Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Broodjesvloer plaatsen + elektra

Pagina: 1
Acties:
  • 2.233 views

• Laurences
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 17-06 18:52
Bedankt voor het delen van alle kennis in het forum, ik heb er al veel aan gehad in de aanloop naar onze verbouwing. Een vraag die ik meer uit bevestiging stel is de volgende:

Afgelopen week heb ik de oude balkenlaag uit onze woning gesloopt en het zand een stuk afgegraven (10 kuub). De loodgieter heeft nieuwe riolering voorbereid en afvoeren aangelegd in de keuken.

Morgen worden de betonnen liggers met broodjes gelegd en in de dagen daarna het beton gestort. Op dit moment is er nog niet gesproken over elektra en de aannemer geeft aan dat de elektra na het betonstorten word gelegd. Het lijkt mij veel logischer om de buizen nu te leggen en achteraf de draden te trekken dan dat we dit straks op het beton moeten doen.

Over het beton komt vloerverwarming met zandcement.

Moet ik nu aan de rem trekken en eerst de elektra laten leggen, of kan dit geen kwaad?

Bedankt voor het advies!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Praktisch altijd wordt de elektra op de constructieve vloer gelegd en daarna bedekt onder de afwerkvloer.
Je zou nog wel wat loze leidingen kunnen leggen van de ene hoek naar de andere hoek van de kamer zodat als je nog eens makkelijk kan schuiven met meubels en aansluitingen.

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13:07
Wordt op je vloerverwarming gelegd vermoed ik.

• Fable
  • Niet online
_Piwi_ schreef op zondag 30 september 2018 @ 23:38:
Wordt op je vloerverwarming gelegd vermoed ik.
Elektra wordt normaal gesproken eerst gelegd en daar bovenop komt de vloerverwarming.

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13:07
Fable schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:12:
[...]

Elektra wordt normaal gesproken eerst gelegd en daar bovenop komt de vloerverwarming.
Ben op dit moment aan het bouwen en bij ons gebeurd het toch echt andersom :) Dat werkt zich i.i.g. een stuk makkelijker omdat je anders met je vloerverwarmingsmatten moet golven ;)

• Fable
  • Niet online
_Piwi_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:39:
[...]

Ben op dit moment aan het bouwen en bij ons gebeurd het toch echt andersom :) Dat werkt zich i.i.g. een stuk makkelijker omdat je anders met je vloerverwarmingsmatten moet golven ;)
Als je matten gebruikt is het inderdaad makkelijker om die plat te leggen. Vaak worden de leidingen aan het krimpnet van de afwerkvloer bevestigd.

• Laurences
Duidelijk, dan is er geen enkel probleem. Gaan de elektrabuizen nu vastmaken aan de wapeningsnetten en storten ze mee met het beton.

Iets anders dat vandaag aan het licht kwam. De geleverde broodjes hebben een Rc waarde van 3,5 i.p.v. 5,0. Om dit verschil enigszins te verkleinen gaan we nu geïsoleerde noppenplaten gebruiken voor de vloerverwarming i.p.v. niet geïsoleerde noppenplaten. Deze hebben een waarde van Rc 0,75. Tezamen dus 4,25. Ik denk ruim voldoende. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

• Fable
  • Niet online
Laurences schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:58:
Duidelijk, dan is er geen enkel probleem. Gaan de elektrabuizen nu vastmaken aan de wapeningsnetten en storten ze mee met het beton.

Iets anders dat vandaag aan het licht kwam. De geleverde broodjes hebben een Rc waarde van 3,5 i.p.v. 5,0. Om dit verschil enigszins te verkleinen gaan we nu geïsoleerde noppenplaten gebruiken voor de vloerverwarming i.p.v. niet geïsoleerde noppenplaten. Deze hebben een waarde van Rc 0,75. Tezamen dus 4,25. Ik denk ruim voldoende. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Als de beton er nog niet in ligt zou ik er andere broodjes inleggen, dan weet je zeker dat het goed is.

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-06 20:51

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou een cementdekvloer altijd isoleren. Wat heeft het voor zin om 10 ton beton op te gaan warmen? Als je de hoogte hebt kan dat met 2 tot 4cm EPS. Afhankelijk van de dikte heeft dit een hogere RC waarde en je kan de vloerverwarmingslanger er op tackeren. Al werkt betonstaalmatten ook prima natuurlijk. Dan heb je meteen een hart op hart afstand van 10cm.

