zetten.
nadeel: extra handeling nodig, je kunt t vergeten

optie 2: geschakeld met licht
voordeel: 'automatisch' (niet echt natuurlijk, maar geen extra handeling nodig)
nadeel: het gaat altijd aan als je in de ruimte bent en de temperatuur onder de grenswaarde zit. Dus ook als je even wat weglegt of bijv je tanden gaat poetsen.

optie 3: infraroodgestuurd
voordeel: echt automatisch
nadeel: zie optie 2.

optie 4: anders, namelijk...

• zeezuiper
Het is uiteindelijk toch de simpele kaku schakelaar geworden die zich zelf automatisch uitschakelt. Dit in combinatie met een ontvanger die ik een waterdichte opbouw doos heb geplaatst.

Waarom mag ik mijn eigen reactie niet markeren als beste antwoord :o .

zeezuiper wijzigde deze reactie 05-01-2019 11:45 (16%)

• kjast
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-02 22:13
Wat voor paneel heb je gekocht? Ik ben zelf aan het overwegen om een paneel boven de natte cel te hangen, vocht / waterdamp is dus wel een dingetje. Heb nog niet een net ogend en relatief klein IP66 paneel gevonden (bij voorkeur inclusief verlichting, maar dat is een kansloze missie).

kjast wijzigde deze reactie 06-01-2019 00:43 (14%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True