Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beste m.2 1tb drive qua TEMPERATUUR

Pagina: 1
Acties:
  • 608 views

Vraag

• GlasMP
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 10-04-2019
Beste medetweakers,

Ik zoek advies over welke m.2 1tb voor mij het meest geschikt is, ik zoek:

1 1tb m.2 SSD op pci/nvme snelheid met laagste temperatuur

1 1tb m.2 SSD op sata snelheid met laagste temperatuur

Is er misschien ergens een lijstje met temperatuur verschillen tussen mx500, 860 evo, 970 EVO, 970 pro etc? Probeerde het te zoeken maar helaas niet gevonden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• iichel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-06 20:10

iichel

Gazoooo

Is dat heel spannend, die temperatuur? Zo'n SSD verbruikt misschien een paar watt, zo warm zal dat allemaal niet worden. Qua temperatuur kunnen die dingen ook best veel aan.

/////AMG /////AMG /////AMG /////AMG /////AMG /////AMG

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 18:18
Huh, qua temperatuur?

Wat boeit dat uberhaupt?

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• GlasMP
Het maakt in mijn situatie veel uit. Ik werk met intense heavy workloads in een mini itx systeem en de temperatuur moet zo laag mogelijk om het algehele systeem zo koel mogelijk te houden. 950pro geeft al problemen bv en hoe hoger temp hoe slechter de SSD prestatie.

Iemand?

• Ravefiend
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12-06 18:05

Ravefiend

Carpe diem!

Zelf een paar weken geleden nog een 1TB SSD Crucial MX500 M.2 SATA aangeschaft. Een complete lijst ben ik niet direct tegen gekomen dus ik denk dat je best wat reviews opzoekt van elke SSD waar je interesse in hebt. Hier alvast een opstap je voor:
https://www.techpowerup.c...ial/MX500_M.2_1_TB/7.html

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
@GlasMP hammer je die ssd echt continu of met bursts? IIg, je kunt ook gewoon de snelste nemen en er een heatsinkje op klussen?

specs

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:09
Probleem bij een M2 slot op Mini-ITX is dat deze meestal achterop het moederbord zit, weg van de airflow. Reviews en temperatuurmetingen houden daar geen rekening mee. Daar wordt getest met een ATX bord op een open bench.

• GlasMP
Thx ravefiend!

@maratropa heatsink gaat helaas niet ivm achterkant van m.2 bord en daar geen ruimte voor is helaas en continue is het.

@Uszka ja helaas is dat meestal het geval inderdaad, maar als er zo n vergelijkingstest is in een openbench dan ben ik er toch benieuwd naar, want de m.2 met laagste temp lijkt me dan wel het aantrekkelijkst (al zou hij inderdaad anders presteren als hij op de achterkant van een moederbord zit.

• Uszka
Welke behuizing heb je?

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

En ergens anders plaatsen middels een riser ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• NeHoX
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13-06 13:01

NeHoX

Ik roeptoeter maar wat...

Als een te hoge temperatuur van een SSD al problemen veroorzaakt zou ik eens grondig je andere componenten overwegen beter te koelen. Denk hierbij aan een goede mini itx cpu koeler en een videokaart welke de warmte direct buiten de kast afvoert.

• Twarp
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 10:56

Twarp

just grin...

Als voornamelijk temp een issue is, kan je dan niet gewoon beter een normale SATA SSD nemen?

Wellicht een M2 op het bord als bootdisk en de SATA SSD continu door gebruiken.

Andere formfactor gebruiken, iets wat iets groter is dan ITX.

En wat doe je ermee dat je zo'n heavy workload heb dat dit een issue begint te worden.

Meh ...

• maratropa
  • Niet online
NeHoX schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:57:
Als een te hoge temperatuur van een SSD al problemen veroorzaakt zou ik eens grondig je andere componenten overwegen beter te koelen. Denk hierbij aan een goede mini itx cpu koeler en een videokaart welke de warmte direct buiten de kast afvoert.
Behoorlijk wat SSD's gaan uit zichzelf throttlen als je ze maar genoeg te doen geeft, los van of de boel in de behuizing te warm is of niet. Daarbij zit die van hem dus onder het moederbord waar je sowieso moeilijk met airflow komt..

Dan loont het om een ssd te zoeken die ook onder sustained load niet te veel inzakt qua snelheid..