• Laurences
Fable schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:04:
[...]

Als de beton er nog niet in ligt zou ik er andere broodjes inleggen, dan weet je zeker dat het goed is.
Dat zou mijn grootste voorkeur hebben, dan zitten we echter met de levertijd. Deze zijn niet leverbaar op het moment bij de hoop pekso. De optie die ik nu heb:

Optie 1 - Wachten, 2 weken vertraging en Rc 5 broodjes
Optie 2 - Rc 3,5 broodjes, geisoleerde noppenplaten Rc 0,75 = 4,25
Optie 3 - Rc 3,5 broodjes, EPS platen 5 cm (Rc1,32), ongeisoleerde noppenplaat = totaal Rc 4,82

Het voordeel van optie 2 en 3 is in mijn ogen dat het onderliggende beton weer beter is geïsoleerd en de vloer vlotter opwarmt / koelt.

Ik ben er hier van uit gegaan dat de Rc waardes cumulatief zijn.

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Volgens mij mag je er vanuit gaan dat ze cumulatief zijn. Maar de Rc waarde is de warmteweerstand van de totale constructie. Optie 1 heeft dus nog altijd een betere isolatiewaarde dan optie 1 en 2, ondanks dat dat voor je gevoel misschien niet zo is. Optie 1 bestaat dan ook niet alleen uit beton maar een combi van beton en isolatiemateriaal.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Laurences
De opbouw van optie 2 en 3 geeft voor mijn gevoel een iets betere warmte uitwisseling met de vloerverwarming <-> vloer. Omdat de EPS platen direct onder de verwarmingsbuizen liggen. Al met al gaat het me er eigenlijk vooral om dat we rond de Rc 5.0 uitkomen. Het kan immers maar één keer gedaan worden.

Kan dat op deze manier, is het verstandig of maken we hier een grote misser?

In eerste instantie werd er uitgegaan van 5.0 broodjes. Nu zitten zijn de 3.5 broodjes er en probeer ik het verschil te compenseren. De optie van EPS platen bovenop het beton klinkt mij vooral logisch omdat de vloerverwarming dan niet het beton hoeft te verwarmen. Ik ben echter geen aannemer, dus ik sta open voor alle input. PIR platen zou bijvoorbeeld misschien ook een optie kunnen zijn (Kingspan Kooltherm/Thermo heeft bij 50mm zelfs Rc 2,5)

Deze graphics geven het verschil in stookkosten weer. Eerste is ten opzichte van 0,3 Rc, de tweede is afgezet tegen 2,5 Rc.

http://www.hollands-ontwerp.nl/wp-content/uploads/2014/09/Grafiek02_bewerkt_1000px.jpg
http://www.hollands-ontwerp.nl/wp-content/uploads/2014/09/Grafiek03_bewerkt_1000px.jpg

[Voor 32% gewijzigd door Laurences op 02-10-2018 21:26]

• Laurences
Het gaan waarschijnlijk PIR platen worden van 40mm (Rc 1,8) die op het beton komen te liggen. Wat denken jullie hiervan icm mijn vorige uitleg.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-06 21:52
Ik zou deze werkwijze gebruiken:
Druklaag storten op de balken broodjesvloer met eventueel de elektra er in verwerkt dan de pirplaten, hierover netten en vloerverwarming en dan de zandcementvloer.

• Lcanrinus
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 26-05 15:43
Er wordt vaak eerst beton gelegd. en in de dekvloer, die gegoten wordt bevinden zich de leidingen.
Uw aannemer weet dit ook wel. u kunt dit natuurlijk wel aan hem vragen waarom t nu niet al gedaan wordt?
Hij moet immers ook zijn brood verdienen;-)

• Rostares
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-06 23:19
Het was een lange nacht zeker? Volgens mij het zoveelste topic van meer dan een jaar oud die gekicked wordt met een laat (maar goed?) advies.

Denk volgende keer beter naar de datum van de laatste reactie kijken?

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Onnodige kick, gaat deze op slot

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True