@GlasMP Kun je ook niet wat halen uit de steady state specs die hier en daar getest worden?

https://nl.hardware.info/...ies-over-tijd-consistency

lijtk me dat als die 970 pro zo goed scoort hij ook niet zo throttelt?

[Voor 16% gewijzigd door maratropa op 30-09-2018 12:04]

specs

• GlasMP
Dank voor de reacties dusver, maar helaas nog steeds niet het gewenste antwoord.

Ik heb verder een Small Silverstone kast (ben nu niet thuis, heb helaas modelnummer niet bij de hand) maar verder maakt dat niet uit aangezien het moederbord pal tegen zijkant aanzit waar geen heatsinks meer op kan dus. Verder is een riser of een normale ssd helaas geen optie.

Nogmaals dank voor het meedenken, maar ben echt op zoek naar alleen het antwoord welke m.2 ssd nu het koelst is van zichzelf? Maar waardeer wel het meedenken hoor!

@maratropa thanks ik ben ook allemaal dingen aan t vergelijken met verschillende sites, maar helaas word niet bij elke review de temp gemeten.

970pro kwam ik inderdaad ook tegen, erg goed inderdaad, afgezien van de prijs dan haha, dank in ieder geval

Mocht iemand verder nog het antwoord weten op welke nu het coolst is, hoor ik dat graag.

Nogmaals bedankt!

• DukeBox

DukeBox

Zoals eerder gemeld, de invloed van de warmte afgifte is zo minimaal van zo'n klein stukje silicium dat als je daar al tegenaan loopt je veel grotere problemen hebt. 2 graden omgevings temperatuur verschil en je hebt alle winst door te kiezen voor een (langzamere) koelere ssd tenietgedaan.

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11-06 11:24
Hoe dicht zit je ssd op je kast? Anders kan je eventuele met een thermal compound de ssd tegen de behuizing laten komen om je behuizing als koelblok te gebruiken. (denk dat aan thermal pads of strookjes koper)

• Uszka
GlasMP schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:56:
Mocht iemand verder nog het antwoord weten op welke nu het coolst is, hoor ik dat graag.
Ik gebruik er hier 2, een Samsung 960 EVO en een Intel 760P. De Intel blijft gemiddeld een graad of 8 koeler.

• maratropa
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:06:
Zoals eerder gemeld, de invloed van de warmte afgifte is zo minimaal van zo'n klein stukje silicium dat als je daar al tegenaan loopt je veel grotere problemen hebt. 2 graden omgevings temperatuur verschil en je hebt alle winst door te kiezen voor een (langzamere) koelere ssd tenietgedaan.
de hoeveelheid warmte kan hem niet direct schelen, het gaat om het throttlen onder zware io loads door een wat te hoge temp in de ssd.

@GlasMP bij puget systems las ik dat op de 950 pro een stukje aluminium plaat plakken ook al veel verbetering gaf; misschien is voor zo iets simpels nog ruimte? (welke je ook neemt)

[Voor 14% gewijzigd door maratropa op 30-09-2018 14:43]

specs

• DukeBox

DukeBox

maratropa schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:10:
de hoeveelheid warmte kan hem niet direct schelen, het gaat om het throttlen onder zware io loads door een wat te hoge temp in de ssd.
Ook daar is geen goed antwoord op te geven. De grens wanneer een SSD gaat throttlen én de vermindering in snelheid is verschillend.
Een throtthlende SSD kan alsnog sneller zijn (én koeler) dan een SSD die dat niet doet.
YouTube: Samsung Evo 970 2TB REVIEW - Throttles, but Even So.... It Flies
Ook de 'snelheid' waarmee de SSD weer zijn normale snelheid krijgt na afkoelen ligt niet op 1 lijn.

[Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 30-09-2018 15:22]

• Dessie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23-03-2020
De topic starter heeft wel degelijk een punt. Wat velen niet weten is dat ze erg heet kunnen worden, en dan heb ik het over temperaturen van tussen de 70 en 110 graden!

Zie deze video maar eens als voorbeeld:

De Kingston A2000 SATA M.2 SSD 2280 1TB schijnt een stuk koeler te blijven, alleen is die nu overal uitverkocht!

[Voor 4% gewijzigd door Dessie op 15-11-2019 13:27]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:44

br00ky

Moderator Harde Waren
@Dessie, let even op hoe oud een topic is. De A2000 was toen niet eens te koop ;).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True